handdator

Visa fullständig version : Dum fråga om tillagning (kan man koka kycklingfilé)?


Inge Enveten
2010-11-15, 10:53
Fick nyligen höra att fisk gick att koka i vatten, hade ingen aning, vilket fall som prövade jag och visst gick det.

Följdfrågan blir, vad mer går att koka? Vad går inte att koka? Kan kycklingfilé kokas?

Lepras
2010-11-15, 11:02
Ja,dum fråga..hur svårt är det att skriva-Koka kycklingfile i Google sökrutan?

Inge Enveten
2010-11-15, 14:32
Ja,dum fråga..hur svårt är det att skriva-Koka kycklingfile i Google sökrutan?

Handlar inte enbart om just kycklingfilé eller hur? Men jo, på den biten håller jag med

RassK
2010-11-15, 14:37
Jag kokar 2kg kycklingfile åt gången och äter resten av veckan
Tar 30-40 min från fryst tillstånd

blondyz
2010-11-15, 14:41
det mesta går att koka.. Kyckling är dessutom riktigt gott att koka, går att göra mycket fina såser på buljongen som blir också!

jontet
2010-11-15, 14:49
kokt höns var rätt vanligt käk i skolköket för mig, vill minnas att det var rätt gott också

Saber
2010-11-15, 15:26
Själv brukar jag ta 1kg kycklingfilé (oftast bröstfilé) till jobbet och kokar upp allting på en gång. Då jag har 12 timmars pass så funkar det klockrent - mat för hela dagen!

Så koka på du... ;)

vicarious
2010-11-15, 18:54
Fick nyligen höra att fisk gick att koka i vatten, hade ingen aning, vilket fall som prövade jag och visst gick det.

Följdfrågan blir, vad mer går att koka? Vad går inte att koka? Kan kycklingfilé kokas?

http://i770.photobucket.com/albums/xx347/Seigblaze/NotSureIfSerious.jpg

karlingen
2010-11-18, 12:55
Koka kycklingfilé går jättebra. Dock blir inte konsistensen så älskvärd i min mun. Blir alltid att man slänger in den i ugnen eller steker den efteråt

Inge Enveten
2010-11-18, 14:28
Hade faktiskt inte en aning om att mat gick att kokas på det här sättet. I mitt hushåll har vi alltid stekt fisk, kött, kyckling osv. Öppnas upp en helt ny värld för mig nu, ser att även kyckling och nötkött går att koka. Ska definitivt prövas, ska bli kul att erfara smakskillnaderna, tyckte det var helt ok med fisk, varken godare eller mindre gott.

Gober
2010-11-18, 15:38
Fick nyligen höra att fisk gick att koka i vatten

Nu måste du väll ändå skämta, du hade aldrig hört talas om kokt fisk? Är du uppväxt på billys piroger?

Menar inte att vara dryg, har bara väldigt svårt att tro på detta.

Eddie Vedder
2010-11-18, 17:12
Hade faktiskt inte en aning om att mat gick att kokas på det här sättet. I mitt hushåll har vi alltid stekt fisk, kött, kyckling osv. Öppnas upp en helt ny värld för mig nu, ser att även kyckling och nötkött går att koka. Ska definitivt prövas, ska bli kul att erfara smakskillnaderna, tyckte det var helt ok med fisk, varken godare eller mindre gott.

Om någon annan hade startat den här tråden, skulle du då ha anklagat vederbörande för att trolla? :D

Pansartax
2010-11-18, 17:50
Hur gör du soppa? I stekpanna?

agazza
2010-11-18, 18:05
På dessa laxfileer som är marinerade står det faktiskt på paketet att dom går att koka ifall man inte öppnar plastförpackningen, lat som jag är så var jag tvungen att prova.


Helvete vad smidigt det var, fort gick det, fullt av smaker, och den blev väldigt klar också beroende på koktid, utan att det blev torr (jag gillar inte degig fisk). kunde koka pasta i samma kastrull också, minimum disk, typ 10 minuter att laga mat. Opti.

svennebanan
2010-11-18, 18:12
Fick nyligen höra att fisk gick att koka i vatten, hade ingen aning, vilket fall som prövade jag och visst gick det.

Följdfrågan blir, vad mer går att koka? Vad går inte att koka? Kan kycklingfilé kokas?

http://tecnoloogeek.com/wp-content/uploads/2010/05/Dont-Feed-the-troll.jpg

agazza
2010-11-20, 17:18
Bump, eventuella parasiter osv i fläskkött, dör dom vid kokning? funderar på en fläskkarré soppa.

Eddie Vedder
2010-11-20, 17:31
Bump, eventuella parasiter osv i fläskkött, dör dom vid kokning? funderar på en fläskkarré soppa.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

agazza
2010-11-20, 17:35
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

Tackar tackar. Hade varit tråkigt att slänga allt nu:)

Eddie Vedder
2010-11-20, 17:41
Tackar tackar. Hade varit tråkigt att slänga allt nu:)

Kan ju dessutom tillägga att trikiner i svenskt kött är extremt ovanligt. Men samtidigt tycker jag mig se en tendens mot mer förekomst av patogener ju mer importerade billiga varumärken vi har. Och eftersom ingen bryr sig om kvalité och enbart går på pris bör man kanske se upp lite mer.

I min närmaste butik har det varit billiga enkilospåsar med jordnötter från Euroshopper ett tag. Jag har inte vågat eftersom jag inte riktigt litar på vissa importerade produkter från Euroshopper. Men häromdagen, eftersom inga repporter kommit in, vågade jag löpa en påse. Återkommer om jag fått aflatoxinrelaterade leverskador. :D

agazza
2010-11-20, 17:57
Kan ju dessutom tillägga att trikiner i svenskt kött är extremt ovanligt. Men samtidigt tycker jag mig se en tendens mot mer förekomst av patogener ju mer importerade billiga varumärken vi har. Och eftersom ingen bryr sig om kvalité och enbart går på pris bör man kanske se upp lite mer.

I min närmaste butik har det varit billiga enkilospåsar med jordnötter från Euroshopper ett tag. Jag har inte vågat eftersom jag inte riktigt litar på vissa importerade produkter från Euroshopper. Men häromdagen, eftersom inga repporter kommit in, vågade jag löpa en påse. Återkommer om jag fått aflatoxinrelaterade leverskador. :D

Måste rekommendera dig till Ö&B senast jag var där så hade dom cashewnötter 800g för 39kr (eller 49? hur som helst billigt), och till min förvåning så var dom extremt saftiga, eller hur man nu ska säga, smöriga rent ut sagt.


Finns det någon statestik över importkött då? detta var en brasiliansk bit för 25kr kilot. Så billigt var det *drool*

Eddie Vedder
2010-11-20, 20:56
Finns det någon statestik över importkött då? detta var en brasiliansk bit för 25kr kilot. Så billigt var det *drool*

Du har ju fått en länk, bara att kolla upp.

Inge Enveten
2010-11-20, 21:32
Nu måste du väll ändå skämta, du hade aldrig hört talas om kokt fisk? Är du uppväxt på billys piroger?

Menar inte att vara dryg, har bara väldigt svårt att tro på detta.

Så är det. Billys piroger, färdigrätter och annan enkelt tillagad mat var frekvent förekommande under min uppväxt, ja.


Om någon annan hade startat den här tråden, skulle du då ha anklagat vederbörande för att trolla? :D

Känner mig lite dum nu men vad ska man göra, har aldrig hört talats om det och här i hemmet har det aldrig hänt, däremot har vi käkat stekt fisk ca 1 gång per vecka under hela min uppväxt.

Om vi vänder på det..... hade någon frågat mig "går det att steka fisk?" så hade jag nog trott att personen i fråga trollade eller helt enkelt var korkad, således tar jag inte illa upp när någon anser det först eller sistnämnda om mig i detta fall :)

Hur gör du soppa? I stekpanna?

Har aldrig lagat soppa. Borde kanske pröva.

Eddie Vedder
2010-11-20, 21:35
således tar jag inte illa upp när någon anser det först eller sistnämnda om mig i detta fall :)

Det var mest för att reta dig lite eftersom du slängt ur dig en del trollanklagelser på sistone. Troll kommer och går och normala personer kommer ibland med mer eller mindre kloka frågar. Det är inte mer idag än tidigare. Och just en sn här fråga är ju exempel där du har kunnat trollanklaga TS förr. ;)

NiCrue
2010-11-20, 22:04
I min närmaste butik har det varit billiga enkilospåsar med jordnötter från Euroshopper ett tag. Jag har inte vågat eftersom jag inte riktigt litar på vissa importerade produkter från Euroshopper. Men häromdagen, eftersom inga repporter kommit in, vågade jag löpa en påse. Återkommer om jag fått aflatoxinrelaterade leverskador. :D

Har snart arbetat mig igenom en påse.
Smaken är det då inget fel på *drool*
Eventuella leverskador vågar jag dock inte uttala mig om... ;)

Lovisa
2010-11-21, 11:53
Hade faktiskt inte en aning om att mat gick att kokas på det här sättet. I mitt hushåll har vi alltid stekt fisk, kött, kyckling osv. Öppnas upp en helt ny värld för mig nu, ser att även kyckling och nötkött går att koka. Ska definitivt prövas, ska bli kul att erfara smakskillnaderna, tyckte det var helt ok med fisk, varken godare eller mindre gott.

Detta är väl inget troll, alla kan INTE laga mat !!! Nån grabb som bor kvar hemma hos mamma ?

Kött går att koka men med högst varierande resultat. Personligen tycker jag dock att kokt kött får trist konsistens, blir lite sladdrigt och trådigt, och förlorar i smak. Föredrar definitivt att steka eller ugnssteka.

Dock kan det bli bättre om man ångkokar. Men då behöver du en särskild insats att sätta i grytan, som håller köttet ovanför vattenytan. Ser ut som ett durkslag ungefär, men i metall.

grondahl
2010-11-21, 19:22
Annars så är ju kombinationen stekning plus kokning tillsammans med andra ingredienser en klassiker för maträtter med mört och smakrikt kött. Ex Kalops, Boef bourguignon etc. Mycket bra att hantera segare bitar som inte passar för stekning.


Kött går att koka men med högst varierande resultat. Personligen tycker jag dock att kokt kött får trist konsistens, blir lite sladdrigt och trådigt, och förlorar i smak. Föredrar definitivt att steka eller ugnssteka.

bear.flowertwig
2010-11-21, 21:31
Annars så är ju kombinationen stekning plus kokning tillsammans med andra ingredienser en klassiker för maträtter med mört och smakrikt kött. Ex Kalops, Boef bourguignon etc. Mycket bra att hantera segare bitar som inte passar för stekning.

+1. Gjorde coq au vin härom veckan och annars är boeuf och andra liknande grytor favoriter. perfekt sätt att använda billigare kött på och makalöst gott blir det också om det får koka ett par timmar.

svennebanan
2010-11-21, 22:12
Jag har hört att man kan koka vatten.

flirre
2010-11-24, 23:13
Jag har hört att man kan koka vatten.

stämmer inte.:smash:

tsp
2010-11-25, 03:01
Du har alltsa ALDRIG atit varken fisksoppa, kycklingsoppa, kottsoppa, kottgryta osv osv osv? Inte en endaste gang i hela ditt liv? Fy fan vad sjukt i sa fall :D

Mental
2013-08-19, 21:06
Det här kan möjligen vara den roligaste tråd jag snubblat över när jag letar nya recept på kyckling! :D