handdator

Visa fullständig version : dags o bli hård.. hur mycket krävs?.. BILD!


rippedjack1
2010-11-12, 00:30
Hej.
Ska börja deffa igen tänkte jag.
Styrketränar 4 ggr i veckan. Kör högintensiv cardio 2ggr i veckan.

Maten ser ut så här:

Frukost: proteindrink med 4dl lättmjölk ( WheyF* 30g) 2 knäckebröd med smör och ost
= ca 390 kcal

Mål: 145g tonfiskburk , 50g fullkornsris, lite grönsaker, 2 knäckebröd
1 l vatten, 5000mg omega3,
= ca 480kcal

Mellanmål: Äpple och 1 l vatten
= ca 60kcal

Mål/efter träning: köttfärs(13%fett) 150g, 50g fullkornsris, 2 knäckebröd
vatten, 5000mg omega3
= ca 670 kcal

Innan sömn; Proteindrink med 3dl lättmjölk, 5g glutamin
= ca 270kcal

Kcal intag: 1870kcal

Brukar hamna runt 1800-2000kcal dagligen

Har en fusk måltid var 14:e dag

Stats:
Vikt vid start: 88kilo
längd: 182
Höftmått: 89cm
midjemått: 84cm

Idag ser det ut så här, tränat ett år ungefär
vet inte vad mitt bf ligger på i dagsläget *gah!*

kan någon göra en gissning på hur lång tid det kan tänkas ta innan jag är nere i låt oss säga 8-9% bf?
Om allting sköts disciplinerat.

MtotheM
2010-11-12, 01:41
räknat på att du är 19 och estimerat vad din aktivitetsfaktor är till 1.6 så är ditt kcal behov ca 3.3k. Jag gissar på att du har 20%bf. Så du vill tappa runt 10kg. Du tappar
1.3k-1.5k kcal dag, 1.4*7=9.8kcal/vecka ~(1.4kg/vecka) Så runt 8veckor. Men nu är halva uträkningen beräknad på gissningar så ta det med en näve salt.

snatch914
2010-11-12, 01:59
Enligt mitt ögonmått så skulle jag tro att du har, i dagsläget, 17-22% bf. Vilket skulle betyda att ifall du vill gå ner till 8-9% bf så hade du landat på en vikt av ca. 68-73kg (viktskillnad 15-20kg). OBS. Alla siffror är höftade för att de skulle ge en någorlunda sanningsenlig bild.

Hur lång tid det skulle ta och om viktnedgången enbart skulle bestå av fettmassa+vatten beror på underskottet av kcal och hur kostupplägget ser ut. Annars så ifall du sköter allting "rätt" så skulle jag tippa på 15+ veckor.

Men bry dig inte så mycket om hur lång tid det tar utan låt det ta den tid den tar för att du ska bli nöjd! Jag har märkt på mig själv, bland vänner och på kolo att man gärna hetsar upp sig kring deff. Man läser in allt för "fancy" grejer, allt för många "tips" vilket lätt leder till nojja, osäkerhet, övertolkning, överanalysering m.m. detta stressar upp individen, vilket leder till en förhöjd risk att "fuska" och avbryta deffen.

Som konstruktiv kritik på kostupplägget hade jag sagt att du behöver höja proteinkvoten något. Och lycka till!

rippedjack1
2010-11-12, 13:09
räknat på att du är 19 och estimerat vad din aktivitetsfaktor är till 1.6 så är ditt kcal behov ca 3.3k. Jag gissar på att du har 20%bf. Så du vill tappa runt 10kg. Du tappar
1.3k-1.5k kcal dag, 1.4*7=9.8kcal/vecka ~(1.4kg/vecka) Så runt 8veckor. Men nu är halva uträkningen beräknad på gissningar så ta det med en näve salt.

hehe! all right! tack

rippedjack1
2010-11-12, 13:13
Enligt mitt ögonmått så skulle jag tro att du har, i dagsläget, 17-22% bf. Vilket skulle betyda att ifall du vill gå ner till 8-9% bf så hade du landat på en vikt av ca. 68-73kg (viktskillnad 15-20kg). OBS. Alla siffror är höftade för att de skulle ge en någorlunda sanningsenlig bild.

Hur lång tid det skulle ta och om viktnedgången enbart skulle bestå av fettmassa+vatten beror på underskottet av kcal och hur kostupplägget ser ut. Annars så ifall du sköter allting "rätt" så skulle jag tippa på 15+ veckor.

Men bry dig inte så mycket om hur lång tid det tar utan låt det ta den tid den tar för att du ska bli nöjd! Jag har märkt på mig själv, bland vänner och på kolo att man gärna hetsar upp sig kring deff. Man läser in allt för "fancy" grejer, allt för många "tips" vilket lätt leder till nojja, osäkerhet, övertolkning, överanalysering m.m. detta stressar upp individen, vilket leder till en förhöjd risk att "fuska" och avbryta deffen.

Som konstruktiv kritik på kostupplägget hade jag sagt att du behöver höja proteinkvoten något. Och lycka till!

jag ska ta min tid, har inte bråttom.
bara jag e klar tills i juni 2011 :cool:

rätt, jag ska faktist ta o höja proteinet med ca 30-60g extra

tack !

Sniggel
2010-11-12, 13:21
Tror också du ligger nånstans vid 18+ bf. Låt säga 20 för att ha lite marginal. Isåfall har du cirka 17,5 kg fett. För att komma ner till 7-8% bf måste du tappa ca 11 kg fett (väger då 77 med 6,5 kg fett).

Detta då om du enbart tappar fett.
Om vi säger att du har ett underskott på i genomsnitt 1000 kcal kommer det ta 11 veckor. Dock kommer din energiförbrukning att sjunka under tidens gång och underskottet kanske bara är kring 500 kcal i slutet (vild gissning).

Om jag då fortsätter att spekulera så har du ett genomsnittsunderskott på 750 kcal under resans gång så kommer det ta 15 veckor att tappa 11 kg.

Självklart är det mycket uppskattningar här men om jag rent spontant gissar (utifrån bilden) så känns 15 veckor som hyfsat rimligt.

snatch914
2010-11-12, 13:45
Vilket skulle betyda att ifall du vill gå ner till 8-9% bf så hade du landat på en vikt av ca. 68-73kg (viktskillnad 15-20kg).

Haha. Verkar som om jag räknade ut den uppskattade totala fettmassan du har än att istället räkna ut hur mycket fettmassa det är till 6-8%. Får väl skylla på den sena timmen..:smash:

Hade dock varit kul att se dig gå från den bf du är på nu till ner på "0%" :Virro
Du kommer att äga beachen 2011, no doubt! *flex*

BALBOAN
2010-11-12, 14:49
du är redan i bra form imo =p
Tappar du ca 10 kg är rutorna framme garanterat, räkna med 8 veckor :P

vad tar du i dom 3 stora?

Yes
2010-11-12, 15:35
Räknat på vikt och midjemått hamnar du på runt 12% BF. Felmarginalen för sådana formler kan dock ligga på några procent, så säg 15% BF - kanske 17-18% om du vill räkna med lite marginal.

Åsberg
2010-11-12, 16:08
Eftersom det är så mycket gissningar angående % etc så tycker jag att du ska ligga på underskott tills du är nöjd med vad du ser i spegeln. :)

Onigiri
2010-11-12, 19:43
Eftersom det är så mycket gissningar angående % etc så tycker jag att du ska ligga på underskott tills du är nöjd med vad du ser i spegeln. :)
+1 exakt det jag skulle skriva. Skippa i antal dagar och veckor, deffa tills du med handen på hjärtat kan säga att du är helnöjd. Det får ta den tid det tar.

alex111
2010-11-12, 20:28
Jag tycker du ser bitig ut nu och skulle inte alls skämmas över den kroppen. Och det kan väl inte vara så många kg att förlora tills magrutorna kommer fram?

rippedjack1
2010-11-12, 21:52
Tror också du ligger nånstans vid 18+ bf. Låt säga 20 för att ha lite marginal. Isåfall har du cirka 17,5 kg fett. För att komma ner till 7-8% bf måste du tappa ca 11 kg fett (väger då 77 med 6,5 kg fett).

Detta då om du enbart tappar fett.
Om vi säger att du har ett underskott på i genomsnitt 1000 kcal kommer det ta 11 veckor. Dock kommer din energiförbrukning att sjunka under tidens gång och underskottet kanske bara är kring 500 kcal i slutet (vild gissning).

Om jag då fortsätter att spekulera så har du ett genomsnittsunderskott på 750 kcal under resans gång så kommer det ta 15 veckor att tappa 11 kg.

Självklart är det mycket uppskattningar här men om jag rent spontant gissar (utifrån bilden) så känns 15 veckor som hyfsat rimligt.

skysst att du tog dig tid o spekulera lite kring mitt dilemma.
visst kan man aldrig vara riktig säker hur snabbt eller långsamt det ska gå!
jag ska kämpa på men absolut inte stressa.
vill minimera muskelförlusten,

Haha. Verkar som om jag räknade ut den uppskattade totala fettmassan du har än att istället räkna ut hur mycket fettmassa det är till 6-8%. Får väl skylla på den sena timmen..:smash:

Hade dock varit kul att se dig gå från den bf du är på nu till ner på "0%" :Virro
Du kommer att äga beachen 2011, no doubt! *flex*

Hehe. jag tänkte fortsätta posta en bild var 4:e vecka
så får folk följa utvecklingen. Jag hoppas att jag vågar bada iaf,
förra året var det mig ni såg i vassen :D

du är redan i bra form imo =p
Tappar du ca 10 kg är rutorna framme garanterat, räkna med 8 veckor :P

vad tar du i dom 3 stora?

tack man. ja det borde dom fan vara.
bänk - 110
mark - 140
böjj - 120

bänken släpar lite. har nog för långa armar *grr27*

rippedjack1
2010-11-12, 21:55
Räknat på vikt och midjemått hamnar du på runt 12% BF. Felmarginalen för sådana formler kan dock ligga på några procent, så säg 15% BF - kanske 17-18% om du vill räkna med lite marginal.

Eftersom det är så mycket gissningar angående % etc så tycker jag att du ska ligga på underskott tills du är nöjd med vad du ser i spegeln. :)

det låter för övrigt som en bra idé!


+1 exakt det jag skulle skriva. Skippa i antal dagar och veckor, deffa tills du med handen på hjärtat kan säga att du är helnöjd. Det får ta den tid det tar.

blir kanon det!!

Jag tycker du ser bitig ut nu och skulle inte alls skämmas över den kroppen. Och det kan väl inte vara så många kg att förlora tills magrutorna kommer fram?

tack!!! nej jag skämms inte, men man är ju kräsen av sig
nej det tycker fan inte ja heller att det borde vara.
nu ere bara att kriga på!! *flex*

svennebanan
2010-11-12, 21:59
18-22% som någon skrev ser rimligt ut.

MtotheM
2010-11-13, 02:56
tack man. ja det borde dom fan vara.
bänk - 110
mark - 140
böjj - 120

bänken släpar lite. har nog för långa armar *grr27*
Snarare böj och mark som släpar :D

Erkserks
2010-11-13, 09:27
Mål: 145g tonfiskburk , 50g fullkornsris, lite grönsaker, 2 knäckebröd
1 l vatten, 5000mg omega3,
= ca 480kcal

Mål/efter träning: köttfärs(13%fett) 150g, 50g fullkornsris, 2 knäckebröd
vatten, 5000mg omega3
= ca 670 kcal


Du supplementerar 10 gram Omega 3 / dag?

BALBOAN
2010-11-13, 09:42
skysst att du tog dig tid o spekulera lite kring mitt dilemma.
visst kan man aldrig vara riktig säker hur snabbt eller långsamt det ska gå!
jag ska kämpa på men absolut inte stressa.
vill minimera muskelförlusten,



Hehe. jag tänkte fortsätta posta en bild var 4:e vecka
så får folk följa utvecklingen. Jag hoppas att jag vågar bada iaf,
förra året var det mig ni såg i vassen :D



tack man. ja det borde dom fan vara.
bänk - 110
mark - 140
böjj - 120

bänken släpar lite. har nog för långa armar *grr27*

Samma styrkesats som mig ungefär. Jag väger 90 kg och är 178 lång, men är inte nära din form. Tror jag måste tappa 25 kg :p..

Edit: Mitt midjemått är 103 cm :S Fattar inte varför! Helt enormt :(

svennebanan
2010-11-13, 12:11
Samma styrkesats som mig ungefär. Jag väger 90 kg och är 178 lång, men är inte nära din form. Tror jag måste tappa 25 kg :p..

Edit: Mitt midjemått är 103 cm :S Fattar inte varför! Helt enormt :(

Jag kan förklara varför. Du har stoppat i dig mer energi än du förbrukat. Det är inget magiskt.

Silencer
2010-11-13, 12:32
Du får gå ner till 73-74 med bibehållen fettfri massa för att se riktigt hård ut.

BALBOAN
2010-11-13, 12:50
Jag kan förklara varför. Du har stoppat i dig mer energi än du förbrukat. Det är inget magiskt.

Sant :D

Jämförde bara med TS, vi har samma styrkesats o väger nästan lika mycket fast vårat midjemått skiljer sig med 25 cm.

rippedjack1
2010-11-13, 13:37
Snarare böj och mark som släpar :D

hehe. har slarvat en del med dom tre stora sista 3 månaderna
men det blir revansch!

Du supplementerar 10 gram Omega 3 / dag?

ja för fan! vadåra? :D

Samma styrkesats som mig ungefär. Jag väger 90 kg och är 178 lång, men är inte nära din form. Tror jag måste tappa 25 kg :p..

Edit: Mitt midjemått är 103 cm :S Fattar inte varför! Helt enormt :(

nja.. du behöver nog inte tappa 25kg.. 10 räcker nog
kämpa på*flex*

Sant :D

Jämförde bara med TS, vi har samma styrkesats o väger nästan lika mycket fast vårat midjemått skiljer sig med 25 cm.

hehe mäter du midjan eller höfterna?
103 i midjan är ganska mkt imo. men är nog inget problem att göra sig av med

BALBOAN
2010-11-13, 14:11
Yes, 103 runt midjan, aldrig mätt höften. Försöker dock tappa lite vikt nu! :P

rippedjack1
2010-11-15, 13:01
Update;

Har inte vägt mig ännu. Jag tänkte om jag ska vänta till nästa måndag..

jag vet inte ska jag lägga upp en ny bild var 14:e dag eller var 4:e vecka?