handdator

Visa fullständig version : Lön som anställd PT


Larsiball
2010-11-13, 07:05
Är det någon som jobbar som anställd personlig tränare och kan delge vad lönen ligger på? Eller någon annan som vet? Har hört att anställda PT:s på SATS har 180 kr/tim. Någon som kan bekräfta?

Vinzent
2010-11-13, 09:59
Är det någon som jobbar som anställd personlig tränare och kan delge vad lönen ligger på? Eller någon annan som vet? Har hört att anställda PT:s på SATS har 180 kr/tim. Någon som kan bekräfta?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Personlig-tranare-1522

Larsson85
2010-11-13, 10:11
Personlig tränare är inget man blir för lönen, utan för att man har ett brinnande intresse. Skulle tro att de flesta har ett jobb bredvid och sen bara får betalt för de timmarna de har bokade kunder.

G_lund
2010-11-13, 10:42
Om du orkar med alla studier osv så är det grymt betalt, många orkar ju inte med allt plugg utan väljer något lättare typ doktor.

(Spinnoff från flashbacktråden:D)

spange
2010-11-13, 11:06
Om du orkar med alla studier osv så är det grymt betalt, många orkar ju inte med allt plugg utan väljer något lättare typ doktor.

(Spinnoff från flashbacktråden:D)

ja den tråden är fan guld:D

Epson
2010-11-13, 11:36
Ja på Sats jobbar du på timlön och får endast betalt när du har kund. Det finns tre lönesteg: du börjar på ingångslönen, efter 500 jobbade timmar når du nästa lönesteg och efter 1000 jobbade timmar når du sista lönesteget. Du får semesterersättningen utbetald på lönen, med semesterersättningen är de tre stegen (ca):

Ingångslön: 185kr/h
Steg 2: 202,5kr/h
Steg 3: 225kr/h

Till detta tillkommer bonusar för hur många timmar du jobbar i månaden, teambonus ifall centret uppnår sitt säljmål samt att det kan förekomma individuella tävlingar och bonusar.

Så det är väldigt stor skillnad på vad olika PT:s tjänar. Jag vet de som har det som enda jobb som tjänar ~15.000 och de som tjänar ~40.000. Många har det endast som extrajobb (inklusive jag själv) på sidan av sitt ordinare jobb.

EDIT: Man blir inte PT på en större gymkedja p.g.a. pengarna. Då får man starta eget.

hultman
2010-11-13, 12:02
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Insulinus
2010-11-13, 12:07
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Döm inte utan kunskap! ;)

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!

MAXX
2010-11-13, 12:35
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Det är vad jag har sett också. Det känns inte som dessa människor har blivit PT's för att dom styrketränar själva och gillar att förmedla kunskapen utan för att dom vill kunna kalla sig "PT" och få umgås i den sfären.

coolboynesko
2010-11-13, 12:35
Ingångslön: 185kr/h
Steg 2: 202,5kr/h
Steg 3: 225kr/h



nettolön?

Alter ego
2010-11-13, 12:47
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Min fördom är att individer som anlitar en PT inte är dom som vill ta ut sig precis, och PT'n får helt enkelt anpassa sig till kunden. Lite motsägelsefullt då någon som är villig att betala så mycket extra för att få ut max av sin träning borde vara mer motiverad än gemene man. Men men.

hultman
2010-11-13, 13:13
Döm inte utan kunskap! ;)

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!

Jag tränar ju själv på SATS och har sett ett stort antal sessioner. Det är nästan bara Hitlers hund-typen av träning, oavsett klientel. Visst kan det vara jobbigt med sådan träning men det bygger knappast muskler så då kan man väl lika gärna springa, gå på pass eller något annat tjafs som inte kostar 500 spänn i timmen eller mer.

Har själv haft en personlig tränare när jag var yngre och satsade hårt på golf. Det var exakt samma träningsfilosofi då, trots att jag uttryckligen nämnde att målet var Mer Muskler.

Det är vad jag har sett också. Det känns inte som dessa människor har blivit PT's för att dom styrketränar själva och gillar att förmedla kunskapen utan för att dom vill kunna kalla sig "PT" och få umgås i den sfären.

Precis. Har ALDRIG sett en enda bitig PT. Med undantag för Tabbe kanske...

Min fördom är att individer som anlitar en PT inte är dom som vill ta ut sig precis, och PT'n får helt enkelt anpassa sig till kunden. Lite motsägelsefullt då någon som är villig att betala så mycket extra för att få ut max av sin träning borde vara mer motiverad än gemene man. Men men.

Finns nog både och. Min förra flickvän var mycket seriös i sin träning och körde med PT minst en gång i veckan. När hon började träna med mig så började det dock hända saker på riktigt. Innan hade hon bara kört 15-30 reps för att det tydligen skulle bygga mest muskler enligt hennes PT.

Epson
2010-11-13, 13:20
nettolön?

Nej, brutto.

Döm inte utan kunskap! ;)

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!

Det hoppas jag också :)

Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Jag är en sparris (vilket knappast är ett problem för att jobba som PT), dock är jag förhoppningsvis inte en idiot. Att bara köra mongoövningar är inte ett måste vad jag vet. Jag kör nog 90% vanlig hederlig styrketräning (alternativt någon form av uthållighetsträning) med mina kunder och resten mongoträning. Här är ju ett problem också att många (spec. unga killar som kan allt) ser vad man gör och tänker "ööh vafan, det där blir man ju inte grov av!" utan att ha en aning om syfte med träningen eller mål för just den kunden. Jag har hittills inte haft en enda kund som haft att bli grov som prio ett. Fast det är som sagt ett extrajobb jag har utöver mitt ordinare för att jag tycker att det är roligt och intressant.

För övrigt håller jag med om vissa saker. Ett stort problem är att utbildningarna endast är på ett par veckor och det finns inga speciella krav på vilka som får gå dem. De förutsättningarna skapar inga experter imo och det är i mitt tycke en enorm skillnad på kunskapsnivån på PTs. Själv har jag inte gått betalutbildningarna, jag fick istället göra en s.k. kompetensprövning efter att ha pluggat bl.a. anatomi, fysiologi, rörelsemekanik, näringslära m.m. tidigare på universitetet samt en lång (nåja) egen erfarenhet av träning och mycket "självstudier". Proven var en piece of cake utan att ha gått SAFEs utbildning :)

Scratch89
2010-11-13, 15:22
Epson, vilken stad huserar du?

bygden
2010-11-13, 16:03
Ni som snackar skit om PTs vet fan inte vad ni talar om.

Att bli en personlig tränare är bra mycket mer krävande än många andra jobb. Och det är bara de allra flitigaste som klarar sig igenom den mycket tuffa grundläggande PT-utbildningen på 5 år. Är man sedan en av få som lyckas ta sig igenom utbildningen så väntar himmelriket på alla sätt. Inte bara får man en oerhörd status, utan också en väldigt bra lön. Många gånger kan man räkna med att få åtminstone runt 70-80 000 i månaden till en början. Glöm inte heller stora feta bonusar som delas ut lite här och var.

MEN ni som har tanken på att ens utbilda er till PT ska vara medvetna att det krävs väldigt mycket av er som person. Vill ni sitta och plugga 50+ timmar i veckan så kanske det är någonting för er. Glöm inte heller att det krävs toppbetyg för att ens komma in på utbildningen i överhuvudtaget. Detta är med andra ord inget ord för den normalbegåvade medel-Svensson.

hultman
2010-11-13, 16:07
Ni som snackar skit om PTs vet fan inte vad ni talar om.

Att bli en personlig tränare är bra mycket mer krävande än många andra jobb. Och det är bara de allra flitigaste som klarar sig igenom den mycket tuffa grundläggande PT-utbildningen på 5 år. Är man sedan en av få som lyckas ta sig igenom utbildningen så väntar himmelriket på alla sätt. Inte bara får man en oerhörd status, utan också en väldigt bra lön. Många gånger kan man räkna med att få åtminstone runt 70-80 000 i månaden till en början. Glöm inte heller stora feta bonusar som delas ut lite här och var.

MEN ni som har tanken på att ens utbilda er till PT ska vara medvetna att det krävs väldigt mycket av er som person. Vill ni sitta och plugga 50+ timmar i veckan så kanske det är någonting för er. Glöm inte heller att det krävs toppbetyg för att ens komma in på utbildningen i överhuvudtaget. Detta är med andra ord inget ord för den normalbegåvade medel-Svensson.

Hahaha. Haha. Haaaaa! Hoppas du driver.

rooz
2010-11-13, 16:09
Hahaha. Haha. Haaaaa! Hoppas du driver.
+1

De PT's jag träffat har helt andra saker att berätta om utbildning och löner..

bygden
2010-11-13, 16:12
Hahaha. Haha. Haaaaa! Hoppas du driver.
Driver? Nej knappast, jag hoppas du driver som tror att jag driver..

hultman
2010-11-13, 16:16
Driver? Nej knappast, jag hoppas du driver som tror att jag driver..

Men vakna för fan. Det är en skrattretande lätt utbildning, tuff arbetsmarknad, dålig lönebild och generellt delas titeln av människor utan alla chips i chipspåsen.

Jag har ett par polare som är PTs och de vet inte särskilt mycket om träning och erkänner det. Ingen lyfter mer än låg lön och de har knappt klarat av gymnasiet.

Hoppas för helvete att du inte är en sådan brutal, glamourös höginkomsttagare:

"Personer man stör sig på, på gymmet!
Views: 42,140
Posted By bygden
Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl...

Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl för biceps än vanlig hantelpress för bröst och är sanslöst klen i axlar.

But waiiiiiit, that's me!!"

Scratch89
2010-11-13, 16:23
Ni som snackar skit om PTs vet fan inte vad ni talar om.

Att bli en personlig tränare är bra mycket mer krävande än många andra jobb. Och det är bara de allra flitigaste som klarar sig igenom den mycket tuffa grundläggande PT-utbildningen på 5 år. Är man sedan en av få som lyckas ta sig igenom utbildningen så väntar himmelriket på alla sätt. Inte bara får man en oerhörd status, utan också en väldigt bra lön. Många gånger kan man räkna med att få åtminstone runt 70-80 000 i månaden till en början. Glöm inte heller stora feta bonusar som delas ut lite här och var.

MEN ni som har tanken på att ens utbilda er till PT ska vara medvetna att det krävs väldigt mycket av er som person. Vill ni sitta och plugga 50+ timmar i veckan så kanske det är någonting för er. Glöm inte heller att det krävs toppbetyg för att ens komma in på utbildningen i överhuvudtaget. Detta är med andra ord inget ord för den normalbegåvade medel-Svensson.

Best post ever.

http://weak.iblog.co.za/files/2009/09/comic-book-guy.gif

bygden
2010-11-13, 16:24
Men vakna för fan. Det är en skrattretande lätt utbildning, tuff arbetsmarknad, dålig lönebild och generellt delas titeln av människor utan alla chips i chipspåsen.

Hoppas för helvete att du inte är en sådan brutal, glamourös höginkomsttagare:

"Personer man stör sig på, på gymmet!
Views: 42,140
Posted By bygden
Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl...

Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl för biceps än vanlig hantelpress för bröst och är sanslöst klen i axlar.

But waiiiiiit, that's me!!"

Det låter som att du har gått på den vanliga myten angående personliga tränare. Väldigt många verkar tro att det är jätte enkelt ta sig igenom den och att man sedan inte har någon vidare lön. Detta är dock en MYT, som jag tidigare påpekat, och jag föreslår att du börjar ta reda på lite fakta innan du kommer med dina korkade uttalanden utan någon som helst verklighetsförankring.

Och nej, jag är inte själv en av de få som har lyckats utbilda mig och få den hedersnämnda titeln personlig tränare.

Vad det citatet du tog ifrån mig har för relevans i den här tråden kan jag inte förstå..

KaptenKrok
2010-11-13, 16:35
generellt delas titeln av människor utan alla chips i chipspåsen.

Storartat bildspråk!

hultman
2010-11-13, 16:36
Det låter som att du har gått på den vanliga myten angående personliga tränare. Väldigt många verkar tro att det är jätte enkelt ta sig igenom den och att man sedan inte har någon vidare lön. Detta är dock en MYT, som jag tidigare påpekat, och jag föreslår att du börjar ta reda på lite fakta innan du kommer med dina korkade uttalanden utan någon som helst verklighetsförankring.

Och nej, jag är inte själv en av de få som har lyckats utbilda mig och få den hedersnämnda titeln personlig tränare.

Vad det citatet du tog ifrån mig har för relevans i den här tråden kan jag inte förstå..

Haha. Ja, gissa vem som blivit lurad. Den som behöver lägga 50 timmar i veckan på en PT-utbildning är nog lätt utvecklingsstörd. Själv lägger jag knappt en timme i veckan på ett ekonomprogram på ett av Sveriges största universitet. Vilken tur att man inte valde den svåra vägen...

Honn
2010-11-13, 16:40
Eftersom jag valt att jobba med annat de senaste 12 åren pga att marknaden för PT:s är för dålig och ger för lite lön, så måste det ju betyda att jag tjänar enorma summor just nu.

thunder
2010-11-13, 17:00
Oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir PTs. Vafan, MÅSTE ni bara köra mongoövningar med era klienter? Är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

Haha, jag håller med. Har inte sett någon PT köra vanliga tunga övningar till sina klienter på det SATS jag tränar på.

Scratch89
2010-11-13, 17:08
Det låter som att du har gått på den vanliga myten angående personliga tränare. Väldigt många verkar tro att det är jätte enkelt ta sig igenom den och att man sedan inte har någon vidare lön. Detta är dock en MYT, som jag tidigare påpekat, och jag föreslår att du börjar ta reda på lite fakta innan du kommer med dina korkade uttalanden utan någon som helst verklighetsförankring.

Och nej, jag är inte själv en av de få som har lyckats utbilda mig och få den hedersnämnda titeln personlig tränare.

Vad det citatet du tog ifrån mig har för relevans i den här tråden kan jag inte förstå..

Är det en myt om det stämmer? Jag känner ett par, tre stycken personliga tränare, och de tjänar väl som vanliga Svenssons. En har eget företag och sysslar med kostrådgivning också, och han får väl ut kanske 20 efter skatt. Vart har du fått dina siffror ifrån, egentligen?

ceejay
2010-11-13, 17:15
bygden for president

Adama
2010-11-13, 17:28
70000-80000 var inte dåligt som ingångslön, antar att det står hollywoodstjärnor på kö att få hyra alla färdigutbildade PTs.

bygden
2010-11-13, 17:55
Haha. Ja, gissa vem som blivit lurad. Den som behöver lägga 50 timmar i veckan på en PT-utbildning är nog lätt utvecklingsstörd. Själv lägger jag knappt en timme i veckan på ett ekonomprogram på ett av Sveriges största universitet. Vilken tur att man inte valde den svåra vägen...
Visst kanske det var tur att du inte valda att utbilda dig till PT ja. Men du får också tänka på vad som kunde ha väntat dig om du mot förmodan skulle lyckas ta dig igenom utbildningen. Återigen, ja det är VÄLDIGT hårda krav, och en VÄLDIGT omfattande utbildning, men har man lyckats så är det ofta värt mödan. Fast man ska också ha i åtanke att det är ett väldigt påfrestande arbete både fysiskt och psykiskt. Många som klarar av utbildningen och får en anställning väljer att hoppa av då dom inte klarar pressen i form av krav utifrån och den tuffa arbetsmiljön.

Jag vill inte heller på något sätt nedvärdera din utbildning, men ska att jämföra en ekonomiutbildning med en PT-utbildning går bara inte. Det skiljer sig något så enormt mycket på kompetensen emellan en duktig examinerad ekonom och en person som avklarat en PT-utbildning.

Är det en myt om det stämmer? Jag känner ett par, tre stycken personliga tränare, och de tjänar väl som vanliga Svenssons. En har eget företag och sysslar med kostrådgivning också, och han får väl ut kanske 20 efter skatt. Vart har du fått dina siffror ifrån, egentligen?

Det stämmer inte alls. Att du sedan känner tre stycken personliga tränare som säger sig tjäna så lite är högt osannolikt. Om jag skulle få gissa så är dessa personer några som inte lyckats ta sig in på utbildningen och nu bara är ute efter att kasta skit på utbildningen i ren avundsjuka.

Mina siffror (om du syftar på lönen) är också väldigt generösa. Jag personligen känner ett antal som drar in mer än 100 000 i månaden, en vanlig månad. Vill du veta mer om detta föreslår jag att du googlar lite, så ska du nog kunna hitta lite siffror som bekräftar detta.

Honn
2010-11-13, 18:09
Vart hittar du den där utbildningen egentligen? Att utbilda sig via någon av dom vanliga skolorna tar 20-60 dagar beroende på vilken man väljer. Enda svårigheten med att ta sig in är att hosta upp pengarna.

skaparn
2010-11-13, 18:18
bygden for president

Aboslut! Det roliga är ju att han får en hel del napp vid trollningen. Världsklass.

spange
2010-11-13, 18:25
Aboslut! Det roliga är ju att han får en hel del napp vid trollningen. Världsklass.

lol, ja helst eftersom att PT-tråden från flaskback redan vart uppe här, trodde alla läst den.

dupper
2010-11-13, 18:38
Aboslut! Det roliga är ju att han får en hel del napp vid trollningen. Världsklass.

+1. Blir väldigt förvånad över att så många faktiskt ger sig på att argumentera! Fun reading though!

Timme
2010-11-13, 18:44
Så oerhört lol åt bygden!

:D

Epson
2010-11-13, 19:24
Epson, vilken stad huserar du?

Stockholm.

Rolig trollning av bygden. Man kan dock inte ha alla chips i chipspåsen om man seriöst nappar på det ;)

tsp
2010-11-13, 19:47
Jag såg en gång en PT på Sportlife Ullevi som tränade en tjej i typ 18-20 års åldern. Och hon fick faktiskt slita rejält. Grymt tunga och jobbiga övningar, även om det inte var mark och böj...... Det är i alla fall den första och enda gången jag sett en PT som uppfyller den bild jag har av vad en PT ska göra. Han peppade och skrek på henne. :D

Honn
2010-11-13, 19:59
Stockholm.

Rolig trollning av bygden. Man kan dock inte ha alla chips i chipspåsen om man seriöst nappar på det ;)

Kan också vara så att man sitter hemma med ett spärrat bankkort och har våldsamt tråkigt :)

T-train
2010-11-13, 21:55
Men vakna för fan. Det är en skrattretande lätt utbildning, tuff arbetsmarknad, dålig lönebild och generellt delas titeln av människor utan alla chips i chipspåsen.

Jag har ett par polare som är PTs och de vet inte särskilt mycket om träning och erkänner det. Ingen lyfter mer än låg lön och de har knappt klarat av gymnasiet.

Hoppas för helvete att du inte är en sådan brutal, glamourös höginkomsttagare:

"Personer man stör sig på, på gymmet!
Views: 42,140
Posted By bygden
Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl...

Stör mig på en person som tar mer i hantelcurl för biceps än vanlig hantelpress för bröst och är sanslöst klen i axlar.

But waiiiiiit, that's me!!"

Jag är varken outbildad, klen eller okunnig. Lägger ner enormt mycket arbete på mina klienter. Inte för pengarna, utan för att jag har ett genuint intresse och en vilja att hjälpa andra. OCH dessutom now how!
Tycker du ska sluta snacka skit! *screwy*

ekmanc
2010-11-13, 22:07
Jag är varken outbildad, klen eller okunnig. Lägger ner enormt mycket arbete på mina klienter. Inte för pengarna, utan för att jag har ett genuint intresse och en vilja att hjälpa andra. OCH dessutom now how!
Tycker du ska sluta snacka skit! *screwy*

Stava fel till know how är ändå en aning ironiskt:D

tsp
2010-11-13, 22:19
Jag är varken outbildad, klen eller okunnig. Lägger ner enormt mycket arbete på mina klienter. Inte för pengarna, utan för att jag har ett genuint intresse och en vilja att hjälpa andra. OCH dessutom now how!
Tycker du ska sluta snacka skit! *screwy*

Men kan uppenbarligen inte stava till know how. Lite ironiskt.

Cilia
2010-11-13, 22:47
Döm inte utan kunskap! ;)

Jag säger inte att det är såhär men förhoppningsvis gör en PT någon form utav anamnes/kontroll utav klienten först. Samt lägger upp träningen utefter klientens mål.
Vad du tycker är en korrekt träningsmetod kanske inte fungerar på Johanna 39 år med smärtor i ländryggen!
Jag brukar köra helger på Odenplan och där håller dom de praktiska övningarna när dom har utbildningar. Ibland blir jag mörkrädd när jag hör vilka frågor som dessa personer har. Visst dom är fortfarande under utbildning men frågorna visar på att dom har väldigt kort erfarenhet själva av just styrketräning.

Sist jag stötte på några så var det en tjej som kom på att hon skulle fråga kursledaren när man ska gå in och passa, hur "trött" klienten ska vara. I min värld bör man ha koll på det innan. Man bör ha kört så pass att man vet hur det känns i olika lägen beroende på hur tränad man är.

ceejay
2010-11-13, 22:53
Vilken fråga egentligen hehe :) "När ska man passa?"

Det borde vara krav på några års egen erfarenhet av styrketräning innan man får gå en utbildning och kalla sig PT.


Där jag tränar har "ptna" någon sorts standardiserad mall de går efter när de gör träningsprogram åt folk. Kanske ett standardiserat program till och med. Känns jävligt opersonligt och tråkigt.

Cilia
2010-11-13, 22:54
få den hedersnämnda titeln personlig tränare.

Vem som helst kan ju kalla sig PT, utbildad eller ej. Det är ingen hederstitel som man blir tilldelad.



Sen tror jag att Tess är en mycket bra PT oavsett om hon stavade fel eller inte. Hon är kunnig och har lång erfarenhet av egen träning. Sen är hon väldigt motiverande. Men det är inte alla som har hennes kvalifikationer.

Cilia
2010-11-13, 22:55
Vilken fråga egentligen hehe :) "När ska man passa?"
Hon var så nöjd också. Jag körde precis brevid dom och hörde när hon kom på den. Hon tyckte det var den mest intelligenta fråga ever.

Mantus
2010-11-13, 23:04
Stava fel till know how är ändå en aning ironiskt:D

Men kan uppenbarligen inte stava till know how. Lite ironiskt.

Skall hon hjälpa lära ut träningmetodik eller engelska? Jag tror inte hennes engelskakunskaper är särskilt relevanta i sammanhanget.
Jag är djävligt dålig på matte t.ex. men jag tror inte det kommer hindra mig från att ge kvalificerade råd inom mitt expertisområde, juridik (faktureringen kan dock bli lite speciell:D). Jag tror inte T-trains engelskakunskaper påverkar hennes kunskaper angående träning, tror ni?:)

hultman
2010-11-14, 11:00
Trollar bygden så sätter jag tangentbordslås vid deff och pågående roid rage. Har dock stött på en del människor med likvärdigt synsätt så han skulle mycket väl kunna vara seriös. Kikar man på hans tidigare inlägg så framgår det rätt tydligt att han inte trollar dumhet hela tiden utan att det är genuint.

T-train:
Det finns mensafolk på donken också. Uttrycket reserverade sig för folk som faller mellan stolarna, även om de är få. Vad tycker du om majoriteten av dina fellow kollegor?

Sparven från Minsk
2010-11-14, 11:08
Bygdens inlägg är ju guld haha! :laugh:
Ännu roligare är ju att folk faktiskt går på det!

PT:s är det utvalda folket helt enkelt. Jag borde veta, jag är en av dem *cupid*

Epson
2010-11-14, 11:09
https://www.flashback.org/t809711

Happy reading :D

T-train
2010-11-14, 11:52
Stava fel till know how är ändå en aning ironiskt:D

;) kan ha med den lilla lilla iphoneskärmen att göra..

hultman
2010-11-14, 12:13
Haha. Läste nu flashbacktråden och förstår att jag blev trollad. Well played, Sir.

Insulinus
2010-11-14, 12:22
Jag brukar köra helger på Odenplan och där håller dom de praktiska övningarna när dom har utbildningar. Ibland blir jag mörkrädd när jag hör vilka frågor som dessa personer har. Visst dom är fortfarande under utbildning men frågorna visar på att dom har väldigt kort erfarenhet själva av just styrketräning.

Sist jag stötte på några så var det en tjej som kom på att hon skulle fråga kursledaren när man ska gå in och passa, hur "trött" klienten ska vara. I min värld bör man ha koll på det innan. Man bör ha kört så pass att man vet hur det känns i olika lägen beroende på hur tränad man är.

Det är väldigt synd att det är som det är!

Jag hade velat ha en uppdelning mellan coach och mentor där din träningsmentor har egen erfarenhet och verkligen kan diskutera och anpassa träningen utefter dina mål. Givetvis kommer denna personen kosta mer att anlita men kvaliteten kommer vara högre!

T-train
2010-11-14, 13:15
Det här har inget med PT-lön att göra..men..

Kunskap är naturligtvis a och o. Men det är så mycket mer jag tycker en pt ska kunna/vara än just ren kunskap

1. Ödmjukhet, inte bara inför kunskap utan framförallt inför människokroppen. Kroppen är ingen leksak utan den ska vårdas och behandlas respektfullt.
2. Lyhördhet, inför kundens behov-mål-förutsättningar. Tyvärr går inte dessa tre alltid hand i hand vid träningsstart, utan de måste igenom en grundträningsfas innan målen blir nåbara/genomförbara.
3. Sätta gränser, tex kunden vill träna tung och stenhårt, men har svagheter som du som PT inser kommer riskera kundens hälsa, jag säger nej till sådana kunder om de inte förstår att de inte är starkare än sin svagaste länk.
4. Säkerhet, alltid träna på ett så säkert sätt som möjligt.
5. Fantasi och god empatisk förmåga.

Av ovanstående skäl tycker jag det ibland kan vara svårt att på någon minut utifrån bedömma om PT'n gör ett bra jobb eller inte. För det kan vara så att kunden har en skada som inte syns (de flesta skador syns inte utifrån). Eller måste komma ikapp med bäckenbotten/mage/etc för att kunna köra tyngre övningar. Eller har mål som ligger i linje med högintensiv-mjölksyratålighetsträning etc

Det jag ibland tycker är fel är just att PT'n inte alltid säger ifrån när en kund kör med helt galen teknik, eller slarvar sig igenom seten (jag ser hellre färre reps med korrekt utförande).

Personligen inser jag att jag är långt ifrån perfekt som PT, men jag tror också att just det gör att jag har goda förutsättningar att verkligen kunna göra en skillnad i mina kunders liv-träning.

Doctor Snuggles
2010-11-14, 13:28
Recycled troll is successfully recycled.

raQblad
2010-11-14, 13:31
I Norge, på Elixia: Steg 1, 170NOK timmen. Steg 2, 240NOK timmen. Steg 3, 320NOK timmen.

Ska man dock göra pengar på det hela är det en del utbildning och mycket tid som ska läggas ned i att prospektera nya kunder. Är mer sälj-jobb än servicejobb. Vilket är synd.

snej
2010-11-14, 15:59
bygden :laugh: :thumbup:

ThisIsTheOne
2010-11-14, 16:17
Håller med om att man under pågående utbildning kan se och höra saker som är helt uppåt väggarna. Men det är ju inget som säger att dessa personer får jobb sen. Och att SATS-PT:s uteslutande är pilatesbollsparrisar är trams. Bara på de två SATS jag besöker regelbundet finns flera tävlande personliga tränare, varav några tillhör sverigeeliten i respektive disciplin.

Fultjack
2010-11-14, 17:11
Det här har inget med PT-lön att göra..men..

Kunskap är naturligtvis a och o. Men det är så mycket mer jag tycker en pt ska kunna/vara än just ren kunskap

1. Ödmjukhet, inte bara inför kunskap utan framförallt inför människokroppen. Kroppen är ingen leksak utan den ska vårdas och behandlas respektfullt.
2. Lyhördhet, inför kundens behov-mål-förutsättningar. Tyvärr går inte dessa tre alltid hand i hand vid träningsstart, utan de måste igenom en grundträningsfas innan målen blir nåbara/genomförbara.
3. Sätta gränser, tex kunden vill träna tung och stenhårt, men har svagheter som du som PT inser kommer riskera kundens hälsa, jag säger nej till sådana kunder om de inte förstår att de inte är starkare än sin svagaste länk.
4. Säkerhet, alltid träna på ett så säkert sätt som möjligt.
5. Fantasi och god empatisk förmåga.

Av ovanstående skäl tycker jag det ibland kan vara svårt att på någon minut utifrån bedömma om PT'n gör ett bra jobb eller inte. För det kan vara så att kunden har en skada som inte syns (de flesta skador syns inte utifrån). Eller måste komma ikapp med bäckenbotten/mage/etc för att kunna köra tyngre övningar. Eller har mål som ligger i linje med högintensiv-mjölksyratålighetsträning etc

Det jag ibland tycker är fel är just att PT'n inte alltid säger ifrån när en kund kör med helt galen teknik, eller slarvar sig igenom seten (jag ser hellre färre reps med korrekt utförande).

Personligen inser jag att jag är långt ifrån perfekt som PT, men jag tror också att just det gör att jag har goda förutsättningar att verkligen kunna göra en skillnad i mina kunders liv-träning.

Håller med dig helt och hållet :thumbup:
De flesta klienter jag har vill köra tungt, hårt och få träningsvärk efteråt. De som rehabtränar kör såklart inte på det sättet.
Jag antar att alla klienter är olika och har olika mål och förutsättningar.

jonjoo
2010-11-14, 18:30
Här har vi en väldigt seriös PT, har själv sett hur han lär ut andra på gymmet. Han istruerade även mig hur allt funkade på gymmet osv. när jag började. Märks att han tar sitt jobb på allvar iaf!

Eftersom man inte fick direktlänka så kan ni själva söka på Jesper personlig tränare på Facebook så kommer de upp :)

LoungeCorp
2011-04-27, 23:41
Ni som snackar skit om PTs vet fan inte vad ni talar om.

Att bli en personlig tränare är bra mycket mer krävande än många andra jobb. Och det är bara de allra flitigaste som klarar sig igenom den mycket tuffa grundläggande PT-utbildningen på 5 år. Är man sedan en av få som lyckas ta sig igenom utbildningen så väntar himmelriket på alla sätt. Inte bara får man en oerhörd status, utan också en väldigt bra lön. Många gånger kan man räkna med att få åtminstone runt 70-80 000 i månaden till en början. Glöm inte heller stora feta bonusar som delas ut lite här och var.

MEN ni som har tanken på att ens utbilda er till PT ska vara medvetna att det krävs väldigt mycket av er som person. Vill ni sitta och plugga 50+ timmar i veckan så kanske det är någonting för er. Glöm inte heller att det krävs toppbetyg för att ens komma in på utbildningen i överhuvudtaget. Detta är med andra ord inget ord för den normalbegåvade medel-Svensson.



Ni som har läst vad bygden har skrivit kan direkt glömma det han säger i sitt inlägg! Jag har hittills jobbat i branschen, i Frankrike och Sverige i 19 år. Jag har jobbat som anställd, som bland annat PT och PT ansvarig och sedan 5 år sen, är jag frilans PT.
Ingenting av det bygden har skrivit stämmer. Ingenstans i hela världen existerar en 5 års utbildning för att bli PT! Orkar man pluggar så hårt som han säger i 5 år, då är lika bra at plugga till läkare. Då får ni säkrare jobb med mycket bättre lön!
Oftast, i Sverige, räker det med att gå på styrketräning instruktör utbildning (ungefär 11 dagar, heltid) och sen på PT utbildning (ungefär samma längd). Det krävs ingen toppbetyg för att komma in på utbildningen!Har man pengarna (oftast kostar utbildningen runt 20 000kr) och finns det lediga platser, kommer man in på utbildningen. Sen, är man inte en hel idiot klarar man utbildningen utan problem och är certifierad PT. Det är ingen officiel Diplom från idrottsministern. Det är bara en certificat som bara bevisar att man har gått på utbildning och klarat det.
Sen att man skulle tjäna 70-80 000 i månaden till en början, finns inte ens på kartan!
ingångslön som PT på SATS 185kr/timme (Brutto!) Om PTn skulle lyckas jobba 170 timmar PT på en månad, skulle lönen ligga på 31450kr (brutto).
Har man jobbat över, sammalagd, 1000 timmar som PT på SATS, som ni har säkert redan läst, tjänar man 225kr/timme (brutto). Det skulle ge en bruttolön för 170 timmar på 38250kr.
Jag tar SATS som referens sedan de är bland de som betala bäst.
Annars finns det gym som betalar en ingångslön (brutto) på 84kr/timme, och som högsta lön 150kr/timme.
Då är man ännu längre ifrån de 70-80 000 i månaden som Bygden snackar om.
Och föresten, de feta bonusar kan ni oxå glömma!

Bygden, jag vet inte vad du har att tjäna på att ljuga så otroligt mycket om vårt yrke, om du nu är verkligen PT! Men jag kan säga att som PT som har jobbat i branschen länge, jag tycker att det du skrev var pinsamt och irriterande!

Olegh
2011-04-27, 23:53
Som bekant är ju allt som står på internet sant. Nu med den senaste posten (bra bump!) är dessvärre uppgifterna motstridiga. Är det bygden eller LoungeCorp som yttrar sig med sanningens tunga? Eller båda?!

Jag blir mycket förvirrad. Nu ska jag sova på saken.

Mvh

Gabriel174
2011-04-27, 23:58
långt inlägg

I all välmening vill jag att du slutar ljuga. Vi alla är medvetna om att PT:s tjänar enorma summor. Försök inte få folk att tro motsatsen bara för att du vill ha allt själv!

Mvh

coolboynesko
2011-04-28, 00:11
I all välmening vill jag att du slutar ljuga. Vi alla är medvetna om att PT:s tjänar enorma summor. Försök inte få folk att tro motsatsen bara för att du vill ha allt själv!

Mvh

Trodde det var tvärtom ..

Järvskan
2011-04-28, 00:15
Bygden har fler skriva inlägg än LoungeCorp. Bygden vinner.

LoungeCorp
2011-04-28, 00:51
Eller är det bara så att jag inte läste mellan raderna: Bygden är kanske bara ironisk. *ler*

LoungeCorp
2011-04-28, 01:01
I all välmening vill jag att du slutar ljuga. Vi alla är medvetna om att PT:s tjänar enorma summor. Försök inte få folk att tro motsatsen bara för att du vill ha allt själv!

Mvh

haha! Sure! I såna fall, skulle alla PT köra Hummer, BMW, porsche, mm...
Men vill du ta reda på sanningen, utbilda dig till PT och börja jobba på nåt gym.
Det blir nåt intressant... *ler*

LoungeCorp
2011-04-28, 01:10
Som bekant är ju allt som står på internet sant. Nu med den senaste posten (bra bump!) är dessvärre uppgifterna motstridiga. Är det bygden eller LoungeCorp som yttrar sig med sanningens tunga? Eller båda?!

Jag blir mycket förvirrad. Nu ska jag sova på saken.

Mvh


http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Personlig-tranare-1522

kettlebellGuden
2011-04-28, 06:34
Som jobbandes i branchen kan jag ju lungt konstatera att de flesta PTs är helt totalt urusla.

ThisIsTheOne
2011-04-28, 08:33
Jag blir mycket förvirrad. Nu ska jag sova på saken.

Mvh

Det är något med den här formuleringen som är jävligt rolig. :D

beckman88
2011-04-28, 08:43
Jobbar själv som PT på sats i Malmö. Blir lite skrämd av den syn ni verkar ha på oss personliga tränare. Jobbet är slitigt, många gratistimmar i början innan man får ihop en kundbas absolut.
Har man en gedigen utbildning, och då menar jag inte att man har hobbytränat i 5 år och sen går pt school steg 1 och säger till alla att isolationsövningar is the shit. Utan en utbildning plus att man är påläst om allt som rör hälsa, även de nya sakerna som kommer ut dagligen.

Visst finns det pts som är pts just för att dom endast har betalat en viss summa pengar och klarat lite tester för att få kalla sig "personlig tränare". Men det krävs så mycket mer i slutändan. Räkna inte med att man bara får in klienter som säger "hej jag vill gå ner 4kg" eller "hej jag vill bygga muskler". Jag fick in en klient igår som sa "Hej jag har Erb's Plasy och vill börja träna"

Den stora skillnaden på personliga tränare idag är att många inte är just personliga tränare, utan man använder liknande pass får ett stort antal klienter.

Lön? (i Malmö)
Inom sats så ligger den på 153kr/h
185 efter 500 timmar
200 efter 1000 timmar
(kommer ut med ett steg tre efter sommaren)

Bor du i Gbg eller Sthlm så kan du lägga till 25kr/h på varje steg.
Låt oss säga att jag har 6 klienter om dagen 5 dar i veckan.
30 timmar i veckan * 4 veckor
120h*153kr =18360kr.

Så mycket pengar är väl en definitionsfråga. Men siffran ökar avsevärt när man kommer upp i stegen. Dom som påstår att personlig träning inte ger något eller "jag kan göra det bättre själv", har aldrig haft en bra personlig tränare. Sen är det bara så mycket vi som pts kan göra. Resten är upp till dig som person. Detta är ett fulltidsjobb som kräver att man undersöker saker konstant och är öppen för nya idéer.

Bara en liten insight mitt yrke ;)
Ha en fortsatt trevlig dag!

Eddie Vedder
2011-04-28, 08:51
Text

Fast det du pratar om är ju helt enkelt individens kompetens och inget som har med just PT-yrket att göra. Klart det finns massa människor som är jätteduktiga både inom träning och som pedagoger. Och vissa av dem väljer PT-yrket, får man den personen som PT är man ju lyckligt lottad.

Men för egen del skulle jag aldrig någonsin tolka en PT-licens som en garanti för ett enda dugg. Jag skulle naturligtvis inte utgå från att han/hon är okunnig men PT-licensen i sig ser jag som fullständigt obetydligt och inte mer värt än pappret det är skrivet på. Om vederbörande sedan visar sig vara kunnig låter jag mer än gärna vederbörande hjälpa mig för jag är då rakt inte någon allvetare för hur jag ska träna. Men som sagt, att vederbörande har en PT-licens är i mina ögon inget jag ens bryr mig om det minsta för det säger mig ingenting alls.

ThisIsTheOne
2011-04-28, 09:01
text

Intressant. Hur mycket av jobbet skulle du säga är sälj? Luddig fråga kanske, men om du höftar lite.

beckman88
2011-04-28, 09:35
Intressant. Hur mycket av jobbet skulle du säga är sälj? Luddig fråga kanske, men om du höftar lite.

Förstår vad du menar, man kan säga att varje ny klient = ett sälj. Du har runt en timme på dig att "sälja" in dig till personen i fråga. Den enda delen av jobbet som kan kännas lite udda ibland. Men i det stora hela så handlar det om små delar i jobbet.

Epson
2011-04-28, 09:55
Förstår vad du menar, man kan säga att varje ny klient = ett sälj. Du har runt en timme på dig att "sälja" in dig till personen i fråga. Den enda delen av jobbet som kan kännas lite udda ibland. Men i det stora hela så handlar det om små delar i jobbet.

Små delar? PT är ett säljjobb. Du kan vara hur duktig PT som helst men om du inte kan sälja in dig själv så lär det gå knackigt ändå. Har sett flera exempel på det IRL.

Skulle säga att sälj är en väldigt stor del av jobbet och det bör man vara medveten om ifall man är intresserad av att jobba som PT.

beckman88
2011-04-28, 09:58
Små delar? PT är ett säljjobb. Du kan vara hur duktig PT som helst men om du inte kan sälja in dig själv så lär det gå knackigt ändå. Har sett flera exempel på det IRL.

Skulle säga att sälj är en väldigt stor del av jobbet och det bör man vara medveten om ifall man är intresserad av att jobba som PT.

Beror på vart du jobbar.

Epson
2011-04-28, 09:58
Beror på vart du jobbar.

Ok, hur går det till hos er?

EDIT: Frågar alltså för att jag är nyfiken, inte för att vara dryg.

Nitrometan
2011-04-28, 10:00
Beror på vart du jobbar.

Som PT lär du väl knappast ha nån annan som säljer in dig och dina tjänster. Det handlar väl om att marknadsföra ditt kunnande och de resultat du kan åstadkomma?

Tabbe
2011-04-28, 10:03
Som PT lär du väl knappast ha nån annan som säljer in dig och dina tjänster. Det handlar väl om att marknadsföra ditt kunnande och de resultat du kan åstadkomma?

Plus att ha en bra kropp som visar att man vet vad man gör..om det är bra eller dåligt sätter jag inget värde på, en annan diskussion.

Låg på 18-28 000 när jag jobbade som PT. bra månad resp dålig.

porja
2011-08-06, 22:41
Fustra (http://www.fustra.net/utbildning/fustra-certified-pt) eller PT School (http://www.pt-school.se/productpages/pts2.asp)om man vill bli Cert. personlig tränare? Är Fustra i GBG bra eller?

Bor i Göteborg.

mangemani
2011-08-07, 07:49
oavsett vilket så är det oftast idioter till sparrisar som blir pts. Vafan, måste ni bara köra mongoövningar med era klienter? är det för enkelt med hederliga byggarövningar? Blir uppriktigt irriterad när jag ser och hör hur de lär ut träning ibland.

+1

RobbanColeman
2011-08-07, 08:01
Robert Ebersköld, personlig tränare/PT, låter inte så tokigt. Hahahahahaha.... Men jag vill ha massa stålars så jag kan köpa många blurayfilmer. :D

Det är väl bara ta en kurs i nonsens som man aldrig kommer bry sig i, få diplom och get going då.

Alkro
2011-08-07, 08:43
Jag har iakttagit de personliga tränarna på mitt gym. De lär ut samma träningsprogram till ALLA klienter, vare sig det är en 60-årig tant eller en 18-årig kille. Träningsprogrammet går ut på att man kör 2-3 set i varje maskin på gymmet medan PT'n står och gäspar jämte. Självklart lär de ut en hel del myter om träning och kost. Fria vikter är farliga, punktförbränning etc etc.

Vad sägs om att faktiskt jobba lite för lönen och lära ut lite teknik i fria vikter? Antar att dessa rikspuckon inte skulle kunna köra en djup böj om deras liv hängde på det.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:09
Jag har iakttagit de personliga tränarna på mitt gym. De lär ut samma träningsprogram till ALLA klienter, vare sig det är en 60-årig tant eller en 18-årig kille. Träningsprogrammet går ut på att man kör 2-3 set i varje maskin på gymmet medan PT'n står och gäspar jämte. Självklart lär de ut en hel del myter om träning och kost. Fria vikter är farliga, punktförbränning etc etc.

Vad sägs om att faktiskt jobba lite för lönen och lära ut lite teknik i fria vikter? Antar att dessa rikspuckon inte skulle kunna köra en djup böj om deras liv hängde på det.

Varför frågar du inte dem istället för att fråga kolo?

beckman88
2011-08-07, 09:13
Jag har iakttagit de personliga tränarna på mitt gym. De lär ut samma träningsprogram till ALLA klienter, vare sig det är en 60-årig tant eller en 18-årig kille. Träningsprogrammet går ut på att man kör 2-3 set i varje maskin på gymmet medan PT'n står och gäspar jämte. Självklart lär de ut en hel del myter om träning och kost. Fria vikter är farliga, punktförbränning etc etc.

Vad sägs om att faktiskt jobba lite för lönen och lära ut lite teknik i fria vikter? Antar att dessa rikspuckon inte skulle kunna köra en djup böj om deras liv hängde på det.

Dessa "rikspuckon" finns tyvärr inom hela jobbvärlden. Det är dock inte ovanligt att man kör liknande övningar med klienter, åldern är inte en stor faktor när det gäller att välja övningar. Alla kan köra knäböj, 8 år eller 88 år. Vad är det för gym du tränar på? Du kanske ska gå upp till en PT och frågar varför han/hon gör detta, istället för att stå på håll och gissa.

beckman88
2011-08-07, 09:21
Förstår inte vad som är så svårt med att fråga? Om ni tycker att en PT lär ut eller säger något fel, gå fram till honom/henne och fråga om det. Vem vet kanske lär ni er att allt inte är ristat i sten.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:26
Förstår inte vad som är så svårt med att fråga? Om ni tycker att en PT lär ut eller säger något fel, gå fram till honom/henne och fråga om det. Vem vet kanske lär ni er att allt inte är ristat i sten.

Det är väl den här machostilen där en del av det hela är att alla PTs är helt värdelösa och inte bidrar med något alls.

Bättre att gnälla om det hela här på kolo.

Jag kör själv också väldigt ofta samma basövningar med klienter.. ofta en bas av vändningar, axlingar, pressar, drag, böjar, och markande. Självklart är det stora variationer på specifik träning från den ena klienten till den andra.

Om någon har stort problem med att jag (ofta) kör samma bas med mina klienter så är de helt välkomna att diskutera det med mig.

Epson
2011-08-07, 09:27
Jag har iakttagit de personliga tränarna på mitt gym. De lär ut samma träningsprogram till ALLA klienter, vare sig det är en 60-årig tant eller en 18-årig kille. Träningsprogrammet går ut på att man kör 2-3 set i varje maskin på gymmet medan PT'n står och gäspar jämte. Självklart lär de ut en hel del myter om träning och kost. Fria vikter är farliga, punktförbränning etc etc.

Vad sägs om att faktiskt jobba lite för lönen och lära ut lite teknik i fria vikter? Antar att dessa rikspuckon inte skulle kunna köra en djup böj om deras liv hängde på det.

Undrar också vart du tränar, låter mycket märkligt. På de stora gymkedjorna är det ju också skillnad på en instruktör som hjälper folk med att visa maskiner och lägga upp nåt basicprogram och en PT som ska specialanpassa träningen efter sina kunder.

Alkro
2011-08-07, 11:03
Förstår inte vad som är så svårt med att fråga? Om ni tycker att en PT lär ut eller säger något fel, gå fram till honom/henne och fråga om det. Vem vet kanske lär ni er att allt inte är ristat i sten.

Jag är på gymmet för att träna inte för att instruera personalen som får betalt för det de sysslar med. Skall dessutom byta gym om två veckor och orkar inte lägga mig i din idioti som de sysslar med på mitt nuvarande gym. Nyligen plockade de bort ett av knäböjsställen och ersatte den med ytterligare en smith.

Ondskapelsen
2011-08-07, 11:27
Hur var det nu, är Personlig Tränare en skyddad titel?
Eller kan man kalla sig Personlig Tränare om man hängt på Träningsdelen i Kolo i 5 år?

beckman88
2011-08-07, 11:36
Jag är på gymmet för att träna inte för att instruera personalen som får betalt för det de sysslar med. Skall dessutom byta gym om två veckor och orkar inte lägga mig i din idioti som de sysslar med på mitt nuvarande gym. Nyligen plockade de bort ett av knäböjsställen och ersatte den med ytterligare en smith.

Har du klagat på gymmet då? Jag menar till personalen, eller bara på internet? Hur ska dom veta hur du vill ha det om du inte säger något?

"Min" idioti som dom sysslar med på ditt gym? :smash:

ceejay
2011-08-07, 11:36
Ej skyddad titel ondskapelsen


Mvh Legitimerad P.T Ceejay

beckman88
2011-08-07, 11:38
Kan man kalla sig Personlig Tränare om man hängt på Träningsdelen i Kolo i 5 år?

Kan man kalla sig sjukgymnast efter att ha hängt i rehab delen i 5 år?

Ame
2011-08-07, 11:43
Kan man kalla sig sjukgymnast efter att ha hängt i rehab delen i 5 år?

Nej det kan man inte eftersom sjukgymnast är en skyddad titel som kräver legitimation för att få kalla sig. PT däremot är ingen skyddad titel så det kan vem som helst kalla sig. Fysioterapeut går t ex också alldeles utmärkt att kalla sig oavsett vem man är samt en massa andra titlar.

Sniggel
2011-08-07, 11:47
Vem som helst kan kalla sig personlig tränare (och kostrådgivare). Sjukgymnast kan man bara kalla sig om man är utbildad till just det.

Ondskapelsen
2011-08-07, 12:07
Kan man kalla sig sjukgymnast efter att ha hängt i rehab delen i 5 år?

*screwy*

Nej det kan man inte eftersom sjukgymnast är en skyddad titel som kräver legitimation för att få kalla sig. PT däremot är ingen skyddad titel så det kan vem som helst kalla sig. Fysioterapeut går t ex också alldeles utmärkt att kalla sig oavsett vem man är samt en massa andra titlar.

Tack! Det var precis det jag misstänkte. Tycker vi borde dela ut diplom här på brädan och därmed ge ut "titeln" PT :D. Dessa diplom kostar 500kr/st och alla pengar går oavkortat till studier för ökad hypertrofi i vadmuskulaturen :).

skaparn
2011-08-07, 12:12
Kan man kalla sig sjukgymnast efter att ha hängt i rehab delen i 5 år?

Kan man kalla sig Uppviglare efter att trollat i allmänt i 5 år?

Yes
2011-08-07, 12:16
Kan man kalla sig Uppviglare efter att trollat i allmänt i 5 år?
Nej, det är en titel helt baserad på meriter.

kettlebellGuden
2011-08-07, 12:53
På den ljusa sidan så är det ju processer på gång för att göra även PT till reglerad titel, på EU-nivå då.

Yes
2011-08-07, 13:48
Säkert jättebra för de som säljer låtsasutbildningar, så de kan ta ännu mer betalt.

Ondskapelsen
2011-08-07, 13:48
På den ljusa sidan så är det ju processer på gång för att göra även PT till reglerad titel, på EU-nivå då.

Då kommer folk att kalla sig för "Personlig Träningscoach" eller nåt annat hittepå istället. Tror inte vi kan reglera bort det här "fuskyrket".

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:51
Då kommer folk att kalla sig för "Personlig Träningscoach" eller nåt annat hittepå istället. Tror inte vi kan reglera bort det här "fuskyrket".

Precis som det helt utmärkt går att kalla sig för sjukgymnastikskonsult.

De större gymkedjorna i Sverige iaf är ju oftast rätt noga med att deras tränare har relevant utbildning så jag förstår inte det stora problemet här.

Klåpare finns det inom alla yrken.

Alkro
2011-08-07, 13:57
Har du klagat på gymmet då? Jag menar till personalen, eller bara på internet? Hur ska dom veta hur du vill ha det om du inte säger något?

"Min" idioti som dom sysslar med på ditt gym? :smash:

Har påtalat bristerna flertalet gånger men det bästa sättet är ju att säga upp sitt medlemskap vilket jag har gjort!

Tollesson
2011-08-07, 14:12
Har påtalat bristerna flertalet gånger men det bästa sättet är ju att säga upp sitt medlemskap vilket jag har gjort!

Jag tror det är lite så att en enskilld person eller varför inte ett tjugotal, kan inte göra någon direkt skillnad i de stora företagens policyer. Tror att den stora massan tycker det är bra, okej, eller stör sig på brister men säger inte ifrån.

När jag tränade på Sportlife Uddevalla för ett år sedan frågade vi flera gånger om de inte kunde skaffa en våg i vårt omklädningsrum. Svaret blev "Nej, Sportlife har inte det".

De har ju ingen anledning att ändra på något om de inte förlorar något på sitt nuvarande koncept.

Scoffan
2011-08-07, 14:57
Ingen av de aktiva pt:s på mitt gym har något flashight diplom dock har alla erfarenhet av att ha tävlat i bodybuilding, alla riktigt kunniga.

Andra licenserade pt's som man sett "in action" värderar jag typ like högt som en 5 år yngre mig första dan jag klev in på gymmet.;)