handdator

Visa fullständig version : Deff + stress = ?


Carolinew
2010-11-10, 19:22
Man hör ju titt som tätt att folk säger att man har svårare att gå ned i vikt om man är stressad (även om man äter och tränar likadant som normalt). Tänker nu främst på inre stress.

Stämmer detta och vad beror det i sådana fall på, eller är det bara en myt?

hejhopp79
2010-11-10, 19:36
Hmm, det har väl med kortisol att göra huvudsakligen, särskilt om man har kroniskt hög kortisol-utsöndring, vilket "stress" ofta syftar på. Mer exakt vet jag inte. Kortisol utanför träningspassen är muskelnedbrytande (= katabolt) och så vitt jag vet något av en motsats till testosteron, vilket som bekant är muskeluppbyggande = anabolt.

Jag tror att kortisol och stressresponsen hänger ihop med ett förhöjt blodsocker? Vilket i sin tur leder till att man lättare lagrar in kroppsfett och bryter ned muskler. Det här är alltså vad jag tror och har för mig. Rätta mig gärna

vicarious
2010-11-10, 20:34
Jag trodde kortisol gjorde så fettförbränningen ökade, inte minskade. Men jag är inte heller säker :D

Apos78
2010-11-10, 20:48
Stressens negativa effekt behöver inte nödvändigtvis vara fysiologisk. Stressen leder till ett beteende som har en negativ effekt på träning och liknande. Kalla det en sekundär effekt.

Fru_Flisa
2010-11-10, 21:02
Främst när folk har svårt att gå ner i vikt pga stress är det nog pga att kortisol efter långvarigt omlopp utan chans till normal eller önskvärd återgång kan störa hormonutsöndringen och feedbacksystemet från hypotalamus.
På kort sikt och i normala fall så är stress med kortiolet som då utsöndras ett katabolt tillstånd och alltså fettnedbrytande. Det ifall man utsatts för långvarig (skadlig) stress som kan ge "utmattningssyndrom" & "utbrändhet" som kortisolets verkan tar slut. Då går den ner på sparlågenivåer och därmed kan det bli lätt att lägga på sig, dels för man inte orkar röra sig så mycket. Dels för att sömnen oftast blir störd pga störda (över dygnet jämna) kortisolnivåer vilket påverkar bl a tillväxthormon och mättnadshormon (ghrelin) samt t3 & t4..

Kortisol ökar blodsockret ja, det är för att ge energi vid farofyllda situationer.

Carolinew
2010-11-10, 21:25
Stressens negativa effekt behöver inte nödvändigtvis vara fysiologisk. Stressen leder till ett beteende som har en negativ effekt på träning och liknande. Kalla det en sekundär effekt.

Jag skrev ju att förutsättningarna är att man äter och tränar likadant, dvs. beteendet är likadant. Så det är inte de sekundära effekterna jag är ute efter.

Främst när folk har svårt att gå ner i vikt pga stress är det nog pga att kortisol efter långvarigt omlopp utan chans till normal eller önskvärd återgång kan störa hormonutsöndringen och feedbacksystemet från hypotalamus.
På kort sikt och i normala fall så är stress med kortiolet som då utsöndras ett katabolt tillstånd och alltså fettnedbrytande. Det ifall man utsatts för långvarig (skadlig) stress som kan ge "utmattningssyndrom" & "utbrändhet" som kortisolets verkan tar slut. Då går den ner på sparlågenivåer och därmed kan det bli lätt att lägga på sig, dels för man inte orkar röra sig så mycket. Dels för att sömnen oftast blir störd pga störda (över dygnet jämna) kortisolnivåer vilket påverkar bl a tillväxthormon och mättnadshormon (ghrelin) samt t3 & t4..

Kortisol ökar blodsockret ja, det är för att ge energi vid farofyllda situationer.

Men vad jag förstår av det du skriver här om kortisol så handlar det bara om just "sekundära effekter" som Apos nämnde? Dvs störd sömn, mindre aktivitet etc. Om man sover, äter och tränar likadant, så bör kortisolet inte spela någon roll eller?

Apos78
2010-11-10, 21:36
Om man sover, äter och tränar likadant, så bör kortisolet inte spela någon roll eller?

För en frisk människa, så nej. Tittar du in på en IVA så kanske det ser annorlunda ut. Dock inte enbart pga kortisolet.

Om vi pratar ren viktreglering.

Fru_Flisa
2010-11-10, 22:24
Men vad jag förstår av det du skriver här om kortisol så handlar det bara om just "sekundära effekter" som Apos nämnde? Dvs störd sömn, mindre aktivitet etc. Om man sover, äter och tränar likadant, så bör kortisolet inte spela någon roll eller?

Skeenden och system påverkar varandra som leder till vissa tillstånd...insulinresistens, glukosintolerans, bukfetma, cushing syndrome..
Sen kan det kan vara i princip omöjligt att leva ett normalt liv om man är drabbad av utmattningssyndrom.

King Grub
2010-11-10, 22:27
Höga akuta kortisolnivåer pga träning är inte skadligt eller fettalstrande, men höga kroniskt cirkulerande nivåer pga t ex stress kan vara det, och kan omfördela fettmassan på kroppen på ofördelaktigt sätt, mot viskeral fetma.

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/stresscortisol.html

karlingen
2010-11-11, 15:02
Men vad jag förstår av det du skriver här om kortisol så handlar det bara om just "sekundära effekter" som Apos nämnde? Dvs störd sömn, mindre aktivitet etc. Om man sover, äter och tränar likadant, så bör kortisolet inte spela någon roll eller?

Om du sover, äter och tränar likadant så tror jag inte ens att du är stressad. Om jag är stressad då kan jag inte sova. Dagen/dagarna man är stressad skiljer sig enormt med de dagar man är på topp

22Ti
2010-11-11, 15:25
Man hör ju titt som tätt att folk säger att man har svårare att gå ned i vikt om man är stressad (även om man äter och tränar likadant som normalt). Tänker nu främst på inre stress.

Stämmer detta och vad beror det i sådana fall på, eller är det bara en myt?

Visst stämmer det. Vilka mekanismer som är inblandade och vad de gör är jag inte säker på. Däremot är det som Grub skriver ovan.

Senaste dieten hade jag det mycket dåligt och var tvungen att dra ner på kalorierna till runt 1000 enbart protein, fiber och lite fett i en vecka för att nå den fettprocent jag var tvungen att uppnå.
Detta är en extrem diet som inte ska utföras av vanliga motionärer utan goda anledningar (tävling/extrem övervikt). Den utförs under max en vecka där man skär bort all extra cardio helt och äter i princip 2xKg protein, grönsaker och någon matsked "bra" olja per dag. (kommer inte ihåg namnet på dieten men funkar gör den:Virro)