handdator

Visa fullständig version : Hållning: Ska man dra in magen eller spänna musklerna?


Nicke71
2010-11-07, 13:43
En kort fråga. Om man ska ha bra hållning krävs det att man spänner magmusklerna har jag förstått. Men ska man dra magen inåt eller ska man spänna magmusklerna, ungefär som om man gör sig beredd att ta emot en smäll i magen?

martikainen
2010-11-07, 14:03
när man spänner magen så kryper i alla fall jag ihop lite, så jag skulle nog snarrare suga in magen för att spänna upp bröstet och därmed flytta bak axlarna lite (som jag förstått det är det oftast framåtroterade axlar som sabbar hållningen)

enkelt sagt: sträck på dig! :)

Madame
2010-11-07, 14:09
tänk att du ska trycka fram höften lite så du inte står å hänger på svanken och sen håller du bara en lätt anspänning i magen så kroppen är stabil (du ska alltså inte spänna som du gjorde en situp så att du böjs ihop frammåt). Sen upp/ut med bröstkorgen, som att du försökte visa upp ett halsband.

Mental
2010-11-07, 14:12
Sedan är det bara att slå på ILS:en och gå som en krabba så är det klart!

Herr Oberst
2010-11-07, 15:21
Tänk att du ska bada, går ut i kallt vatten. Vattnet når nästan din pung. Vad gör du?

Largoplz
2010-11-07, 15:26
Tänk att du ska bada, går ut i kallt vatten. Vattnet når nästan din pung. Vad gör du?

Dör inombords!

Mental
2010-11-07, 16:54
Tänk att du ska bada, går ut i kallt vatten. Vattnet når nästan din pung. Vad gör du?

Trippar på tå!

Edit: Vid närmare eftertanke så brukar jag slänga mig framåt och ta några simtag när vattnet börjar nå till låren.

Sagzy
2010-11-07, 19:42
Dör inombords!

+1 :laugh:

Sheogorath
2010-11-08, 06:36
Som någon sa: sträck på dig. Hållningen sitter mer i överryggen än i magen. Magen består av en herrans massa muskler med olika funktion. "Spänna musklerna" skulle exempelvis kunna vara att böja kroppen åt sidan, att rotera bålen, att fälla bålen framåt, suga in magen maximalt långt eller bara anspänna bålkorsetten (transversus abdominis). Mina two cens är: sträck på bröstryggen och för axlarna bakåt/nedåt. Räta ut svanken något om du har tendens till översvank (vilket långt ifrån alla har).

Nina L
2010-11-08, 09:27
En kort fråga. Om man ska ha bra hållning krävs det att man spänner magmusklerna har jag förstått. Men ska man dra magen inåt eller ska man spänna magmusklerna, ungefär som om man gör sig beredd att ta emot en smäll i magen?
Lite av bägge delarna? :) Så gör jag i alla fall.

Fast tänk så opti att gå runt i vacuum pose. :D