handdator

Visa fullständig version : "ligger efter" i axlar typ :O


skumpah
2010-11-11, 21:17
känns som jag e svag och inte har så stora axelmuskler i förhållande till triceps biceps etc, kan jag typ köra axlar hemma med hantlar typ 3-4 dagar efter jag kört axlar på gymmet på ett pass för att få större axlar och "komma ifatt" ?

JoeyP
2010-11-11, 21:19
Finns massa olika sätt att prioritera en musklgrupp.
Du får nog skriva upp ditt schema först.

sandberg93
2010-11-11, 21:21
du kanske har glömt och träna bakre delen av axeln? kom jag på nu efter 2 månader att jag inte har kört det:(

JoeyP
2010-11-11, 21:22
Sanberg du har väl tränat ryggen?
Jag tränar aldrig mina baksida axlar separat.
Ibland endast.

skumpah
2010-11-11, 21:24
Finns massa olika sätt att prioritera en musklgrupp.
Du får nog skriva upp ditt schema först.

men tror du det funkar att göra så som jag skrev :) ?

Supermicke
2010-11-11, 21:25
går ju att köra som du säger men om det är bra vettefan

mån, tis, ons - hantellyft åt sidan 3-5x10 ej för tungt, ej köra helt slut, bra teknik, böjd i armbågsleden, ej lyft över 90grader. grease the groove på google för mer info

sen avslutar du träningsveckan på fredag med hardcore tung axelträning

men det lär väl suga kanske

sandberg93
2010-11-11, 21:27
Sanberg du har väl tränat ryggen?
Jag tränar aldrig mina baksida axlar separat.
Ibland endast.

ja jag tränar rygg, men inte idag, var axel idag. axlen är ju indelad i 3 delar, och den bakre använder man inte mycket i tex axelpress så därför jag kör 2 övningar till bakre axel. sen när man kör rygg visst lite bakre axlar får man men tycker endå man ska träna bakre axlar separat. Och mitt ryggpass är 3 dagar efter mitt axel pass så gör nog inget att jag tränar bakre axlar på axelpasset:P

JoeyP
2010-11-11, 21:30
Nja. Även baksida axlar aktiveras i axelpress,
likaså kan alla tre huvuden aktiveras vid sidolyft.
Roddövningar tar bar på bakdelts, även chins!

sandberg93
2010-11-11, 21:37
meh, är väl bara jag som inte känner något i bakre i axelpress , går ju som en schimpans med axlarna framför brösten så va fan vet jag om hur man tränar axlar :P

sandberg93
2010-11-11, 21:41
jag kör ju dock med överkroppen 90 grader framåtlutad när jag kör sidolyft, då kör du mer bakre (tyckte jag iaf), körde vanlig sidolyft också idag men meh, har väl ett dilema när det kommer till bakre axel:P

Sheogorath
2010-11-11, 21:43
meh, är väl bara jag som inte känner något i bakre i axelpress , går ju som en schimpans med axlarna framför brösten så va fan vet jag om hur man tränar axlar :P

Bakre axel aktiveras inte alls särskilt mycket i axelpressar. Inte i vanliga sidolyft heller eftersom rörelsen inte fortsätter över horisontalplanet. Framåtlutade sidolyft är en annan femma eftersom det är en helt annan belastningsriktning.

Brickhead
2010-11-11, 21:45
Sanberg du har väl tränat ryggen?
Jag tränar aldrig mina baksida axlar separat.
Ibland endast.

är det roddövningar som tar på baksida axlar i ryggträning?

EDIT: postade för snabbt, såg att mitt svar fanns några post ovanför ^^

skumpah
2010-11-11, 21:45
ngn som kan svara på min fråga om det funkar så som jag skrev (A) ?

Sheogorath
2010-11-11, 21:46
ngn som kan svara på min fråga om det funkar så som jag skrev (A) ?

Om din fråga är om man kan träna en muskelgrupp två dagar i veckan är svaret "Ja". Om det du kan göra hemma med hantlar räcker för ditt ändamål är omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur du kommer att träna.

sandberg93
2010-11-11, 21:48
ngn som kan svara på min fråga om det funkar så som jag skrev (A) ?

ta det lungt the big boys iz talking:) ne men kör axlar 2 ggr i veckan, 3 ggr blir nog lite för mycket tror jag:P

skumpah
2010-11-11, 22:04
ta det lungt the big boys iz talking:) ne men kör axlar 2 ggr i veckan, 3 ggr blir nog lite för mycket tror jag:P

haha aa märker det :D tack för svar ;)

sandberg93
2010-11-12, 11:02
haha aa märker det :d tack för svar ;)

+1

Sheogorath
2010-11-12, 11:07
Axlarna är nog den muskelgrupp som är lättast att skada genom överanvändning. Dels har du de känsliga rotatorcuff-muskulerna och dels främre delta som aktiveras sekundärt i en massa övningar (i stort sett alla bröstövningar samt även i många tricepsövningar som smala dips och smalbänk). Om du kör bröst/axlar/triceps på en och samma dag är det inget problem att köra axlar en andra dag. Har du däremot bröst, axlar och triceps på egna dagar så blir det definitivt för mycket med en extra axeldag i veckan. Hänger du med?

Crylee
2010-11-12, 12:23
Har du däremot bröst, axlar och triceps på egna dagar så blir det definitivt för mycket med en extra axeldag i veckan. Hänger du med?

Lånar lite för en egen fråga här :P

Jag kör 2 bröst pass i veckan, ena passet bröst/tricep och andra axlar/bröst. Blir det för mycket axlar det med?

StampChamp
2010-11-12, 13:21
Lånar lite för en egen fråga här :P

Jag kör 2 bröst pass i veckan, ena passet bröst/tricep och andra axlar/bröst. Blir det för mycket axlar det med?

Nej det blir det inte.

Sheogorath
2010-11-12, 14:20
Lånar lite för en egen fråga här :P

Jag kör 2 bröst pass i veckan, ena passet bröst/tricep och andra axlar/bröst. Blir det för mycket axlar det med?

Om du har två eller tre dagar mellan passen ska det funka fint, tycker jag väl. :)

Crylee
2010-11-12, 19:02
Om du har två eller tre dagar mellan passen ska det funka fint, tycker jag väl. :)

Fint! Kommer väl variera hur många dagar det blir mellan men aldrig mindre än två :)