handdator

Visa fullständig version : Smärta efter armbrytning.


Namehere
2010-11-10, 22:32
Tjenare kolo!
Körde en armbrytnings-match mot min klasskompis för 2 veckor sedan. Jag tog i ordentligt och var inte uppvärmd på något sätt.
Efter det så började jag få ont i armen, ungefär som växtvärk fast 10 gånger värre.

Om jag inte gör något med armen så känner jag ingen smärta men om jag börjar att belasta den på något sätt så kommer smärtan stegvis och till slut gör det rätt ont.

Någon som vet vad som kan vara felet med armen? Och hur jag åtgärdar det?

///Namehere

KaptenKnäsvag
2010-11-10, 22:47
Problem: ont i armen i flera veckor.
Åtgärd: fråga randoms på ett träningsforum

Du vet nog vad du borde göra :)

BengtBurk
2010-11-10, 22:49
Till att börja med kan du posta ditt inlägg i rätt forumdel. Därefter kan du följa mallen för den forumdelen.

mattilainen
2010-11-10, 22:53
själv haft och har problem med detta. Förr var det armbrytning som var orsaken och nu är det kampsporten som är orsaken.

Är det i muskelfästet i armvecket? En ganska dov smärta så fort man ansträngt armen som håller i sig ett tag efter.

Det jag insett är att det går över med vila, är alltså någon slags inflammation i muskeln/muskelfästet för min del. Synd att man inte kan vila.

Silencer
2010-11-10, 22:54
Ge fan i att ha armbrytnings- och chinstävlingar på fyllan. Ont i armen och sträckta nackmuskler är det enda som kommer ut av det. Fast den tillfälliga äran och beundran man får av brudarna kanske är värd det?

Vila så går det över.

Supermicke
2010-11-10, 22:59
inflammation = IS

Namehere
2010-11-10, 23:00
Till att börja med kan du posta ditt inlägg i rätt forumdel. Därefter kan du följa mallen för den forumdelen.


Ursäkta mig, hur flyttar jag tråden?

Namehere
2010-11-10, 23:01
själv haft och har problem med detta. Förr var det armbrytning som var orsaken och nu är det kampsporten som är orsaken.

Är det i muskelfästet i armvecket? En ganska dov smärta så fort man ansträngt armen som håller i sig ett tag efter.

Det jag insett är att det går över med vila, är alltså någon slags inflammation i muskeln/muskelfästet för min del. Synd att man inte kan vila.

Ja det är i muskelfästet, men även en del på underarmen också.

hugok
2010-11-11, 12:46
Kör aldrig armbrytning! Sjukt hög skaderisk och de enda som vill utmana en är de som har jäkligt bra teknik fast är mycket mindre så det slutar bara i att man blir förudmjukad och förlorar.

Sheogorath
2010-11-11, 12:59
Kan tänka mig att det är en överansträngning av brachialis, någon flexormuskel som fäster på mediala epikondylen eller kanske biceps korta huvud. Armbrytning är ett otyg hur som helst. Är det inte armen som skadas är det något i cuffen. Hur som helst: Pröva att smörja med Voltaren-gel enligt anvisningar och ta maxdos receptfritt ibuprofen (400 mg tabletter, Ipren/Ibumetin) i fem dagar (om du tål dessa läkemedel). Belasta inte armen till smärtgränsen. Håll den aktiv om det går utan att du får ont: provocera INTE smärta.

thethoos
2010-11-11, 22:30
Tack Shegoroth, jag har samma problem som mattilainen beskrev ovan. Armbrytning är lika med döden för min armbåge! Speciellt då man endast bryter arm när man är väldigt onykter.

Så all överkroppsträning är utesluten? Jag tränade idag och vissa pressar gick bra med ingen eller lite smärta men chins och andra övningar där man vinklar armbågen gick absolut inte. Bör jag utesluta all träning utom mage och ben eller kan jag försätta med pressar?

Zera
2010-11-12, 11:22
Har gjort tråd om det förut har jag för mig men skadar inte att säga det fler gånger.

BRYT INTE ARM!

Mitt överarmsben gick helt av när jag bröt arm mot en kompis på fyllan för 5 år sedan. Blev operation och grejer. Hela överdelen på underarmen var död i 3 månader innan jag så smått började få känseln tillbaka och började kunna lyfta på mina fingrar lite smått igen. Och har än idag fortfarande mkt ont när jag gör vissa rörelser.

Så har ni inte tekniken, bryt inte arm ! Även om risken att det som hände mig ska hända er är liten så finns den där, och ni vill verkligen inte uppleva det.

Sheogorath
2010-11-12, 15:12
Tack Shegoroth, jag har samma problem som mattilainen beskrev ovan. Armbrytning är lika med döden för min armbåge! Speciellt då man endast bryter arm när man är väldigt onykter.

Så all överkroppsträning är utesluten? Jag tränade idag och vissa pressar gick bra med ingen eller lite smärta men chins och andra övningar där man vinklar armbågen gick absolut inte. Bör jag utesluta all träning utom mage och ben eller kan jag försätta med pressar?

Jag skulle avråda från all tung belastning av armen tills smärtan är borta. Min personliga erfarenhet av detta är att smärtan kan bli otroligt segdragen om man försöka träna på som vanligt.