handdator

Visa fullständig version : Knäböjens inverkan på marklyftskapacitet/styrka


MackeJuve
2010-11-08, 20:38
Är rätt stark i marklyft(202,5*1) medan jag är svag i knäböj(110*4/5), även sett till bänkpress(105*3). Hur mycket hör knäböj och marklyft ihop? Känns ju som en stark knäböjare bör ha rejäl fördel i den första fasen av lyftet, när benen kopplas in som mest. Kommer det ta "stopp" i marklyft efter ett tag om jag inte får upp benstyrkan? För grejen är den att jag har en förmåga att prioritera bort benpassen titt som tätt, så än så länge har ökningarna skett väldigt periodvis, och sedan har jag fått börja om lite.

Frågar detta då marklyft är min favoritövning för tillfället och skulle gärna vilja öka en del till där :)

ARMSTARK
2010-11-09, 08:39
Jag skulle nog säga att marken ger mer för böjen än tvärt om. Oftast är det överkroppen som faller fram i böjen pga svag korsrygg. Är man stark i mark är det sällan ett problem.

Den enorma skillnaden i böj och mark som du har beror nog mer på psyke än styrka, om du skulle böja i ett rack skulle du jämna ut siffrorna rejält.

Torsk_ole
2010-11-09, 11:08
Jag är likadan :D, dvs oproportionerligt starkare i mark än böj (200x4 vs 140x3).

Men för min del beror det mest på att jag inte tränar böj tillräckligt ofta och mycket samt springer för mycket.

spoon
2010-11-09, 11:12
Jag är också likadan. 1x200 vs 1x140. Jag tror dock att jag inte kommer så mycket längre om jag inte arbetar till mig starkare ben.

Turbo Rico
2010-11-09, 11:15
Själv tycker jag frontböj har gett mig en hel del i mark. Frontböjen ställer ganska högra krav på att man är extremt rak i ryggen och det gynnar en i marklyft.

Stefan J
2010-11-09, 11:36
Jag är likadan :D, dvs oproportionerligt starkare i mark än böj (200x4 vs 140x3).

Men för min del beror det mest på att jag inte tränar böj tillräckligt ofta och mycket samt springer för mycket.

Jag är också likadan. 1x200 vs 1x140. Jag tror dock att jag inte kommer så mycket längre om jag inte arbetar till mig starkare ben.

Detta är ju helt normala proportioner. Det är oftast tyngre människor där böjen brukar krypa närmare markresultaten. I SL ser man ofta att knäböj ökar betydligt snabbare av viktuppgång än marklyft.

pialia
2010-11-09, 12:02
Detta är ju helt normala proportioner. Det är oftast tyngre människor där böjen brukar krypa närmare markresultaten. I SL ser man ofta att knäböj ökar betydligt snabbare av viktuppgång än marklyft.

Är inte det mest på grund av att man har mer utrustning som gynnar knäböj än du har i marklyft? Jag är ingen styrkelyftare men det är iaf min uppfattning.

Torsk_ole
2010-11-09, 12:20
Detta är ju helt normala proportioner. Det är oftast tyngre människor där böjen brukar krypa närmare markresultaten. I SL ser man ofta att knäböj ökar betydligt snabbare av viktuppgång än marklyft.

Jaså, ja det kanske är normalt. Jag har inte så bra koll. Tycker mest att när man kollar här vad folk har för resultat så böjer folk bra mycket mer i förhållande till mark än vad jag gör.

Mapa
2010-11-09, 12:22
Är inte det mest på grund av att man har mer utrustning som gynnar knäböj än du har i marklyft? Jag är ingen styrkelyftare men det är iaf min uppfattning.

de stefan nämner gäller även raw.

när jag började för 2.5 år sen gjorde jag 185x1 i böj och 262.5kg i mark min första tävling, med endast bälte. nu väger jag ca 30kg mer och har gjort 280x1 (med mersmak) och 305x1 i mark, maxtungt. endast med bälte. så böjen har ökat fruktansvärt mycket mer än marken.

stevebc
2010-11-09, 12:22
Detta är ju helt normala proportioner. Det är oftast tyngre människor där böjen brukar krypa närmare markresultaten. I SL ser man ofta att knäböj ökar betydligt snabbare av viktuppgång än marklyft.

Är inte det mest på grund av att man har mer utrustning som gynnar knäböj än du har i marklyft? Jag är ingen styrkelyftare men det är iaf min uppfattning.Jo, med utrustning skulle jag vilja säga att de flesta lyfter mer i knäböj än i mark.

Jag tror skälet till varför styrkelyftare kanske har bättre förhållande är för att man fokuserar mycket på tekniken och grenstyrkan. Knäböj kräver mycket specifik träning för att ge styrka, har jag märkt, jämfört med marklyft. Det är ganska mycket svårare att böja med en kass teknik, än det är att fuldra en massa kilon i mark.

Jaså, ja det kanske är normalt. Jag har inte så bra koll. Tycker mest att när man kollar här vad folk har för resultat så böjer folk bra mycket mer i förhållande till mark än vad jag gör.Nu kanske du har typiska markvinklar, men hur mycket och hur ofta böjer du? Har du ambitionen att bli stark i böj?

EkarN
2010-11-09, 12:24
Är inte det mest på grund av att man har mer utrustning som gynnar knäböj än du har i marklyft? Jag är ingen styrkelyftare men det är iaf min uppfattning.

Detta gäller även raw. Ta t.ex Ove Lehto när han var som starkast vid en kv på 150 kg. 330 i rawböj och 340 i marklyft på samma tävling. Men nu när han gått ner är skillnaden mellan böj och mark mycket större.

Mapa
2010-11-09, 12:29
Nu kanske du har typiska markvinklar, men hur mycket och hur ofta böjer du? Har du ambitionen att bli stark i böj?

detta kan också påverka. många kämpar på bra mycket mer i marklyftsträningen än i böjträningen, speciellt icke-lyftare.

Torsk_ole
2010-11-09, 12:34
Nu kanske du har typiska markvinklar, men hur mycket och hur ofta böjer du? Har du ambitionen att bli stark i böj?

Det har varit lite olika över tiden. Den största anledningen är nog att jag inte kör böj så ofta.

För tillfället styrketränar jag varann dag eller 3-4 pass i veckan.

Har fyra olika pass, två för överkroppen och två som är betoning på underkropp.

De underkroppspass jag kör är ungefär.

Pass 1.

Mark+komplement

Pass 2.

Böj+kronlyft+komplement.

Och det är endast tre arbetsset böj :D.

Är på LTK ibland, typ en till fyra gånger per halvår. Så jag kanske borde försöka fiska in lite tekniktips.

Adama
2010-11-09, 12:37
Jag har lättare för knäböj än marklyft, konstigt nog, ett tag var böjen på god väg att komma ikapp marklyften. Tränat båda övningarna lika mycket. Hoppas på att få ordning på det framöver.

Torsk_ole
2010-11-09, 12:43
Det som jag egentligen undrar mest över är hur marklyft och böj påverkar varandra. Av de svar som jag kan utläsa verkar de inte påverka varandra så mycket.

MackeJuve
2010-11-09, 18:21
Tack för alla svar och funderingar! Kan ligga nåt i det Stefan säger, även om jag tycker mina 110*4 i böj är i minsta laget taget mot markstyrkan. Fick bara funderingen på när det egentligen tar stopp i marken om man inte ökar styrkemässigt i benen förra passet, kommer ju dock inte få något bra svar på det då jag ska kämpa upp benstyrkan så gott jag kan :)

wird
2010-11-09, 18:46
Det som jag egentligen undrar mest över är hur marklyft och böj påverkar varandra. Av de svar som jag kan utläsa verkar de inte påverka varandra så mycket.

Se böj & mark som komplement till varandra. Dra nytta av båda övningarna för att bli starkare i både böj & mark. T ex kan du lägga in böj som komplement på din markdag där du skriver "marklyft + komplement".

Torsk_ole
2010-11-09, 19:06
Se böj & mark som komplement till varandra. Dra nytta av båda övningarna för att bli starkare i både böj & mark. T ex kan du lägga in böj som komplement på din markdag där du skriver "marklyft + komplement".

Jo det förstår jag också.

Men vad ger böj till mark och tvärtom. Ex: Startläge, bukstyrka, topläge osv osv.

1684_
2010-11-09, 19:11
Men jag gör typ...40kg mer i knäböj än i mark? Varför? klen i ryggen, men man använder ju rygg endel i knäböj? (jag har tävlat i styrkelyft ocvh tyngdlyftning)

spoon
2010-11-09, 19:13
Men jag gör typ...40kg mer i knäböj än i mark? Varför? klen i ryggen, men man använder ju rygg endel i knäböj? (jag har tävlat i styrkelyft ocvh tyngdlyftning)


Med eller utan utrustning?

johanhej
2010-11-09, 19:21
Samma här. Drog 190 i mark när jag böjde runt 120.

Landström
2010-11-09, 19:24
Att man kan lägga på 40-80 kg från sitt böjresultat till sitt markresultat är absolut inte ovanligt. För "tjockisar" brukar dock böjvikterna närma sig markvikterna och i vissa fall kan de t o m böja mer än de markar. (Nu snackar jag raw. Med utrustning är det vanligare att man böjer mer än markar.)

Övningarna kompletterar varandra mycket väl men om man under en tid bara kan köra en övning så är jag övertygad om att det då lönar sig bättre att träna böjen.

1684_
2010-11-09, 20:16
kan säga så här:
MED utrustning är mina pers:
Böj: 125kg
Mark: 110kg?

Utanutrustning
Böj och front: 95kg och 70kg
Mark: 100kg

Okej, kanske inte 40kg men ändå???!

CoKEmaN
2010-11-09, 20:44
Är rätt stark i marklyft(202,5*1) medan jag är svag i knäböj(110*4/5), även sett till bänkpress(105*3).

Tycker den lilla skillnaden mellan bänk och böj är mer skrämmande än den stora skillnaden mellan mark och böj ;)

men on topic, så håller jag med föregående talare om att övningarna kompletterar varandra rätt bra! Att bara nöta mark kan nog ge väldigt bra träning, men tunga marklyft sliter lite mer på kroppen än tunga böjar tycker jag, alltså bra att varva övningarna, istället för att kanske ha nån extra vilodag från marklyften, så kanske man kan köra böj istället :)

Dennis vingbäck
2010-11-11, 03:38
*bs*Själv tycker jag frontböj har gett mig en hel del i mark. Frontböjen ställer ganska högra krav på att man är extremt rak i ryggen och det gynnar en i marklyft.

Pepz
2010-11-11, 07:41
*bs*

bra första inlägg.....


jag håller med turbo- frontböj är grymt bra för marken i mitt fall startläget

Turbo Rico
2010-11-11, 09:31
bra första inlägg.....


jag håller med turbo- frontböj är grymt bra för marken i mitt fall startläget


Tror det var Java som samma sak som du, fronten gav honom stora fördelar i starten. Vilket också kan förklara varför jag själv har ganska lätt i mark upp till knäna sen kan det ibland ta tvärstopp. Vet inte om det är psyket eller ryggen som ger vika först?

Torsk_ole
2010-11-11, 09:43
Om målsättningen är att bli stark i marklyft kanske man ska köra frontböj istället för vanliga bakböj?

Turbo Rico
2010-11-11, 09:47
Om målsättningen är att bli stark i marklyft kanske man ska köra frontböj istället för vanliga bakböj?


Absolut inte! Man ska träna både fram och bak. Sen tror jag att marklyft kan vara bra att träna om man vill bli bra på just marklyft.

Torsk_ole
2010-11-11, 10:06
Absolut inte! Man ska träna både fram och bak. Sen tror jag att marklyft kan vara bra att träna om man vill bli bra på just marklyft.

Jag vill inte köra för mycket böj eftersom det dödar rätt mycket uthållighet i benen (om man nu inte köra väldigt höga reps). Jag behöver bra kondition i jobbet, men vill fortfarande köra böj eftersom jag vill ha allsidig träning.

Då har jag dragit ner på böj och kör mer mark/kronlyft eftersom det är mer funktionellt till mitt jobb och dödar inte konditionen på samma sätt.

Det bästa kanske är att periodisera min träning med perioder av frontböj och perioder av bakböj.

Att köra båda blir svårt eftersom det lätt blir för hög volym på benträning då.

Vad tror du?

Turbo Rico
2010-11-11, 10:46
Jag vill inte köra för mycket böj eftersom det dödar rätt mycket uthållighet i benen (om man nu inte köra väldigt höga reps). Jag behöver bra kondition i jobbet, men vill fortfarande köra böj eftersom jag vill ha allsidig träning.

Då har jag dragit ner på böj och kör mer mark/kronlyft eftersom det är mer funktionellt till mitt jobb och dödar inte konditionen på samma sätt.

Det bästa kanske är att periodisera min träning med perioder av frontböj och perioder av bakböj.

Att köra båda blir svårt eftersom det lätt blir för hög volym på benträning då.

Vad tror du?


Ok, då har du lite andra förutsättningar. Då kan det säkert vara en bra idé att satsa på frontböj som ett komplement till marklyftet.

stevebc
2010-11-11, 11:09
Det har varit lite olika över tiden. Den största anledningen är nog att jag inte kör böj så ofta.

För tillfället styrketränar jag varann dag eller 3-4 pass i veckan.

Har fyra olika pass, två för överkroppen och två som är betoning på underkropp.

De underkroppspass jag kör är ungefär.

Pass 1.

Mark+komplement

Pass 2.

Böj+kronlyft+komplement.

Och det är endast tre arbetsset böj :D.

Är på LTK ibland, typ en till fyra gånger per halvår. Så jag kanske borde försöka fiska in lite tekniktips.Jo, jag har sett dig några gånger (tror jag). Själv ökar jag inte det minsta om jag tränar knäböj en gång per vecka, utan jag tappar styrka då. För att behålla, eller öka, behöver jag köra minst två gånger per vecka. Gärna oftare, verkar det som.

Vill du verkligen öka i knäböj rekommenderar jag åtminstone två pass i veckan som dedikeras år rörelsen.

Torsk_ole
2010-11-11, 18:02
Jo, jag har sett dig några gånger (tror jag). Själv ökar jag inte det minsta om jag tränar knäböj en gång per vecka, utan jag tappar styrka då. För att behålla, eller öka, behöver jag köra minst två gånger per vecka. Gärna oftare, verkar det som.

Vill du verkligen öka i knäböj rekommenderar jag åtminstone två pass i veckan som dedikeras år rörelsen.

Jo jag tror jag sett dig också.

Jag var mest intresserad av hur de olika övningarna påverkade varandra och på vilket sätt.

Som jag skrev ovan så har jag anledning till att inte köra för mycket böj.

Fast jag slog PB idag. 140 x 5. Men det beror nog inte på ett genialt bra upplägg för att öka i böj.

stevebc
2010-11-11, 18:32
Jag antar att du inte vill bli för explosiv i benen för att det är kontraproduktivt mot löpning och dyl. Jag anser personligen att marklyft är mer som löpning än knäböj. I knäböj böjer man knäna djupt och belastar främre lår mycket, när jag tar ett löpsteg böjer jag inte så mycket på knäna och utnyttjar istället höftextension som i marklyft för att ta mig fram.

Torsk_ole
2010-11-11, 19:12
Framförallt så vill jag inte ha stora ben. Kör man mycket böj får man lätt mjölksyra och blir "tung" i benen när man springer.

Marklyft är också negativt för löpning, men inte lika mycket. Är nog som du säger pga att benen jobbar mindre eller i alla fall på ett annat sätt.

MackeJuve
2010-11-11, 21:55
Höhö har aldrig testat frontböj, kanske dags!? Förövrigt tog jag 110*7 lätt idag på gymmet i knäböj så min styrka var väl inte riktigt så kass som jag först skrev, som någon sa beror det nog mycket på utrustning, racket osv. Har aldrig passare, så man blir ju lätt lite feg. I mark är det ju bara att dra, skillnad.