handdator

Visa fullständig version : Äggdiet


Haanna
2010-11-14, 11:32
Äggdieten går ut på att man äter bara ägg och lite kött i två veckor.
Jag undrar om det är någon som har testat denna diet och vad ni fick för resultat?
Tänkte börja med det men vill veta om ni skulle rekommendera den.
Tack för hjälpen!

young_george
2010-11-14, 11:37
1) Varför skulle man vilja göra det?

2) Varför skulle andra personen som gjort det få samma resultatet som du vill ha?

3) Vad är ditt mål med att bara äta ägg och kött.

Haanna
2010-11-14, 11:39
för att gå ner i vikt snabbt...
jag ville bara veta så att man vet vad man kan förvänta sig.

vicarious
2010-11-14, 11:41
Det är den totala energimängden i det du äter i förhållande till din totalta energiförbrukning som kommer avgöra om du går ner i vikt eller inte. Inte livsmedlen i sig.

Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig, oavsett om du lever på kött & ägg eller om du lever på hamburgare och godis.

Trance
2010-11-14, 11:42
för att gå ner i vikt snabbt...
jag ville bara veta så att man vet vad man kan förvänta sig.

Eventuella problem med magen om du inte är van att äta mycket ägg och kött.
Eventuella problem med seghet om du inte är van att ta bort kolhydrater helt.
Eventuell eller till och med trolig viktnedgång om du håller dig till "dieten". Några kilo kommer förmodligen vara vatten som du går upp igen efteråt.

young_george
2010-11-14, 11:42
Vad du kan förvänta dig beror på hur mycket kött och ägg du äter, inte att du äter ägg och kött. Det är fullt möjligt att gå upp i vikt av att äta kött och äägg.

Det verkar som har har väldigt begränsad kunskap på detta området, och det är precis som personerna som ska undvika att göra "snabba dieter". Har du tänkt äta bara ägg och kött resten av livet?

Haanna
2010-11-14, 11:48
Vad du kan förvänta dig beror på hur mycket kött och ägg du äter, inte att du äter ägg och kött. Det är fullt möjligt att gå upp i vikt av att äta kött och äägg.

Det verkar som har har väldigt begränsad kunskap på detta området, och det är precis som personerna som ska undvika att göra "snabba dieter". Har du tänkt äta bara ägg och kött resten av livet?


ja jag ha lite kunskap, därför ber jag om hjälp av er som kan.
nej, man ska bara göra det i två veckor... man får i sig ungefär 700 kalorier om dagen.

Kischen
2010-11-14, 11:50
Så himla svårt är det inte att äta mindre och räkna sina kalorier så man kan vara säker på att gå ner. Varför ska man krångla till det med katastrofdieter? Hur länge kan man hålla sig till det där, 2 veckor?

Kischen
2010-11-14, 11:50
man får i sig ungefär 700 kalorier om dagen.

Jasså? Hur mycket kött och ägg rör det sig om?

Haanna
2010-11-14, 11:52
Jasså? Hur mycket kött och ägg rör det sig om?

ungefär 5 ägg om dagen, och lite kött varje dag, samt mkt grönsaker.

vicarious
2010-11-14, 11:53
ja jag ha lite kunskap, därför ber jag om hjälp av er som kan.
nej, man ska bara göra det i två veckor... man får i sig ungefär 700 kalorier om dagen.

700kcal om dagen kommer du garanterat gå ner i vikt på.

Du får ta och räkna ut din ungefärliga energiförbrukning för en dag.

Du kan använda den här formeln

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Sen tar du det du får i den formeln och multiplicerar med ett värde mellan 1.2 och 2.0, beroende på hur aktiv du är. 1.2 är en dag i sängen/framför datorn/extremt stillasittande och 2.0 är en ungefär likvärdigt för en konditionsidrottares vardag.

Kischen
2010-11-14, 11:54
ungefär 5 ägg om dagen, och lite kött varje dag, samt mkt grönsaker.

Och det blir 700 kcal? Du förstår att det är lite luddigt kanske? Lite kött, för vem då? Det måste finna bättre riktlinjer.

Haanna
2010-11-14, 11:55
700kcal om dagen kommer du garanterat gå ner i vikt på.

Du får ta och räkna ut din ungefärliga energiförbrukning för en dag.

det låter ju lovande! så jag kan träna som vanligt utan att det blir fel?
6 ggr i veckan, 2 timmar varje gång?

vicarious
2010-11-14, 11:57
det låter ju lovande! så jag kan träna som vanligt utan att det blir fel?
6 ggr i veckan, 2 timmar varje gång?

Tränar du så mycket och äter 700kcal om dagen kommer du troligtvis gå in i väggen. Det kan fungera i två veckor men jag skulle antingen dra ner en hel del på träningen, eller öka energiintaget.

Haanna
2010-11-14, 11:57
Och det blir 700 kcal? Du förstår att det är lite luddigt kanske? Lite kött, för vem då? Det måste finna bättre riktlinjer.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar. jag har inte räknat ut exakt vad det blir, ungefär 700 kalorier..

Haanna
2010-11-14, 11:58
Tränar du så mycket och äter 700kcal om dagen kommer du troligtvis gå in i väggen. Det kan fungera i två veckor men jag skulle antingen dra ner en hel del på träningen, eller öka energiintaget.

ett konditionspass om dagen?

young_george
2010-11-14, 12:00
Varför göra det i två veckor? Har du en tävling eller något där du måste ha en specifik vikt? Isf finns det bättre väger att gå.

Annars ser jag ingen som helst mening med att ha en diet i två veckor för att sedan återgå, du kommer få tillbaka vikten minst lika snabbt.

Haanna
2010-11-14, 12:01
700kcal om dagen kommer du garanterat gå ner i vikt på.

Du får ta och räkna ut din ungefärliga energiförbrukning för en dag.

Du kan använda den här formeln

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Sen tar du det du får i den formeln och multiplicerar med ett värde mellan 1.2 och 2.0, beroende på hur aktiv du är. 1.2 är en dag i sängen/framför datorn/extremt stillasittande och 2.0 är en ungefär likvärdigt för en konditionsidrottares vardag.

och vad betyder siffran jag får fram?

Kischen
2010-11-14, 12:03
nu förstår jag inte riktigt vad du menar. jag har inte räknat ut exakt vad det blir, ungefär 700 kalorier..

Det jag menar är att dieten ser ut som katastrof, inte för att den kanske ger dig några brister, utan mer för att jag inte tror du uppnår något. Du går kanske ner 2-3 kilo och det gör knappt till eller från i spegeln. Sedan börjar du äta som vanligt och sakta men säkert är allt på plats igen.

Varför tortera sig? Det går utmärkt att gå ner i vikt genom att äta vanlig mat men räkna kalorierna och ordna ett underskott. Dessutom skaffar man sig verklig kunskap som man kan använda i vardagen för att parera eventuell viktuppgång/nedgång:)

Zibbe
2010-11-14, 12:03
och vad betyder siffran jag får fram?

Din ungefärliga energiförbrukning?

Haanna
2010-11-14, 12:04
Varför göra det i två veckor? Har du en tävling eller något där du måste ha en specifik vikt? Isf finns det bättre väger att gå.

Annars ser jag ingen som helst mening med att ha en diet i två veckor för att sedan återgå, du kommer få tillbaka vikten minst lika snabbt.

jag har försökt gå ner i vikt och jag ha börjat träna, jag äter nyttigt, men inte alltid kanske så mycket som jag borde. jag ser inte så mkt resultat på vågen. jag vill gå ner snabbt i vikt för att få inspiration till att fortsätta.

Patarei
2010-11-14, 12:06
Varför måste du gå ner så snabbt i vikt? 700 kcal är ingenting. Men visst, du går snabbt ner i vikt.
Såg ett program om en man på en ö som levde på snö i två veckor. Han gick ner 20 kilo.
Man kan äta vad som helst och gå ner i vikt.
Men många gånger är kanske en långsammare viktminskning att föredra.

vicarious
2010-11-14, 12:06
nu förstår jag inte riktigt vad du menar. jag har inte räknat ut exakt vad det blir, ungefär 700 kalorier..

Om du vet att det är 700kcal måste du ju veta hur mycket kött & ägg du ska äta, i gram. Hur vet du annars att det är just 700 kcal och inte 800 eller 900?

young_george
2010-11-14, 12:06
jag har försökt gå ner i vikt och jag ha börjat träna, jag äter nyttigt, men inte alltid kanske så mycket som jag borde. jag ser inte så mkt resultat på vågen. jag vill gå ner snabbt i vikt för att få inspiration till att fortsätta.

Om du inte ser resultat så gör du fel. Detta förändrar du genom att lära dig att göra rätt istället en mycket temporär radikal förändring, där du snabbt återgår till rutinen som inte ger resultat.

Haanna
2010-11-14, 12:06
Det jag menar är att dieten ser ut som katastrof, inte för att den kanske ger dig några brister, utan mer för att jag inte tror du uppnår något. Du går kanske ner 2-3 kilo och det gör knappt till eller från i spegeln. Sedan börjar du äta som vanligt och sakta men säkert är allt på plats igen.

Varför tortera sig? Det går utmärkt att gå ner i vikt genom att äta vanlig mat men räkna kalorierna och ordna ett underskott. Dessutom skaffar man sig verklig kunskap som man kan använda i vardagen för att parera eventuell viktuppgång/nedgång:)

jag åt bra mat innan, massa grönsaker och protein osv, men inget hände. Vill testa något nytt som kan ge mig lite fart på vägen. Målet är att få bort lite fett..

young_george
2010-11-14, 12:07
jag åt bra mat innan, massa grönsaker och protein osv, men inget hände. Vill testa något nytt som kan ge mig lite fart på vägen. Målet är att få bort lite fett..

Då åt du för mycket helt enkelt. Det finns inget unikt livsmedel som du går ner i vikt på. Du går upp/ner i mån av det totala energiintaget.

Ät mindre eller rör på dig mer är det två alternativen som finns.

Haanna
2010-11-14, 12:09
Om du vet att det är 700kcal måste du ju veta hur mycket kött & ägg du ska äta, i gram. Hur vet du annars att det är just 700 kcal och inte 800 eller 900?

100gram kött, och 5 ägg, kan inte bli mer än 700 kcal?

Haanna
2010-11-14, 12:10
Då åt du för mycket helt enkelt. Det finns inget unikt livsmedel som du går ner i vikt på. Du går upp/ner i mån av det totala energiintaget.

Ät mindre eller rör på dig mer är det två alternativen som finns.

jag låg under 1000 kalorier innan..

Crocker
2010-11-14, 12:11
jag låg under 1000 kalorier innan..
Då har du mätt fel, eller så har du någon hormonrubbning eller liknande.

Kischen
2010-11-14, 12:11
jag åt bra mat innan, massa grönsaker och protein osv, men inget hände. Vill testa något nytt som kan ge mig lite fart på vägen. Målet är att få bort lite fett..

Precis som dom andra skriver, bara för att maten man äter är "nyttig" "bra" "äcklig" eller vad som helst så betyder det inte att man går ner i vikt.

Du går ner lika mycket av 300 kcal lax som 300 kcal köttbullar. Chansa inte utan räkna hur mycket du äter istället.

young_george
2010-11-14, 12:12
jag låg under 1000 kalorier innan..

Nej, det gjorde du inte(1).


(1) reserverar mig för att du lever ett normalt liv och inte ligger sängbunden.

Haanna
2010-11-14, 12:16
Precis som dom andra skriver, bara för att maten man äter är "nyttig" "bra" "äcklig" eller vad som helst så betyder det inte att man går ner i vikt.

Du går ner lika mycket av 300 kcal lax som 300 kcal köttbullar. Chansa inte utan räkna hur mycket du äter istället.

Hur ska jag göra då? jag vill gå ner tio kg.
jag orkar inte att det ska ta så lång tid att nå sitt mål..

Haanna
2010-11-14, 12:17
Nej, det gjorde du inte(1).


(1) reserverar mig för att du lever ett normalt liv och inte ligger sängbunden.

Va?

Pepz
2010-11-14, 12:18
. jag vill gå ner snabbt i vikt för att få inspiration till att fortsätta.

hetsbantning är ett tämligen säkert kort för att gå upp i vikt på sikt

vicarious
2010-11-14, 12:18
Vill du att det ska gå så snabbt som möjligt så ska du fasta. Lev på vatten en vecka eller två. Eller kör någon slags VLCD.

Inte särskilt kul eller hälsosamt dock..

vikingen_nr1
2010-11-14, 12:18
hetsbantning är ett tämligen säkert kort för att gå upp i vikt på sikt

+1 på den

Haanna
2010-11-14, 12:19
Då har du mätt fel, eller så har du någon hormonrubbning eller liknande.

dålig ämnesomsättning? hur fixa man det?

young_george
2010-11-14, 12:19
Hur ska jag göra då? jag vill gå ner tio kg.
jag orkar inte att det ska ta så lång tid att nå sitt mål..

Och jag vill väga 120kg i hyfsad form. Beräknar kunna göra detta om 10år ungefär. Man kan inte få allt direkt.

Söker du samma snabba lösningar på allt i livet så lär du gång på gång bli ganska besviken när verkligheten knackar på.

Om du istället tar dig tid att lära dig att göra rätt så kan du eventuellt hålla dig smal hela livet istället för att bli en av dom som blir tjocka, snabbdietar bort några kilon för att direkt lägga på sig samma kilon och undra vad som gick fel.

young_george
2010-11-14, 12:20
Va?

Vad var oklart? Du har inte levt på 1000kcal och gått ner i vikt.

dålig ämnesomsättning? hur fixa man det?

Det finns inget som säger att du har dålig ämnesomsättning. Betydligt mer troligt är att du är dålig på matte och har räknat fel.

vicarious
2010-11-14, 12:20
Va?

Det han menar är att, om du hade legat under 1000kcal så hade du gått ner i vikt. Om du säger att du inte gjorde det, så räknade du antingen fel, har någon slags hormonrubbning som nedreglerar din ämnesomsättning eller så låg du sängbunden dygnet runt så din energiförbrukning var väldigt låg.

Crocker
2010-11-14, 12:20
dålig ämnesomsättning? hur fixa man det?
Till att börja med, tycker jag du bör väga och skriva upp allt du äter och jämför med en ungefärlig energiförbrukning. Gissar starkt att du "uppskattat" fel mängder mat.

Haanna
2010-11-14, 12:21
Vill du att det ska gå så snabbt som möjligt så ska du fasta. Lev på vatten en vecka eller två. Eller kör någon slags VLCD.

Inte särskilt kul eller hälsosamt dock..

okej, men det ska vara lite hälsosamt iaf...
Några tips på hur man kan göra? som verkligen funkar?

Haanna
2010-11-14, 12:23
Det han menar är att, om du hade legat under 1000kcal så hade du gått ner i vikt. Om du säger att du inte gjorde det, så räknade du antingen fel, har någon slags hormonrubbning som nedreglerar din ämnesomsättning eller så låg du sängbunden dygnet runt så din energiförbrukning var väldigt låg.

tränade 2 timmar om dagen, 6 ggr i veckan. vad ska man göra åt ämnesomsättningen då den verkar ju inte fungera?

Pepz
2010-11-14, 12:25
förstår inte...

övervikt kommer ofta av en lång lång tids problem
men man tror att man ska lösa det på några veckor och sen är det löst för evigt?

behandla problemen och inte bara symptomen.

funkar inte ämnesomsättningen så ska du gå till läkare på en gång

Kischen
2010-11-14, 12:25
Några tips på hur man kan göra? som verkligen funkar?

Räkna.hur.mycket.kalorier.du.äter.

:thumbup:

vicarious
2010-11-14, 12:25
tränade 2 timmar om dagen, 6 ggr i veckan. vad ska man göra åt ämnesomsättningen då den verkar ju inte fungera?

Du kan inte dra som slutsats att det är din ämnesomsättning som är rubbad när du inte har räknat exakt hur många kalorier du stoppar i dig. Rubbad ämnesomsättning är tämligen ovanligt så det mest troliga är att du inte riktigt har koll på hur mycket energi du stoppar i dig.

Börja väg och räkna det du stoppar i dig på en dag
Räkna ut din ungefärliga dagliga energiförbrukning

Se till att förbrukningen är större än energin från maten du äter.

Det funkar garanterat, men kräver såklart tålamod.

Haanna
2010-11-14, 12:31
Vad var oklart? Du har inte levt på 1000kcal och gått ner i vikt.



Det finns inget som säger att du har dålig ämnesomsättning. Betydligt mer troligt är att du är dålig på matte och har räknat fel.

nä jag har inte räknat fel!
exempel på en dag:

frukost nutrilett 111 kcal

lunch, makaroner, quornfile, ketchup, salt, morötter, ost som tillsammans blir 386 kcal.

mellanmål: nutrilett 111 kcal

Middag: sallad med fetaost 260 kcal

Haanna
2010-11-14, 12:32
Du kan inte dra som slutsats att det är din ämnesomsättning som är rubbad när du inte har räknat exakt hur många kalorier du stoppar i dig. Rubbad ämnesomsättning är tämligen ovanligt så det mest troliga är att du inte riktigt har koll på hur mycket energi du stoppar i dig.

Börja väg och räkna det du stoppar i dig på en dag
Räkna ut din ungefärliga dagliga energiförbrukning

Se till att förbrukningen är större än energin från maten du äter.

Det funkar garanterat, men kräver såklart tålamod.

värt att tänka på..

Tolkia
2010-11-14, 12:34
Har du en så grav ämnesomsättningsrubbning som det skulle vara om du inte gick ned i vikt på <1000 kcal/dag och tolv timmars träning i veckan (jag tyckte jag såg 2 tim/dag sex dagar i veckan någonstans i tråden) så kommer detta inte bara att visa sig som svårigheter att gå ned i vikt, du har även andra symtom.

Någonstans stämmer inte inkomster och utgifter i den här balansräkningen; har du "ätardagar" eller dagar då du bara tappar kontrollen och äter mer än du hade tänkt? Och vad väger du, hur lång är du och vad vill du gå ner till?

vicarious
2010-11-14, 12:35
Det måste vara en väldigt liten portion lunch om det tillsammans blir 386 kcal.

Om du är säker på att du har räknat rätt kanske det är tålamodet som tryter? Hur länge har du ätit såhär, utan att "fuska"?

mikaelj
2010-11-14, 12:36
1. Hur gammal är du?
2. Hur lång är du?
3. Hur mycket väger du?
4. Vad är det för träning du utför 6 gånger per vecka?

Haanna
2010-11-14, 12:37
Det måste vara en väldigt liten portion lunch om det tillsammans blir 386 kcal.

Om du är säker på att du har räknat rätt kanske det är tålamodet som tryter? Hur länge har du ätit såhär, utan att "fuska"?

två veckor, tröttnar extremt lätt om jag inte ser resultat.
(jag tror jag ha hittat problemet)

young_george
2010-11-14, 12:38
nä jag har inte räknat fel!
exempel på en dag:

frukost nutrilett 111 kcal

lunch, makaroner, quornfile, ketchup, salt, morötter, ost som tillsammans blir 386 kcal.

mellanmål: nutrilett 111 kcal

Middag: sallad med fetaost 260 kcal

Precis som du skriver är det ett exempel på en dag. Om du istället hade redovisat en hel månads mat så hade det sannolikt sett annorlunda ut.

Tar du med alla fikor, krogsbesök, "mysfredagar", bortbjudningar, tårtkalas, mellanmål, nattmackor e.t.c e.t.c?

Om vi bortser från den försvinnande lilla chansen att du är sjuk så finns bara ett alternativ kvar: Du räknar fel.

Så var det med det.

Seb74
2010-11-14, 13:23
Har du en så grav ämnesomsättningsrubbning som det skulle vara om du inte gick ned i vikt på <1000 kcal/dag och tolv timmars träning i veckan (jag tyckte jag såg 2 tim/dag sex dagar i veckan någonstans i tråden) så kommer detta inte bara att visa sig som svårigheter att gå ned i vikt, du har även andra symtom.

Någonstans stämmer inte inkomster och utgifter i den här balansräkningen; har du "ätardagar" eller dagar då du bara tappar kontrollen och äter mer än du hade tänkt? Och vad väger du, hur lång är du och vad vill du gå ner till?

Såg ett hilarious program om folk som skulle gå ner i vikt, och alltid misslyckats, men när dom fick hjälp och undersökningar så fanns det alltid anledningar till att det gått som det gått.

Var en som testat allt, räknat kcal osv, legat skitlågt men ändå haft helt omöjligt gå ner i vikt.

Visade sig såklart att det var slarvräkning på hög nivå. Juice och fruktsallad och annat nyttigt hade helt ignorerats, var nånstans runt 1000kcal/dag extra som hon missat att räkna :D

Kan det vara så även i detta fall?
Räknas juice, frukt, godis, när dagarna konsekvent landar under 1000kcal utan att vikten rasar???

Raasken
2010-11-14, 13:56
Sällar mig till räkna kalorikören.
http://www.youtube.com/watch?v=JVjWPclrWVY

Sniggel
2010-11-14, 19:29
Såg ett hilarious program om folk som skulle gå ner i vikt, och alltid misslyckats, men när dom fick hjälp och undersökningar så fanns det alltid anledningar till att det gått som det gått.

Var en som testat allt, räknat kcal osv, legat skitlågt men ändå haft helt omöjligt gå ner i vikt.

Visade sig såklart att det var slarvräkning på hög nivå. Juice och fruktsallad och annat nyttigt hade helt ignorerats, var nånstans runt 1000kcal/dag extra som hon missat att räkna :D

Kan det vara så även i detta fall?
Räknas juice, frukt, godis, när dagarna konsekvent landar under 1000kcal utan att vikten rasar???

Det här är nog relativt vanligt. Om det är så som Hannaa säger att hon faktiskt legat på mindre än 1000 kcal om dagen i 2 veckor (?) utan att gå ner i vikt på 12 timmars träning så är jag rädd för att hon väger på tok för lite och har förstört sin ämnesomsättning a la anorektiker-style (inget ont menat Hannaa) och att ända sättet att återställa den är att äta mer och acceptera en viktuppgång samt träna mindre.

Jag är också nyfiken på svaren till Mikaelj:s frågor.

Litecore
2010-11-15, 03:13
det du förklara att du vill göra är egentligen en ketogen diet, vet du vad det är ?
att bara äta ägg och kött är ungefär vad jag gör själv just nu och det går mycket
bättre än när jag räknade kalorier faktiskt. i troll you not, keto funkar bra för mig :)

Onigiri
2010-11-15, 06:48
Det här med att "se resultat snabbt så jag får inspiration till att fortsätta" är bara fel.

Du ska vilja genomföra en deff, det ska inte vara psykiskt plågsamt och man ska inte gå hungrig varje kväll, gör man det får man slänga om lite mat i sin diet.

Och det är bara att inse läget, även om du bokstavligen svälter (tex 1 nutrillet och något vitaminpiller om dagen) så kommer du ändå inte att nå dit du tänkt dig på 14 dagar. Har en polare som var lite inne i ditt tänk, att han ville se skillnad fort och tog till alla möjliga metoder och piller för att droppa kilon kvickt, och ja visst gick han ner men han var ändå inte nöjd för det hade ätit på muskler så han såg i princip likadan ut som före dessa kilon, fast tunnare (smalfet) och han mådde inte alls bra.

Mitt tips är att visst kan du köra nutrilett och visst kan du äta ganska lågt med kcal under kanske en 12 veckors deff (dock aldrig under 1000 kcal med tanke på hur du tränar) Kyckling, näringsrika grönsaker och mejerivaror är vad du behöver :)

Lovisa
2010-11-15, 08:13
man ska bara göra det i två veckor... man får i sig ungefär 700 kalorier om dagen.

Två veckor är väl så länge som man står ut med en så ensidig diet. Och hur definierar du kött ? Är det bara rött kött, typ nöt- och fläskkött, eller kan man äta kyckling också, till exempel ?

Dessutom är det stor skillnad i energi-innehållet på olika köttsorter. Jämför bacon och fläskfilé, entrecote eller innanlår t ex.

700 kcal är väldigt lite. Det blir ca 200 gram biff och 300 gram ägg, dvs ca 4-5 medelstora ägg, samt några salladsblad eller gurkskivor, typ.

Du kommer att tappa en del i vikt, varav åtskilligt är vatten. Kolhydrater binder vätska och om du äter så extremt kolhydratfattigt, kommer du att tappa en hel del vatten. Men det kommer tillbaka när du återgår till en normal kost. Då är risken att du blir superbesviken och tror att du "blivit fet".

Om jag vore som du skulle jag satsa på en allsidig diet under lite längre tid. Ät vanlig mat i mindre mängder och träna. Allt du behöver veta finns i deff-guiden här på forumet.

Om jag själv mot förmodan skulle vilja köra en tok-diet, skulle jag satsa på fisk och skaldjur, något ägg, magra mjölkprodukter som kvarg eller keso mini samt matiga grönsaker, typ broccoli, blomkål, aubergine. Blir mer varierat, mer mättande och mycket godare. Jag skulle aldrig gå under 1200 kcal per dag. Det skulle bli alldeles för jobbigt med så stort energiunderskott som din diet innebär.

Sheogorath
2010-11-15, 09:23
Vad ingen tagit upp är varför det är farligt/dumt att gå ner i vikt för snabbt; det är viktigt för Hannah att veta. Om du går ner i vikt för snabbt Hannah kommer en stor del av den viktminskningen att bestå av muskelmassa. Detta beror på att den mängd energi kroppen kan ta från fett är begränsad per dygn. Muskelceller kräver mer energi än fettceller, och din basalmetabolism kommer därför sjukna snabbare än om du gick ner i fettvikt. Problem nummer två är vad som händer när du slutar på din diet. Eftersom kroppens förmåga att lagra fett per dygn är mycket bättre än kroppens förmåga att bränna fett så kommer du snabbt att gå upp i fettvikt. Särskilt eftersom kroppens förmåga att bygga muskler är kraftigt begränsad per dygn. Dessutom kräver det ofta målinriktad träning för att lägga på sig bra med muskelmassa. Sådana här dieter (jojjobantning) ger dig mindre och mindre muskelmassa och mer och mer fett. Du kanske kommer hålla samma vikt eller kanske t.o.m. väga något mindre, men din kropp kommer att vara en ohälsosam kropp med ökad risk för välfärdssjukdomar. Att snitta på -500 kcal per dygn över en vecka (gärna inte mer än -600 kcal per dag), hålla proteinintaget högt samt genomföra styrketräning regelbundet under dieten (3-4 ggr / v kan vara lagom) är det säkra sättet att gå ner i vikt. Du kommer se bättre ut och du kommer både känna dig och vara friskare.

HMB
2010-11-15, 09:34
Ingen som tipsat om grubs deffguide? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Stort +1 på sheos inlägg förövrigt!

Haanna
2010-11-15, 09:43
Vad ingen tagit upp är varför det är farligt/dumt att gå ner i vikt för snabbt; det är viktigt för Hannah att veta. Om du går ner i vikt för snabbt Hannah kommer en stor del av den viktminskningen att bestå av muskelmassa. Detta beror på att den mängd energi kroppen kan ta från fett är begränsad per dygn. Muskelceller kräver mer energi än fettceller, och din basalmetabolism kommer därför sjukna snabbare än om du gick ner i fettvikt. Problem nummer två är vad som händer när du slutar på din diet. Eftersom kroppens förmåga att lagra fett per dygn är mycket bättre än kroppens förmåga att bränna fett så kommer du snabbt att gå upp i fettvikt. Särskilt eftersom kroppens förmåga att bygga muskler är kraftigt begränsad per dygn. Dessutom kräver det ofta målinriktad träning för att lägga på sig bra med muskelmassa. Sådana här dieter (jojjobantning) ger dig mindre och mindre muskelmassa och mer och mer fett. Du kanske kommer hålla samma vikt eller kanske t.o.m. väga något mindre, men din kropp kommer att vara en ohälsosam kropp med ökad risk för välfärdssjukdomar. Att snitta på -500 kcal per dygn över en vecka (gärna inte mer än -600 kcal per dag), hålla proteinintaget högt samt genomföra styrketräning regelbundet under dieten (3-4 ggr / v kan vara lagom) är det säkra sättet att gå ner i vikt. Du kommer se bättre ut och du kommer både känna dig och vara friskare.

tusen tack för ditt svar! det sista jag vill ska hända är att muskelmassan försvinner! så jag får väl tänka om helt enkelt.

Apos78
2010-11-15, 09:47
Ännu ett stort +1 på Sheo.

Nykropp
2010-11-15, 10:06
Har vi fått veta hur lång, vad du väger osv än? Samt hur mycket du vill ner i vikt från starten?

Sköter du din kost rätt så kommer du gå ner i vikt. Att du skulle ha fel på ämnesomsättningen är knappast troligt. Du har nog som många sagt innan räknat fel helt enkelt, vilket är lätt att göra. För om du verkligen tränar så mycket som du gör skulle kilona rasa på den lilla mängd kalorier du säger att du får i dig. Men du skulle nog inte heller fungera speciellt bra i vardagen. Bli yr lätt, svårt att fokusera osv.

Så istället för att leta en snabb lösning som du ändå kommer misslyckas med så ge det en längre period. Snabba lösningar är dom tidigare sagts dömda att misslyckas. Tro mig, jag har provat åtskilliga under många år. Först nu när jag gjort om mitt sätt att äta helt till ett sätt som fungerar i mitt vanliga liv ser jag resultat.

King Grub
2010-11-15, 10:08
Vad ingen tagit upp är varför det är farligt/dumt att gå ner i vikt för snabbt; det är viktigt för Hannah att veta. Om du går ner i vikt för snabbt Hannah kommer en stor del av den viktminskningen att bestå av muskelmassa. Detta beror på att den mängd energi kroppen kan ta från fett är begränsad per dygn. Muskelceller kräver mer energi än fettceller, och din basalmetabolism kommer därför sjukna snabbare än om du gick ner i fettvikt. Problem nummer två är vad som händer när du slutar på din diet. Eftersom kroppens förmåga att lagra fett per dygn är mycket bättre än kroppens förmåga att bränna fett så kommer du snabbt att gå upp i fettvikt.

Nja, om det nu är muskelmassa man förlorar (vilket inte är så troligt - vid svälttillstånd är det främst fettvikten man förlorar; muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att kataboliseras), så är det också främst muskelmassa man lägger på sig vid avslutad diet.

Sheogorath
2010-11-15, 10:10
Nja, om det nu är muskelmassa man förlorar (vilket inte är så troligt - vid svälttillstånd är det främst fettvikten man förlorar; muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att kataboliseras), så är det också främst muskelmassa man lägger på sig vid avslutad diet.

OK, I stand corrected. Budskapet jag ville förmedla var resultatet av för snabb viktnedgång: högre andel kroppsfett (fett/muskler jmf m ett inte lika radikalt upplägg). Upprepas jojjobantningen genom livet kan man bli "fet" utan att "väga för mycket." Rätt så långt?

King Grub
2010-11-15, 10:43
I alla fall det första, ja. Att "jojobantning" skulle leda till negativ påverkan på sikt är i o f s inte omöjligt, men heller inte något det finns bevis för. http://win.niddk.nih.gov/publications/PDFs/wtcycling2bw.pdf

Anton Fräs
2010-11-15, 16:54
Rent mentalt är hetsdietande dock ett helvete och man bör sikta på något mer långsiktiga lösningar i min mening.