handdator

Visa fullständig version : Känningar i axeln vid rörelser över/bakom huvudet


Picap
2010-11-11, 12:58
Detta "problem" jag har är något jag upplevt väldigt länge nu, säkert 2 år, men har aldrig tagit itu med det av någon outgrundlig anledning. Saken är den att när jag kör övningar ovanför men främst bakom huvudet känns det märkligt i axlarna. Inte så mycket smärta utan mer irritation. Det handlar om övningar så som skullcrushers eller tricepsextension bakom huvudet samt liknande övningar.

Dessutom märker jag många gånger att när jag kör bicepscurls känns det väldigt mycket på baksida axlar, och jag vet inte om detta är relaterat till det ovannämnda.

Någon som har en tanke om vad boven i dramat kan vara? Det bör nämnas att det fanns en period en lång uppehållsperiod från styrketräning mellan då jag först upptäckte detta och dagsläget, så om vila skulle vara lösningen borde denna period kvalificera som vila ( säkert 3 månader ). Har boxats en hel del tidigare ifall detta är av någon relevans.

Picap
2010-11-11, 15:34
Kön: Man

Ålder: 19

177 cm, 75 kg

Smärtbeskrivning: Detta "problem" jag har är något jag upplevt väldigt länge nu, säkert 2 år, men har aldrig tagit itu med det av någon outgrundlig anledning. Saken är den att när jag kör övningar ovanför men främst bakom huvudet känns det märkligt i axlarna. Inte så mycket smärta utan mer irritation. Det handlar om övningar så som skullcrushers eller tricepsextension bakom huvudet samt liknande övningar.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Övrigt : Dessutom märker jag många gånger att när jag kör bicepscurls känns det väldigt mycket på baksida axlar, och jag vet inte om detta är relaterat till det ovannämnda.

Någon som har en tanke om vad boven i dramat kan vara? Det bör nämnas att det fanns en period en lång uppehållsperiod från styrketräning mellan då jag först upptäckte detta och dagsläget, så om vila skulle vara lösningen borde denna period kvalificera som vila ( säkert 3 månader ). Har boxats en hel del tidigare ifall detta är av någon relevans.

Vet inte hur jag editerar mitt tidigare meddelande men har nu skrivet inlägget mer efter mallen som jag tidigare missade! Tack på förhand!

mommy
2010-11-11, 16:56
Min första tanke är rotatorcuffen. Kör några set inåt- och utåtrotation innan axelövningarna och se om det känns bättre. Det kan sitta i en svårighet att aktivera rotatorcuffen, så då gäller det att "väcka" dem innan övningarna.