handdator

Visa fullständig version : Vitamin B12


MagicalRas
2010-11-10, 21:05
Får man ökad aptit om man tar vitamin b12? Gör det någon skillnad om det är oralt eller injicerat?

Crocker
2010-11-10, 21:24
Nej, att överdosera en vitamin gör dig inte hungrigare. Injicerat är bäst, men inte så harmlöst. Det är något protein som måste skapas för att b12 ska ut i blodbanan oralt, då tar den vad den behöver bara. Injeceringar går rätt ut i blodet och är bra för folk med brist.

MagicalRas
2010-11-10, 23:13
Nej, att överdosera en vitamin gör dig inte hungrigare. Injicerat är bäst, men inte så harmlöst. Det är något protein som måste skapas för att b12 ska ut i blodbanan oralt, då tar den vad den behöver bara. Injeceringar går rätt ut i blodet och är bra för folk med brist.

Har du testat Vitamin B12?

auermaa
2010-11-11, 00:44
Har du testat Vitamin B12?

Det har ungefär 99% av jordens befolkning "testat", med tanke på vad det finns i för mat osv.

MagicalRas
2010-11-11, 01:34
Det har ungefär 99% av jordens befolkning "testat", med tanke på vad det finns i för mat osv.

Jag vet det men tänkte mer på tabletterna fattar du väl. Lek inte allan, jävla pajas.

auermaa
2010-11-11, 01:38
Jag vet det men tänkte mer på tabletterna fattar du väl. Lek inte allan, jävla pajas.

Lär dig skriva då, man förstår ju inte vad du menar när du säger Vitamin B12, du kan ju berätta om en produkt du funnit till exempel. Det låter mer som att du provat något annat med tanke på ditt agg.

MVH

MagicalRas
2010-11-11, 01:40
Lär dig skriva då, man förstår ju inte vad du menar när du säger Vitamin B12, du kan ju berätta om en produkt du funnit till exempel. Det låter mer som att du provat något annat med tanke på ditt agg.

MVH

Det står ju i första inlägget, lär dig att läsa. "Oralt eller injicerat", tror du att man ska injicera mat?

auermaa
2010-11-11, 01:45
Det står ju i första inlägget, lär dig att läsa. "Oralt eller injicerat", tror du att man ska injicera mat?

Så vitt jag vet så intar man mat oralt.

stridis
2010-11-11, 10:27
Får man ökad aptit om man tar vitamin b12? Gör det någon skillnad om det är oralt eller injicerat?

Har läst någon studie där de injicerat b12 till friska försökspersoner och haft formulär för aptit, välmående, energi etc. Enligt den så var det ingen skillnad i aptit. Tror generellt välmående var det enda signifikanta resultatet. Orkar tyvärr inte leta upp den(yepp jag är lat) så det får du göra själv.

Så att börja injicera grejer eller ta megadoser b-12 om man inte har konstaterad brist (då vanligast att man saknar intrinsic factor som bildas i magsäcken och som behövs för aktivt upptag) är himla onödigt.

Crocker
2010-11-11, 11:45
Har du testat Vitamin B12?
Ja, det har jag. 4000% av RDI knaprade jag på. Kände ingenting, känner du något är det placebo, om du inte har brist.

hejhopp79
2010-11-11, 20:51
B12 i megadoser kan säkert ha effekt, men den ligger nog snarare på det mentala planet. Jag blir iaf lite uppåt av höga doser i tillskotts-form. Men det är ingen stor skillnad direkt, men märkbar.

TS, testa om det gör någon skillnad. B12 har ett stort terapeutiskt fönster och du får stoppa i dig rätt mycket för att det skulle bli farligt. Du kanske skulle prova methylcobalamin, som är den aktiva formen av vitamin B12.

Sverker
2010-11-11, 20:55
Vad menar du med stort terapeutiskt fönster ?

Upptaget är helt beroende på proteinet IF. Vi tar alltså inte upp mer i tarmen än vad kroppen behöver för sin normala bekov. Att bygga blodkroppar.

Alltså näst intill omöjligt att förgifta sig med cobolamin.

stridis
2010-11-11, 21:04
Upptaget är helt beroende på proteinet IF. Vi tar alltså inte upp mer i tarmen än vad kroppen behöver för sin normala bekov. Att bygga blodkroppar.


Jag hade för mig att den kan difundera i låg grad så megadoser faktiskt till viss del tas upp passivt.

hejhopp79
2010-11-11, 21:10
Vad menar du med stort terapeutiskt fönster ?

Upptaget är helt beroende på proteinet IF. Vi tar alltså inte upp mer i tarmen än vad kroppen behöver för sin normala bekov. Att bygga blodkroppar.

Alltså näst intill omöjligt att förgifta sig med cobolamin.

Vad jag menar är att man kan supplementera rätt mycket med cobalamin som kosttillskott utan att "överdosera". Det finns en del människor som använder det mot en mängd besvär, både kroppsliga och mentala.

Du menar att det inte finns någon poäng med att få i sig mer vitamin B12 än RDI?

Sverker
2010-11-12, 07:22
hejhopp79 !
Vad som är RDI och vad som är ditt behov är givetvis olika. RDI baseras på ett stort antal mänskor med olika behov.


Svårt att misslyckas med cobolamin ifall man dricker mjölk;). Krävs nästan skador på tarmslemhinnan där det inte finns ett aktivt upptag av IF+cobolamin-complexet.



stridis !
Självklart går det med kemiska jämnvikter att trycka in cobolamin i blodet. Behöver inte betyda att man trycker det vidare in i benmärgen för användning.

Finns massor med småskador i tarmslemmhinnan som står vidöppen och där cobolaminen kan smita in.

Eddie Vedder
2010-11-12, 08:01
Svårt att misslyckas med cobolamin ifall man dricker mjölk;). Krävs nästan skador på tarmslemhinnan där det inte finns ett aktivt upptag av IF+cobolamin-complexet.


Det här är intressant. Är man inte vegetarian får man nästan anstränga sig för att inte varje dag få i sig mer än RDI av B12. Men ändå är B12-brist förvånansvärt vanligt, även bland "blandkostare". Och med "vanligt" menar jag inte att halva befolkningen har det men i förhållande till hur enkelt det är att få i sig förefaller det ändå ganska vanligt förekommande.