handdator

Visa fullständig version : Kreatin pyruvat eller vanligt?


Svarten81
2003-11-04, 21:18
Läste på eiselts hemsida att pyruvat var mer för uthållighet stämmer det? Eller har jag bara sett fel?:hbang:

MunsöHustla
2003-11-04, 22:03
Originally posted by Svarten81
Läste på eiselts hemsida att pyruvat var mer för uthållighet stämmer det? Eller har jag bara sett fel?:hbang:

är det :hbang: att se fel? :D

Svarten81
2003-11-04, 22:27
hehe nja kanske inte:D

Sir Anselm
2003-11-05, 09:24
Jag vet inte om kreatinpyruvatet är för uthållighet eller inte, men däremot kan jag säga att jag fått mycket bättre resultat av vanligt kreatin.

Svarten81
2003-11-05, 11:44
Originally posted by marcusblohm
Jag vet inte om kreatinpyruvatet är för uthållighet eller inte, men däremot kan jag säga att jag fått mycket bättre resultat av vanligt kreatin.

jo jag tycker oxå att det var annorlunda första gången jag tog kreatin o då körde jag med vanligt men det kan ju vara inbildning oxå, vore gott om eiselt henke kunde svara här han har ju koll..

EiseltUK
2003-11-06, 23:53
Kreatinpyruvatet har kreatinmonohydratets positiva effekt på styrka och explosivitet, men har även en viss inverkan på uthålligheten (styrkeuthållighet), t ex vid högrep-träning.

/ Henrik

Svarten81
2003-11-07, 15:08
Originally posted by EiseltUK
Kreatinpyruvatet har kreatinmonohydratets positiva effekt på styrka och explosivitet, men har även en viss inverkan på uthålligheten (styrkeuthållighet), t ex vid högrep-träning.

/ Henrik

Jaha ok nu är jag med tackar för dina kloka ord henke:bow:

Glenner_84
2003-11-07, 15:18
Tycker jag är mer uthållig, blir absolut inte lika trött

Barba
2003-11-26, 23:22
Originally posted by EiseltUK
Kreatinpyruvatet har kreatinmonohydratets positiva effekt på styrka och explosivitet, men har även en viss inverkan på uthålligheten (styrkeuthållighet), t ex vid högrep-träning.

/ Henrik Hur är det med viktökningsbiten då? Är den samma för bägge preparaten? Vad har vätskebindningen för effekt, är det vad som ger viktökningen eller hur funkar det?

/Pär

EiseltUK
2003-11-26, 23:25
Originally posted by Barba
Hur är det med viktökningsbiten då? Är den samma för bägge preparaten? Vad har vätskebindningen för effekt, är det vad som ger viktökningen eller hur funkar det?

/Pär

Med vanligt Kreatin (monohydrat) binder du mer vätska som bidrar till den initiella viktäkningen som kan vara på några kilo. KP har en annan verkningsmekanism (ej ännu helt känd) och fungerar tydligen utan att inlagringen av kreatin ökar nämnvärt.... det är troligen därför det ger ganska bra effekt redan från första 5 grams dosen.

/ Henrik

Barba
2003-11-26, 23:36
Är vätskebindningen en sorts "bieffekt" av att man tar kreatin? Förstår inte annars varför det ska vara bra att binda vätska för, ger det någon sorts effekt på musklerna eller?

EiseltUK
2003-11-26, 23:40
Originally posted by Barba
Är vätskebindningen en sorts "bieffekt" av att man tar kreatin? Förstår inte annars varför det ska vara bra att binda vätska för, ger det någon sorts effekt på musklerna eller?

Att man binder vätska i muskelcellerna kan vara bra för tillcäten enligt forskningen, men som alltid testar sånt under lite "onaturliga" omständigheter så man kan inte svara riktigt ja eller nej. Troligen är den vätskeackumuleringen som sker av kreatin i vajre fall inte en nackdel.

/ Henrik

Barba
2003-11-27, 09:20
Tack för dina bra och informativa svar Henrik. :bow:

Vilket av kreatin och kreatinpyruvat är bäst för mig som aldrig använt liknande produkter förrut? Någon sa att vanliga användare inte behövde den lilla extra effekten som kreatinpyrovat ger, utan att då räcker det med kreatin för att få resultat. Vad säger ni?

/Pär

Sir Anselm
2003-11-27, 10:05
Jag skulle nog rekommendera Kreatinmonohydrat, jag körde på Eiselts pyruvat men tyckte inte det gav någon större effekt, då funkar monohydrat bättre för mig...

EiseltUK
2003-11-27, 11:21
Originally posted by marcusblohm
Jag skulle nog rekommendera Kreatinmonohydrat, jag körde på Eiselts pyruvat men tyckte inte det gav någon större effekt, då funkar monohydrat bättre för mig...


Går nog inte att jämföra kreatin och pyruvat. ;)

Kreatinpyruvat är bevisligen bättre i alla testparametrar i jämförelse med vanligt kreatin, men det är ju också dyrare och det är inte säkrt att alla märker de extra fördelarna. Det brror troligen på hårt man tränar.

/ Henrik

Barba
2003-11-27, 13:52
Tack så mycket. Oerhört tacksam för dom återigen fina svaren! :thumbup:

Det blir nog till att prova "vanligt kreatin", dvs kreatinmonohydrat för mig nu första gången. Känns inte värt att satsa på något som verkar mycket dyrare då jag inte ens vet om jag svarar på det.

/Pär

Barba
2003-11-27, 13:56
Jo förresten!

Vad händer när man slutat med kuren då, tappar man något i styrka och eller vikt då?

/Pär

EiseltUK
2003-11-27, 17:05
Originally posted by Barba
Jo förresten!

Vad händer när man slutat med kuren då, tappar man något i styrka och eller vikt då?

/Pär


När du slutar med kreatintillskott så minskar koncentrationen av kreatin i musklerna och då kommer du tappa styrka. Men förhoppningsvis har du under själva "kuren" tränat så pass tungt att du ändå har gjort en bra och bestående ökning. Det kan nog variera ganska mycket från person till person.

/ Henrik

Sir Anselm
2003-11-27, 20:32
Originally posted by EiseltUK



Går nog inte att jämföra kreatin och pyruvat. ;)

Kreatinpyruvat är bevisligen bättre i alla testparametrar i jämförelse med vanligt kreatin, men det är ju också dyrare och det är inte säkrt att alla märker de extra fördelarna. Det brror troligen på hårt man tränar.

/ Henrik

Men du gör det ju själv:D ... Dessutom tycker inte jag att jag tränade annorlunda när jag körde Monohydrat jämfört med när jag körde pyruvat... Så jag, personligen, skulle rekommendera Monohydrat eftersom det gav mig avsevärt större effekt...

Überbiffen
2003-11-27, 23:55
Jag gjorde ingenting annorlunda.. varken träning, mat lr sömn när jag tog kreapur (10g 1h innan träning var dag i 5 veckor) respektive monohydrat (20g var dag delat på 4 i 5 veckor) och fick betydligt bättre resultat med monohydratet.

Berry
2003-11-28, 07:51
Originally posted by marcusblohm


Men du gör det ju själv:D ... Dessutom tycker inte jag att jag tränade annorlunda när jag körde Monohydrat jämfört med när jag körde pyruvat... Så jag, personligen, skulle rekommendera Monohydrat eftersom det gav mig avsevärt större effekt...

Skilj på pyruvat och kreatinpyruvat ;)

Sir Anselm
2003-11-28, 09:15
Originally posted by Berry


Skilj på pyruvat och kreatinpyruvat ;)

Eh, jo, eftersom hela tråden handlar om valet mellan kreatinmonohydrat och kreatinpyruvat så tog jag för givet att folk förstår att jag pratar om Kreatinpyruvat,men det var kanske att hoppas på för mycket :D

JanneS
2003-11-28, 14:41
Originally posted by EiseltUK

Att man binder vätska i muskelcellerna kan vara bra för tillcäten enligt forskningen, men som alltid testar sånt under lite "onaturliga" omständigheter så man kan inte svara riktigt ja eller nej. Troligen är den vätskeackumuleringen som sker av kreatin i vajre fall inte en nackdel.


Att man binder vätska är den främsta anledningen till att kreatin har en anabol effekt. En kreatinsort som gör att man inte binder vätska är ganska meningslös, IMO.

Originally posted by EiseltUK

Kreatinpyruvat är bevisligen bättre i alla testparametrar i jämförelse med vanligt kreatin


Inte enligt denna studie:

Med Sci Sports Exerc. 2003 May;35(5):769-76.

The effects of ergogenic compounds on myogenic satellite cells.

Vierck JL, Icenoggle DL, Bucci L, Dodson MV.

Muscle Biology Laboratory, Department of Animal Sciences, Washington State University, Pullman, WA 99164, USA.

PURPOSE: A series of studies were conducted in which compounds commonly shown to be ergogenic aids for strength athletes if taken orally were evaluated for their ability to directly induce postnatal muscle stem cell proliferation or differentiation/fusion in vitro. METHODS: Compounds tested were creatine monohydrate, creatine pyruvate, L-glutamine, dehydroepiandrosterone (DHEA), androstenedione, Ma Huang (Ephedra sinensis) extract, and Zhi Shi (Citrus aurantium) extract. Dulbecco's modified eagle medium, supplemented with minimal levels of serum and antibiotics, was used as the initial vehicle for the test compounds. Subsequently, a defined treatment medium termed ITTC was used. Satellite cells were exposed to the test compounds for the indicated times and then evaluated by counting mononucleated and multinucleated (fused) cells. RESULTS: In serum-containing media, none of the treatment groups displayed increased proliferation over that of the control. However, in the differentiation cultures, 0.10% creatine monohydrate increased differentiation over that of the control cultures. When 0.10% creatine monohydrate was added to defined media formulations, all treatments but one demonstrated increased differentiation over the 0.5% serum control. Time course experiments, which followed the effect of 0.10% creatine monohydrate contained in ITTC defined media over 120 h, suggested that cells exposed to this treatment differentiated earlier and to a greater level than cells exposed to ITTC alone. CONCLUSIONS: Creatine in the monohydrate form induced differentiation of myogenic satellite cells. Other agents examined did not increase satellite cell proliferation or differentiation. These results provide initial evidence for a mechanistic understanding of observed effects in vivo of increased muscular size and strength from creatine supplementation

EiseltUK
2003-11-29, 20:07
Tror inte man kan dra några konklusioner av en invitro studie. Andra studier visar inte någon direkt märkbar anabol effekt av kreatin, men som jag skrev så är ju inte vätskaackumuleringen någon nackdel. Jag tror att merparten av dem som använder kreatin tar det för att det ökar styrkan och att de kan träna tyngre. I det avseendet är kreatinpyruvat bättre än monohydrat.

/ Henrik


No effect of creatine supplementation on human myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis after resistance exercise.

Louis M, Poortmans JR, Francaux M, et al.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Nov;285(5):E1089-94. Epub 2003 Jun 24.


Muscle hypertrophy during resistance training is reportedly increased by creatine supplementation. Having previously failed to find an anabolic effect on muscle protein turnover at rest, either fed or fasted, we have now examined the possibility of a stimulatory effect of creatine in conjunction with acute resistance exercise. Seven healthy men (body mass index, 23 +/- 2 kg/m2, 21 +/- 1 yr, means +/- SE) performed 20 x 10 repetitions of leg extension-flexion at 75% one-repetition maximum in one leg, on two occasions, 4 wk apart, before and after ingesting 21 g/day creatine for 5 days. The subjects ate approximately 21 g maltodextrin + 6 g protein/h for 3 h postexercise. We measured incorporation of [1-13C]leucine into quadriceps muscle proteins in the rested and exercised legs. Leg protein breakdown (as dilution of [2H5]phenylalanine) was also assessed in the exercised and rested leg postexercise. Creatine supplementation increased muscle total creatine by approximately 21% (P < 0.01). Exercise increased the synthetic rates of myofibrillar and sarcoplasmic proteins by two- to threefold (P < 0.05), and leg phenylalanine balance became more positive, but creatine was without any anabolic effect.

Svarten81
2003-11-30, 15:47
någon som vet om pyruvat finns i pillerform? för jag klarar snart inte av o dricka det längre mår ju illa varje gång man ska svälja o det vore synd o spy upp en så bra o dyr produkt

Arwen
2003-11-30, 15:51
pyruvate finns i kaplsar från de flesta tillverkare

kreatinpyruvate i kapsel har jag bara sett från Weider

Oavsett så blir kilopriset väldigt högt om man jämfl kapslar med pulver.

Prova att hålla för näsan & trycka i dig det snabbt istället. Är väl sådant som skiljer agnarna från vetet...:kickass:

EiseltUK
2003-11-30, 17:13
Spär man ut Kreatinpyruvatet med ordentligt med vätska blir det inte så farligt, typ 0.5 liter till 5 gram. Om man dessutom häller i lite saft så bör det inte vara någora problem att dricka det.

/ Henrik

DiZi
2003-11-30, 18:20
Blanda med saft, eller som sagt, blanda i skitlite vatten, drick fort som faen och håll för näsan, då kräks man bara NÄSTAN :hbang:

Svarten81
2003-11-30, 19:19
vad blandar ni med för saft då fun light? får köra shots tekninken i morgon låter som det kan funka hehe men fy f*n vad starkt:D

Arwen
2003-11-30, 20:04
...det som inte dödar, det härdar...

Allvarligt talat, träningen ska vara en del av en livsstil som man njuter av, kräkningsframkallande kosttillskott är det verkligen en del av det?

Svarten81
2003-11-30, 22:20
Originally posted by Arwen
...det som inte dödar, det härdar...

Allvarligt talat, träningen ska vara en del av en livsstil som man njuter av, kräkningsframkallande kosttillskott är det verkligen en del av det?

jo det är sant, men vad gör man inte för att frotsätta att växa? ska ta mig en dunderare sen när mitt kreatin är slut ...