handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring pass, halvkroppspass osv.


Vadå?
2010-11-11, 16:02
tjena!
har lite funderingar kring vad som egentligen är bäst för utveckling av muskler..

har själv alltid kört på en simpel 3-split men är eventuellt sugen på att byta, så jag undrar om det finns någon som har svar på mina frågor;

1- Helkroppspass, halvkroppspass, 3-split - vad är egentligen bäst?

(ni slipper ta upp om att det är en smaksak, vilket jag förstår. jag inser att man ska köra det man trivs med, men jag har ju inte testat de andra så jag frågar er innan jag ger mig på det - vilka är för och nackdelarna med att köra hel/halvkroppspass)

2- Hur kan ett halvkroppspass se ut? vilka övningar ska man ta med, för man kan ju inte köra mer än MAX 2 övningar per muskelgrupp eftersom det isåfall resulterar i ett mega pass på flera timmar, right?

3- Stronglifts, starting strength och liknande - vad är det egentligen? för/nackdelar?

4- Vilket tror ni är bäst? att träna igenom kroppen 1 gång i veckan eller 2 gånger i veckan?

vill bara höra era funderingar kring ämnet.. så kör på! :)
tack på förhand !

Adama
2010-11-11, 16:26
1- Helkroppspass, halvkroppspass, 3-split - vad är egentligen bäst?

(ni slipper ta upp om att det är en smaksak, vilket jag förstår. jag inser att man ska köra det man trivs med, men jag har ju inte testat de andra så jag frågar er innan jag ger mig på det - vilka är för och nackdelarna med att köra hel/halvkroppspass)

Vilket som är "bäst" går väl inte att säga egentligen. Fördelar med halv och helkropp är att man kan köra samma muskelgrupp med högre frekvens, somliga föredrar det, andra inte. Det får man väl prova sig fram till.

3- Stronglifts, starting strength och liknande - vad är det egentligen? för/nackdelar?

Det är helkroppsträning med enbart flerledsövningar, basövningar. Riktar sig främst till folk (ofta nybörjare) som helt enkelt vill bli starkare. De är lätta att förstå och följa. Man kan öka snabbt i styrka om man inte slarvar.

Supermicke
2010-11-11, 16:51
det som fungerat absolut bäst för mig är att träna hela kroppen två gånger veckan, lagom volym, frekvens, återhämtning, längd på pass, övningar osv. Kör halvkroppspass. Prova, det tkr jag är megaopti.

Vadå?
2010-11-11, 17:40
det som fungerat absolut bäst för mig är att träna hela kroppen två gånger veckan, lagom volym, frekvens, återhämtning, längd på pass, övningar osv. Kör halvkroppspass. Prova, det tkr jag är megaopti.

Intressant, vill du posta ditt schema så vore de nice, så jag får lite inblick över hur det kan se ut. Vilodagar, övningar, set osv.

Mvh

Pompere
2010-11-11, 18:47
Definitivt köra igenom hela kroppen 2 gånger än 1 per vecka.

Halvkroppspass kan se ut såhär:

#1
Bänkpress
Chins
Militärpress
Skivstångsrodd
Dips
Stångcurl
Sidolyft

#2
Knäböj/marklyft
Raka marklyft/Benpress
Benspark
Lårcurl
Mage


7-10 set på de stora muskelgrupperna per pass är ett bra riktmärke. Du får känna efter själv hur stor volym du kan satsa på i varje pass. Ifall du känner dig lite sliten, dra ned på volymen.

Supermicke
2010-11-11, 21:01
Intressant, vill du posta ditt schema så vore de nice, så jag får lite inblick över hur det kan se ut. Vilodagar, övningar, set osv.

Mvh

körde bara underkropp/överkropp, korsrygg, mage hör till underkropp för det stabiliserar mest där.

Övningar, upplägg som pompere skrev. Reps och set gick jag på känn eller va man vill

Vadå?
2010-11-15, 00:52
Okej, har några frågor angående halvkroppspass.
Varför är marklyft på underkropp? Och blir man inte sjukt trött att köra knäböj o marklyft samma pass? (samtidigt så vill man ju ha me allt viktigt)

Samma sak på överkropp.
Bänkpress i kombination me massa andra tunga övningar, blir de inte jobbigt som fan? Gör man inte halvdan prestation?

Dessutom tänker jag på vilodag, ska man köra båda passen i rad och sen vila? Eller vila mellan passen?

Slutligen, isolationsövningar? Är inte de viktiga? De verkar bara va basövningar i fokus här!

Mvh

Vadå?
2010-11-16, 11:33
Okej, har några frågor angående halvkroppspass.
Varför är marklyft på underkropp? Och blir man inte sjukt trött att köra knäböj o marklyft samma pass? (samtidigt så vill man ju ha me allt viktigt)

Samma sak på överkropp.
Bänkpress i kombination me massa andra tunga övningar, blir de inte jobbigt som fan? Gör man inte halvdan prestation?

Dessutom tänker jag på vilodag, ska man köra båda passen i rad och sen vila? Eller vila mellan passen?

Slutligen, isolationsövningar? Är inte de viktiga? De verkar bara va basövningar i fokus här!

Mvh

Bump, undrar fortfarande ovanstående frågor.
Mvh

Bump, undrar for

JimmyFlessa
2010-11-16, 11:55
Bump, undrar fortfarande ovanstående frågor.
Mvh

Bump, undrar for

Svaren finns ju "gömda" i tidigare inlägg. Att du kör tunga basövningar innebär att du inte behöver köra så mycket lallande i form utav isolationsövningar, utan bara i slutet av passen för att eventuellt pumpa ut det sista och prickträna de små muskelgrupperna.

Hur ofta och när du gymar är ju upp till dig, beroende på hur tugnt du kör, hur ofta samt hur mycket tid du är villig att lägga ner, hu du upplever din återhämtning o.s.v.

Shug
2012-04-11, 16:26
Gammal tråd jag vet, men vad tror ni om att köra pomperes schema två gånger vecka två tunga två lätta? typ så här:

Måndag, tung överkropp 4-6 reps
Bänkpress
Chins
Militärpress
Skivstångsrodd
Dips
Stångcurl
Sidolyft

tisdag, lätt underkropp 8-12 reps
Knäböj/marklyft
Raka marklyft/Benpress
Benspark
Lårcurl
Mage

Onsdag vila

Torsdag lätt överkropp 8-12 reps
Bänkpress
Chins
Militärpress
Skivstångsrodd
Dips
Stångcurl
Sidolyft

Fredag tung underkropp 4-6 reps
Knäböj/marklyft
Raka marklyft/Benpress
Benspark
Lårcurl
Mage

Skulle vilja testa något liknande under bulkperioden. Är dock riktigt färsk på halvkroppspass så har ingen aning hur man ska fördela seten osv. Eller kanske till och med kasta om övningarna på överkropp pass 2/underkropp pass 2?

Någon som har några förslag?