handdator

Visa fullständig version : okej att springa efter styrketräning ?


skumpah
2010-11-11, 21:02
Som i rubriken om jag kör ett styrkepass på gymmet kan jag då springa så mycket jag orkar då jag vill gå ner i vikt och bygga samtidigt ?

King Grub
2010-11-11, 21:05
Visst kan du springa när du vill och gå ner i vikt om du hamnar på kaloriunderskott totalt, men ur muskeluppbyggnadssyfte är det det näst sämsta tillfället man kan tänka sig (endast direkt före styrketräning är sämre).

skumpah
2010-11-11, 21:12
Visst kan du springa när du vill och gå ner i vikt om du hamnar på kaloriunderskott totalt, men ur muskeluppbyggnadssyfte är det det näst sämsta tillfället man kan tänka sig (endast direkt före styrketräning är sämre).

bättre att jag springer emellan dom dagarna jag inte styrketränar då x) ?

Eddie Vedder
2010-11-11, 21:14
bättre att jag springer emellan dom dagarna jag inte styrketränar då x) ?

ja:thumbup:

Forqie
2010-11-12, 21:49
Om man har typ löpning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen, eller blir det också lite krock?
Iofs blir den totala skillnaden inte direkt extrem om man sköter kosten rätt

King Grub
2010-11-12, 22:02
Det "krockar" alltid; konditionsträning hämmar alltid styrketräningens uppbyggnaden effekter, och den påverkar vara många timmar efter ett pass.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

greenfish
2010-11-13, 00:02
okej jag är ingen expert och sitter inte inne med flera års erfarenheter som King Grub eller Eddie Vedder, men jag tycker du ska spring om du själv tycker det känns bra.

Jag styrketränar 3ggr i veckan, kör löpning (8km) 2ggr i veckan. Har styrketränat idag, ska springa imorgon, eller idag blir det :D (lör)

blinkenlights
2010-11-13, 01:06
Visst kan du springa när du vill och gå ner i vikt om du hamnar på kaloriunderskott totalt, men ur muskeluppbyggnadssyfte är det det näst sämsta tillfället man kan tänka sig (endast direkt före styrketräning är sämre).

Är det så även om du ser till att dra i dig rejält med kolhydrater/EAA efter löpning och innan du kör igång styrketräningen och sedan samma efter plus riktig mat?

Jag tänkte att AMPk skulle "slås av" om man födde kroppen lite, så mTOR kunde bli aktiv. Jag kan inte de här grejerna, bara läser. Skall tydligen inte dra några egna slutsatser.

Rolv
2010-11-13, 05:46
Det "krockar" alltid; konditionsträning hämmar alltid styrketräningens uppbyggnaden effekter, och den påverkar vara många timmar efter ett pass.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Om det är dumt att springa efter ett styrkepass låter logiskt. Om man springer innan vart går gränsen? Är det även dåligt att ha en halvtimmes promenad till gymet, eller negativt att värma upp?? Så länge man klarar utföra stykrepasset fullt ut, så undrar jag vad det dåliga är?
Att man har haft en hög puls, eller att man har tröttat ut musklerna? (båda sakerna kan ju uppnås vid styrkerträning också).

Eddie Vedder
2010-11-13, 08:40
Om det är dumt att springa efter ett styrkepass låter logiskt. Om man springer innan vart går gränsen? Är det även dåligt att ha en halvtimmes promenad till gymet, eller negativt att värma upp??

Givetvis finns ingen gräns. Konditionsträning har den fysiologiska effekten oavsett tid. Hur mycket kroppen sedan påverkas är dosrelaterat.

Så länge man klarar utföra stykrepasset fullt ut, så undrar jag vad det dåliga är?
Att man har haft en hög puls, eller att man har tröttat ut musklerna? (båda sakerna kan ju uppnås vid styrkerträning också).

Mer komplicerat än så.

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Nible
2010-11-13, 09:18
Visst kan du springa när du vill och gå ner i vikt om du hamnar på kaloriunderskott totalt, men ur muskeluppbyggnadssyfte är det det näst sämsta tillfället man kan tänka sig (endast direkt före styrketräning är sämre).


Betyder det att det gör större "skada" under viktuppgång än under diet om man enbart ser ur muskeluppbyggnadsperspektivet och inte ser på den totala energibalansen? Med tanke på att målet under diet är ju inte att bygga muskelmassa utan att behålla den man redan har. Man vill ju i o f s försöka bygga muskler i så stor utsträckning som möjligt också, men det är inte huvudmålet under en deff.

Ganska idiotisk fråga förmodligen men jag kom och tänka på det bara..

King Grub
2010-11-13, 10:05
Man vill visst bygga muskelmassa under deffen. Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnad precis på samma sätt vid deff som bulk, och den effekten påverkas på samma sätt av konditionsträningen.

Proteinbalansen (uppbyggnad minus nedbrytning) avgör om man ökar eller minskar i muskelmassa, men själva muskeluppbyggnaden uppregleras av träning även vid energiunderskott, och det är den saken handlar om.

Rolv
2010-11-13, 11:36
Tummen upp för det här forumet, och för diverse folk som sitter på kunskapen. 2 av de som ska ha extra beröm är aktiva i den här tråden!!

Beatzman
2010-11-13, 13:53
Men vad har kaloribalansen för ”funktion” när det gäller ökning av muskelmassa (vs. proteinbalansen)? Många hävdar ju att man inte kan öka sin muskelmassa om man inte även ligger på kaloriplus?

King Grub
2010-11-13, 14:11
Många har fel. Det går, kanske inte "samtidigt" - samtidigt samma sekund, men samtidigt över en mätperiod på ett dygn, en vecka, en månad, osv. Proteinbalansen skiftar mellan positiv och negativ konstant; efter en måltid är den positiv, i fastande tillstånd negativ, osv. Styrketräning uppreglerar uppbyggnaden så pass att nettobalansen sett över ett dygn eller längre tid kan vara positiv, trots negativ energibalans.

Men visst underlättar det med en positiv energibalans för anabolism. Kvävebalansen påverkas positivt även av energiintaget.

Eddie Vedder
2010-11-13, 14:11
Men vad har kaloribalansen för ”funktion” när det gäller ökning av muskelmassa (vs. proteinbalansen)? Många hävdar ju att man inte kan öka sin muskelmassa om man inte även ligger på kaloriplus?

Ja proteinbalansen är vad som ger svar på om man ökat eller minskat i muskelmassa. Men det är ju svårare att åstadkomma den positiva proteinbalansen om man samtidigt strävar efter en negativ energibalans totalt sett.

Rolv
2010-11-13, 14:27
Ja proteinbalansen är vad som ger svar på om man ökat eller minskat i muskelmassa. Men det är ju svårare att åstadkomma den positiva proteinbalansen om man samtidigt strävar efter en negativ energibalans totalt sett.

Varför?? Förklara gärna lite mer ingående. :confused:

Sniggel
2010-11-13, 14:32
Varför?? Förklara gärna lite mer ingående. :confused:

Om man går ner i vikt, dominerar nedbrytningen av vävnad över uppbyggnaden av vävnad.
Om vi säger att man 70% av tiden bryter ner och 30% av tiden bygger upp, då måste proteinbalansen under dessa 30% vara så pass positiv att den överstiger den totala förlusten av protein under den negativa proteinbalansen under resten av tiden.
Nu skrev jag det väldigt förenklat men tyckte att det känns lättast att förklara så här.

edit: att bygga muskler under ett kaloriunderskott innebär att man under de anabola faserna får en stor positiv proteinbalans och liten positiv fettbalans. Samt att man under de katabola faserna får en stor negativ fettbalans och en liten negativ proteinbalans.
Det säger sig självt att det krävs en hel del stimuli (styrketräning och tillräcklig tillförsel av aminosyror, samt rätt hormonell miljö i kroppen) av olika slag för att kunna styra kroppen till att åstadkomma detta (eftersom kroppen eftersträvar homeostas, helst lika mycket nedbrytning som uppbyggnad, status quo, +-0).
Vissa stimulin går att styra medans andra (genetiska förutsättningar, hur långt man är ifrån sitt genetiska max) ej går att styra.

Rolv
2010-11-13, 14:51
Om man går ner i vikt, dominerar nedbrytningen av vävnad över uppbyggnaden av vävnad.
Om vi säger att man 70% av tiden bryter ner och 30% av tiden bygger upp, då måste proteinbalansen under dessa 30% vara så pass positiv att den överstiger den totala förlusten av protein under den negativa proteinbalansen under resten av tiden.
Nu skrev jag det väldigt förenklat men tyckte att det känns lättast att förklara så här.

edit: att bygga muskler under ett kaloriunderskott innebär att man under de anabola faserna får en stor positiv proteinbalans och liten positiv fettbalans. Samt att man under de katabola faserna får en stor negativ fettbalans och en liten negativ proteinbalans.
Det säger sig självt att det krävs en hel del stimuli (styrketräning och tillräcklig tillförsel av aminosyror, samt rätt hormonell miljö i kroppen) av olika slag för att kunna styra kroppen till att åstadkomma detta (eftersom kroppen eftersträvar homeostas, helst lika mycket nedbrytning som uppbyggnad, status quo, +-0).
Vissa stimulin går att styra medans andra (genetiska förutsättningar, hur långt man är ifrån sitt genetiska max) ej går att styra.

Nu kommer du troligtvis inte förstå vad jag menar, men jag gör ett försök.*popcorn*

"Om vi säger att man 70% av tiden bryter ner och 30% av tiden bygger upp, då måste proteinbalansen under dessa 30% vara så pass positiv att den överstiger den totala förlusten av protein under den negativa proteinbalansen under resten av tiden".

Om den då är 3 ggr så positiv under positiva proteinbalansen,så hamnar man på 90% (?) (3x30), dvs +20% (?) positivt proteinbalans. Vet inte om just procent är så lämpligt i mitt räknesätt, därav frågetecknen. Kan man se på det så? VÄLDIGT FÖRENKLAT!!

King Grub
2010-11-13, 15:49
http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt. Vissa tidpunkter på dygnet är man i positiv fettbalans och ökar i fettvikt (efter måltider) och andra tidpunkter är man i negativ balans och förlorar kroppsfett (fastande). Samma sak med proteinbalansen. Efter måltider och efter träning är proteinbalansen positiv, fastand negativ. Är "topparna" större än "dalarna" innebär det anabolism på sikt, både vad gäller fett och muskler, och samma med katabolism vid större "dalar" än "toppar".

Ett energiöverskott gör att topparna nästan automatiskt blir större än dalarna.