handdator

Visa fullständig version : Korrekt utformning av hemtenta


andnel
2010-11-13, 12:52
Jag skriver nu min första hemtenta någonsin i ämnet Kriminologi.
Dock är jag aningen osäker på hur jag ska använda referenser..
Uppgifterna är indelade "bokvis" d.v.s. varje fråga behandlar en del av, eller största delen av någon bok i kurslitteraturen.

Om jag då får all min info från en och samma bok, ska jag löpande referera till de olika ställena i boken, eller ska jag i slutet av texten skriva (Strand, Holmberg, Söderberg 2009), underförstått att hela texten är baserad på boken?

Som det ser ut nu så referar jag på detta sättet:

Blbalbablbalbal (Strand, Holmberg, Söderberg 2009 s.214) asldkjaxnasdkljdasdk (Strand 2009 el alt. s.33) asdlkajsdlkjasd (Strand 2009 el alt. s.214)

Är detta korrekt?

Om jag sedan referar ur en bok, som i sin tu referar till en annan källa.. är det då den ursprungliga källan jag referar till eller kurslitteraturen? Kan ju bli lite halvkonstigt med tanke på att läraren kan bli förvirrad och tro att jag läst annan litteratur för uppsatsen.. eller?

Tack på förhand!

LoTiX
2010-11-13, 13:06
Jag skriver nu min första hemtenta någonsin i ämnet Kriminologi.
Dock är jag aningen osäker på hur jag ska använda referenser..
Uppgifterna är indelade "bokvis" d.v.s. varje fråga behandlar en del av, eller största delen av någon bok i kurslitteraturen.

Om jag då får all min info från en och samma bok, ska jag löpande referera till de olika ställena i boken, eller ska jag i slutet av texten skriva (Strand, Holmberg, Söderberg 2009), underförstått att hela texten är baserad på boken?

Som det ser ut nu så referar jag på detta sättet:

Blbalbablbalbal (Strand, Holmberg, Söderberg 2009 s.214) asldkjaxnasdkljdasdk (Strand 2009 el alt. s.33) asdlkajsdlkjasd (Strand 2009 el alt. s.214)

Är detta korrekt?

Om jag sedan referar ur en bok, som i sin tu referar till en annan källa.. är det då den ursprungliga källan jag referar till eller kurslitteraturen? Kan ju bli lite halvkonstigt med tanke på att läraren kan bli förvirrad och tro att jag läst annan litteratur för uppsatsen.. eller?

Tack på förhand!

Generellt ska du referera löpande till Strand i texten men om varje fråga specifikt behandlar en viss författare bör det vara underförstått vem du pratar om. Var dock som vanligt noga med att skilja på författarens åsikt och din åsikt.

Refererar du till en bok som refereras till i en annan bok skriver du i texten (Efternamn, år) på originalförfattaren och i källhänvisningen i slutet skriver du:

Efternamn (år) Titel, Ort: Utgivare i Efternamn (år) Titel, Ort: Utgivare

Det rekommenderas dock alltid att man söker upp originaltexten.

Remote
2010-11-13, 13:06
Olika institutioner har olika preferenser, en del vill ha källhänvisningar löpande i texten. En del vill ha Harvard, andra Oxford. Det viktiga är att vara exakt, formell till den grad som behövs för en hemtenta och att vara konsekvent. Kika närmare på din institution hur mallen för uppsatsskrivande ser ut.

(Strand et al., 2009:214) och (Strand mfl. 2009:214) är likvärdiga och det finns inget mervärde i att skriva et al.

Hänvisa löpande i texten till den bok du refererar ifrån och specificera den boken med titel, författare osv första gången du använder den. När du sedan vidare i texten refererar till samma bok, kan du skriva Strand (2009:sidnummer).

Så kika vidare på din institutions preferenser för akademisk skrivande, på Harvard och Oxford systemet och var konsekvent. Att vara otydlig med källor eller att ge intrycket att du skrivit något när någon annan gjort det är väldigt känsligt och alltid bäst att undvika.

LoTiX
2010-11-13, 13:10
Olika institutioner har olika preferenser, en del vill ha källhänvisningar löpande i texten. En del vill ha Harvard, andra Oxford. Det viktiga är att vara exakt, formell till den grad som behövs för en hemtenta och att vara konsekvent. Kika närmare på din institution hur mallen för uppsatsskrivande ser ut.

(Strand et al., 2009:214) och (Strand mfl. 2009:214) är likvärdiga och det finns inget mervärde i att skriva et al.

Hänvisa löpande i texten till den bok du refererar ifrån och specificera den boken med titel, författare osv första gången du använder den. När du sedan vidare i texten refererar till samma bok, kan du skriva Strand (2009:sidnummer).

Så kika vidare på din institutions preferenser för akademisk skrivande, på Harvard och Oxford systemet och var konsekvent. Att vara otydlig med källor eller att ge intrycket att du skrivit något när någon annan gjort det är väldigt känsligt och alltid bäst att undvika.

Att skriva ut titeln i texten är inget krav oavsett om det är första eller sista gången man hänvisar till den källan. I källhänvisningen görs det självklart.

Remote
2010-11-13, 13:36
Absolut, det är inget krav. Hemtenta är dock inte jättestrikt och läsaren vet vilken litteratur som det handlar om, genom att baka in den huvudsakliga källan för varje avsnitt och sedan hänvisa till den löpande med (Efternamn, vem, Efternamn:P, 2010) så får läsaren en god överblick och märker tydligt när skribenten hänvisar till ny litteratur. Det hela kan dock vara onödigt om ovanstående frågor är uppdelade ämnesvis.

Så kika på just din institutions hemsida för hur de vill att det ska se ut.

andnel
2010-11-13, 13:38
Tack för svaren!

Jag undrar också: Om det är så att läraren i uppgiften skrivit "Besvara nedanstående frågeställningar med ca 2 A4-sidor per fråga (maskinskriven text)"

Betyder då detta att jag inte får skriva mer än ca 2 A4-sidor? M.a.o. är det lika illa att skriva för mycket som för lite?

CoRe_85
2010-11-13, 13:45
Tack för svaren!

Jag undrar också: Om det är så att läraren i uppgiften skrivit "Besvara nedanstående frågeställningar med ca 2 A4-sidor per fråga (maskinskriven text)"

Betyder då detta att jag inte får skriva mer än ca 2 A4-sidor? M.a.o. är det lika illa att skriva för mycket som för lite?

Så brukar det vara, vanligtvis är det +-10% om man får angivet antal ord, vilket blir lite svårare att tillämpa i ditt fall. Standard är väl Times New Roman 12 eller liknande.

pragmatist
2010-11-13, 13:50
Grundregeln när det gäller referenser är att det är bättre att ha för många än för få. Om du någonsin tvekar om huruvida du ska ha en referens eller inte så ska du ha en referens.

Är det en hemtenta så kan jag med 99.5% säkerhet lova att läraren i stort sett kommer strunta i dina referenser, så länge de finns där.

Remote
2010-11-13, 13:54
Skriv först dina svar, korrekturläs och ändra till Times New Roman 12, 1,5 radavstånd. Gör en tydlig disposition och se till att stycken är lagom långa. Därefter redigera tills du har ca 2 A4 per fråga. Ca framför säger att du kan skriva lite mer, mer är inte alls alltid bättre och om du kan skriva ett korrekt och sakligt svar på 1 A4, gör det. Om bara 1 A4 lämnar många frågor obesvarade, använd 2.

Tjuckot
2010-11-13, 15:03
Som det ser ut nu så referar jag på detta sättet:

Blbalbablbalbal (Strand, Holmberg, Söderberg 2009 s.214) asldkjaxnasdkljdasdk (Strand 2009 el alt. s.33) asdlkajsdlkjasd (Strand 2009 el alt. s.214)

Är detta korrekt?

Tack på förhand!

Det där beror verkligen helt på, som folk har påpekat. Hade det varit APA hade det varit lite galet. Men kolla vad för system du ska använda och sen googla på det för en snabbguide. Sidnummer brukar väl mest användas när det är tal om citat. Men det kanske är annorlunda när det är en sådan uppgift som specifikt använder en bok. Sedan får du kolla upp hur punkter, kommatecken, "&-tecknet" eller "och" "et al" ska användas. Ni borde ju ha fått någon snabbguide eller introduktion till sådant där kan man tycka.

Loke
2010-11-13, 15:29
Tack för svaren!

Jag undrar också: Om det är så att läraren i uppgiften skrivit "Besvara nedanstående frågeställningar med ca 2 A4-sidor per fråga (maskinskriven text)"

Betyder då detta att jag inte får skriva mer än ca 2 A4-sidor? M.a.o. är det lika illa att skriva för mycket som för lite?

För lite kan du knappast skriva, därmot kan du ge ett för odetaljerat svar, men det är inte alltid samma sak. För mycket kan du absolut skriva, och några procent hit och dit har jag aldrig hört talas om. Ett tecken över gränsen är över gränsen, och då riskerar svaret helt att diskas. Den tolkningen fungerar på alla instutioner. Sen kan det vara så att man kan komma undan med någon rad över gränsen, men det skulle jag aldrig räkna med.

Har man problem att formulera sig inom den begränsning man får så får man luta sig tillbaka och fundera en stund på om man angriper frågan på rätt sätt.

LoTiX
2010-11-13, 15:32
För lite kan du knappast skriva, därmot kan du ge ett för odetaljerat svar, men det är inte alltid samma sak. För mycket kan du absolut skriva, och några procent hit och dit har jag aldrig hört talas om. Ett tecken över gränsen är över gränsen, och då riskerar svaret helt att diskas. Den tolkningen fungerar på alla instutioner. Sen kan det vara så att man kan komma undan med någon rad över gränsen, men det skulle jag aldrig räkna med.

Har man problem att formulera sig inom den begränsning man får så får man luta sig tillbaka och fundera en stund på om man angriper frågan på rätt sätt.

Han har mycket tydligt fått instruktionen att svaret ska ligga på ca 2 A4, då får han självklart gå över denna gräns. Det du pratar om är ju ifall det skulle stå max 2 A4 i vilket fall de ignorerar all text som hamnar på sida 3.

Att skriva 1 sida när det står ca 2 är också att skriva för lite. Står det max 2 fungerar det att skriva 1 sida ifall man ger ett fullgott svar på frågan med det lilla utrymmet.

Eddie Vedder
2010-11-13, 17:19
Tack för svaren!

Jag undrar också: Om det är så att läraren i uppgiften skrivit "Besvara nedanstående frågeställningar med ca 2 A4-sidor per fråga (maskinskriven text)"

Betyder då detta att jag inte får skriva mer än ca 2 A4-sidor? M.a.o. är det lika illa att skriva för mycket som för lite?

Mitt råd är att första gången vara ganska anal med att hålla dig inom givna ramar. Ofta brukar man sedan märka att 20 studenter gjort på 20 olika sätt och allt godkänns.

Men det ska man aldrig utgå ifrån givetvis. Det är något som märks med tiden. Både på gott och på ont tycker jag det mesta släpps igenom. Samma sak med seminarieförberedelser. Man förbereder sig som fan och är aktiv men sedan visar det sig att andra får godkänt genom att bara sitta tyst och glo. Men jag skulle för den delen aldrig gambla och chansa på att skita i förberedelserna. Dessutom kan jag ju aldrig hålla käft. :D

andnel
2011-01-19, 02:14
Om jag citerat ur en bok där citatet kommer från en annan bok, ska jag då även ha med denna externa bok i referenslistan på slutet av tentan?

Pjotor
2011-01-19, 09:05
Om jag citerat ur en bok där citatet kommer från en annan bok, ska jag då även ha med denna externa bok i referenslistan på slutet av tentan?

Citera enbart den källa du använder. Däremot så kanske den andra källan (den som blir citerad av den första) är bättre att hänvisa till, men det är en bedömning som du måste göra själv.