handdator

Visa fullständig version : Kolhydrat eller protein efter träning? pulverhjälp!


morpheus92
2010-11-11, 00:56
första tråden :)

Jag har debatterat med min gympolare som menar att man kan skita i kolhydrater, maltodextrin, och köra på enbart eller nästan bara proteiner.

Samtidigt säger min brottarpolare (gör det inte själv) att jag ska köra på gainer, ca 20 g protein + kolhydrater i gram efter vikt i kg.

Har kollat runt lite på forumet och fått uppfattningen att maltodextrin eller kolhydrater i gainers bara är socker och att man lika gärna kan strunta i det, men har själv alltid trott att det krävs snabba kolhydrater direkt efter träning för återuppbyggnad?? :confused:

Min fråga lyder: Ska jag köpa gainer eller proteinpulver (eller annat?) till efter träning? Jag kör 3-4 ggr i veckan och har mycket lite fett på kroppen.

THNX :D

WHITEFOLKS
2010-11-11, 01:02
Du behöver inte kolhydraterna, de kan du lika gärna få i dig på roligare sätt (mat).

Om du ska träna väldigt snart igen (samma dag och muskler) så kan det väl eventuellt vara befogat men annars är det bara om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi.

Protein behöver du efter träning för återbyggandet av musklerna (kan komma från mat också, inget "behov" av att det är i form av vassle eller liknande).

snatch914
2010-11-11, 01:06
Du kan köpa den ena eller en andra eller båda två och ha efter träning för sig självt. Dock, så föredrar jag att enbart ta protein/(EAA) direkt efter träning sen äta en stor portion mat när jag kommer hem.

Muskelproteinsyntesen (=muskeluppbyggnaden/"proteinsyntesen") blir mer förhöjd av enbart protein/aminosyror än en gainer direkt efter träning. Därför är det att föredra att inta proteiner/aminosyror direkt efter träning för att följa upp med en rejäl måltid när man kommer hem.

Zhang
2010-11-11, 01:09
Snabba kolhydrater i form av maltodextrin f.ex för de flesta som enbart har gymmet som träningsform är onödigt. Det räcker med kolhydrater via kosten hemma för glykogenlagren ska hunnit ladda upp sig till nästa pass.

När du nämner att du har brottarpolare antar jag att du brottas också kanske? Ifall du har ett brottarpass samt ett gympass under samma dag kan det vara en bra idé att använda sig av lite malto i drycken dock för att skynda på återhämtningen och kunna prestera till det efterkommande passet.

Protein i olika former som vassle, EAA eller BCAA kan vara en bra att supplementera med efter passen dock! Mer information om dessa och skillnader kan du lätt hitta med lite sökande på forumet. Tips är att kolla i EAA tråden.

morpheus92
2010-11-11, 01:33
När du nämner att du har brottarpolare antar jag att du brottas också kanske? Ifall du har ett brottarpass samt ett gympass under samma dag kan det vara en bra idé att använda sig av lite malto i drycken dock för att skynda på återhämtningen och kunna prestera till det efterkommande passet.

Protein i olika former som vassle, EAA eller BCAA kan vara en bra att supplementera med efter passen dock! Mer information om dessa och skillnader kan du lätt hitta med lite sökande på forumet. Tips är att kolla i EAA tråden.

Nej menade att jag inte brottas själv, inte kör på gainer ;)


Bra och förbannat snabba svar, tack :D

uppskattas om någon har något att tillägga!

ChrisDEFC
2010-11-11, 13:05
Har du svårt att få i dig tillräckligt med kcal så kan du lika gärna köpa en gainer som hjälper dig få upp den totala kcalmängden. Med andra ord, vill du öka i vikt så kan du gott dra i dig en stor gainer efter träningen men det är inget måste för muskeluppbyggnaden, då räcker det med protein och de kolhydraterna du får i dig via kosten. Ett annat tillfälle som gainer kan va befogat är om du ägnar dig åt tex långdistanslöpning eller om du kört 8brottarpass i veckan (du använder rimligen samma muskler varje gång du brottas).
EAA innan passet och Gainer efter är vad jag själv kör på och jag vill öka i muskelmassa och vikt.