handdator

Visa fullständig version : Vad säger pulsen om min form?


cherokee
2010-11-13, 14:42
Har börjat köra spinningpass med pulsmätning och är nu lite intresserad av om pulsen säger något om hur bra form man är i?

Om man har lätt/svårt att komma upp i hög puls, säger det något om hur vältränad man är?

Eller är det bara hur låg vilopuls som gör det? (Ju lägre desto bättre form)

Känner att puls är ett intressant område som jag hittills inte brytt mig så mycket om. Så intressant info och länkar till intressanta artiklar mottages tacksamt :)

stridis
2010-11-13, 15:52
Har man lätt att återgå till vilopuls så är man bra tränad.

Vilopulsen kan påverkas av stresshormoner och dylikt så det är inte helt tillförlitligt; men ett vältränat hjärta har större slagvolym och behöver inte slå lika ofta för att hålla uppe samma cardiac output. Det korrellerar med andra ord.

killenigrillen
2010-11-13, 16:05
Standard är att utgå från 220 slag/min som maxpuls minus din ålder. Så är du 25 år gammal har du i snitt 195 i maxpuls. Ju mer vältränad du är har du troligtvis svårare att komma upp i maxpuls men lättare att nå en stadig arbetspuls, så att säga, och som stridis skrev har man större slagvolym om man är vältränad.
Däremot kan du inte träna upp din maxpuls (såvitt jag vet).

Eddie Vedder
2010-11-13, 16:21
Tilläggas bör att pulsökningar på cykel i regel åstadkoms med mycket större svårighet än vid till exempel löpning.

cherokee
2010-11-14, 12:43
Tilläggas bör att pulsökningar på cykel i regel åstadkoms med mycket större svårighet än vid till exempel löpning.

Ja jag märkte detta! Körde indoor walking (då används även armarna) och då var det kanske lätt att ligga runt 90%. På spinning där emot fick jag ha otroligt tugnt motstånd för att komma upp i 85% och upplevde 85% på spinning som mycket kämpigare än 90% på indoor walking.

machine gun
2010-11-14, 14:34
Ja jag märkte detta! Körde indoor walking (då används även armarna) och då var det kanske lätt att ligga runt 90%. På spinning där emot fick jag ha otroligt tugnt motstånd för att komma upp i 85% och upplevde 85% på spinning som mycket kämpigare än 90% på indoor walking.

Jag upplever att längdskidåkning är det mest effektiva sättet att nå höga pulstoppar. Även korrekt utförd rodd (där man använder benen mkt) är väldigt effektivt.

svennebanan
2010-11-14, 14:37
Standard är att utgå från 220 slag/min som maxpuls minus din ålder. Så är du 25 år gammal har du i snitt 195 i maxpuls. Ju mer vältränad du är har du troligtvis svårare att komma upp i maxpuls men lättare att nå en stadig arbetspuls, så att säga, och som stridis skrev har man större slagvolym om man är vältränad.
Däremot kan du inte träna upp din maxpuls (såvitt jag vet).


Aha! Har funderat på om jag haft något hjärtfel eller så :). Kommer inte upp till högre än 85% av min beräknade maxpuls på ett spinningpass än hur mycket jag vill.

Eddie Vedder
2010-11-14, 14:56
Aha! Har funderat på om jag haft något hjärtfel eller så :). Kommer inte upp till högre än 85% av min beräknade maxpuls på ett spinningpass än hur mycket jag vill.

Har du beröknat den enligt 220 minus ålder? För den ekvationen är i princip påhittad.

svennebanan
2010-11-14, 15:00
Har du beröknat den enligt 220 minus ålder? För den ekvationen är i princip påhittad.

Är 27 och fick den beräknad till 199. Så 226 - åldern har dom/maskinen använt.

Tolkia
2010-11-14, 15:10
Aha! Har funderat på om jag haft något hjärtfel eller så :). Kommer inte upp till högre än 85% av min beräknade maxpuls på ett spinningpass än hur mycket jag vill.
Jag plusetta på det Eddie skrev här ovan, och jag tror att man måste vara en ganska bra cyklist för att kunna trycka upp pulsen till mongonivåer (för att använda cykelmästaren skaparns uttryck). För egen del finns det inte en chans i världen att jag på ett spinningpass kan komma upp i den puls (och andnöd) jag kommer upp i när jag springer, eller på ett järngympapass (jämförelsen känns relevant eftersom det är du som skriver :D ). Benen dör långt innan hjärtat. Nu har du iofs bättre kondis än jag, men jag tror att den relativa skillnaden blir likartad.

Eddie Vedder
2010-11-14, 15:18
Nu har du iofs bättre kondis än jag, men jag tror att den relativa skillnaden blir likartad.

Bra kondition kan ju dessutom ligga en i fatet här. Alltså om löparkonditionen är grym blir det ju ÄNNU svårare för ovana cykelben att få upp pulsen på cykeln. Är konditionen allmänt kass kan kanske mongonivån (:D) lättare åstadkommas på cykel av den enkla anledningen att hjärtat är otränat.

svennebanan
2010-11-14, 15:25
Jag plusetta på det Eddie skrev här ovan, och jag tror att man måste vara en ganska bra cyklist för att kunna trycka upp pulsen till mongonivåer (för att använda cykelmästaren skaparns uttryck). För egen del finns det inte en chans i världen att jag på ett spinningpass kan komma upp i den puls (och andnöd) jag kommer upp i när jag springer, eller på ett järngympapass (jämförelsen känns relevant eftersom det är du som skriver :D ). Benen dör långt innan hjärtat. Nu har du iofs bättre kondis än jag, men jag tror att den relativa skillnaden blir likartad.

Jag känner igen det du skriver alltså att resten av koppen vill lägga av innan pulsen kommer upp så ni har nog rätt.

Jag är absolut ingen bra cyklist så det stämmer in på mig också. Dom flesta andra i gruppen (ca 75 pers) kom ju upp i puls. Det kändes lite frustrerande.
Men nu känns det okey igen. Ses på spinningen kanske :)

svennebanan
2010-11-14, 15:27
Bra kondition kan ju dessutom ligga en i fatet här. Alltså om löparkonditionen är grym blir det ju ÄNNU svårare för ovana cykelben att få upp pulsen på cykeln. Är konditionen allmänt kass kan kanske mongonivån (:D) lättare åstadkommas på cykel av den enkla anledningen att hjärtat är otränat.

Alltså jag har ju inget att sätta emot er konditionsfantomer, men skulle säga att konditionen är helt okey ändå.

Tolkia
2010-11-14, 15:52
Jag känner igen det du skriver alltså att resten av koppen vill lägga av innan pulsen kommer upp så ni har nog rätt.

Jag är absolut ingen bra cyklist så det stämmer in på mig också. Dom flesta andra i gruppen (ca 75 pers) kom ju upp i puls. Det kändes lite frustrerande.
Men nu känns det okey igen. Ses på spinningen kanske :)
Aha, du var på Activiopasset. :D Jag kan säga att det där är en av anledningarna till att jag är skeptisk till pulsbaserad gruppträning. Sjuttiofem pers med helt olika förutsättningar skall sitta och kolla in var de ligger relativt någon av random snubbe satt normalnivå respektive relativt resten i gruppen, som sprider från skaparn et consortes till Agda (eh, Tolkia?) 85. Det är kul med prylar (jag äger en hyfsat OK pulsklocka själv), men det här konceptet tror jag inte på.

Wise words of the master:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4513238&postcount=2790

svennebanan
2010-11-14, 16:02
Aha, du var på Activiopasset. :D Jag kan säga att det där är en av anledningarna till att jag är skeptisk till pulsbaserad gruppträning. Sjuttiofem pers med helt olika förutsättningar skall sitta och kolla in var de ligger relativt någon av random snubbe satt normalnivå respektive relativt resten i gruppen, som sprider från skaparn et consortes till Agda (eh, Tolkia?) 85. Det är kul med prylar (jag äger en hyfsat OK pulsklocka själv), men det här konceptet tror jag inte på.

Wise words of the master:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4513238&postcount=2790

Hahahah stämmer. Tog av mig pulsbandet närmare slutet av passet när instruktörerna började. "Då går vi upp på 95%". Jag gav järnet men inget hände. :D

Pulsmätning på cykel var inte min grej. Visste inte ens om att den skulle( jo det var ändå frivilligt) mätas det passet jag gick på. Kommer aldrig ta på pulsbandet igen på en cykel i alla fall. :)

Flugan
2010-11-14, 16:04
Har du beröknat den enligt 220 minus ålder? För den ekvationen är i princip påhittad.

Påhittad som i att stämmer inte alls? Denna "grundregel" står i de flesta läroböcker, stämmer den endast in på otränade?
Hur skall man beräkna maxpuls på mer riktigt sätt?

svennebanan
2010-11-14, 16:05
Påhittad som i att stämmer inte alls? Denna "grundregel" står i de flesta läroböcker, stämmer den endast in på otränade?
Hur skall man beräkna maxpuls på mer riktigt sätt?

Troligen testa den snarare än beräkna den. Maxa helt enkelt.

machine gun
2010-11-14, 16:07
Påhittad som i att stämmer inte alls? Denna "grundregel" står i de flesta läroböcker, stämmer den endast in på otränade?
Hur skall man beräkna maxpuls på mer riktigt sätt?

Man brukar säga att det framräknade värdet brukar stämma med +/- 20 som felmarginal. Dvs, ganska brett spann.

Flugan
2010-11-14, 16:08
Lite det jag gissade, ingenting skall vara enkelt :)

beckman88
2010-11-14, 20:05
Troligen testa den snarare än beräkna den. Maxa helt enkelt.

+1, kör ett beep test.

jakke
2010-11-15, 00:15
Jag upplever att längdskidåkning är det mest effektiva sättet att nå höga pulstoppar. Även korrekt utförd rodd (där man använder benen mkt) är väldigt effektivt.

Sub 4 fart uppför Västerbron är ett annat effektivt alternativt. =)