handdator

Visa fullständig version : Riktlinjer för vad som räknas som konditionsträning?


Paperbasket
2010-11-14, 20:12
Jag har förstått att konditionsträning i samband med styrketräning hämmar effekterna av styrketräningen.

Men vad räknar man som konditionsträning? Kan väl knappas vara att gå 30 min efter / före träningen?

Vilken puls ska man ligga på för att det ska "hämma"?

Benjila
2010-11-14, 20:36
Alltså, man behöver inte vara så rädd för konditionsträning. ;)
En otränad person på 200kg kan nog tycka att det är väldigt jobbigt att gå 30 min. Tycker inte du att det är ansträngande räknas det inte som kondition för dig.

Paperbasket
2010-11-14, 20:46
Alltså, man behöver inte vara så rädd för konditionsträning. ;)
En otränad person på 200kg kan nog tycka att det är väldigt jobbigt att gå 30 min. Tycker inte du att det är ansträngande räknas det inte som kondition för dig.

Det vettifan om jag sväljer förklaringen att "är det inte ansträngande så är det inte kondition".

Pelle2
2010-11-14, 20:50
Det vettifan om jag sväljer förklaringen att "är det inte ansträngande så är det inte kondition".

När din kondition förbättras är det konditionsträning.. gör den inte det ses det väl mer som en form av motion*whatever*

Eddie Vedder
2010-11-14, 20:51
När din kondition förbättras är det konditionsträning.. gör den inte det ses det väl mer som en form av motion*whatever*

Men att det inte är jobbigt innebär ju inte att träningseffekten på cellnivå uteblir.

Pelle2
2010-11-14, 21:46
Men att det inte är jobbigt innebär ju inte att träningseffekten på cellnivå uteblir.

Nej jag vet? Eller vad menar du? :P

vicarious
2010-11-14, 22:56
Nej jag vet? Eller vad menar du? :P

Att bara för att du inte upplever det som jobbigt så sker det saker på cell-nivå i kroppen som skulle kunna verka hämmande.

Eddie Vedder
2010-11-15, 08:13
Nej jag vet? Eller vad menar du? :P

Jag menar det här: :)

Att bara för att du inte upplever det som jobbigt så sker det saker på cell-nivå i kroppen som skulle kunna verka hämmande.

Alltså, det som i konditionsträning ger negativ inverkan på muskeltillväxt sker ju även om det ä upplevs jobbigt för individen. Sedan gäller ju sunt förnuft, tror man att en 20-minuters promenad hem från gymmet förstör mycket så får man skärpa sig. ;)

Paperbasket
2010-11-15, 12:20
Skit samma, verkar inte vara någon som vet ändå.

King Grub
2010-11-15, 12:35
Nej, är du ute efter ett exakt pulsintervall där påverkar går över något kritiskt tröskelvärde, som dessutom går att applicera inte bara på individnivå utan på någon slags allmän befolkningsnivå... letar du förgäves.

Alla aktuella reviewartiklar på området: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida Läs och dra slutsatser.