handdator

Visa fullständig version : Stannat upp, behövs förändring?


Fis
2010-11-08, 18:56
Tja, fattar mig kort..

Tränat sen i februari och gått upp från 62kg till 72kg på mina 177cm. Går bra i perioder, dvs ökar markant i styrka o massa vissa tider medans i sämre perioder så händer inget alls.
Sköter kosten, tror jag, äter som vanligt (dvs ganska kaloririk och proteinrik kost) men ändå är det ngt som gör att jag stannar upp.

Varför stannar man egentligen upp ibland, va kan det bero på?

Min egna teori är att jag precis bytt schema till ett som jag finner ganska tråkigt (men det känns "bättre" i teorin).
Just nu kör jag ungefär;
Pass1: rygg Pass2: bröst Pass3: ben&mage Pass4: axlar&biceps.

..med lite vila någon dag mellan, så man får vänta länge innan nästa rygg/bröst pass (de roliga passen :D )

Vissa förespråkar ju att köra igenom hela kroppen 2 ggr i veckan och jag är lite smått intresserad av tanken, kan ni berätta mer hur ni kör då? Blir det inte typ 1 övning/muskelgrupp om man kör halv/helkroppspass?
Stronglifts osv, hur funkar de passen?

Mina allmäna funderingar som jag gärna vill ha svar på.
Tack på förhand!:)

Phille
2010-11-08, 19:20
Inga triceps?

meathead
2010-11-08, 19:43
Tror du inte på ditt upplägg till 110 % så byt till nåt du tror på.

Skulle gissa att du äter för lite, offra en kväll på att räkna ut vad du behöver för att öka i vikt.

tbl
2010-11-08, 20:24
Har själv ökat snabbt sen jag började i januari i år men nådde för ett tag sedan någon typ av platå. Räknade på maten och kom fram till att de 3200kcal/dag jag gått på senaste månaderna inte räckte längre så jag la till 3 ägg i frukosten plus en protteshake under dagen. Tog även bort en av mina träningsdagar (kör helkroppspass ala 5x5 schema + lite smått och gott fast i repsomfånget 3x8 istället) och vips så ökar jag som en tok igen :) Krångla inte till det för mycket men gör en analys av din situation, ditt matintag osv så kanske du hittar svaret.

Fis
2010-11-08, 21:30
Inga triceps?
Aktiverar ju triceps både på Axeldagen och på bröstdagen, så kände att det inte behövdes.

Tror du inte på ditt upplägg till 110 % så byt till nåt du tror på.

Skulle gissa att du äter för lite, offra en kväll på att räkna ut vad du behöver för att öka i vikt.
Angående schemat, så ja, håller helt med. Men jag vet verkligen inte hur jag ska köra, tröttnat på mitt gamla. Vet att detta är lamaste frågan på forumet, men har du/ni några tips på scheman? Finns det någon schema-bank här som visar olika förslag?
Helkroppspass, halvkroppspass, 3split, 4split, ja vad ska/bör man egentligen köra?
Starting strenght osv..?
Tack! :)
Har själv ökat snabbt sen jag började i januari i år men nådde för ett tag sedan någon typ av platå. Räknade på maten och kom fram till att de 3200kcal/dag jag gått på senaste månaderna inte räckte längre så jag la till 3 ägg i frukosten plus en protteshake under dagen. Tog även bort en av mina träningsdagar (kör helkroppspass ala 5x5 schema + lite smått och gott fast i repsomfånget 3x8 istället) och vips så ökar jag som en tok igen :) Krångla inte till det för mycket men gör en analys av din situation, ditt matintag osv så kanske du hittar svaret.
Ska ta och köpa in lite fler burkar tonfisk och lite mer kvarg, något mer får det bli! :)

Phille
2010-11-08, 22:07
Aktiverar ju triceps både på Axeldagen och på bröstdagen, så kände att det inte behövdes.


Vet inte om jag håller med om att det "räcker".

HulkH
2010-11-08, 22:14
Vet inte om jag håller med om att det "räcker".

Skulle inte gjort det för mig iaf. Alltid kul att piska en till muskel :D

Phille
2010-11-09, 10:20
Skulle inte gjort det för mig iaf. Alltid kul att piska en till muskel :D

Eller hur :D, särskilt triceps är ju asgött att isolera

Fis
2010-11-09, 15:57
Okej, kanske rätt det ni säger angående triceps.
Men fortfarande så har jag ingen aning om hur jag kan ordna upp ett roligt schema. Tips mottages gärna :-)

HulkH
2010-11-09, 16:17
Enklast är väl att ta ett av de scheman som finns och utveckla lite? :)