handdator

Visa fullständig version : Selen?


lliB lliK
2003-11-04, 19:51
Köpte en burk med selen+E från ACO. Innehållet E-vitamin som står på burken är högre än rekommenderad dos för E-vitamin per dag. Enligt burken 50 mikrogram selen och 20mg E-vitamin, rekommenderat skall vara 10mg E-vitamin per dag. Räknar de med något bortfall mot vad kroppen tar upp eftersom E-vitaminen var 2 x så stor som rekommenderad?

En lite annan fråga.. Om inte annat anges på förpackningen så sväljs tabletterna hela? Enda instruktionen är "Vuxna och skolbarn: 1 tablett dagligen som kosttillskott". Om de ska sväljas hela ger det ett jättestort bortfall att krossa tablett och blanda med juice eller ngt annat?

Sverker
2003-11-04, 19:58
E-vitamin, tokoferol är fettlösligt. Äter du lite fet mat till tabletten så ökar upptaget ordentligt mot nästan 100%

Mängden E-vitamin som du behöver står i propotion till hur mycket fleromättat fett du äter. Mer fet kräver mer E-vitamin för att inte härskna och bli dåligt.

E-vitamin är inte speciellt giftigt så där är det ingen fara.

Tänk på att FDA, amerikanska läkemedels och livsmedelsverket rekommenderar amerikanerna att äta 30 mg per dag. Så äter amerikanen mer fett också.


Selen är däremot giftigt i större doser. Ca 100 mikrogram per dag är en lagom dos. Överdosera inte där.
Här kan det vara smart att välja organiskt selen dvs Selenomethionin istället för billigt natriumselenat för bästa effekt.

DiZi
2003-11-04, 19:59
En lite annan fråga.. Om inte annat anges på förpackningen så sväljs tabletterna hela? Enda instruktionen är "Vuxna och skolbarn: 1 tablett dagligen som kosttillskott". Om de ska sväljas hela ger det ett jättestort bortfall att krossa tablett och blanda med juice eller ngt annat?

Varför inte bara svälja dom hela? Vet inte om det ger ett bortfall, men bara att stoppa tabletten i munnen, blanda med juice å svepa? :)

lliB lliK
2003-11-04, 20:03
Tackar, snabba svar :D

Blir nog till att svälja då :/ eller spotta.. inte vet jag :em:

låter fint med E-vitaminen, skulle uppenbarligen vara svår att överdosera iaf :/ uppemot 500mg skulle behövas tror jag

LunaSpice
2003-11-04, 23:33
Originally posted by lliB lliK
Tackar, snabba svar :D

Blir nog till att svälja då :/ eller spotta.. inte vet jag :em:

låter fint med E-vitaminen, skulle uppenbarligen vara svår att överdosera iaf :/ uppemot 500mg skulle behövas tror jag

Nja...jag tror inte det är så lågt. Det ligger nog strax under 1 g kan jag tänka mig. Över 1 g så minskar K-vitaminsomsättningen och det leder till minska trombocytaggregation = större blödningsrisk och förlust, framförallt vid operationer.

lliB lliK
2003-11-05, 16:24
ok, tror jag läste det i hälsovakten eller ngn annanstans, de har säkert dragit ner gränsen litegrann för att få användaren att äta rimliga mängder.