handdator

Visa fullständig version : SL och BB-schema?


Gabriel174
2010-11-11, 20:03
Ja... Ännu en tråkig schematråd.

Läst ett par intressanta diskussioner här på Kolo om högt TUT och högreps etc vilket verkar intressant i hopp om att döda muskeln så mycket som möjligt och förhoppningsvis leda till lite volym. Jag är medveten om att det endast är en teori att det funkar bäst att volym på det här sättet, men det låter intressant, och vem vet, det kanske funkar på mig.

"Kruxet" ligger väl i att jag är ganska intresserad utav SL och främst marklyft. Jag har kört Z_bumbis 3dagarsschema och bytt ut ett par övningar etc under ett års period nu men vill testa ett nytt schema (Inte strongslifts eller starting strenght) som både fokuserar på volym men också styrka i viss mån.

Hur bör man lägga upp det? Är det bröst-axlar-triceps - rygg,biceps och ben-mage som gäller eller?

Tack på förhand

AlexEr
2010-11-11, 20:29
Själv har jag försökt hitta något liknande, älskar både styrka och massa. Mitt senaste schema är faktiskt det som funkat absolut bäst för mig både i styrke- och massperspektiv.

Jag kör:
Bänk, bröst, tric, axlar
Rygg, biceps
Mark(böj), ben, (mage)

Vilar då jag känner för det. Alla pass är uppbygda så att i mark, böj och bänk så kör jag olika former av sl program. Sedan kör jag 8 repare på de lite tyngre övningarna som hjälper att bygga upp för de stora lyften. Resten är det bara superset och dropset.

Är ju inte supererfaren men det har funkat otroligt bra för mig de senaste månaderna.

Torsk_ole
2010-11-11, 20:32
Kör halvkroppspass med fokus på antingen bänk, mark, böj och militärpress i varje pass.

Komplement efter behov av volym. Ibland fler tunga övningar, ibland superset, ibland muskeluthållighet osv.

Träna 3-5 pass i veckan.

Supermicke
2010-11-11, 21:06
kör 5 3 1 foer fan :P du har huvudlyft som mäter progression och allt sen kan du kötta bodybuild saker till komplement, kan det bli bättre?

Mourten
2010-11-11, 21:09
Jag försöker bygga samtidigt som jag satsar på raw-sm delvis.
Kör
Bröst/Axlar (bänk)
Ben (böj)
Armar
Rygg (mark)
+ boxning. Får bra utveckling på de.

alfahenke
2010-11-11, 21:12
Jag försöker bygga samtidigt som jag satsar på raw-sm delvis.
Kör
Bröst/Axlar (bänk)
Ben (böj)
Armar
Rygg (mark)
+ boxning. Får bra utveckling på de.

Detta schema är lite intressant, hur mycket boxning kör du? Jag kör boxning 3 dagar i veckan och 3 gympass i veckan. Och för mig känns detta redan ganska slitigt. Speciellt om man kör tung styrketräning på gymmet ofta.

Mourten
2010-11-11, 21:16
Detta schema är lite intressant, hur mycket boxning kör du? Jag kör boxning 3 dagar i veckan och 3 gympass i veckan. Och för mig känns detta redan ganska slitigt. Speciellt om man kör tung styrketräning på gymmet ofta.

Jag kör bara boxning 2 ggr vecka träning, 90 mins pass, sen försöker jag få in lite säck utöver de.
Men som idag, rygg + mark vid 10 sen box @ 17. Funkar ok om man äter å sover.
Men oftast kör jag 6 gym i veckan, jag börjar om med schemat lixom.
Men har lång träningserfarenhet av tung träning.

Rusk
2010-11-11, 23:11
Jag kör följande atm, fokus på båda. Vilan mellan set ligger runt 45-60 sec under högreps och runt 2 min vid lägre reps.

Dag 1 - Bröst, tric, mellersta/främre delt

Bänk, 4-7 set, 3-6 reps
Lutande bänk i smith / Hantelpress, 4-6 set, 8-14 reps
Axelpress (Blir oftast stående mp), 3-5 set, 3-6 reps
Sidolyft m hantel, 3-5 set, 8-14 reps
Dips / Smalbänk, 4-5 set, 3-6 reps
Pushdowns, 3 set, 8-14 reps
Shrugs, 3-4 set, 8-14 reps

Dag 2 - Ben, Mage

Böj / Benpress 6-7 set, 3-6 reps
Benspark 4-5 set, 8-14 reps
Liggande lårcurl 4-5 set, 8-14 reps
Crunches av något slag (maskin, cable, boll), 4-5 set, 8-14 reps
Sidodrag för obliques, 3-4set / Sida, 8-14 reps

Dag 3 - Vila

Dag 4 - Rygg, Biceps, Vader

Latsdrag framför, 4-6 set, 8-14 reps
Hantelrodd / Stångrodd, 5-6 set, 3-6 reps
Framåtlutande sidolyft, 3-4 set, 8-14 reps
Stångcurl, 4-5 set, 1-14 reps (varieras mkt här)
Marklyft, 3-4 sets, 3-6 reps (tar det lungt här om jag körde böj på benpasset)
Stående vadpress, 5-6 sets, 8-14 reps

Dag 5 - Vila

Dag 6 - repeat

EkarN
2010-11-11, 23:18
Om du är intresserad av SL, men ändå vill bygga så kan jag rekommendera mengdetrening(som vanligt). Man tränar dels basövningarna väldigt mycket, men även mycket komplement. Schemat bygger bra och ger bra styrka.

http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Gabriel174
2010-11-12, 16:25
Tack allihopa! Ska ta en titt på programmen senare och kolla vad som känns bäst för mig. Skriv gärna ut övningar och reps&set :)

Tack igen :)

Gabriel174
2010-11-12, 21:41
Om du är intresserad av SL, men ändå vill bygga så kan jag rekommendera mengdetrening(som vanligt). Man tränar dels basövningarna väldigt mycket, men även mycket komplement. Schemat bygger bra och ger bra styrka.

http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Haha blev inte mycket klokare av det där :/

EkarN
2010-11-13, 00:32
Haha blev inte mycket klokare av det där :/

Programmet som heter "mengdetrening" är det programmet jag far efter. Läs vägledningen(vissa förmåga att tolka norska krävs) och sök på de övningsnamn som du inte förstår på youtube. Alternativt be om hjälp på STK, tror nog att någon där kört det.

Gabriel174
2010-11-13, 15:05
Missade vägledningen, ska ta en titt på det sen, tack! :)