handdator

Visa fullständig version : Mjölk vs Kvarg


Silencer
2010-11-10, 18:57
Jag har svårt att förstå varför man väljer kvarg framför mjölk.

Kvarg 250g på willys: 22,5g protein 8,5kr
Lättmjölk på willys: 33g protein, 6,40kr

Var hittar ni billigare kvarg?

dossanftw
2010-11-10, 18:59
Milbona kvarg på lidl, 500g för 13 kr

Rickard
2010-11-10, 18:59
Det som gör kvarg så populärt är att det är i det närmaste enbart innehåller protein.

Pintan
2010-11-10, 19:00
Jag har svårt att förstå varför man väljer kvarg framför mjölk.

Kvarg 250g på willys: 22,5g protein 8,5kr
Lättmjölk på willys: 33g protein, 6,40kr

Var hittar ni billigare kvarg?

Lidl, ca 10 spänn för 500 gram, 12 gram protte per 100 gram om jag inte minns fel:)

hejhopp79
2010-11-10, 19:03
Det som gör kvarg så populärt är att det är i det närmaste enbart innehåller protein.

Det gör det väl dock inte. Så vitt jag minns innehåller Lidl-kvargen (Milbona) 3,9 g kolhydrater per 100 g. Det blir ändå 19,5 g kolisar på en 500-grams förpackning.

Men visst det är inte så mycket trots allt. Fettet är närmast försumbart

Apos78
2010-11-10, 19:07
Inget som säger att kvarg är överlägset något annat. Typexempel på något som många ser som essentiellt utan direkt anledning.

kalajset
2010-11-10, 19:10
Det som gör kvarg så bra i iaf mina ögon är just att produkten är väldigt kalorifattig samtidigt som den mättar grymt bra. (Just tack vare sitt höga proteininnehåll). Att den är s as kaseinbaserad gör den även utmärkt för att "förhindra muskelnedbrytning". Kvarg fungerar helt enkelt väldigt bra under framförallt deff, ska iväg och köpa en platta nu. *cupid*

Benjila
2010-11-10, 19:11
Jag blir galet mycket mer mätt på kvarg än mjölk vilket underlättar under deff.

fiskarn
2010-11-10, 19:14
Jag har svårt att förstå varför man väljer kvarg framför mjölk.

Kvarg 250g på willys: 22,5g protein 8,5kr
Lättmjölk på willys: 33g protein, 6,40kr

Var hittar ni billigare kvarg?

Det är väl två olika sorters protein? dvs passar att inta vid olika tidpunkter på dygnet?

Landström
2010-11-10, 19:21
Jag har svårt att förstå varför man väljer kvarg framför mjölk.

Kvarg 250g på willys: 22,5g protein 8,5kr
Lättmjölk på willys: 33g protein, 6,40kr

Var hittar ni billigare kvarg?

Med 250 g kvarg får jag i mig ca 32 g protein och bara ca 10 g kolisar. Vill jag få i mig 32 g protein via mjölk innebär det samtidigt 45 g kolisar. (Dvs inte lika bra som deffmat.) Dessutom betydligt godare/mer mättande med kvarg.

Det är väl två olika sorters protein? dvs passar att inta vid olika tidpunkter på dygnet?

Kvarg = Kasein
Mjölk = 80% kasein + 20% vassle

Silencer
2010-11-10, 19:25
Med 250 g kvarg får jag i mig ca 32 g protein och bara ca 10 g kolisar. Vill jag få i mig 32 g protein via mjölk innebär det samtidigt 45 g kolisar. (Dvs inte lika bra som deffmat.) Dessutom betydligt godare/mer mättande med kvarg.


Det har du rätt i, tänkte jag inte alls på.

hejhopp79
2010-11-10, 19:30
Det är väl två olika sorters protein? dvs passar att inta vid olika tidpunkter på dygnet?

Mjölk innehåller väl 80% kasein och 20% vassle?

amarth
2010-11-10, 19:41
Framförallt, man blir betydligt mycket mer mätt av kvarg.

EkarN
2010-11-10, 20:06
Mjölk är opti bulkdricka+sportdryck, men kvarg äger under deff då det är kalorifattigt och mättande. För att summera lite vad andra skrivit:D

Mjölk är så satans gott och en liter slinker ner hur lätt som helst, man får lägga band på sig:D

machine gun
2010-11-10, 20:10
Jag kan äta 250 g kvarg till mellanmål och bli hyffsat mätt, det blir jag inte på 250 g lättmjölk.

Cerberus
2010-11-10, 20:11
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

kapar tråden lite, är keso något billigare på lidl än coop/ica? Keso kapar min budget just nu h aha.

Benjila
2010-11-10, 20:16
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

Du har missat en väldigt bra tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828 ;)

Cerberus
2010-11-10, 20:18
inte missat...dock hade ja fått för mig av ngn anledning att de bara var massa funlight-versioner där... kanske dags för en Milbona-period igen. Brukar va helt less efter ett flak iaf.

vicarious
2010-11-10, 20:19
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

kapar tråden lite, är keso något billigare på lidl än coop/ica? Keso kapar min budget just nu h aha.

Under deff smakar allting bra så inga problem. Håller med om att det kan vara lite tuffare att få ner om man äter mycket däremot.

Tröttnar aldrig på funlight+kvarg. Bara variera smakerna på funlight och ha i lite kryddor, t ex kanel funkar skitbra.

Keso är gott men att betala dubbla priset för proteinet tycker jag känns ovärt. Keso lyxar man till det med ibland :D Väldigt synd att Milbona inte har en keso-produkt.

Gör man någon kryddig dipp eller liknande till kött eller fisk tycker jag det är mycket svårare att få i sig samma mängder utan att det börjar gå tungt. Därför blir det alltid med funlight. Det passar ganska bra i soppor dock. Alltså man har i en klick i skålen efter man har hällt upp soppan.

EDIT: Pepparkakskryddor+sötningsmedel i kvargen blir gott, lämpligt denna tid på året.

Lepras
2010-11-10, 20:29
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

kapar tråden lite, är keso något billigare på lidl än coop/ica? Keso kapar min budget just nu h aha.

Du äter väll det inte för att det är gott? En sak är ju om du absolut inte får i dig det,men att lessna på smaken ;)

Ja låter ju sjukt bitter,men är ju bara o kasta i sig skiten*flex*


Ett tips är iaf att göra någon typ av smoothie.. Mixa kvarg med vatten/mjölk/proteinpulver/frysta bär osv.. bara o hälla i sig.

Cerberus
2010-11-10, 20:33
e väl inte helt fel om det smakar gott. Lite trött på att äta "sådär" smakande mat. Nä ja trycker i mig det mesta om ja vill vara mätt t.ex under deff. Vore "trevligt" om de smakar nice också.


ska pröva något av recepten om ja köper kvarg.

eiri
2010-11-10, 20:34
finns ju cottage cheese på lidl, kommer inte ihåg priset men billigare än arlas keso iaf.

agazza
2010-11-10, 20:38
inte missat...dock hade ja fått för mig av ngn anledning att de bara var massa funlight-versioner där... kanske dags för en Milbona-period igen. Brukar va helt less efter ett flak iaf.

skaka ihop den med gainern eller prottepulvret.

Tacodipp och dippa grillad kyckling är förbannat gott, eller friterat




Ontopic

Ska man ha i sig samma mängd protein från mjölk får man ju dricka 3 gånger så mycket för det innehåller bara 3 gram protein per 100 gram.

Kvarg ligger på 12/100

Mjölk innehåller även massor av kalcium och det kan ju vara lite dåligt ifall man ska hinka massvis av det.

ThisIsTheOne
2010-11-10, 21:11
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

kapar tråden lite, är keso något billigare på lidl än coop/ica? Keso kapar min budget just nu h aha.

Testa (rikligt med) Cankao och sötningsströ. Med rätt mängder smakar det riktigt gott. Chokladigt.

kalajset
2010-11-10, 21:16
finns ju cottage cheese på lidl, kommer inte ihåg priset men billigare än arlas keso iaf.

Nu blev det ingen kvarg idag som jag skrev tidigare i tråden då den var slut, däremot blev det just en platta cottage cheese istället. 12 X 200g för 83.88kr, (6,99kr st) - M ao knappast lika billigt som kvarg sett till proteininnehållet, men betydligt billigare än "Keso". (Nu är det den vanliga, fullfeta varianten prisuppgiften ovan gäller, antar dock att den fettsnålare varianten kostar ungefär likadant).

machine gun
2010-11-10, 21:17
hur får ni i er kvarg? Jag lessnade på sockersöt kvarg(funlight) och naturella versionen smakar bäver. Har bara lyckats få i mig kvarg genom att baka(och egen ugn har jag inte).

kapar tråden lite, är keso något billigare på lidl än coop/ica? Keso kapar min budget just nu h aha.

Jag äter den naturell, speciellt Kesella är ju riktigt god. Milbona är lite grynigare i konsistensen, men den går ner den med. Ibland med bär eller som alternativ till yoghurt m lite nötter/müsli.

vicarious
2010-11-10, 21:46
finns ju cottage cheese på lidl, kommer inte ihåg priset men billigare än arlas keso iaf.

Vilket märke är det?




Ontopic

Ska man ha i sig samma mängd protein från mjölk får man ju dricka 3 gånger så mycket för det innehåller bara 3 gram protein per 100 gram.

Kvarg ligger på 12/100

Mjölk innehåller även massor av kalcium och det kan ju vara lite dåligt ifall man ska hinka massvis av det.

Det är kalcium i kvarg också.

agazza
2010-11-10, 21:50
Vilket märke är det?



Det är kalcium i kvarg också.

Jo men kvarg är ju fortfarande mer koncentrerat när det gäller protein, så man behöver ju bara äta 1/3 för samma mängd protein. Därav lägre kalciumintag

hur mycket kalcium innehåller kvarg?

vicarious
2010-11-10, 21:53
Jo men kvarg är ju fortfarande mer koncentrerat när det gäller protein, så man behöver ju bara äta 1/3 för samma mängd protein. Därav lägre kalciumintag

hur mycket kalcium innehåller kvarg?

Sant.

Kvarg ca 100-110mg kalcium per 100g.
Mellanmjölk 120mg kalcium per 100g.
Keso 4% fett 60mg per 100g.

agazza
2010-11-10, 21:58
Sant.

Kvarg ca 100-110mg kalcium per 100g.
Mellanmjölk 120mg kalcium per 100g.
Keso 4% fett 60mg per 100g.

Så pass, det visste jag faktiskt inte, tack för infon :)

RassK
2010-11-10, 22:31
250g kvarg + 22g vassle (valfri smak) blir:

256 kcal
48 protein
11 kolhydrater
2 fett

kass makrofördelning men det är inte äckligt iaf

vicarious
2010-11-10, 22:34
250g kvarg + 22g vassle (valfri smak) blir:

256 kcal
48 protein
11 kolhydrater
2 fett

kass makrofördelning men det är inte äckligt iaf

Haha varför just 22g vassle?

Makrofördelningen är väl inte kass om man är ute efter protein.

Berguven
2010-11-11, 00:58
hur får ni i er kvarg?

Jag har fått uppfattningen att de flesta äter den som den är. Det är dock mycket mer behändigt att blanda ut den med någon deciliter mjölk eller vatten så den blir drickbar.

eiri
2010-11-11, 01:07
Vilket märke är det?

Pic Frisch Cottage Cheese 7.50~ för 200g

Cerberus
2010-11-11, 01:09
Jag har fått uppfattningen att de flesta äter den som den är. Det är dock mycket mer behändigt att blanda ut den med någon deciliter mjölk eller vatten så den blir drickbar.

gud vilken fjolla jag blivit. Skulle aldrig kunna tänka mig att göra det om jag inte var dödshungrig och det var det enda som fanns hemma och affären e stängd.

kom på att ja skulle kunna blanda med proteinpuddingarna och göra andra slags mixar.