handdator

Visa fullständig version : A-kassa som student?


Johan1986
2010-11-14, 22:33
Jag pluggar på halvfart för tillfället pga av en miss av mig vid ansökan till högskolan.
Var tidigare medlem i transports a-kassa till slutet av augusti i år (totalt 4år, fast anställning 100%) då jag sa upp mig från mitt jobb. Min kära mor hävdar nu att jag har rätt att få ersättning, helt enkelt stämpla upp till heltid. Är det möjligt och därmed få retroaktiv ersättning för de månader jag gått hemma på 50% nu?
Vad händer om jag, säg imorgon, får ett deltidsjobb? Kan jag ändå få ut ev. ersättning retroaktivt?
Såg förövrigt lyxfällan för ett tag sen där en tjej lyckades få ut 5 mån retroaktivt, eller det är bara möjligt om man är helt utan sysselsättning?

LindaS
2010-11-15, 10:22
Har du anmält dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen?

Har du inte gjort det så kan du inte få ut något retroaktivt öht. Dessutom har du 90 dagars karens eftersom du sagt upp dig.

Johan1986
2010-11-15, 13:27
Ok, nej har inte anmält mig. Så det får väl bli första steget, konstigt att arbetsförmedlingen inte sa något om det när jag ringde innan idag.
Men tack för ditt svar iallfall :)

Dav0d
2010-11-15, 22:24
Ok, nej har inte anmält mig. Så det får väl bli första steget, konstigt att arbetsförmedlingen inte sa något om det när jag ringde innan idag.
Men tack för ditt svar iallfall :)

Du ska specifikt fråga om varje steg och inte tro att de säger det av egen vilja. Kom ihåg det, noggranhet gäller vid snyltning av pengar :)

hejhopp79
2010-11-15, 23:16
Only in Sweden

Ta studiemedel?

Johan1986
2010-11-15, 23:29
Det handlar inte om snyltning. Vill bara ta del av det jag betalat för i 4 år och som jag ev. har rätt till under tiden jag letar efter ett halvtid/extra jobb. Lever för tillfället på sparade pengar + 50% av studiebidraget och vill undvika lån i den mån det går.

Dav0d
2010-11-16, 00:28
Det handlar inte om snyltning. Vill bara ta del av det jag betalat för i 4 år och som jag ev. har rätt till under tiden jag letar efter ett halvtid/extra jobb. Lever för tillfället på sparade pengar + 50% av studiebidraget och vill undvika lån i den mån det går.

hehe ta inte åt dig av det ordet, jag har själv "snyltat" :) Min poäng var bara att man själv måste trycka fram nödvändig information.

hahavaffan
2010-11-16, 08:33
Passar på att flika in en liten relaterad fråga. Hörde av en polare, som också är klar med sin utbildning till sommaren, att om man börjar betala nån slags A-kassaavgift redan nu, så kan man få ersättning motsvarande CSN-pengarna, om man nu (mot förmodan, lol) går arbetslös efter utbildningens slut. Alltså under tiden man söker jobb. Stämmer detta?

Johan1986
2010-11-16, 09:08
hehe ta inte åt dig av det ordet, jag har själv "snyltat" :) Min poäng var bara att man själv måste trycka fram nödvändig information.

Hehe ok. Tack för informationen iallfall :)

Pjotor
2010-11-16, 09:28
Passar på att flika in en liten relaterad fråga. Hörde av en polare, som också är klar med sin utbildning till sommaren, att om man börjar betala nån slags A-kassaavgift redan nu, så kan man få ersättning motsvarande CSN-pengarna, om man nu (mot förmodan, lol) går arbetslös efter utbildningens slut. Alltså under tiden man söker jobb. Stämmer detta?

Åtminstone om man är med i AEA (akademikernas erkända arbetslöshetskassa) så kan man få s.k. alfakassa utan att tidigare ha arbetat. När jag gick ut 2003 så blev jag beviljad det, och då fick jag 320 kr/dag före skatt. Jag gissar att beloppet är lite högre idag, men det är inget man blir rik på direkt...

Jag valde att jobba på lager istället -- vettigare betalt och bättre för självkänslan. Be din kompis kolla med Academic Work eller Student Consulting, där finns det ofta bra förstajobb.