handdator

Visa fullständig version : Vägskäl


Believe
2010-11-07, 17:32
Jag har x antal frågor jag vill få utredda för mig en gång för alla. Jag är en kämpande gymråtta men inte fått det resultatet jag vill ha.
Jag är 175 cm lång och rätt normalbyggd.
Jag har gymmat sedan hösten 2008 (2 år)

Hösten 2009 (sedan 1 år tillbaka satte jag en nollvision för godis, choklad och allt annat uppenbart dåligt. Det dåliga jag har fått i mig sedan 1 år tillbaka lär ju vara som en droppe i havet mot hur hårt jag tränar och hur bra jag tycker att jag äter annars. Har kanske 1-2 utekvällar per månad med pizza dagen efter. Jag gymmar 5-6 dagar i veckan, springer 1 mil varje söndag, samt morgonpromenad varje dag förutom söndagar, INNAN frukost.

Mellan julen 2009 och sommaren 2010 tappade jag 6 kg till 71 kg och minskade 6 cm i magmått (mätt runt naveln där jag är som fetast) ner till 89 cm i omkrets. (I genomsnitt 1 kg ner samt 1 cm runt magen ner per månad) Sedan dess har jag haft samma magmått där. Numera väger jag 70 kg (pendlar ständigt upp och ner ett par kilon), men har samma magmått runt naveln. Magen blir fan inte mindre. Jag är sjukt trött och frustrerad.

Jag känner mig och är egentligen helt ok tränad, dock fortfarande lönnfet.

Gympersonalen sade till mig att jag måste minska på kolhydrater och sedan förra julen har äter jag VÄLDIGT lite kolhydrater. Magen tränar jag sparsamt för jag vill inte bara pusha ut fettet och få större mage utan jag väntar med att ”pumpa” magen ordentligt när jag väl fått helt platt mage.

Jag är alltså helt ok tränad, dock med mage kvar.
Jag vill INTE gå ner i vikt, jag vill INTE banta.
Jag vill öka i vikt, öka i muskelmassa, men förlora / bränna fett – få bort magen!

Jag har kommit till en återvändsgränd, jag hör olika och motsägelsefulla tips / råd överallt.
Den ena säger detta, den ena säger det andra. Jag har läst hur mycket som helst på internet och rådfrågat folk men känner mig fan inte klokare för det.
Det är en jävla djungel om vad jag skall äta och hur jag skall träna för att nå mitt mål.

Mitt delmål är helt platt mage. Mitt huvudmål är att få en kropp som Brad Pitt i Troja eller till exempel Sly i de gamla Rockyfilmerna med mera. Jag vill inte bli biff bara för att, utan en snygg kropp som är SMIDIG på samma gång och inte bara en kloss som knappt kan röra sig.
Många skrattar när jag nämner dessa filmstjärnor men va fan ingenting är omöjligt med en vilja av stål och det ska jag fan bevisa för mig själv och andra.

Min grundtanke har varit att nå mitt mål utan proteindrinkar och andra tillskott.
Utan helt enkelt genom de 3 stegen; stenhård träning, bra kost samt en vilja av stål.
Kunde arbetarna på fälten förr i tiden, kan jag.

Mitt gymprogram ser ut som följande

STYRKETRÄNINGSPROGRAM

MÅNDAG Bröst, armar
TISDAG Axlar, rygg
ONDSDAG Mage, ben
TORSDAG Axlar, rygg
FREDAG Bröst, armar
LÖRDAG Vila
SÖNDAG Löpträning 1 mil, benträning samt situps

Magen tränar jag inte så hårt utan bara för att behålla stabilitet för ryggen
Och för att som sagt då inte bara pressa ut fettet och få större mage

Jag går en promenad varje morgon måndag-lördag INNAN frukost för fettförbränningens skull.
Innan dricker jag en kopp kaffe för att jag hört det är bra det med innan.
Jag gymmar hårt cirka 1 timma varje dag förutom lördagar då jag vilar.
Söndagar springer jag 1 mil för konditionens skull.
Jag äter frukost, gymmar, sen lunch, sen mellanmål sen middag.
Jag försöker äta så lite kolhydrater som möjligt och så mycket protein samt frukt och grönt som möjligt. Jag äter bara normala portioner och 1 portion.
Jag känner mig hälsosam. Jag RÖR inte ”skit” såsom fet mat, godis, snacks, nästan inte kolhydrater. Skiten jag får i mig är 1 kanske 2 gånger per månad (utekväll samt en pizza), vilket lär va en droppe i havet jämfört med hur bra jag äter annars och hur hårt jag tränar.

Jag tänkte att magen skulle vara platt för att börja hårdtränas till sommaren 2010. Men icke.
Jag är så jävla trött på detta att jag spyr och jag det finns inget jag vägrar så mycket som att uppleva sommarens begynnelse 2011 utan att MINST ha platt mage. Vad gör jag för fel????

Mitt delmål är platt mage. Sen slutkroppen.

Mina frågor lyder som följande

1.Kan jag få min ”Hollywood-kropp” utan proteindrinkar med mera?
2.Jag äter väldigt lite kolhydrater allmänt, är det den rätta vägen? Ska jag äta mer kolhydrater? Är det skadligt att inte äta det? För jag vill verkligen få bort magen först, jag VÄGRAR uppleva nästa sommar som lönnfet. VÄGRAR. Jag äter mycket frukt, grönt, tonfisk, vegetariskt, kokta grönskaker såsom broccoli blomkål, bla bla bla i all oändlighet, iofs en hel stekt mat men ändå. Kan jag verkligen biffa upp mig på en kost som känns som ren viktminskningsdiet? Jag vill ju inte banta jag vill få bort magen, öka i vikt samt muskler och förlora fett. Det är en jävla djungel med allt man ska och inte äta, hur i... ska jag äta?
3.Ser mitt gymprogram bra upplagt ut?
4.Jag känner inte att jag orkar med att väga mat och räkna kalorier för jag lägger redan så extremt mycket energi på min kropp. Räcker det inte med att träna hårt och äta bra kort och gott sunt förnuft?
5.Jag brukar köra 4 set på allt och kanske 6 repetioner, men det tyngsta jag kan ta när jag tränar, hur ser man på det?
6.Ska det va ett sånt helvete svårt att få en platt mage och gymma upp sig ordentligt att man inte ens får ta en öl liksom. Jag gymmar ju ändå 5-6 dagar i veckan.

Jag behöver i princip konkret vägledning hur damnit jag ska träna.

Exempel på matsedel

MÅNDAG
Sallad (Tonfisk, majs, rödlök, ruccola, kikärtor)
TISDAG
Kokt blomkål, alternativt kokt broccoli, med någon form av kött
med sallad
ONSDAG
Vegetarisk gratäng med sallad
TORSDAG
Ärtsoppa med knäckebröd
FREDAG
Grillad kyckling ,(utan skinnet), med sallad
LÖRDAG
Köttfärslimpa med kokt blomkål alternativt fet mat ( en dag får man la unna sig?)
SÖNDAG
Pasta med lax

Det jag äter som middag idag äter jag som lunch dagen efter.

Till frukost brukar jag äta havregrynsgröt och 1 ägg om dagen.

Jag känner ju att så hårt som jag tränar samt bra som jag äter borde jag vara närmare mitt mål än jag är.

Jag är uppgiven.*gah!*

tsp
2010-11-07, 17:46
Deffa ner dig tills du känner dig nöjd med din mage. Det gör du genom att äta mindre och därigenom tappa vikt. Sedan lägger du dig på ett svaaagt kaloriöverskott samtidigt som du tränar hårt. Ät vanlig mat men ta lite extra av proteinrika livsmedel. Gå inte upp i vikt för snabbt. Gör detta i cirka 2 år så kommer du nog vara hyfsat nöjd? Men en kropp som sylvester stallone ska du nog inte hoppas på, då han inte har helt rent mjöl i påsen om man säger så.

Believe
2010-11-07, 18:08
Deffa ner dig tills du känner dig nöjd med din mage. Det gör du genom att äta mindre och därigenom tappa vikt. Sedan lägger du dig på ett svaaagt kaloriöverskott samtidigt som du tränar hårt. Ät vanlig mat men ta lite extra av proteinrika livsmedel. Gå inte upp i vikt för snabbt. Gör detta i cirka 2 år så kommer du nog vara hyfsat nöjd? Men en kropp som sylvester stallone ska du nog inte hoppas på, då han inte har helt rent mjöl i påsen om man säger så.

Jag är övertygad om att man kan få en Sly kropp med rent mjöl i påsen.
Jag kanske får böja mig för proteintillskott ändå.

limenka
2010-11-07, 18:10
Proteintillskott, inget tillskott, är inte ett måste för att nå sina realistiska mål.

tsp
2010-11-07, 21:20
Jag är övertygad om att man kan få en Sly kropp med rent mjöl i påsen.
Jag kanske får böja mig för proteintillskott ändå.

Räkna dock inte med det, du kommer med största sannolikhet bara bli besviken.

x824
2010-11-07, 22:22
1.Kan jag få min ”Hollywood-kropp” utan proteindrinkar med mera?



Ja. Äter du tillräckligt med protein från din mat så behöver du inget tillskott. Vanliga jargongen brukar var minst 2 gram protein/kg.


2.Jag äter väldigt lite kolhydrater allmänt, är det den rätta vägen? Ska jag äta mer kolhydrater? Är det skadligt att inte äta det? För jag vill verkligen få bort magen först, jag VÄGRAR uppleva nästa sommar som lönnfet. VÄGRAR. Jag äter mycket frukt, grönt, tonfisk, vegetariskt, kokta grönskaker såsom broccoli blomkål, bla bla bla i all oändlighet, iofs en hel stekt mat men ändå. Kan jag verkligen biffa upp mig på en kost som känns som ren viktminskningsdiet? Jag vill ju inte banta jag vill få bort magen, öka i vikt samt muskler och förlora fett. Det är en jävla djungel med allt man ska och inte äta, hur i... ska jag äta?



Det är inte skadligt att äta lite, eller inga, kolhydrater. Fett och protein är essentiellt medan kolhydrater är valfritt. Vissa människor mår bättre med mer fett än med kolhydrater, andra tvärtom. Du bör själv veta hur du fungerar bäst med avseende på sammansättningen i kosten. Du vill förlora fett och öka i muskler. Att förlora i kroppsfett kräver ett energiunderskott, det vill säga, att du gör av med mer energi än vad du får i dig via maten. Att öka i muskler kräver däremot ett energiöverskott. På grund av dessa "motsatser" kan det vara väl värt att satsa på ett mål i taget. Att antingen förlora fett genom ett energiunderskott eller att gå upp i muskler med ett energiöverskott. Det är dock möjligt att öka i muskler och förlora i fett samtidigt sett över en större tidsperiod. Detta anses dock av många som svårt och risken finns att man blir stående stampandes och varken åstadkommer någon märkvärdig fettminskning eller muskelökning.

Jag tror nog du äter bra. Mängden (antalet kalorier) är för de flesta överordnad sammansättningen (andelen kolhydrater/fett/protein). Satsa på ett mål i taget och se till så att du antingen har ett energiunderskott eller ett energiöverskott beroende på om du vill förlora fett eller öka i muskler. Vill du bli av med fettet på magen är det ett energiunderskott du skall välja.


3.Ser mitt gymprogram bra upplagt ut?


Jag är själv nybörjare och föredrar att ta nybörjarprogram designade av mer erfarna tränande. Då slipper jag som oftast oroa mig om jag får med muskel x och y. Jag kan rekommendera Starting Strength av Mark Rippetoe. I slutändan handlar det dock om intensiv, kontinuerlig och progressiv träning som utförs under lång tid.


4.Jag känner inte att jag orkar med att väga mat och räkna kalorier för jag lägger redan så extremt mycket energi på min kropp. Räcker det inte med att träna hårt och äta bra kort och gott sunt förnuft?


Ja. Det räcker om du tränar hårt och gör av med, eller får i dig, tillräckligt med energi. Om du försöker bli av med fett på magen och du vecka efter vecka går utan resultat, så gör du fel. Jag rekommenderar som oftast ingen att börja räkna kalorier. Men om du äter mer än vad du gör av med så kommer du inte bli av med fettet på magen. Någonsin.


5.Jag brukar köra 4 set på allt och kanske 6 repetioner, men det tyngsta jag kan ta när jag tränar, hur ser man på det?


Dina resultat talar för hur väl det fungerar för dig. Utvärdera.


6.Ska det va ett sånt helvete svårt att få en platt mage och gymma upp sig ordentligt att man inte ens får ta en öl liksom. Jag gymmar ju ändå 5-6 dagar i veckan.


Nej, en öl eller två i månaden har liten betydelse om du sköter kosten (mängden framförallt) och träningen rätt i övrigt. Din uppgivenhet tyder dock på att du inte sköter allting rätt. Utvärdera och lös det!

En jättebra guide om fettminskning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Believe
2010-11-08, 20:40
Ja. Äter du tillräckligt med protein från din mat så behöver du inget tillskott. Vanliga jargongen brukar var minst 2 gram protein/kg.



Det är inte skadligt att äta lite, eller inga, kolhydrater. Fett och protein är essentiellt medan kolhydrater är valfritt. Vissa människor mår bättre med mer fett än med kolhydrater, andra tvärtom. Du bör själv veta hur du fungerar bäst med avseende på sammansättningen i kosten. Du vill förlora fett och öka i muskler. Att förlora i kroppsfett kräver ett energiunderskott, det vill säga, att du gör av med mer energi än vad du får i dig via maten. Att öka i muskler kräver däremot ett energiöverskott. På grund av dessa "motsatser" kan det vara väl värt att satsa på ett mål i taget. Att antingen förlora fett genom ett energiunderskott eller att gå upp i muskler med ett energiöverskott. Det är dock möjligt att öka i muskler och förlora i fett samtidigt sett över en större tidsperiod. Detta anses dock av många som svårt och risken finns att man blir stående stampandes och varken åstadkommer någon märkvärdig fettminskning eller muskelökning.

Jag tror nog du äter bra. Mängden (antalet kalorier) är för de flesta överordnad sammansättningen (andelen kolhydrater/fett/protein). Satsa på ett mål i taget och se till så att du antingen har ett energiunderskott eller ett energiöverskott beroende på om du vill förlora fett eller öka i muskler. Vill du bli av med fettet på magen är det ett energiunderskott du skall välja.


Jag är själv nybörjare och föredrar att ta nybörjarprogram designade av mer erfarna tränande. Då slipper jag som oftast oroa mig om jag får med muskel x och y. Jag kan rekommendera Starting Strength av Mark Rippetoe. I slutändan handlar det dock om intensiv, kontinuerlig och progressiv träning som utförs under lång tid.



Ja. Det räcker om du tränar hårt och gör av med, eller får i dig, tillräckligt med energi. Om du försöker bli av med fett på magen och du vecka efter vecka går utan resultat, så gör du fel. Jag rekommenderar som oftast ingen att börja räkna kalorier. Men om du äter mer än vad du gör av med så kommer du inte bli av med fettet på magen. Någonsin.



Dina resultat talar för hur väl det fungerar för dig. Utvärdera.



Nej, en öl eller två i månaden har liten betydelse om du sköter kosten (mängden framförallt) och träningen rätt i övrigt. Din uppgivenhet tyder dock på att du inte sköter allting rätt. Utvärdera och lös det!

En jättebra guide om fettminskning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


Tack så mycket för alla tips du gav mig känner mig i alla fall lite klokare.

Believe
2010-11-08, 20:42
Räkna dock inte med det, du kommer med största sannolikhet bara bli besviken.

Menar du på fullaste allvar att man måste ta anabola steroider bara för att få en grymt vältränad kropp? Bullshit.

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:43
Menar du på fullaste allvar att man måste ta anabola steroider bara för att få en grymt vältränad kropp? Bullshit.

Han syftar väl mer på Stallone specifikt. Nu handlar inte tråden om honom men där är det ju knappast någon hemlighet att han knaprar lite mer än multivitamin. Dock håller jag med dig om att kroppen borde GÅ att få utan. Men det kräver sanslöst mycket jobb vid den ålder.