handdator

Visa fullständig version : Onödigt att träna armar/axlar


MunsöHustla
2003-11-04, 16:27
Hör från många håll att armar och axlar är onödigt att träna för att de för så mycket stryk ändå och har större chans att bli övertränade om man kör dem seperat också.

Jag har alltid kört axlar och armar. Det senare kombinerat med både rygg och bröst, enskilt och 2ggr veckan och jag har inte ökar anmärkningsvärt i armarna de senaste 8 månaderna medans axlarna vuxit bra.

Någon som testat att inte köra armar och axlar under en längre tid och märkt något häpnadsväckande resultat?

MEGA_MAN
2003-11-04, 16:43
Har aldrig slutat helt med armarna, men under vissa perioder då jag prioriterat bänk mark och böj till nästan 100% har det blivit lite mindra armar och då gick det inte frammåt.
JAg har aldrig lykats att överträna armarna.

Officer
2003-11-04, 16:44
Vad fan, då kan man lika gärna skita i att köra ben för att de ändå får stryk när man går/springer. Då kan man lika gärna strunta i att köra rygg, för den får ju stryk när man böjer sig ner för att plocka upp saker :MrT:


Varför inte skita i att träna överhuvudtaget, då kroppen ändå får stryk av allt annat?

Man styrketränar för att träna alla muskelgrupper specifikt.

Har svårt att tänka mig att någon skulle få exempelvis 56 cm armar med supertopp på biccan, utan separat armträning.

När du tränar rygg t ex, så aktiverar du biceps naturligtvis, men den aktiveras inte på samma sätt som när du kör biceps i skivstångscurl t ex. Det blir inte lika djup rörelsebana, inte samma belastning m.m.

Sve
2003-11-04, 17:34
jojo, men springa och böja sig ner ger ingen vidare belastning.
själv kör jag nästan aldrig biceps eller triceps. ändå mäter mina armar 47cm runt om. triceps får sitt i tunga pressar, biceps för sitt i tunga chins med supinerat grepp.
det funkar bra, men som du sa 56cm det lär jag nog inte komma upp i som jag kör nu.

z_bumbi
2003-11-04, 17:34
MunsöHustla: Att sluta helt kan ju vara överdrivet men att dra ner på antalet set och övningar markant under en period kan vara bra. Växer man då så bör man lägga om träningen så att man får mer vila.

Sen finns det ju många andra faktorer som kan ha betydelse så det måste ju inte vara en lättare överträning.

Everest
2003-11-04, 17:52
Behöver man träna triceps då?:notme:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6983

mr_ping2
2003-11-04, 22:15
Är triceps en del av armen ?

z_bumbi
2003-11-04, 22:20
Originally posted by mr_ping2
Är triceps en del av armen ?

Antagligen eller en del av underbenet...