handdator

Visa fullständig version : Insulin, adrenalin och glykogennedbrytning.


dupper
2010-11-10, 23:05
Har lite funderingar kring insulin, mest kring det faktum att det motverkar nedbrytning av glykogen. Har läst runt lite kring adrenalins funktioner, och en av dessa, nämligen nedbrytning av glykogen i levern, står då alltså direkt i motsats till insulin?

"Genom ökad nedbrytning av glykogen i levern ökar socker- och fetthalten i blodet."

Hur påverkar detta en normal, tränande, människa?

Började läsa runt lite om detta till följd av att jag kanske ska få adrenalin pga allergi. Nej, jag vet att det bara är om man råkar ut för svår allergisk chock. Blev bara nyfiken på det, och blev ännu mer frågande hur detta funkar ihop i kroppen.

Hoppas att jag prickade någorlunda rätt del av forumet, annars får jag be mods att flytta till allmänt eller så!

Tack på förhand. :)

Tanner
2010-11-10, 23:28
Ditt adrenalin behöver du inte oroa dig för. Adrenalinet är i allra högsta grad nödvändigt och så fort du tränar och rör på dig frisätt det som ett steg i att förse de arbetande musklerna med energi.

På ditt sätt att skriva får jag uppfattningen av att du tror att adrenalinet är något negativt... eller?

dupper
2010-11-11, 21:42
Nej nej, vill bara ha lite mer klarifikation i hur det fungerar! Blev väldigt intresserad när jag inte riktigt kunde koppla funktionen med glykogennedbryting/uppbyggning, då adrenalin gör det ena och insulin motsatsen.

Hur påverkar detta träning?

Är som sagt bara nyfiken på hur kroppen fungerar inom detta, fick ingen väldigt bra förklaring när jag letade!

Adrenalinet är i allra högsta grad nödvändigt och så fort du tränar och rör på dig frisätt det som ett steg i att förse de arbetande musklerna med energi.

Är det glykogennedbrytning som används för att förse musklerna med energi?

Genom ökad nedbrytning av glykogen i levern ökar socker- och fetthalten i blodet.

Ger det ökad prestationsförmåga i sig? Borde inte insulin motverka prestationsförmåga då?

Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern.

Eller ger ökad adrenalinhalt en förflyttning av glykogenet från levern till musklerna?

Tacksam för svar!

Sverker
2010-11-12, 07:15
Nej nej, vill bara ha lite mer klarifikation i hur det fungerar! Blev väldigt intresserad när jag inte riktigt kunde koppla funktionen med glykogennedbryting/uppbyggning, då adrenalin gör det ena och insulin motsatsen.

Hur påverkar detta träning?

Är som sagt bara nyfiken på hur kroppen fungerar inom detta, fick ingen väldigt bra förklaring när jag letade!



Är det glykogennedbrytning som används för att förse musklerna med energi?



Ger det ökad prestationsförmåga i sig? Borde inte insulin motverka prestationsförmåga då?



Eller ger ökad adrenalinhalt en förflyttning av glykogenet från levern till musklerna?

Tacksam för svar!

Adrenalin är positivt för träningen. Det ökar pulsen, ökar blodtrycket, frisätter fett och glukos till blodet, kopplar bort smärta etc, etc.


Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln.
Leverglykogenet blir till blodglukos vilket musklerna kan ta upp och använda för sitt arbete. Allt eftersom muskelglykogenet förbrukas kommer leverglykogenet att bli viktigare för musklerna.

Insulinets effekt är svagare än adrenalinets. Det är därför bracketing fungerar. Att ta glukos+protein precis innan uppvärmningen.



Efter träningen kommer det visserligen att cirkulera en stor mängd glukos i blodet men timmarna efteråt är musklernas insulinkänslighet mycket större och glukosen tas upp för att lagras som muskelglykogen.

dupper
2010-11-12, 18:41
Adrenalin är positivt för träningen. Det ökar pulsen, ökar blodtrycket, frisätter fett och glukos till blodet, kopplar bort smärta etc, etc.


Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln.
Leverglykogenet blir till blodglukos vilket musklerna kan ta upp och använda för sitt arbete. Allt eftersom muskelglykogenet förbrukas kommer leverglykogenet att bli viktigare för musklerna.

Insulinets effekt är svagare än adrenalinets. Det är därför bracketing fungerar. Att ta glukos+protein precis innan uppvärmningen.



Efter träningen kommer det visserligen att cirkulera en stor mängd glukos i blodet men timmarna efteråt är musklernas insulinkänslighet mycket större och glukosen tas upp för att lagras som muskelglykogen.

STORT tack! Är ett väldigt intressant område! :)

Anders The Peak
2010-11-12, 21:23
Den här förklarar det hela mer ingående (http://physiologyonline.physiology.org/cgi/reprint/20/4/260)

Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln.
Leverglykogenet blir till blodglukos vilket musklerna kan ta upp och använda för sitt arbete. Allt eftersom muskelglykogenet förbrukas kommer leverglykogenet att bli viktigare för musklerna.


Är inte en riktigt bra förklaring på hur det ser ut.

Sverker
2010-11-13, 07:19
Vad skiljer min kortfattade förklaring med din länk ?
Länken handlar om aktivering av GLUT-4 via muskelkontraktion och glukosupptag. Vad jag kan se så ökar upptaget av glukos med ökad blodgenomströmning i de arbetande musklerna.

Anders The Peak
2010-11-13, 10:03
Vad skiljer min kortfattade förklaring med din länk ?
Länken handlar om aktivering av GLUT-4 via muskelkontraktion och glukosupptag. Vad jag kan se så ökar upptaget av glukos med ökad blodgenomströmning i de arbetande musklerna.
Kommenterade bara"Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln" ett påstående som inte stämmer med verkligheten.

Annars var artikeln bara liten fördjupning i ämnet.

Tolkia
2010-11-13, 10:17
Kommenterade bara"Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln" ett påstående som inte stämmer med verkligheten.
Jag antar att du här syftar på att Sverker skriver att glykogen bryts ned till glukos, istället för att skriva glukos-6-fosfat (den aktiverade formen av glukos), något som jag tycker att är en fullt tillåten förenkling på den här nivån? Om inte får du gärna precisera vad som är fel, för jag undrar också.

Anders The Peak
2010-11-13, 10:22
Jag antar att du här syftar på att Sverker skriver att glykogen bryts ned till glukos, istället för att skriva glukos-6-fosfat (den aktiverade formen av glukos), något som jag tycker att är en fullt tillåten förenkling på den här nivån? Om inte får du gärna precisera vad som är fel, för jag undrar också.
Jag påpekar att muskeln inte bryter ned glykogenet till glukos utan att det är levern som återskapar glukosen...

Om man vill fördjupa sig i ämne (http://courses.ki.se/glycogen05.pdf?node=40344)t

Sverker
2010-11-13, 10:53
Vad är det som inte stämmer :confused:


Jag ser själv inget fel.


Nu har ni ramlat in i Coricykeln.

Tolkia
2010-11-13, 10:56
Jag påpekar att muskeln inte bryter ned glykogenet till glukos utan att det är levern som återskapar glukosen...
Fast där är det du som har fel. Muskelglykogenet bryts ned till glukos-6-fosfat och används direkt i muskeln; det kan överhuvudtaget inte ta sig ut ur muskelcellern, eftersom det inte finns några transportörer som det kan passera genom (ett smart sätt att se till att ingen annan använder upp det). Vilket också nämns på bild 6 och 17 i presentationen du länkar till. Leverglykogenet (som är ett betydligt större förråd än muskelglykogenet) konverteras hela vägen tillbaka till "vanlig" glukos och kan därför skickas ut i cirkulationen för att försörja andra organ (inklusive musklerna).

Anders The Peak
2010-11-13, 11:11
Fast där är det du som har fel. Muskelglykogenet bryts ned till glukos-6-fosfat och används direkt i muskeln; det kan överhuvudtaget inte ta sig ut ur muskelcellern, eftersom det inte finns några transportörer som det kan passera genom (ett smart sätt att se till att ingen annan använder upp det). Vilket också nämns på bild 6 och 17 i presentationen du länkar till. Leverglykogenet (som är ett betydligt större förråd än muskelglykogenet) konverteras hela vägen tillbaka till "vanlig" glukos och kan därför skickas ut i cirkulationen för att försörja andra organ (inklusive musklerna).

Nu är det du som gör motsvarande harbrovinkel till mitt inlägg och det känns diskriminerande.

Sverker
2010-11-13, 14:14
Kommenterade bara"Ja. Muskelglykogenet blir till glukos vilket direkt används av muskeln" ett påstående som inte stämmer med verkligheten.

Annars var artikeln bara liten fördjupning i ämnet.


Men då backar vi tillbaka. Enligt alla läroböcker kommer en aktivering av muskeln leda till att glykogenet bryts ned m h a fosfat till glukos-6-fosfat ( eg glukos-1-fosfat men ändå. Det finns isomeriaser). Glukos-6-fosfat rusar rakt in i glykolysen och blir till energi.Energibehovet i en arbetande muskel kommer alltid driva jämnvikten mot pyruvat/mjölksyra.

Ska jag vara riktigt tydlig så kommer adrenalinet att aktivera glykogenfosforylaset också i levern. Skillnaden är att där är inte energibehovet alls lika stort utan glukos-6-fosfatfosfatas kommer att bilda glukos vilket förs ut i blodet och blir till blodglukos.


Vad är det som inte stämmer i min första post ?

Tolkia
2010-11-13, 16:29
Nu är det du som gör motsvarande harbrovinkel till mitt inlägg och det känns diskriminerande.
På vilket sätt fifflar jag med ditt inlägg?

(En ursäkt till TS för att tråden spårar.)

King Grub
2010-11-13, 16:43
Diskriminerande? http://smilies.blazemint.com/s/ups/sicdeth/headscratch.gif

MrBulk
2010-11-13, 18:33
Vad är det för skillnad på Glukos, Glukos-6-fosfatfosfatas, Fruktos-6-fosfat?

Sverker
2010-11-13, 18:47
Det första som händer med glukosen när den kommer in i cellen är att cellen sätter på en fosfat. Vi får alltså glukos-6-fosfat. Tolkia skrev om det tidigare.

När det sitter en fosfat på någon molekyl kan den inte komm ut ur cellen.
Levern har den unika förmågan att ta bort fosfaten med enzymet glukos-6-fosfat-fosfatas.

Vi klyver alltså atomer och är riktiga nördar:D



Fruktos-6-fosfat finns normalt inte. Däremot finns fruktos-1-fosfat som levern bildar från ren fruktos.

MrBulk
2010-11-13, 18:58
Fruktos-6-fosfat finns normalt inte. Däremot finns fruktos-1-fosfat som levern bildar från ren fruktos.

Jag trodde levern lagra allt fruktos till fett och om kroppen är i fastande tillstånd omvandla fruktos till glukos.
Är det så att blodsockret innehåller både glukos och fruktos-6-fosfat?

dupper
2010-11-14, 19:55
(En ursäkt till TS för att tråden spårar.)

Tycker bara att det är givande med folk som ger sig in och diskuterar om detta; jag som inte kan nåt förstår lite bättre då.

Tolkia
2010-11-14, 20:49
Jag trodde levern lagra allt fruktos till fett och om kroppen är i fastande tillstånd omvandla fruktos till glukos.
Är det så att blodsockret innehåller både glukos och fruktos-6-fosfat?
Blodet innehåller glukos och fruktos utan fosfatgrupper. Fosforyleringarna sker inne i de celler som metaboliserar sockermolekylerna och är delsteg i sockerförbränningen. När molekylerna är fosforylerade kan de inte ta sig ut ur cellerna igen, som Sverker skrev ovan. Det här är anledningen till att muskelglykogen bara kan användas för att försörja musklerna själva; där går konverteringen tillbaka till glukos bara till glukos-1-fosfat, som isomeriseras till glukos-6-fosfat och kickas direkt in i glykolysen (glukosförbränningen). I levern däremot går glykogenet hela vägen tillbaka till "fosfatfri" glukos som kan sparkas ut ut levercellerna och färdas med blodet till de celler som behöver glukos. En bieffekt av att fosforyleringen "låser" glukos (eller fruktos) i cellerna är att koncentrationen av ren glukos hålls nere, så att glukos fortsätter att strömma in i celler som behöver det (d.v.s. som skickar in det i glykolysen). Annars skulle det uppstå jämvikt när koncentrationen av glukos i cellerna och i blodet var densamma, och det skulle inte komma in mer socker i cellerna. Det skulle vara dåligt både för cellerna som behöver sockret och för att ett högt blodsocker i längden är dåligt för blodkärlen.

Fruktosmonstret lämnar jag med varm hand åt fettmaster Sverker. :em:

MrBulk
2010-11-14, 22:10
Du skrev "sockerförbränning" och "glukosförbränning", är det sakaros du menar med socker och är det glykolysen?

Varför går fruktosen via levern om den kan absorberas direkt ur blodet?

Tolkia
2010-11-15, 00:10
Du skrev "sockerförbränning" och "glukosförbränning", är det sakaros du menar med socker och är det glykolysen?
Jag är slarvig, och nej det är inte sackaros utan sockermonomerer/sockerarter, d.v.s glukos, fruktos osv. (Det blir, inser jag, hemskt förvirrat av att socker används för att beteckna sackaros också.)
Varför går fruktosen via levern om den kan absorberas direkt ur blodet?
Även levercellerna absorberar ju saker från blodet.

MrBulk
2010-11-15, 07:41
Jag är slarvig, och nej det är inte sackaros utan sockermonomerer/sockerarter, d.v.s glukos, fruktos osv. (Det blir, inser jag, hemskt förvirrat av att socker används för att beteckna sackaros också.)

Även levercellerna absorberar ju saker från blodet.

Jag googla nästan hela kvällen igår för att få en bra beskrivning av fruktosens väg, det mesta jag hitta var bara förklaring att det är fettbildande via levern. Jag hitta även på youtube Sugar: the bitter truth (http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM), klippet var länkad från en annan tråd här på kollo men jag nöjde mig för tillfället med att kolla på kortare versionen:Sugar: The bitter truth-short version (http://www.youtube.com/watch?v=chXCvduiAbs&feature=related)

7 min in i klippet säger han att all (100%) fruktos du äter går direkt till levern, omvandlas till bla fett och VLDL. Han säger även ATP bildas i levern av fruktos, är det bränsle för levern eller skickar levern ut ATP direkt ut till behövande celler?

Tolkia
2010-11-15, 07:50
Det jag menade med "levercellerna absorberar ju saker från blodet" är alltså att fruktosen tar sig till levern via blodbanan i första varvet. Det är ju inte som att den teleporteras från tarmen till levern.

(Sverkeeeeeeeer ...?!)

z_bumbi
2010-11-15, 09:55
7 min in i klippet säger han att all (100%) fruktos du äter går direkt till levern, omvandlas till bla fett och VLDL. Han säger även ATP bildas i levern av fruktos, är det bränsle för levern eller skickar levern ut ATP direkt ut till behövande celler?

ATP som bildas i levern borde gå direkt till levern, precis som ATP som bildas någon annanstans används där det bildas. ATP är så pass snabbt att det inte finns någon mening att pytsa runt det i kroppen och det är ju dessutom så att cellerna själva klarar av att sköta omvandlingen till ATP*.
Däremot så bildar levern glukos av fruktos som sedan binds ihop till glukogen. Det glykogenet mellanlagras i levern för att senare pytsas ut för att jämna till blodsockret och därmed försörjer det också resten av kroppen med glukos.
Först när glykogenförråden är fulla i levern så börjar kroppen göra om fruktosen till fett i någon större omfattning men att kroppen lagrar lite fett i levern som den sen kan pytsa ut mellan måltiderna är i sig inte något farligt utan faran uppstår om det samtidigt är ett överskott av energi och/eller väldigt stora mängder fruktos (alkohol och vissa mediciner undantagna).
Så fruktosen farlighet är inte helt oväntat betydligt överdriven.

Ska man vara petig så kan dessutom kroppen bränna en mindre mängd fruktos utan att gå en omväg via levern men just nu orkar jag inte leta reda på vilka mängder och i vilka sammanhang det är.


*kreatin och tillräcklig tillförsel av kolhydrater har däremot en effekt på den omvandlingen.

MrBulk
2010-11-15, 10:44
Ska man vara petig så kan dessutom kroppen bränna en mindre mängd fruktos utan att gå en omväg via levern men just nu orkar jag inte leta reda på vilka mängder och i vilka sammanhang det är.


Så ren form av fruktos utan nån form av spjälkning skulle kunna absorberas direkt av cellerna?

Samanhannget tror jag skulle kunna vara i ketos och hög intensitet, men bara en gissning.

Sverker
2010-11-15, 18:17
Så ren form av fruktos utan nån form av spjälkning skulle kunna absorberas direkt av cellerna?

Samanhannget tror jag skulle kunna vara i ketos och hög intensitet, men bara en gissning.



Fruktosen kommer bara ut i blodet när man äter större mängder och levern inte hänger med. Fruktos är en reaktiv molekyl och den ska INTE komma ut i blodet. Stor risk att den reagerar både här och där med alla möjliga protein.


De enda celler jag kan komma på som använder fruktos som en energikälla är spermierna. Det är ett trix av kroppen att lura konkurrerande bakterier.

MrBulk
2010-11-15, 20:06
Ok, tack samtliga.

hejhopp79
2010-11-15, 20:22
Blir spermierna större och mäktigare av fruktos?

Sverker
2010-11-15, 20:23
Snabbare:D

Anders The Peak
2010-11-26, 22:28
Svar på er fråga Sverker och Tolkia
Skelettmuskulaturen kan inte exportera glukos eftersom enzymet glukos-6-fosfatas saknas, istället bildas laktat, pyruvat och alanin (glukos-alanincykeln) som skickas till levern för glukoneogenes.
Jag såg att du Tolkia rättade till det hela i en post tidigare...