handdator

Visa fullständig version : Trafikdatalagring i Sverige


Kek
2010-11-12, 10:51
Vad tycker ni om detta? Pga att EU infört denna lag måste även Sverige rätta sig efter detta. Förutom de problem som uppstår med integritet osv så uppstår det, som alla gånger när mer byråkrati införs, ekonomiska problem.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dyrt-for-mindre-foretag-att-lagra-data_5657481.svd

hultman
2010-11-12, 11:02
Vidrigt. Som vanligt vill de skrämma folk från småkriminalitet.

Nitrometan
2010-11-12, 11:21
Ja...

Det var Tomas Bodström som drev på så att EU införde direktivet som sen tvingar medlemsländerna att införa det. Jag antar att han är nöjd nu.

Osten80
2010-11-12, 13:03
Vidrigt, äckligt och oproportionerligt och jag kräks lite i munnen varenda gång jag tänker på sådan skit.
Mitt samhällsförakt börjar nå smått episka nivåer och jag kommer allt närmare ett avskärmat liv ute i skogen där jag slipper bevittna och vara en del av spektaklet.

Vunnis
2010-11-12, 13:04
Vidrigt, äckligt och oproportionerligt och jag kräks lite i munnen varenda gång jag tänker på sådan skit.
Mitt samhällsförakt börjar nå smått episka nivåer och jag kommer allt närmare ett avskärmat liv ute i skogen där jag slipper bevittna och vara en del av spektaklet.

Skönt att jag inte är ensam.

Huffo the A-LagaRe
2010-11-12, 14:04
Jag tycker att det här är över gränsen. Naj hu :(

Mr.Cosybear
2010-11-12, 14:33
Är det bara jag som inte förstår varför många är emot detta när det redan bedrivs en form av datalagring av andra aktörer? Oh, hai google och facebook, men detta kanske inte folk tycker är lika illa?... (Detta är mest riktat mot de som använder google och facebook hej vilt och som även klagar på detta direktiv)

hultman
2010-11-12, 14:38
Nu ska vi inte överskatta vikten av lagstiftningen. Snuten har absolut inga begränsningar när det gäller trafikövervakning redan idag. De har använt allt från trojaner och keyloggers till ren hacking av nät och datorer. Ändamålen brukar helga medlen när de vill något riktigt mycket.

Kek
2010-11-12, 15:31
Ja men nu kan de ju göra det med gott samvete :Virro

Kommer säkert komma fler sådana här förslag i framtiden som drivs igenom av eu. Till slut kommer vi inte kunna släppa en fis utan att någon vet om det :(