handdator

Visa fullständig version : Broccoli, ägg och kött


L1MP4N
2010-11-08, 11:31
Får man i sig alla vitaminer/mineraler/fett man behöver på detta, eller bör man komplettera med något?

Säg att man käkar ca 500gr fläskkarré, hyffsat mycket broccoli och ett par ägg om dagen.

D-vitamin och Omega-3 tänker jag komplettera med, något som fattas?

stevebc
2010-11-08, 11:58
Jag skulle nog ersatt köttet, eller äggen, med en mejeriprodukt. Jag vet inte om du är seriös nu och försöker hitta så få matvaror som möjligt som kompletterar varandra, annars är det ju bara att dricka mjölk till maten. Då kanske du också slipper ketosen, om du vill undvika det.

Sverker
2010-11-08, 12:33
Det måste fattas kalorier ?

L1MP4N
2010-11-08, 13:26
Kommer fylla ut med mer kalorier. Tänkte ha detta som "grund" ett tag, kommer äta annat också vart bara lite nyfiken på vilka vitaminer/mineraler som fattas!

Sverker
2010-11-08, 18:05
Svårt att misslyckas med en kost bestående av kött och grönsaker. Fyller du på med mejeriprodukter kommer det med kalcium också.

Fet fisk är inte fel m a p Omega-3, jod och D-vitamin. Troligen kommer det en del från äggen men fisken blir ett alternativ.

Welli
2010-11-08, 19:07
Svårt att misslyckas med en kost bestående av kött och grönsaker. Fyller du på med mejeriprodukter kommer det med kalcium också.

Fet fisk är inte fel m a p Omega-3, jod och D-vitamin. Troligen kommer det en del från äggen men fisken blir ett alternativ.

Lånar tråden lite.

Jag deffar just nu och käkar för enkelhetens skull kyckling med ris och grönsaker, ägg och kvarg; varje dag. Tar multivitamin och omega3. Funkar det under några månader?

Sverker
2010-11-08, 19:52
Järn lyser med sin frånvaro. Fläskkött ( karré ) duger men nötkött är bättre m a p järn.

MejjA
2010-11-08, 19:52
Lånar tråden lite.

Jag deffar just nu och käkar för enkelhetens skull kyckling med ris och grönsaker, ägg och kvarg; varje dag. Tar multivitamin och omega3. Funkar det under några månader?

Funkar för vad ?

Ja du kommer överleva om det är det du undrar...

Om det är optimalt för just DIG vet vi inte och inte heller vilka
mängder du äter.

Gief the info så kommer svaren troligtvis

stevebc
2010-11-08, 20:00
Järn lyser med sin frånvaro. Fläskkött ( karré ) duger men nötkött är bättre m a p järn.Äter man så få råvaror borde man väl kunna få i sig något kilo broccoli också. Det har 6 RDI% järn per 100 gram (jag antar att man räknat med det sämre upptaget här).

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:07
Äter man så få råvaror borde man väl kunna få i sig något kilo broccoli också. Det har 6 RDI% järn per 100 gram (jag antar att man räknat med det sämre upptaget här).

Förvisso icke hemjärn, men det gäller även ägget. Och broccoli innehåller C-vitamin så kanske tas både äggets och broccolins järn upp tack vare C-vitaminet. Och karrén innehåller köttfaktorn.

VladTheImpaler
2010-11-08, 20:54
Tja!

Finns det någon vitamin(antioxidant) det är svårt att uppnå RDI av utan att äta grönsaker förutom C-vitamn?

Den här tråden var verkligen en ögonöppnare annars!

stevebc
2010-11-08, 20:56
Förvisso icke hemjärn, men det gäller även ägget. Och broccoli innehåller C-vitamin så kanske tas både äggets och broccolins järn upp tack vare C-vitaminet. Och karrén innehåller köttfaktorn.Ja. Jag säger broccoli, kött och ägg och drick mjölk till. Det är ju bra råvaror, men mer variation skulle inte skada.

MrBulk
2010-11-09, 06:47
Förvisso icke hemjärn, men det gäller även ägget. Och broccoli innehåller C-vitamin så kanske tas både äggets och broccolins järn upp tack vare C-vitaminet. Och karrén innehåller köttfaktorn.

Är det skillnad på "järn" o hemjärn?

Jag äter sällan mörkt kött men makrill ofta, finns det risk för brist på järn och hur märker man symtom?

Sverker
2010-11-09, 06:56
Järn ( Fe i periodiska systemet ) finns i främst i två former. Fe2+ och Fe3+. Järn med tre laddningar, Fe3+ tar kroppen nästan inte alls upp. Detta järn finns främst i vegetabilier.
C-vitamin reducerar/omvandlar Fe3+ till Fe2+. Upptaget av Fe2+ är hundra gånger bättre än Fe3+. Alltså en anledning med att äta C-vitamin och vegetabilier samtidigt. C-vitaminet förstörs samtidigt men järnet kan du ta upp.
I alla mineraltillskott jag sett så är det Fe2+. Här spelar C-vitaminet ingen roll.

För att komma runt detta problem så är upptaget av hemejärn som finns i blod och kött ytterligare bättre än Fe2+. Alltså en anledning till att äta kött regelbundet.


Hem-järn absorberas många gånger bättre än vanligt järn.
Ifall du har järnbrist försämras din kondition. Det finns inte tillräckligt med hemoglobin ( järn ) i blodet och syretransporten försämras. Därefter kommer du att bli allmänt trött och hängig.

Tjejer får oftare järnbrist pga mensen. Unga män klarar sig långt bättre. Konditionsidrottar man mycket ökar förlusterna av järn.