handdator

Visa fullständig version : Effekt av PAKs på immunförsvar, styrka och kroppssammansättning


King Grub
2010-11-10, 10:13
ABSTRACT: Mixed formula supplements are very popular among recreational and professional weightlifters. They are usually known as PAKs and they are supposed to have a synergistic effect of their different nutrients. The purpose of this study was to determine the effects of chronic (4 weeks) PAKS supplementation in combination with strength training on body composition, immune status and performance measures in recreationally trained individuals with or without PAKs supplementation. Methods: Twelve male subjects (Placebo n=6 and PAKs supplement n=6) were recruited for this study. The body composition, one maximum strength repetition tests and immune status were assessed before and after 4 week supplementation. Our data showed that, 4 week PAK supplementation associated with strength exercise not was effective in change strength than compared with placebo group. However, we observed that, PAK supplement was able to improve immune status and reduced body composition when compared with placebo group. These results indicate that, a mixed formula supplement is able to improve immune status and body composition but not maximum strength in recreational strength trained subjects in a 4 weeks period.

J Int Soc Sports Nutr. 2010 Nov 8;7(1):36. PAKs supplement improves immune status and body composition but not muscle strength in resistance trained individuals.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-36.pdf

RassK
2010-11-10, 13:11
Enligt pdf:en bestog deras PAK av:

2.3 g protein
calcium, magnesium, zinc, niacin, folic acid och b12
45 mg c-vitamin
e-vitamin
1 g guarana, 44 mg koffein
2 g bcaa
200 mg kalcium
och 500 mg veteprotein

Ola Wallengren
2010-11-10, 18:17
Maken till dålig studie va det länge sedan jag såg. Att den publicerade den i en "peer-review" tidskrift tycker jag sänker tidskriften rejält.

Cerberus
2010-11-10, 18:35
... vad i helvete skulle de där ingredienserna göra?

hejhopp79
2010-11-10, 19:17
Synergistiska effekter i all ära, men det är väl närmast omöjligt att veta vad som påverkar vad av alla ämnen?

Skulle gärna vilja veta hur mycket vitaminer och mineraler som tillskottet innehöll också

hejhopp79
2010-11-10, 19:24
... vad i helvete skulle de där ingredienserna göra?

Ja de påverkar en hel del biokemiska processer i kroppen, frågan är vad som är vad etc.

Ola Wallengren
2010-11-10, 19:31
Det som jag tycker är mest bedrövligt är att det är 6 personer i varje grupp när förändringar över 4 veckor utvärderas med kaliper och ett symtomformulär med lite olika symtom. Statistiken de använder beskrivs inte men verkar bristfällig.

Lillleif
2010-11-10, 20:50
Skulle gärna vilja veta hur mycket vitaminer och mineraler som tillskottet innehöll också

Det står ju i studien:

64 mg of calcium, 22mg of
magnesium, 1.75mf og zinc, 4mg of
niacin, 60mcg of folic acid and
0.3mg of B2 vitamin.

2x 22.5mg of C vitamin.

5mg of E vitamin

200mg of calcium

Sverker
2010-11-11, 07:05
Det står ju i studien:

64 mg of calcium, 22mg of
magnesium, 1.75mf og zinc, 4mg of
niacin, 60mcg of folic acid and
0.3mg of B2 vitamin.

2x 22.5mg of C vitamin.

5mg of E vitamin

200mg of calcium


Vilket är ingenting, i princip.

malfunction
2010-11-11, 11:18
These results indicate that, a mixed formula supplement is able to improve immune status and body composition but not maximum strength in recreational strength trained subjects in a 4 weeks period.

Kan vara värt att notera att PAK-gruppen började med 22% kroppsfett medan placebogruppen började med 16%.

Ola Wallengren
2010-11-12, 14:46
Exakt, kan lika gärna vara mätfel eller regression to the mean. De har dessutom inte testat grupperna mot varandra utan bara sett en skillnad över tid i ena gruppen. Det kunde därför lika gärna struntat i att ha en placebogrupp.

Angående "immunfuktion" så innefattar detta även väldigt ospecifika symtom som tex ömmhet i musklerna, muskelömhet vid efterföljande träning, hosta, rinnande näsa, huvudvärk, ledsmärta, ömhet i muskelfästen, humörsvängningar, sömsvårigheter, trötthet och aptitlöshet.
Så vitt jag kan se så frågar de inte försökspersonerna om någon av dessa symtom innan studien börjar så de vet inte om de mätt en förändring eller bara en effekt av att de har så små grupper, dvs att folk är olika redan från början.

Jag som själv försöker få studier publicerade blir frustrerad över att det släpps igenom sådan här skit.

William
2010-11-12, 14:59
Jag som själv försöker få studier publicerade blir frustrerad över att det släpps igenom sådan här skit.


Jag förstår och delar din frustration men glöm inte vilken tidskrift denna studien hamnat i. Du kan ju bara tänka dig hur den skulle blivit mottagen av de tidskrifter du riktar dig till, och då menar jag inte ämnesmässigt utan kvalitetsmässigt :)