handdator

Visa fullständig version : Proteiner eller kolhydrater efter träning?


DjKool
2010-11-11, 20:11
Hej,

Jag är 30 år och tränade mycket styrka på gym förut men nu tappat det lite för att köra mer spinning. Jag har även hållt på med rugby, innebandy, handboll. Till min träning har jag tänkt köra pre till spinning innan samt för gymmet då jag skall börja köra hårdare igen och även andra aktiviteter som fotboll och innebandy. Jag kommer förmodligen kompletera detta med att ersätta luncherna med något ersättningspulver för att testa resultat och kanske gå ner lite. Till detta och huvudfrågan efter mycket ordbajseri, vad skall man ta efter träningen? Proteiner? Kolhydrater? Gainer? Tycker alla säger olika om detta men vad säger nu?

MVH
MO

Eddie Vedder
2010-11-11, 20:20
Protein.

Kolhydrater är inte fel att kombinera proteinet med men det råder inge tvekan om att det första du behöver för kroppens återhämtning är aminosyror.

Sverker
2010-11-11, 20:36
Du kommer alltså att öka träningsdosen ?

Behåll du lunchen. Skippa pulvret vid lunchen. Jag tror att du lätt kan gå ned i vikt bara med ökad träningsdos.

DjKool
2010-11-11, 20:45
Nicklas, så typ vad rekommenderar du efter passen då? Som sagt kör minst 4 ggr fys med spinning, box, innebandy fotboll i veckan. Det jag skall försöka lägga in för att få tillbaka lite styrka är gymmet två ggr...

Är modell större så går gärna ner lite, o hjälper ngt till så ;)
Men du har nog rätt Sverker...

daloatf
2010-11-12, 09:32
Satsa på att köra EAA före och under passet och efter tar du vassleprotein.

Behåll lunchen då du behöver kraft på passet för att prestera så bra som möjligt.

Good luck! :whipped:

Dala
2010-11-12, 22:35
Eaa före och under passet? EAA innan, protein/gainer efter. Eller är det bara för att eaa gör "hål" i ekonomin som jag tycker det ;)

vicarious
2010-11-12, 23:52
Jag vet inte heller varför man ska ta något extra protein under passet.. ger det något? Samma fråga uppe i en annan tråd.

Man hör många som "sippar på en drink med BCAA under passet" t ex. Fyller det någon funktion överhuvudtaget? Jag som trodde att det man skulle kunna ha fördelar av att dricka under själva passet skulle vara maltodextrin eller liknande.

King Grub
2010-11-13, 10:02
Det minskar muskelnedbrytningen, men muskelnedbrytning är av ringa betydelse för anabolism efter styrketräning. Det är muskeluppbyggnad som är det viktiga. Och den stimuleras främst av bolusintag. Inte otänkbart att kontinuerligt intag som beskrivet kan störa effekten av bolusintag före och/elller efter passet.

Anders The Peak
2010-11-13, 10:14
Jag vet inte heller varför man ska ta något extra protein under passet.. ger det något? Samma fråga uppe i en annan tråd.

Man hör många som "sippar på en drink med BCAA under passet" t ex. Fyller det någon funktion överhuvudtaget? Jag som trodde att det man skulle kunna ha fördelar av att dricka under själva passet skulle vara maltodextrin eller liknande.

Tanken är att BCAA används direkt i muskelarbetet och kan ge muskelenergi. Men generellt ger protein och fett betydligt mindre effekt/energi jämfört med glukos per syreatom och betydligt mindre ATP därför är varken fett eller protein ett alternativ vid högre träningsintensiteter

DjKool
2010-11-13, 12:30
Blir nog pre workout som funkar generellt innan både fys och styrka...
Sedan skall jag fundera på vassle eller eaa eller bcaa efter träning. Så har jag så lite produkter som möjligt men ganska allround. Möjligtvis drar jag in en måltidsersättare de dagar jag ej tränar...

Tack för alla tips..

Silencer
2010-11-13, 12:31
Varför inte både protein och kolhydrat? Det gör åtminstone ingen skada.

Crocker
2010-11-13, 15:53
Varför inte både protein och kolhydrat? Det gör åtminstone ingen skada.
Konstigt argument.
Det gör ju ingen riktig nytta heller, ska man ta det mesta som inte gör skada för sakens skull?

Springer
2010-11-18, 10:58
Protein.

Kolhydrater är inte fel att kombinera proteinet med men det råder inge tvekan om att det första du behöver för kroppens återhämtning är aminosyror.

Gäller det även rena konditionspass?

Eddie Vedder
2010-11-18, 12:43
Gäller det även rena konditionspass?

Ja

cero
2010-11-18, 12:50
Så hellre vassle efter konditionsträning, än malto? Om man nu bara fick välja en.

Eddie Vedder
2010-11-18, 12:57
Så hellre vassle efter konditionsträning, än malto? Om man nu bara fick välja en.

Ja

Springer
2010-11-18, 13:20
Okej, det har jag inte hört tidigare, att protein är viktigt efter löpning. Trodde det var kolhydrater som gällde. Brukar ta en gainomax direkt efter extra jobbiga pass (20g protein, 40g kolhydrater), är det tillräckligt de första 1-2 timmarna, eller skall jag få i mig mer?

Inte för att jag misstror dig, men var kan jag läsa mer?

King Grub
2010-11-18, 13:39
Allmänna rekommendationer för återhämtning efter tömmande konditionsträning är kolhydrat, kolhydrat och kolhydrat. Lite protein till snabbar upp glykogeninlagringen och gör att mängderna kolhydrat man behöver använda sjunker något, men kolhydrat är det viktiga i anslutning till passet.

Protein är också viktigt, men kan vänta till närmaste måltid utan att återhämtningen till och prestationen vid nästa pass försämras.

Efter en joggingrunda runt trekilometersslingan kvittar det. Dom vanliga måltiderna täcker det.

Springer
2010-11-18, 13:46
Okej, nu får jag blandade signaler. :-)

Så en gainomax direkt efter, och ett lass spagetti och köttfärssås lite senare är så nära opti det går? :-)

King Grub
2010-11-18, 13:56
Är det tömmande träning brukar kolhydrat, 1-1.5 g per kilo kroppsvikt, så snart som möjligt, rekommenderas. Motsvarande mängd igen inom 1-2 timmar. Gärna tillsammans med protein båda gångerna, av anledningarna beskrivna ovan. Källorna till kolhydraterna, fast eller flytande, spelar mindre roll.

Är det tömmande träning som skall upprepas igen nästa dag, krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram per kilo kroppsvikt under dygnet efter det första passet, med påbörjade intag omedelbart efter träning, för att fylla på glykogendepåerna.

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Springer
2010-11-18, 14:58
I normalfallet kanske jag kör en dryg timmas löpning, inte direkt uttömmande. Diskussion om upprepad tömmande aktivitet hade vi ju här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156594

Tack för länken, inga nya rön de senaste 7 åren som gör den föråldrad?

Zacke
2010-11-18, 15:04
Är det tömmande träning brukar kolhydrat, 1-1.5 g per kilo kroppsvikt, så snart som möjligt, rekommenderas. Motsvarande mängd igen inom 1-2 timmar. Gärna tillsammans med protein båda gångerna, av anledningarna beskrivna ovan. Källorna till kolhydraterna, fast eller flytande, spelar mindre roll.

Är det tömmande träning som skall upprepas igen nästa dag, krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram per kilo kroppsvikt under dygnet efter det första passet, med påbörjade intag omedelbart efter träning, för att fylla på glykogendepåerna.

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Det råder ju delade meningar om det där.

Train low compete high lanseras av Bengt Saltin.

Sidan 96 och framåt:

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/1/93.pdf

King Grub
2010-11-18, 15:06
Nej, det är inte delade meningar. Det är något helt annat. Saltin påstår inte att man presterar bättre tömd.

Zacke
2010-11-18, 16:54
Nej, det är inte delade meningar. Det är något helt annat. Saltin påstår inte att man presterar bättre tömd.

Jag har aldrig påstått att man presterar bättre.

Och i TS fråga var det aldrig någon fråga om hur han skulle optimalt prestera dagen efter.

Utan mer generellt om vad han skulle äta.

Och då så finns det delade meningar.

Bland annat din åsikt om att fylla på med kolhydrater omgående.

En annan åsikt är den som Bengt Saltin framfört - att vänta med detta.

Frågor på det?

King Grub
2010-11-18, 17:05
Nej, jag bara förutsatte att han ville få bra återhämtning och kunna prestera på topp igen så fort som möjligt.

z_bumbi
2010-11-18, 18:25
Jag har aldrig påstått att man presterar bättre.

Och i TS fråga var det aldrig någon fråga om hur han skulle optimalt prestera dagen efter.

Utan mer generellt om vad han skulle äta.

Och då så finns det delade meningar.

Bland annat din åsikt om att fylla på med kolhydrater omgående.

En annan åsikt är den som Bengt Saltin framfört - att vänta med detta.

Frågor på det?

Vad anser du vara skillnaden på att träna lågt hela tiden och att köra vissa/ett fåtal pass lågt?

Vid vilken nivå märker man en skillnad på prestationen?

Zacke
2010-11-19, 11:46
Vad anser du vara skillnaden på att träna lågt hela tiden och att köra vissa/ett fåtal pass lågt?

Vid vilken nivå märker man en skillnad på prestationen?

Mina kunskaper på området är för dåliga för att jag ska kunna ge någon rekommendation.

Jag känner till att det genomfördes en tioveckorsstudie där testpersonerna fick en "svältdiet" timmarna kring träning. Dvs begränsat med kolhydrater.

Deras prestationer under träning var inte något vidare värst.
Men bl a så såg man förändringar i antal kapillärer, syreupptagning och lite annat.

Saltins rekommendation var att det kunde vara värt att prova, i idrotter där kondition behövs, att ligga lågt med kolhydrater, även protein och fett skulle man bara äta den mängd som behövdes.


Nu lite Offtopic:
Och där hänvisade han till den studie som jag numera tror används av EAA-försäljare.
Tyska forskare mätte hur mycket protein som behövdes i samband med träning. De började med 25 gram tror jag. Sen sänkte de till 15. Sen till 12. Och till slut till 6 gram av essentiella aminosyror.
Det var ingen skillnad.

Så att det skulle vara bättre med EAA - det var inte det intrycket jag fick av Saltin.
Däremot så sa han att mer än 6 gram av essentiella aminosyror inte hade någon effekt enligt den där tyska studien.

King Grub
2010-11-19, 12:03
10 gram, inte 6, verkar vara gränsen för max gensvar på en dos.