handdator

Visa fullständig version : Kritik på teknik - Skivstångsrodd FILM


JonneK
2010-11-13, 14:24
Kör just nu den äldre versionen av Strong Lifts 5x5 där stångrodd ingår och som jag förstått det så är det inte "vanlig" stångrodd som man ska köra, dvs den med 70% lutning och inte röra marken med vikterna utan en där man börjar varje rep med vikten på marken.

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-barbell-row-with-proper-technique/
Där är den jag menar.

Tycker den övningen är ganska svår och har haft väldigt svårt att öka i vikt, så jag tänkte att jag skulle filma mitt utförande och se om någon kan ge något tekniktips. Har precis gjort en stor deload för att slipa på teknik.

8YzJlwqxi54

Yes
2010-11-13, 15:12
Tekniken är det väl inget fel på, men det är inte ett utförande som gör det lätt att använda mycket vikt.

Personligen föredrar jag mer av en Yates-rodd, där man står mer upprätt och drar stången in mot höften.

JonneK
2010-11-13, 15:30
Måste nog säga att jag inte heller föredrar denna tekniken före någon annan men känns bäst att följa programmet till punkt och pricka. Förresten, måste skivstången nudda bröstet för att det ska räknas som fullt ROM?

Yes
2010-11-13, 15:53
Håll skulderbladen nere(åt längryggens håll) och kör några roddar på lätt vikt. När det känns som skulderbladen är ihoppressade och det blir svårt att dra armarna mer bakåt har du en bra ROM.

Jag vet inte hur skadligt det är i praktiken men det kan iaf potentiellt bråka med axlarna om den extra rörelsen tas ut genom skulderbladen.

joasimo
2010-11-13, 16:19
Som Yes säger kör jag också lite mer upprätt och drar stången mot höften, längs låren i princip.. lättare att använda mer vikt då. När jag kör sälrodd använder jag ditt utförande.

tntballe
2010-11-13, 16:30
Med den lutningen skulle jag hellre köra Pendlayrodd än vanliga.

cero
2010-11-13, 16:43
Jag vet inte hur skadligt det är i praktiken men det kan iaf potentiellt bråka med axlarna om den extra rörelsen tas ut genom skulderbladen.

Extra rörelsen?

JonneK
2010-11-13, 17:05
Håll skulderbladen nere(åt längryggens håll) och kör några roddar på lätt vikt. När det känns som skulderbladen är ihoppressade och det blir svårt att dra armarna mer bakåt har du en bra ROM.

Jag vet inte hur skadligt det är i praktiken men det kan iaf potentiellt bråka med axlarna om den extra rörelsen tas ut genom skulderbladen.

Inte 100 med på vad du menar, men kanske. Får testa mig fram nästa gång jag kör.

Med den lutningen skulle jag hellre köra Pendlayrodd än vanliga.

Hur går en sådan till?

Och om jag skulle byta till en annan version av rodd, skulle inte det påverka hela tanken bakom programmet? Har fått för mig att Strong Lifts ska köras så som det är från börjar för att alla övningar går hand i hand och ger varandra något.

Silencer
2010-11-13, 17:08
Jag upplever att jag får bättre kontakt om jag drar väldigt lågt, under naveln.

Yes
2010-11-13, 17:25
Inte 100 med på vad du menar, men kanske. Får testa mig fram nästa gång jag kör.
Ställ dig upprätt och spänn latsen lite(inget latspread eller nåt sånt), känn sen efter vart skulderbladen befinner sig. De kommer vara en aning nedtryckta, och det är den positionen du vill hålla när du kör rodd.

tntballe
2010-11-13, 17:26
Inte 100 med på vad du menar, men kanske. Får testa mig fram nästa gång jag kör.



Hur går en sådan till?

Och om jag skulle byta till en annan version av rodd, skulle inte det påverka hela tanken bakom programmet? Har fått för mig att Strong Lifts ska köras så som det är från börjar för att alla övningar går hand i hand och ger varandra något.

http://weightliftingepiphanies.blogspot.com/search/label/Glenn%20Pendlay
Klippet längst ner på sidan.

Dom har ju med den här i sidan du länkar till. Tror inte det är så viktigt hur du utför dom, det viktiga är nog att det är rodd. Fast så har jag inte läst något om programmet.

edith*
Enligt Pendlay så ska det vara tungt, explosivt och inte så mycket hålla emot på nervägen.

JonneK
2010-11-13, 18:13
Ställ dig upprätt och spänn latsen lite(inget latspread eller nåt sånt), känn sen efter vart skulderbladen befinner sig. De kommer vara en aning nedtryckta, och det är den positionen du vill hålla när du kör rodd.

Då är jag med på vad du menar, men visst är får man (kanske t.o.m ska) släppa fram skuldrorna i bottenläget för att sträcka ut?

http://weightliftingepiphanies.blogs...lenn%20Pendlay
Klippet längst ner på sidan.

Dom har ju med den här i sidan du länkar till. Tror inte det är så viktigt hur du utför dom, det viktiga är nog att det är rodd. Fast så har jag inte läst något om programmet.

edith*
Enligt Pendlay så ska det vara tungt, explosivt och inte så mycket hålla emot på nervägen.

Tack! Och fördelen med pendlays version är att man ska kunna lyfta mer då eller?

Yes
2010-11-13, 18:20
Då är jag med på vad du menar, men visst är får man (kanske t.o.m ska) släppa fram skuldrorna i bottenläget för att sträcka ut?
Jag tror inte det är någon fara iaf, brukar själv göra så. "Faran"(hur farligt det verkligen är i praktiken vet jag som sagt inte) är inklämningen som kan uppstå när man roterat axeln fullt och resten av rörelsen tas ut i skulderbladen - typ samma fenomen som när man går över axelhöjd i sidolyft.

tntballe
2010-11-13, 19:43
Då är jag med på vad du menar, men visst är får man (kanske t.o.m ska) släppa fram skuldrorna i bottenläget för att sträcka ut?



Tack! Och fördelen med pendlays version är att man ska kunna lyfta mer då eller?

Blir en dynamisk rörelse för erektorerna, vilket jag tror är en bra omväxling till all statisk träning den får i alla andra övningar. Vikten blir nog liknande som den variant du kör i klippet.

JonneK
2010-11-13, 23:33
Jag tror inte det är någon fara iaf, brukar själv göra så. "Faran"(hur farligt det verkligen är i praktiken vet jag som sagt inte) är inklämningen som kan uppstå när man roterat axeln fullt och resten av rörelsen tas ut i skulderbladen - typ samma fenomen som när man går över axelhöjd i sidolyft.
Allright, tack för hjälpen.

Blir en dynamisk rörelse för erektorerna, vilket jag tror är en bra omväxling till all statisk träning den får i alla andra övningar. Vikten blir nog liknande som den variant du kör i klippet.

Blir att testa, tack för hjälpen.