handdator

Visa fullständig version : stipendier.se osv., något att lita på?


MrBoris
2010-11-10, 10:54
Hej kära kolo, jag har fått en tjänst på ett utländskt universitet som doktorand och är rätt övertygad om att det borde finnas både svenska stipendier och stipendier på skolan som jag kan få.

Men de jag framför allt vill veta mer om är alla svenska, så därför tänkte jag testa stipendier.se och deras ansökningsfunktion där man fyller i en massa detaljer så letar dem stipendier åt en. Detta kostar 250kr, men skulle passa mig ypperligt då jag för tillfället jobbar en 70-80timmar i veckan pga. diverse saker jag måste slutföra och inte har ens någon minut över att göra en sådan "research".

Någon på kolo som testat och fått stipendier tack vare sidan?

Är dessutom tacksam för all information jag kan få på andra sidor som har en liknande tjänst eller ett bra register över lämpliga stipendier.

LoTiX
2010-11-10, 12:16
Gjorde en sökning, fick inga träffar och därmed behövde jag inte betala några pengar. Vänner som använt det har fått många irrelevanta träffar och löst det genom att ringa och klaga så de fått pengarna tillbaka.

Eiken
2010-11-10, 12:34
Kontrollera med ditt lärosäte med. De brukar annonsera ut relevanta stipendium vid några tillfällen under året. Sökte själv nyligen ett antal för min utlandspraktik.

MrBoris
2010-11-10, 15:05
Gjorde en sökning, fick inga träffar och därmed behövde jag inte betala några pengar. Vänner som använt det har fått många irrelevanta träffar och löst det genom att ringa och klaga så de fått pengarna tillbaka.
Sånt har jag varken energi eller tid till, så kanske bäst att hoppa den där stipendietjänsten...

Kontrollera med ditt lärosäte med. De brukar annonsera ut relevanta stipendium vid några tillfällen under året. Sökte själv nyligen ett antal för min utlandspraktik.

Ska kolla upp det

johanhej
2010-11-10, 18:52
Vad är det du ska doktorera inom?

MrBoris
2010-11-10, 20:19
Vad är det du ska doktorera inom?

centimeter-noggrannhets-GNSS (GPS)

MrBoris
2010-12-13, 18:01
Ingen som vet någon annan stipendietjänst eller hur man på lättast sätt kan hitta stipendier? Har fortfarande så mycket att fixa när det gäller Visum osv så jag har ännu inte haft tid att börja leta stipendier... :( Men så fort visum är fixat någongång efter nyår ska jag seriöst leta som en galning

Eiken
2010-12-13, 19:10
Finns böcker att låna på biblioteket har jag för mig som innehåller mängder med olika fonder som delar ut stipendium.


"Stora fondboken" (Stöd och Stipendier) är stipendiernas motsvarighet till bibeln och innehåller uppgifter om 7800 olika stipendier och svenska fonder.

"Scholarship & Grants" (Stöd och Stipendier) är det utländska motsvarigheten och innehåller all information du behöver om cirka 4600 olika utländska fonder och stipendier.

"Stipendieguiden" (Skandinavisk stipendieinformation). Här hittar du information om cirka 2000 olika stipendier och fonder i Sverige och utomlands.

"Fonder och stipendier i Sverige" (Svensk stipendieförening) innehåller information om dryga 1600 svenska fonder och stiftelser som delar ut stipendier.


Visum är förövrigt jobbigt att ansöka om. Snart klar med processen för mitt amerikanska.

MrBoris
2010-12-14, 08:55
Finns böcker att låna på biblioteket har jag för mig som innehåller mängder med olika fonder som delar ut stipendium.



Visum är förövrigt jobbigt att ansöka om. Snart klar med processen för mitt amerikanska.

Tackar så mycket! Ja visst är det ett helvete med visum, tur att jag inte söker permanent boende för då hade jag fått vänta 6månader på besked eller nåt:)