handdator

Visa fullständig version : från lågreps till högreps


Eddieno
2010-11-11, 09:23
Tja! Nu är det så att jag har börjat gymma nu igen sen i somras, jag har hållit på nu i några veckor och jag har kört hårt på gymmet 6 dagar i veckan.
Det är så att jag har alltid försökt köra med tyngre vikter (så jag klarar knappt 6 reps) och ser inte så mycket resultat, speciellt när det gäller armarna.

I somras körde jag hårt med och efter jag kört när man var i duschen så kände man verkligen i armarna att dem var inte stenhårde men riktigt uppumpade. Nu för tiden känner jag inte så efter passet, dem är knappt halvspända (svårt o förklara) inuti armen.

Mitt mål är nu att bli effektivt stark och stor.
Stats
Längd: 190 cm
vikt: 80 kg
Kost och kosttillskott: "Äter och dricker alla måltider med stora portioner samt dricker 3 Phase Protein och Muscle Cellexpand".
Sömn: ca 9 timmar
Gym: 6 dagar/ veckan, ca 1,30 tim i gymmet.

Frågan är ska jag börja sätta in högreps bland passen och i vilka övningar ger dem mer effekt?

Toby Asp
2010-11-11, 09:31
Styrkan är lätt att se ökningar på iom om du ökar vikterna du lyfter regelbundet. Vill du bli stark så ger ju lägre reps mer. Och tvärtemot vad vissa säger så kan man bli stor/större med lågreps också. Men inte fel att slänga in högre reps, antingen i en period eller på vissa övningar. Hur du gör testar du själv. Laborera.

delta_mats
2010-11-11, 09:34
Man blir ju ofta mer uppumpad av 10-15 reps än 5 exempelvis. Så det är inga konstigheter. Du kan med fördel träna olika repsintervall under olika perioder. Du kanske kör högreps (12-15 reps) under 4-6 veckor, sen går ner på en mellanrepsperiod under lika många veckor och slutligen kör en lågrepsperiod. Sen börjar du om med högreps osv. När du börjar om cykeln bör du ha ökat styrkan så du kan köra varje period lite tyngre än föregående.

Eddieno
2010-11-11, 12:14
Tack jag ska testa köra 10-15 reps nu i ett par veckor kanske, få se om man känner sig lite mer pumpad efteråt (Y).
När det gäller set är jag lite osäker vad är passande med högreps eller ska jag köra tills jag inte kan lyfta mer?

JimmyJoe
2010-11-11, 12:18
Personligen har jag aldrig ökat så mycket som nu när jag provat köra 30+ reps.

JoeyP
2010-11-11, 12:20
Du kan lätt bygga muskler med 1-5reps!
Gäller bara att få upp volymen.
Dra ner vilan också!

Variera mellan 8-12reps, jag tycker inte man ska stirra sig blind på ett repsantal i veckor utan variera.

Typ 8x3 med 60sek vila, ger bra pump kan jag lova.

Eddieno
2010-11-11, 17:13
Det är svårt och veta hur mycket vikt jag ska sätta på vid variation av reps :(

joasimo
2010-11-11, 17:13
Jag brukar periodisera med olika repsantal ibland. Men varför inte blanda låg och högreps under passen? Vissa övningar tungt, andra lättare med fler reps!

hugok
2010-11-11, 17:18
Jag tycker som JoeyP, 8-12 reps är nog perfekt som lite variation och variation är sällan fel.

delta_mats
2010-11-11, 17:18
Det är svårt och veta hur mycket vikt jag ska sätta på vid variation av reps :(

Man behöver inte haka upp sig på exakt x antal reps. Öka eller sänk vikten och se var du hamnar helt enkelt.