handdator

Visa fullständig version : öka som mullig nybörjare?


Kallekalas
2010-11-12, 00:26
Hejsan. Jag har under en period bantat från 125kg till 95kg och har tränat på gym mesta delen av tiden jag bantat. Jag väger 180 cm. Enligt en impedens våg har jag ca 27 % bodyfat och via en sida man skulle sätta in mått och vikt och sånt fick jag ett tal på 29 %. Låter mycket men jag har ju lite mage och så, så det stämmer väl.

Men till frågan:

Har läst runt om träning och kost och har kommit över många råd att man som nybörjare skall, om man har som mål att få massa. att käka mycket protein och inte bry sig så mycket i kalori intag utan bara satsa på att öka på gymmet. För nybörjar ökningarna kan väl vara ganska grymma?

Så jag ber nu om råd om jag skall träna på och äta mycket protein och öka vikter och hoppas på mycket fettfri massa, eller till och med en sk. 'body recomposition' som t.ex. martin berkham har åstadkommit med hans kunder. För att 'komma åt dessa' nybörjar ökningarna.

Eller skall jag deffa ytterligare och sen kötta på riktigt ordentlig och öka som en galning och få samma 'nybörjar' ökningar då?

Kan man som flytta på nybörjar ökningarna? Jag vill ju ta del av dessa då de hjälper bra på traven att bli biff

:)

Mvh Kallekalas

Achivai
2010-11-12, 00:38
Enligt mina erfarenheter är det inte bra att "öka som en galning" om vi snackar kroppsvikt, speciellt inte eftersom du säkert har minst lika lätt som mig att lägga på dig fett eftersom du varit överviktig. Det optimala (enligt min amatöråsikt) om du pallar är förmodligen att gå ner i vikt tills du inte är "mullig" och sen lägga dig på en långsam bulk (+1kg i månaden).

erectorpili
2010-11-12, 05:07
Hejsan!

Grattis till viktminskningen, bra jobbat.

Du behöver inte bli tjock bara för att få i dig tillräckligt med protein, du kan äta 2g per kroppsvikt utan att ligga på kaloriöverskott. Jag skulle träna på men göra ett kostschema och verkligen trycka mkt protein,
och du håller nog din vikt fast går ner i fett och upp i muskler, kombinera med promenader och det kommer bli galant :D

Onigiri
2010-11-12, 09:23
Deffa på och kör hårt i gymmet och håll proteinet högt (ungefär som du gjort?), jag lovar att du kommer se riktigt bra ut vid 80 eller nära. Jag har gjort en dylik resa med kroppen som dig, det är de sista kilona som är avgörande för att få till en riktigt snygg fysik.

Bra jobbat, du har kommit långt, fortsätt såhär!

Apjavel
2010-11-12, 10:15
Du kommer få samma "nybörjarökningar" om du väger 95 eller 80kg. Skillnaden är att du ser ökningarna mer om du har lägre fettprocent. Glöm inte att muskler ökar metabolismen så det kan ju vara en idé att lägga på dig mycket muskler för att underlätta en viktnedgång. Lycka till och bra jobbat.

sp123ltd1
2010-11-12, 10:40
Du kommer få samma "nybörjarökningar" om du väger 95 eller 80kg. Skillnaden är att du ser ökningarna mer om du har lägre fettprocent. Glöm inte att muskler ökar metabolismen så det kan ju vara en idé att lägga på dig mycket muskler för att underlätta en viktnedgång. Lycka till och bra jobbat.
Har funderat på det där med att det är enklare att gå ner i vikt när man har mer massa stämmer det eller är det lika svårt oavsett hur mycket massa man har?

Apjavel
2010-11-12, 10:50
Har funderat på det där med att det är enklare att gå ner i vikt när man har mer massa stämmer det eller är det lika svårt oavsett hur mycket massa man har?

Det är ju alltid kalori in och kalori ut som räknas men ditt basala energibehov ökar om du har mycket muskler. Sen hur svårt det är att gå ner i vikt är ju upp till individen själv då många andra faktorer spelar in.

G_lund
2010-11-12, 10:53
Tjenare KalleKalas, välkommen in i gänget!
Starkt jobbat med viktnedgången! :)

Masters
2010-11-12, 11:51
Tjena Kallekalas,

Jag själv vägde 140kg och var rent av överviktig med överdriven kroppsfettmassa vid ålder på 15 år.

Jag påbörjade smått och tätt styrkelyft och tyngdlyftträning,
och gick ned ca 50kg under ett års period, vid 17års ålder hade jag kroppsfett % på 7% med en vikt på 87kg, 186cm.

Skit i att räkna på maten, om du är engagerad så tränar du hårt och under längre tid, du bränner tillräckligt under denna tid och kommer så småningom att öka i styrka och muskelmassa.

Lägger upp en tråd här på kolozzeum om "att öka 10kg i styrkemoment/vecka". läs den när den är tillagd

blondyz
2010-11-12, 12:11
Har funderat på det där med att det är enklare att gå ner i vikt när man har mer massa stämmer det eller är det lika svårt oavsett hur mycket massa man har?

Kroppen bränner mer energi om den måste försörja mer muskler. Men samtidigt för att behålla din muskelmassa så bra som möjligt behöver du även mer mat under deff om du har mer muskler..

Dvs. en individ som bränner 2500kcal/dygn och styrketränar regelbundet lägger sig på 2000kcal/dag och går ner 1 kg på 2 veckor.

Individ 2 har rejält mycket mer muskelmassa och bränner 3000kcal dag, han lägger sig på 2500kcal/dygn och bränner fett i samma takt som individ 1.

Skulle de båda äta samma mat i samma mängd och landa på 2000kcal/dygn bör individ 2 bränna dubbelt så mycket fett och fömodligen göra sig av med en del muskler också teoretiskt.

Så om det är lättare? Beror på målet, har man som mål att bränna fett och bibehålla muskelmassa är det lika svårt. Är målet bara att gå ner i vikt har en person med mer muskler lättare för det.

Sniggel
2010-11-12, 13:29
Du kan inte gå miste om dina nybörjarökningar för att du "tajmar" styrketräningen "fel". Det är inte så att du får mest ut av dina nybörjarökningar om du skulle börja styrketräna först som smal och "äta på". Du får dina nybörjarökningar oavsett. Ju tidigare du börjar desto tidigare blir du "klar" med dina nybörjarökningar. Dock kan det ta längre tid innan du är förbi nybörjarstadiet om du börjar under en deff eftersom muskler har svårare för att byggas under kaloriunderskott. Men börjar du tidigare kommer du vara klar tidigare förstås.

Med klar menar jag alltså den tidpunkt där man anser att man är förbi nybörjarstadiet.

Se även onigiris inlägg, vi säger egentligen samma sak :P

daloatf
2010-11-12, 15:36
Fortsätt att träna bara, deffa och sånt kan du oroa dig om sen när du väl har fått in det andra tänket med bra mat och rutiner på träningen.

Kallekalas
2010-11-12, 18:02
Enligt mina erfarenheter är det inte bra att "öka som en galning" om vi snackar kroppsvikt, speciellt inte eftersom du säkert har minst lika lätt som mig att lägga på dig fett eftersom du varit överviktig. Det optimala (enligt min amatöråsikt) om du pallar är förmodligen att gå ner i vikt tills du inte är "mullig" och sen lägga dig på en långsam bulk (+1kg i månaden).

Nja, jag menar ju förståss inte kroppsvikt. Jag talar om LBM, jag håller på att deffa nujust, men mitt slutgiltiga mål är att bli grov!

Hejsan!

Grattis till viktminskningen, bra jobbat.

Du behöver inte bli tjock bara för att få i dig tillräckligt med protein, du kan äta 2g per kroppsvikt utan att ligga på kaloriöverskott. Jag skulle träna på men göra ett kostschema och verkligen trycka mkt protein,
och du håller nog din vikt fast går ner i fett och upp i muskler, kombinera med promenader och det kommer bli galant :D

Ja det är väl lite det jag velar emellan. Kör periodisk fasta nujust och är väl igentligen ute efter en "body rekomp", men jag vet ej om jag skall köra balans eller deff. Högt proteinintag är givet vare sig vi talar om balans eller deff.

Deffa på och kör hårt i gymmet och håll proteinet högt (ungefär som du gjort?), jag lovar att du kommer se riktigt bra ut vid 80 eller nära. Jag har gjort en dylik resa med kroppen som dig, det är de sista kilona som är avgörande för att få till en riktigt snygg fysik.

Bra jobbat, du har kommit långt, fortsätt såhär!

Jodå det är prick så jag gjort, mycket protein hela tiden. Jag tror också det kan se bra ut vid åttio.

Grattis till dina framgångar!

Du kommer få samma "nybörjarökningar" om du väger 95 eller 80kg. Skillnaden är att du ser ökningarna mer om du har lägre fettprocent. Glöm inte att muskler ökar metabolismen så det kan ju vara en idé att lägga på dig mycket muskler för att underlätta en viktnedgång. Lycka till och bra jobbat.

Tackar. Men förstår inte till 100% rekomenderar du att öka i muskelmassa fösrst och deffa sedan eller fortsätta deffa?


Tjenare KalleKalas, välkommen in i gänget!
Starkt jobbat med viktnedgången! :)

Tackar tackar!

Tjena Kallekalas,

Jag själv vägde 140kg och var rent av överviktig med överdriven kroppsfettmassa vid ålder på 15 år.

Jag påbörjade smått och tätt styrkelyft och tyngdlyftträning,
och gick ned ca 50kg under ett års period, vid 17års ålder hade jag kroppsfett % på 7% med en vikt på 87kg, 186cm.

Skit i att räkna på maten, om du är engagerad så tränar du hårt och under längre tid, du bränner tillräckligt under denna tid och kommer så småningom att öka i styrka och muskelmassa.

Lägger upp en tråd här på kolozzeum om "att öka 10kg i styrkemoment/vecka". läs den när den är tillagd

grattis! Starkt jobbat. Vore ju riktigt coolt att komma under 10% i bf då man varit över 30% lungt! Men kan ej skita i maten, då går allt åt fanders, kommer bli fet igen, tror jag iaf..

Du kan inte gå miste om dina nybörjarökningar för att du "tajmar" styrketräningen "fel". Det är inte så att du får mest ut av dina nybörjarökningar om du skulle börja styrketräna först som smal och "äta på". Du får dina nybörjarökningar oavsett. Ju tidigare du börjar desto tidigare blir du "klar" med dina nybörjarökningar. Dock kan det ta längre tid innan du är förbi nybörjarstadiet om du börjar under en deff eftersom muskler har svårare för att byggas under kaloriunderskott. Men börjar du tidigare kommer du vara klar tidigare förstås.

Med klar menar jag alltså den tidpunkt där man anser att man är förbi nybörjarstadiet.

Se även onigiris inlägg, vi säger egentligen samma sak :P

:)

Fortsätt att träna bara, deffa och sånt kan du oroa dig om sen när du väl har fått in det andra tänket med bra mat och rutiner på träningen.

Altså idagens läge har jag lite svårt att hitta glädje i att träna och mat för jag har deffat med mindre uppehåll i ca två år nu, men jag funderar på att satsa på en siffrigt bf förän jag börjar bygga ordentligt. Har som sagt kört med periodisk fasta och faschinerats lite över "leangains" tänket :)

Tack till alla som svarat och gett ryggdunkningar!