handdator

Visa fullständig version : Nybörjare!


Salamander94
2010-11-09, 08:09
Vill börja med att säga om jag lagt detta i fel forum del så skulle jag vara tacksam om någon admin flyttar tråden.
____________________________________________


Hej!
Börjar med att säga att jag är en kille på 16 år (Född: 1994).
Jag har endel vikt att minska och min BMI är ganska hög.
Har nu bestämt mig för att gå ner i vikt, mitt mål är att ha gå ner ganska mycket i Juni nästa år, det är 8 månader dit.
Känns att jag vill förlora mitt fett på mage och sånt.
För orkar inte med att vara "tjcok" vilket jag är, jag är inte ute efter att bli muskulös, vilket jag inte strävar efter, utan bara gå ner i vikt, förlora fettet vid hackan, mage, brösten, låren och sånt..
Har ingen speciell vikt att gå i mål utan bara att jag ska lämna allt godis, chips, läsk, hamburgare, pizza och allt sånt!! Och börja träna!
Så jag ska kunna klara detta. Men jag behöver hjälp att komma igång. Hur jag ska träna och allt sånt.

Kommer senare att väga, mäta och omkrets (magen) som jag sedan kommer posta här, sen funderar jag på att fixa ett snyggt diagram på datorn. Och göra ett nytt 1 gång / vecka. För att se hur det gått.

Jag kommer INTE att gå till ett gym, i alla fall inte nu i början, då jag inte gillar att träna bland folk när man är mullig.

Då jag är ungdom har jag inte så mycket pengar, men skulle kunna lägga ner MAX 1000:- på träningsprodukter, om inte min mamma vill sponsra med lite pengar! :) Tips på vad som är bra att har här hemma och ganska billigt? Tipsa gärna om saker som kostar mer än 1000:- så ska jag prata med min mamma om det.

Jag har Wii Fit hemma och kört det lite ibland, men blir aldrig att man kör det hela tiden, utan bara kanske någon gång ibland, men nu har jag bestämt mig! Mer tid till träningen för vill inte bli "tjockare" än vad jag är nu.

Hoppas ni på forumet stödjer mig och kan hjälpa mig med min träning.
Jag funderar på att träna ungefär 1 timme/dag hemma inomhus.
Sen att ta promenader på 30 min, så sammanlagd träning på 1½ / dag.
Är detta för lite?
Tänkte träna den där timmen med Wii fit, mest styrkeövningarna.
Kan gå mer in på det när jag satt igång med allt.
Sen även att göra situps, armhävningar och upphopp.

Jag tycker denna träning känns bra. Dock har jag ju inte kört det än.
Borde jag ändra något? Lägga till? Tacksam för alla tips.
Tänkte göra en plan på datorn vad jag ska göra och det ska göra 1 gång / dag. Med kanske 1 dags vila har inte tänkt på det.

Har en iPhone så finns det några bra träningsapss som ni använder?

Vad i kosten borde jag ändra på? Tycker jag är ganska "vanligt" idag, men kan säkert missta mig. Brukar äta vanlig mat t.ex kött med potatis, fisk, köttbullar... ja kommer väll inte på allt haha! Men brukar äta vanlig mat som man lagar hemma själv. Sen kanske pizza 1-2/månad är helt olika, men det ska jag sluta med helt!


Tror detta var allt. Men har säkert glömt något.

Sammanfogar alla frågor här nedan:


Vad borde jag köpa för träningsprodukter?
Ska jag träna som jag beskriver ovan? Borde jag ändra på något?
Vad i kosten borde jag ändra i kosten?
Bra att använda Wii Fit som träningsprogram?
Andra tips till mig som jag borde göra?



Som sagt, detta var nog allt och vill ha all hjälp jag kan få!
Om ni har övriga tips och vad ni tycker om detta skulle jag bli väldigt tacksam för det.


Det var allt från mig! Hoppas för svar och tips!
// Salamander94!

piilzner
2010-11-09, 08:37
Välkommen hit!

Vad är din längd/vikt?

Enda sättet att gå ner i vikt är att göra av med mer energi än vad du stoppar i dig.
Läs Deffguiden av King Grub om du inte redag gjort det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Prova minska på kolhydraterna, öka proteinintaget och kanske äta mindre än vad du gör idag. Dock svårt att säga utan din längd/vikt!
Men har du 8månader på dig så ska det nog inte va några problem :)

Lycka till

Salamander94
2010-11-09, 09:26
Tack för det!
Känns skönt att ta tag i detta på allvar.

Jag ska läsa igenom den guiden. :)

Längd: 160 cm.
Vikt: 83 kg

Kan vara 160-161cm, mätte mig själv nyss. Och vågen vi har är ingen digital så vet inte hur det är, men är väll på ett ungefär. Ska väga mig med Wii Fit vågen sen för att se om det blir någon skillnad.

Ska ta till mig det du skrev och inte äta lika mycket. Men tycker jag inte äter överdrivet mycket.

Savantielle
2010-11-09, 11:05
Tack för det!
Ska ta till mig det du skrev och inte äta lika mycket. Men tycker jag inte äter överdrivet mycket.

Tjena! Kul att du tar tag i träningen och ber om råd :) Jag trodde också att jag inte åt överdrivet mycket innan jag bestämde mig för att kolla kalorier på allt jag åt under en vecka. Kom fram till att jag åt precis lagom för att varken gå upp eller ner i vikt på mina träningsdagar. I och med att man inte gör sig av med lika mycket energi när man inte tränar så ledde detta till ett överskott på dagar jag inte tränade.

Det jag kom fram till var att alla småsaker var "bovarna" i dramat. Alla extra knäckemackor med smör och ost innan man la sig, med ett glas mjölk. Alla extra frukter etc. Lägger man ihop allt sånt som man småäter under en hel dag kan det lätt bli en extra måltid. Mitt råd skulle vara att du faktiskt kollar hur mycket du sätter i dig (finns flera websidor som kan hjälpa med detta) under en vecka eller så och jämför det med vad du behöver få i dig (ditt BEE). Däremot är det inte nödvändigt att räkna kcal (kalorier) hela tiden efter det. Utan bara för att skapa dig en bild utav vad du får i dig och hur mycket protein/fett/kolhydrat står för i din kost.

Angående kosten så mättar fett och protein bättre än kolhydrat, men var inte rädd för att ha med det i kosten. Finns många som går till överdrift och anser kolhydrat vara boven. Kan vara för att kolhydrat binder till sig vatten och gör att vikten kan diffa rätt mycket beroende på dagar.

Ett annat tips jag skulle ge dig är att använda vikten som en indikator och inget annat. Spegeln och hur du känner dig är det absolut bästa du kan använda dig utav. Har säkert glömt något men hoppas du kan ta till dig något. Och lycka till!

young_george
2010-11-09, 11:14
Ska ta till mig det du skrev och inte äta lika mycket. Men tycker jag inte äter överdrivet mycket.

Tyvärr hjälper det inte vad man tycker. Jag har aldrig träffat en tjock person som tycker att dom äter mycket, eller en smal person som tycker att dom äter lite.

Du behöver inte demonisera någon särskild mat. Det är egentligen inget fel på pizza eller hamburgare som mat, problemet är att det är väldigt mycket kalorier i maten vilket gör att man snabbt äter mer energi från maten än vad man gör av med.

Jag antar att det främst är din mamma som lagar maten hemma, och du äter i skolan i övrigt?
Jag rekommenderar att du alltid tar halva portioner från vad du brukar äta, och fyller på med extra grönsaker istället. Detta kan du göra själv i skolan, men även be din mamma (eller den som lagar mat i ditt hushåll) att lägga upp mindre mat så behöver du inte frestas att ta extra så att säga.

Sen skulle jag rekommendera att du iaf tar mod till dig och går till ett gym. Ingen där bryr sig om du är smal, fet, mullig eller stor som ett hus. Man tror att folk är väldigt intresserade men alla är där för att ta hand som sin egen kropp, och jag lovar att alla där har egna problem/komplex.

Starta gärna även en dagbok här där vi kan följa hur det går, och se till att du sköter dig ;)

Salamander94
2010-11-09, 11:38
Tjena! Kul att du tar tag i träningen och ber om råd :) Jag trodde också att jag inte åt överdrivet mycket innan jag bestämde mig för att kolla kalorier på allt jag åt under en vecka. Kom fram till att jag åt precis lagom för att varken gå upp eller ner i vikt på mina träningsdagar. I och med att man inte gör sig av med lika mycket energi när man inte tränar så ledde detta till ett överskott på dagar jag inte tränade.

Det jag kom fram till var att alla småsaker var "bovarna" i dramat. Alla extra knäckemackor med smör och ost innan man la sig, med ett glas mjölk. Alla extra frukter etc. Lägger man ihop allt sånt som man småäter under en hel dag kan det lätt bli en extra måltid. Mitt råd skulle vara att du faktiskt kollar hur mycket du sätter i dig (finns flera websidor som kan hjälpa med detta) under en vecka eller så och jämför det med vad du behöver få i dig (ditt BEE). Däremot är det inte nödvändigt att räkna kcal (kalorier) hela tiden efter det. Utan bara för att skapa dig en bild utav vad du får i dig och hur mycket protein/fett/kolhydrat står för i din kost.

Angående kosten så mättar fett och protein bättre än kolhydrat, men var inte rädd för att ha med det i kosten. Finns många som går till överdrift och anser kolhydrat vara boven. Kan vara för att kolhydrat binder till sig vatten och gör att vikten kan diffa rätt mycket beroende på dagar.

Ett annat tips jag skulle ge dig är att använda vikten som en indikator och inget annat. Spegeln och hur du känner dig är det absolut bästa du kan använda dig utav. Har säkert glömt något men hoppas du kan ta till dig något. Och lycka till!

Tack för dom raderna! :) Ska kolla upp under veckan vad jag äter för att se hur mycket det är. Känns som att jag äter "normalt" för en kille i min ålder.
Men kan säkert vara mer än vad man tror.
Ska tänka på det där med att små äta om dagarna. Brukar bli någon extra frukt, macka när man kommer hem från skolan, macka till kvällen.
Ska börja dra ner på det för som du säger kan ju det också ha stor betydelse.

Tack för att du tog dig tid och vill hjälpa, det stärker än att folk vill hjälpa och att dom bryr sig. Tar till mig det du skrev. :)


Tyvärr hjälper det inte vad man tycker. Jag har aldrig träffat en tjock person som tycker att dom äter mycket, eller en smal person som tycker att dom äter lite.

Du behöver inte demonisera någon särskild mat. Det är egentligen inget fel på pizza eller hamburgare som mat, problemet är att det är väldigt mycket kalorier i maten vilket gör att man snabbt äter mer energi från maten än vad man gör av med.

Jag antar att det främst är din mamma som lagar maten hemma, och du äter i skolan i övrigt?
Jag rekommenderar att du alltid tar halva portioner från vad du brukar äta, och fyller på med extra grönsaker istället. Detta kan du göra själv i skolan, men även be din mamma (eller den som lagar mat i ditt hushåll) att lägga upp mindre mat så behöver du inte frestas att ta extra så att säga.

Sen skulle jag rekommendera att du iaf tar mod till dig och går till ett gym. Ingen där bryr sig om du är smal, fet, mullig eller stor som ett hus. Man tror att folk är väldigt intresserade men alla är där för att ta hand som sin egen kropp, och jag lovar att alla där har egna problem/komplex.

Starta gärna även en dagbok här där vi kan följa hur det går, och se till att du sköter dig ;)

Det har du rätt i, som personen ovan rekommenderade så ska jag kolla vad jag äter under 1 vecka för att se hur det egentligen ligger till.

Så jag kan fortsätta äta en pizza någon gång ibland? Fast det inte är lika bra som annan mat eftersom man får i sig mera kalorier?

För det mesta lagar min mamma mat, men ibland så lagar jag mat om hon inte är hemma eller kommer hem sent. På vardagarna äter jag mat i skolan, brukar ta en tallrik och sen grönsaker till det, dock brukar inte maten vara så god så äter mest grönsaker. Fast började nyligen gymnasiet och tycker maten är "äckligare" här än på min förra skola.
Ska försöka att äta mer grönsaker hemma än vad jag brukar göra.

Självklart skulle ju ett gym vara bäst, men känns såå pinsamt när man är mulligare än dom flesta där. För gick där några gånger med en kompis, dom flesta som är där är ungdomar som tränar mer muskler och som inte är mulliga.
Vilket gör det hela mera pinsamt.. då jag bor i en relativt liten stad..

Bra idé ska senare idag skapa en dagbok där jag skriver vad som händer om dagarna. Kommer skicka länken här sen! :)

Salamander94
2010-11-09, 11:55
Var borde jag skapa träningsdagboken/bloggen?
Blogg.se? shapelink.com? Eller borde jag skapa den här på kolo?
Vart har ni era (om ni har)?

WHITEFOLKS
2010-11-09, 12:07
När det gäller mat så handlar det ju inte om att äta "nyttigt", det handlar bara om energi (när det gäller viktnedgång).

Nykropp
2010-11-09, 12:08
Först och främst, välkommen hit! Grymt bra av dig att du vill ta tag i din viktsituation. Som tidigare sagts, gå till gym. Det är du själv som skapar spöken om att andra skulle bry sig om hur du ser ut där. Dom flesta har fullt upp med sig själva. Samt att om dom har tid att tycka saker om dig så tränar dom själva inte hårt nog.

Ingen dömer någon annan. Du kommer också finna att det är fler i samma situation på gymmet som du är. Tycker du det är pinsamt så ta reda på när det är minst folk där och ta dig dit då.

Strunta i att lägga massa pengar på tillskott osv när du är så ung och inte har pengar. Lägg det hellre på ett gymkort och ät bättre/ändra kostvanorna så sköter sig resten själv. :)

Behöver du hjälp så hör av dig.


Just det dina frågor.
* Vad borde jag köpa för träningsprodukter? Träningsskor kortbyxor och en tshirt till gymmet.
* Ska jag träna som jag beskriver ovan? Borde jag ändra på något? Jag skulle försöka hinna med 3 pass eller så på gym i veckan.
* Vad i kosten borde jag ändra i kosten? Beskriv exakt vad du äter under 3 dagar så skall vi hjälpa dig.
* Bra att använda Wii Fit som träningsprogram? Bättre än inget, men gym är bättre.
* Andra tips till mig som jag borde göra? Skaffa Shape up på iphone (gratis) där kan du se kalorier på det mesta som går att äta.

Som sagt, gå genom vad du äter och hitta kaloribovarna. Tex bröd, dricka, alkohol.

Salamander94
2010-11-09, 19:04
Först och främst, välkommen hit! Grymt bra av dig att du vill ta tag i din viktsituation. Som tidigare sagts, gå till gym. Det är du själv som skapar spöken om att andra skulle bry sig om hur du ser ut där. Dom flesta har fullt upp med sig själva. Samt att om dom har tid att tycka saker om dig så tränar dom själva inte hårt nog.

Ingen dömer någon annan. Du kommer också finna att det är fler i samma situation på gymmet som du är. Tycker du det är pinsamt så ta reda på när det är minst folk där och ta dig dit då.

Strunta i att lägga massa pengar på tillskott osv när du är så ung och inte har pengar. Lägg det hellre på ett gymkort och ät bättre/ändra kostvanorna så sköter sig resten själv. :)

Behöver du hjälp så hör av dig.


Just det dina frågor.
* Vad borde jag köpa för träningsprodukter? Träningsskor kortbyxor och en tshirt till gymmet.
* Ska jag träna som jag beskriver ovan? Borde jag ändra på något? Jag skulle försöka hinna med 3 pass eller så på gym i veckan.
* Vad i kosten borde jag ändra i kosten? Beskriv exakt vad du äter under 3 dagar så skall vi hjälpa dig.
* Bra att använda Wii Fit som träningsprogram? Bättre än inget, men gym är bättre.
* Andra tips till mig som jag borde göra? Skaffa Shape up på iphone (gratis) där kan du se kalorier på det mesta som går att äta.

Som sagt, gå genom vad du äter och hitta kaloribovarna. Tex bröd, dricka, alkohol.

Du har säkert rätt att det är jag som tror att alla bryr sig.. men känner ändå att jag inte vill gå till ett gym, i alla fall inte nu i början, möjligtvis senare. :)

Tack för det tipset ska ringa och kolla när det brukar vara minst folk, så ska jag försöka att få med en polare så känns det nog lite bättre. :)

Såg att du själv gjort gått igenom samma sak som jag. Skickar ett PM!

Frågorna jag ställde, som du svarade på.

2. Menar du 3 pass / vecka?
3. Ska skriva ner från imorgon (Onsdag) tills Fredag vad jag äter. skriver även upp i 1 vecka för dom som vill se det.
4. Blir att köpa wii fit i början då!
5. Har skaffat den och håller på att lära mig lite hur den funkar. =)


Började för ungefär 1 vecka sen att endast äta mörkt bröd. Dricker multivitamin dryck, bra/dåligt?
Alkohol blir det inte så mycket av, mer läsk vilket jag ska sluta med helt.

Salamander94
2010-11-09, 19:15
När det gäller mat så handlar det ju inte om att äta "nyttigt", det handlar bara om energi (när det gäller viktnedgång).

Kan du vidareutveckla? :)

coolboynesko
2010-11-09, 19:22
Kan du vidareutveckla? :)

Du ska äta mat som är kalorisnål:)

WHITEFOLKS
2010-11-09, 19:29
Du ska äta mat som är kalorisnål:)

Inte nödvändigtvis.

Så många snöar in på att "nyttig" mat är bra oavsett och äter man "nyttigt" så går man ner i vikt vilket inte är sant.

Det är energiunderskott som får dig att gå ner i vikt, inte matens "kvalitet". Som exempel kan man ju se killen med "twinkiedieten".

coolboynesko
2010-11-09, 19:33
WHITEFOLKS: Formulerade mig fel, men jag menar så som du säger!

Savantielle
2010-11-09, 19:57
mer läsk vilket jag ska sluta med helt.

Bara att slå över till Cola Zero ifall du blir sugen tycker jag. Går man "cold turkey" (dvs slutar helt och abrupt) så brukar man oftast falla tillbaks i gamla vanor inom kort eller föräta sig (dricka i det här fallet). Krävs en jävla vilja och disciplin för att sluta med något helt. Som andra sagt, handlar inte om att sluta med en viss sorts mat, handlar bara om mängden. Smäller du i dig normal kost och en pizza på kvällen så hamnar du mest troligt över kaloribalans. Jag äter bara lite mindre på de dagar jag känner att jag vill smälla i mig kakor/godis/kebab/pizza och dylikt, har inte påverkat mina resultat avsevärt (och det är det alltid värt ;)).

Känner du inte att du vill gå på gym så ska du inte göra det tills du känner dig bekväm eller om du tror att du skulle tappa fokus. Köp hem ett par resistansband (agerar som vikter fast är mycket billigare) och kör promenader ute ev. cardio så ska du se att kilona kommer rasa på nolltid. Detta förutsatt att du sköter både kost och vila såklart!

Angående multivitamin så skulle jag rekommendera det i tablettform istället och dricka den sortens juice/dryck du anser vara godast. Äter själv tillskott i form av multivitamin och omega-3. Ser fram emot att få se vad du äter, lycka till!

Pritis
2010-11-09, 21:12
Alltid kul att höra att någon ska börja träna! Att försöka komma till gymmet och känna sig bekväm där är nog något du verkligen ska satsa på. Det kan ta en liten stund, men sen förstår man att vi alla har någon form av komplex. Annars hade vi inte varit där :)
Du måste inte gå ofta i början, men det är bra att försöka komma upp i 2-3 ggr. Ofta så kan man få en del hjälp av personalen som kan hjälpa dig sätta upp realistiska mål.

Lycka till! Kommer gå finfint!

Salamander94
2010-11-10, 13:56
Bara att slå över till Cola Zero ifall du blir sugen tycker jag. Går man "cold turkey" (dvs slutar helt och abrupt) så brukar man oftast falla tillbaks i gamla vanor inom kort eller föräta sig (dricka i det här fallet). Krävs en jävla vilja och disciplin för att sluta med något helt. Som andra sagt, handlar inte om att sluta med en viss sorts mat, handlar bara om mängden. Smäller du i dig normal kost och en pizza på kvällen så hamnar du mest troligt över kaloribalans. Jag äter bara lite mindre på de dagar jag känner att jag vill smälla i mig kakor/godis/kebab/pizza och dylikt, har inte påverkat mina resultat avsevärt (och det är det alltid värt ;)).

Känner du inte att du vill gå på gym så ska du inte göra det tills du känner dig bekväm eller om du tror att du skulle tappa fokus. Köp hem ett par resistansband (agerar som vikter fast är mycket billigare) och kör promenader ute ev. cardio så ska du se att kilona kommer rasa på nolltid. Detta förutsatt att du sköter både kost och vila såklart!

Angående multivitamin så skulle jag rekommendera det i tablettform istället och dricka den sortens juice/dryck du anser vara godast. Äter själv tillskott i form av multivitamin och omega-3. Ser fram emot att få se vad du äter, lycka till!

Ska fundera på det där med coca cola zero, men då jag inte gillar smaken av den så ska jag nog hellre sluta helt. Visst det kan vara svårt. Men jag ska lyckas för jag VILL verkligen inte vara "tjock" längre!

Ska tänka på det där att inte äta lika mycket dom dagarna jag vill ha pizza/kebab/godis eller dylik.

Kommer nog bli gymmet senare, kanske i januari nästa år. :)
För då har jag säkert gått ner några kilon.
Vart kan jag köpa: "resistansband"? Hittade inget när jag googlade.
Blir nog att ta promenader ute än att skaffa dyra maskiner.

Varför ska man äta tillskott? Är det inte bättre att äta saker med mindre kalorier? Sen är jag osäker på att personer under 18 år får ta vissa tillskott.


Alltid kul att höra att någon ska börja träna! Att försöka komma till gymmet och känna sig bekväm där är nog något du verkligen ska satsa på. Det kan ta en liten stund, men sen förstår man att vi alla har någon form av komplex. Annars hade vi inte varit där :)
Du måste inte gå ofta i början, men det är bra att försöka komma upp i 2-3 ggr. Ofta så kan man få en del hjälp av personalen som kan hjälpa dig sätta upp realistiska mål.

Lycka till! Kommer gå finfint!


Som flera i tråden säger så är att gå till gymmet bäst, jag förstår er alla. Men just nu känner jag att jag inte vill dit då jag är mullig, och känns fel på något vis. När jag var där med en kompis (innan sommaren), så kändes det som att folk tittade.. så känns inte direkt "jag" att gå dit.
Men ska ändå se över det för att sedan se om jag kan ta mig dit efter årsskiftet då jag säkert förlorat några kilon. :)

Då det är ett ganska litet gym och det är badhus i samma så brukar personalen nästa aldrig vara där uppe.

Tackar! Jo hoppas att det går bra och att jag inte faller tillbaka i samma gamla vanor..

Salamander94
2010-11-10, 13:57
Tänkte nu skaffa en blogg/dagbok för att dokumentera vad jag äter, hur jag tränar och allt det.
Så tips på vad bloggen/dagboken ska heta och vart jag ska ha den? :)

Salamander94
2010-11-10, 16:13
Lägger till svar till: "Savantielle".

Hur sover jag bra?
8 timmar / dygn? mer eller mindre? :)

Savantielle
2010-11-10, 23:00
Vart kan jag köpa: "resistansband"?

Varför ska man äta tillskott? Är det inte bättre att äta saker med mindre kalorier? Sen är jag osäker på att personer under 18 år får ta vissa tillskott.


Drog iväg ett PM om banden då länkning är förbjuden. :)

Med tillskott så menade jag multivitamin och omega-3, det är knappt nämnbara kalorier i dessa och är bara till för att det är svårt att få i sig alla vitaminer som kroppen behöver utan en riktigt balanserad kost. Multivitaminen (jag använder själv Enomdan) täcket behoven för de flesta vitaminerna.

Anledningen till att jag tar omega-3 är för de nyttiga fetterna i oljan (kan rekommendera en bra ifall du vill ta) som justerar allt ifrån insulinnivåer till att smörja hjärnan. Svårt att få i sig tillräckligt om man inte äter rikligt med fisk (av rätt sort då också).

Savantielle
2010-11-10, 23:06
Lägger till svar till: "Savantielle".

Hur sover jag bra?
8 timmar / dygn? mer eller mindre? :)

Finns ett par bra artiklar här som förklarar varför. Jag sover mellan 22-06 då det ger mig tillräckligt med sömn. Vissa behöver 7, andra 10 timmar. Men då jag började sova mellan 22 och 06 gav det mig mycket mer energi än om jag sov mellan 00-08 t.ex. Är helt upp till dig dock! Så länge du känner dig utvilad. Som artiklarna nämner är det aldrig bra med t.ex. TV-tittande eller dator innan du ska sova. Smaklig läsning!

http://traningslara.se/somn-del-1/
http://traningslara.se/somn-del-2/
http://traningslara.se/somn-del-3/
http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/

Ledsen för dubbel-post, riktigt trött efter 14 timmar på campus :), lovar att multicitera nästa gång ;)

Salamander94
2010-11-10, 23:36
Drog iväg ett PM om banden då länkning är förbjuden. :)

Med tillskott så menade jag multivitamin och omega-3, det är knappt nämnbara kalorier i dessa och är bara till för att det är svårt att få i sig alla vitaminer som kroppen behöver utan en riktigt balanserad kost. Multivitaminen (jag använder själv Enomdan) täcket behoven för de flesta vitaminerna.

Anledningen till att jag tar omega-3 är för de nyttiga fetterna i oljan (kan rekommendera en bra ifall du vill ta) som justerar allt ifrån insulinnivåer till att smörja hjärnan. Svårt att få i sig tillräckligt om man inte äter rikligt med fisk (av rätt sort då också).

Tack för det, återkommer via PM.

Borde jag ta detta? Eller bör jag kolla upp vilka vitaminer jag får i mig?
Hjälper detta till min viktminskning och gör att jag mår bättre?

Då jag är vädligt ny inom detta, så bör jag äta omega-3 för att må bättre och hjälper mig i min viktminskning?
Tipsa gärna en och skriva lite mer, skicka PM om du så vill. :)

Finns ett par bra artiklar här som förklarar varför. Jag sover mellan 22-06 då det ger mig tillräckligt med sömn. Vissa behöver 7, andra 10 timmar. Men då jag började sova mellan 22 och 06 gav det mig mycket mer energi än om jag sov mellan 00-08 t.ex. Är helt upp till dig dock! Så länge du känner dig utvilad. Som artiklarna nämner är det aldrig bra med t.ex. TV-tittande eller dator innan du ska sova. Smaklig läsning!

http://traningslara.se/somn-del-1/
http://traningslara.se/somn-del-2/
http://traningslara.se/somn-del-3/
http://traningslara.se/for-lite-somn-forstor-din-viktnedgang-och-forsamrar-halsan/

Ledsen för dubbel-post, riktigt trött efter 14 timmar på campus :), lovar att multicitera nästa gång ;)

Ska tänka över hur jag sover, men brukar bli väldigt olika.
Tänkte om det är några visst antal timmar man bör sova för att förbränna fett bättre? Har för mig jag läst lite omdet.

Jag ska läsa igenom dom artiklarna du skickade! : )

Dom förlåter dig nog, får du hoppas :whipped:

Savantielle
2010-11-10, 23:43
Som jag skrev i PM, läs på om de olika vitaminerna och fördelarna de kan ge. Äter personligen bara det då jag varje dag inte kan få i mig alla sorts vitaminer eller tillräckligt med omega-3 fetter.

När det kommer till sömn är jämnare mönster (i.e sova på ungefär samma tider) alltid bättre, men så länge du sover bra (läs tillräckligt) så kommer kroppen återhämta sig snabbare och du kan fortsätta träna utan problem. Kan du träna utan problem så växer musklerna och detta leder till ännu mer fettförbränning. Sover du mer (läs tillräckligt) så består förlusten av massa till en större procent del fett, sover du mindre så ryker även muskler med.

Nykropp
2010-11-11, 08:18
Men i första hand så gäller det ju att komma igång och röra dig. Samt att få ordning på kosten. Vitaminer kan man ju ta om man vill, men man överlever ju utan dom också om du äter ordentligt. Eftersom pengar kan vara en känslig fråga då du är så ung.

Men ta långa promenader. Det kanske finns något elljusspår i närheten med "utegym" alla rocky? ;)

Gå ut i skog och mark och ta dig över stock och sten, det bränner också fint i ben och kropp.

Det viktigaste är egentligen att du inte forskar dig trött. Utan börja bara. Du kommer lära dig under resans gång.
Skall bli kul att se bilder osv. Skämmas behöver du inte göra, kolla på mina första bilder. *ASG*

Salamander94
2010-11-11, 18:33
Men i första hand så gäller det ju att komma igång och röra dig. Samt att få ordning på kosten. Vitaminer kan man ju ta om man vill, men man överlever ju utan dom också om du äter ordentligt. Eftersom pengar kan vara en känslig fråga då du är så ung.

Men ta långa promenader. Det kanske finns något elljusspår i närheten med "utegym" alla rocky? ;)

Gå ut i skog och mark och ta dig över stock och sten, det bränner också fint i ben och kropp.

Det viktigaste är egentligen att du inte forskar dig trött. Utan börja bara. Du kommer lära dig under resans gång.
Skall bli kul att se bilder osv. Skämmas behöver du inte göra, kolla på mina första bilder. *ASG*

Det är sant det.. det svåraste som jag känner just nu är att äta rätt.
Precis det finns ju inte pengar i massor, utan är ju begränsat och ska räcka till massa saker. Men jag kollat på lite saker som jag kanske ska köpa.

Jo det finns 2 st olika elljusspår här i närheten, ena på 2.5 km och det andra på 5 km.

Ska inom kort ta bilder och sånt.. men är inte 100% på att jag publicerar dom här. För som sagt, jag tycker det är pinsamt och tänk om mina kompisar skulle se detta.. tror det inte skulle vara något fel med själv träningen och det, men jag skulle skämmas ifall jag publicerade bilderna. Men vi får se vad som händer. :)

Tänkte skapa en blogg nu. Skickar den här i tråden inom kort.

Salamander94
2010-11-11, 19:04
Har nu skapat bloggen. Den fick heta: nyttliiv.webblogg.se (http://nyttliiv.webblogg.se/)
Har dock inte skrivit några inlägg än och inte fixat design. Men det kommer! :)

Savantielle
2010-11-11, 19:59
För som sagt, jag tycker det är pinsamt och tänk om mina kompisar skulle se detta.. tror det inte skulle vara något fel med själv träningen och det, men jag skulle skämmas ifall jag publicerade bilderna.

Vad är det för jäkla polare om de skulle racka ner på dig? *slap* Här har vi inga fördommar, bara att posta så vi kan hjälpa dig och gratulera dig till din framgång senare! Bookmark på bloggen :)

Nykropp
2010-11-11, 20:14
Det är sant det.. det svåraste som jag känner just nu är att äta rätt.
Precis det finns ju inte pengar i massor, utan är ju begränsat och ska räcka till massa saker. Men jag kollat på lite saker som jag kanske ska köpa.

Jo det finns 2 st olika elljusspår här i närheten, ena på 2.5 km och det andra på 5 km.

Ska inom kort ta bilder och sånt.. men är inte 100% på att jag publicerar dom här. För som sagt, jag tycker det är pinsamt och tänk om mina kompisar skulle se detta.. tror det inte skulle vara något fel med själv träningen och det, men jag skulle skämmas ifall jag publicerade bilderna. Men vi får se vad som händer. :)

Tänkte skapa en blogg nu. Skickar den här i tråden inom kort.

Kan säga att du kommer få mycket stöd om du postar bilderna här. Du måste vända på steken och sluta tänka att alla kommer tracka dig. Det enda jag har mött här är stöd och beundran för att man faktiskt tar tag i skiten. :)

Salamander94
2010-11-12, 00:32
Vad är det för jäkla polare om de skulle racka ner på dig? *slap* Här har vi inga fördommar, bara att posta så vi kan hjälpa dig och gratulera dig till din framgång senare! Bookmark på bloggen :)

Kanske bara en bild jag får... att jag inte direkt är träningskillen (vilket jag inte är, förrän nu!)
Jo kanske blir att posta bilderna här ändå. Tackar, har inte riktigt kommit igång med bloggen än, men ska ta tag i det imorgon! :)

Kan säga att du kommer få mycket stöd om du postar bilderna här. Du måste vända på steken och sluta tänka att alla kommer tracka dig. Det enda jag har mött här är stöd och beundran för att man faktiskt tar tag i skiten. :)

Vet inte varför jag hela tiden tänker att jag kommer få skit, men kan bero på att jag var mobbad i 2an, och "halv" mobbad 7-9 då jag vart kallad saker pga min övervikt... :(
Så härligt att folk har mött dig på det sättet.
Var du tveksam innan du postade bilderna?

Nykropp
2010-11-12, 08:28
Kanske bara en bild jag får... att jag inte direkt är träningskillen (vilket jag inte är, förrän nu!)
Jo kanske blir att posta bilderna här ändå. Tackar, har inte riktigt kommit igång med bloggen än, men ska ta tag i det imorgon! :)



Vet inte varför jag hela tiden tänker att jag kommer få skit, men kan bero på att jag var mobbad i 2an, och "halv" mobbad 7-9 då jag vart kallad saker pga min övervikt... :(
Så härligt att folk har mött dig på det sättet.
Var du tveksam innan du postade bilderna?

Nej det var jag inte, men du behöver ju inte posta så ansiktet är med.
Anledningen till att jag inte var tveksam är att jag ville hänga ut mig själv så mycket som möjligt. Detta för att minska risken för ett misslyckande.
Det var därför jag startade bloggen, startade en träningsdagbok här. La ut alla bilder utan att på något sätt försköna det hela. Allt för att ett misslyckande inte skulle vara ett alternativ. :)

Givetvis så tar det mot att lägga ut bilder där man är fet som en jävla gris. Men samtidigt så sporrar det att mosa på i träningen och mot målet. Och när det gått snart 4 månader som det gjort för mig och jag har lyckats skala bort över 18 kilo minst så är det en påminnelse om hur det var och vart jag är på väg.

Se det så här. Du var mobbad för din vikt men har bestämt dig att göra något åt det. Skulle någon av dina plågoandar yttra ett ord så kan du ju i alla fall säga. Jag var fet men skall göra något åt det. Du var dryg och otrevlig men verkar inte vilja göra något åt dina egna problem. ;)