handdator

Visa fullständig version : Ständig nackspärr


Carolinew
2010-11-14, 22:59
Jag har senaste tiden haft nackspärr i princip dygnet runt, som går från nacken och en bit ned i ryggen. Jag antar att det är för att jag sover dumt eftersom det alltid är värst på morgonen (kan knappt röra mig). Jag försöker stretcha under hela dagen när jag får möjlighet men det hinner aldrig försvinna innan jag får mer ont morgonen efter. Det konstiga är att jag aldrig haft detta förut, det har liksom kommit sista veckorna bara. Vad kan det bero på?

Så vad kan man egentligen göra för att bli av med detta? Specialkuddar? Har provat såna där nackformade kuddar men det var sjukt obekvämt.

Är det skadligt på något vis att ha nackspärr 24/7? Mer än att det är jävligt irriterande då...

Halldin
2010-11-14, 23:06
Det har inte kommit från träningen? Jag har åkt på liknande skit från militärpressar, men då har det startat med ett hugg under lyftet. På morgonen känns det alltid värst eftersom man ligger relativt still under natten, blir ju lättare när blodcirkulationen kommer igång.

Har för mig att du gjorde en tråd om nackproblem från knäböj eller dyl. nån gång.

Carolinew
2010-11-15, 10:45
Jag tror inte att det har kommit från träningen, inte märkt av det i alla fall. Militärpress kör jag så sällan också och har inte alls kört tungt där sedan nackspärren började.

Jo jag fick problem i nacken/ryggen efter lite för tunga böjar för något halvårsedan tror jag, men det gick över. Då kände jag ju också att det var från böjarna jag fick det, att jag inte spände kroppen tillräckligt innan jag lyfte av. Men nu är jag noga med det så tror inte det beror på det.

nyrjoh
2010-11-15, 17:07
Jag tror inte att det har kommit från träningen, inte märkt av det i alla fall. Militärpress kör jag så sällan också och har inte alls kört tungt där sedan nackspärren började.

Jo jag fick problem i nacken/ryggen efter lite för tunga böjar för något halvårsedan tror jag, men det gick över. Då kände jag ju också att det var från böjarna jag fick det, att jag inte spände kroppen tillräckligt innan jag lyfte av. Men nu är jag noga med det så tror inte det beror på det.

Jag tycker inte alls det är bra att gå runt och stretcha nacken utan att innan ha fått en ordentlig undersökning om vad som gör att du har ont. Att hålla på och stretcha kan vara något som förvärrar besvären på samma sätt som det ibland kan vara något som är bra.

Davvesk
2010-11-21, 01:20
Jag har haft som du i 2 år och jag hade åkt på en kotförskjutning mellan 5-6kotan. Efter 2 år tog jag kontakt med en sjukgymnast som sa att kotförskjutning är inte speciellt svårt att få. Det var att då man styrke tränar så tränar man endast dom yttre stora musklerna och inte dom små som stabiliserar. Kan även meddela att då jag gick till sjukgymnasten så hade jag börjat få domningar i armarna pga detta, Gick inte alls att styrketräna armarna bara la av. Det var för kotförskjutningen och att jag då klämde en nerv. Jäkligt jobbigt

Så ja fick uppgift att honom att ligga lågt med styrke träningen inga lyft över axelhöjd absolut ingen biceps eller axel övningar.

En övning jag fick av honom som har hjälpt mig massvis är nu igång med träningen igen, Men den var att du står rakt upp rak i ryggen och kollar rakt fram. Fäster ögonen på en punkt står helt jäkla rakt inte sträcka på dig bara rakt. Sen tar du handen tar 2 fingrar håller dom på hakan så skjuter du som bak huvudet tills det sträcker till lite. Inte för mycke för den ska absolut inte göra ont. Skulle göra 10 såna i timmen och nu en månad senare är jag i fullgång med träning har inte ont i nacken då jag vaknar och har inga domningar i armarna ! :)

creperiet
2010-11-21, 10:19
Är det där någon form av McKenzie för halsryggen?