handdator

Visa fullständig version : Fullvärdigt/icke Fullvärdigt protein


Officer
2003-11-03, 23:25
Jag är ingen kostexpert, så ursäkta mitt okunnande.

Kompletterar fullvärdigt protein, det icke-fullvärdiga proteinet i en måltid?
Låt säga att jag käkar lite pasta (som inte har fullvärdigt protein), tillsammans med t ex två ägg..
Det blir ju inte mycket fullvärdigt protein jag får i mig då, men det blir väl en 25-30 gram protein totalt ändå (om jag käkar så mycket pasta).
Hur blir det med den "optimala muskeltillväxten" då? Tar den bara nytta av det 12-13 gram fullvärdiga proteinet från ägg till muskelbygge, och skiter i att bygga muskler av pastans protein?

Pasta/ägg var bara ett exempel, kan ju vara vilken annan fullvärdig/icke-fullvärdig protein-kombination som helst.

Spike
2003-11-03, 23:52
Fördelen med att kombinera är ju att dom kompletterar varran!

Sverker
2003-11-04, 06:44
Visst kompletterar olika protein varandra.

Forskningen har valt äggalbumin ( äggvita ) eller laktalbumin ( vassleprotein ) som referens för att de ligger nära mäniskans behov av olika protein.

De icke essentiella aminosyrorna omsätts ganska snabbt i kroppen och bildas direkt när de behövs för muskelbygge.
De essentiella aminosyrorna kan kroppen behålla några timmar innan de omvandlas till energi istället.

Detta betyder att du kan äta din pasta, som har för lite av den viktiga aminosyran lysin till lunch, och komplettera upp det proteinet två timmar senare med en proteindrink av mjölk. Mjölk har ett stort överskott av lysin och kompletterar vete.
Givetvis är det bäst att äta båda samtidigt för då kommer det aldrig att saknas en aminosyra.

Det är svårt att komplettera med ägg. Ägg är så perfekt att det kan helt enkelt inte komplettera upp något annat protein. Möjliogen kan det hjälpa upp mjölk något. Men mjölk i sig är också nästan komplett.

Denna kunskap är viktig främst när man inte äter kompletta animaliska protein utan väljer att äta bönor, linser, ärtor, ris, vet, potatis etc.