handdator

Visa fullständig version : Jogging, tips?


TheBigBlueberry
2010-11-07, 01:15
Hallå, heter Oscar, och skulle behöva lite råd om vad jag bör tänka på när jag joggar och så eftersom jag inte gjort det mycket förr.

Grejen är den att jag för ett tag sen prövade att jogga intervall för att både bränna fett och för att få bättre kondis, det är det som är målet med det hela.
Men då fick jag ont i knä-lederna, eller vad man nu kan kalla det, kör jag för snabbt, stretchar jag för dåligt eller vadå?

Och det onda i knäna satt kvar ett bra tag efteråt också, men efter lite mjukt joggande på gymmet ett par tre gånger så gick det bort...

1911
2010-11-07, 04:36
Du stegrade antagligen träningsmängden för fort, dina leder var inte vana vid belastningen. Att köra intervallträning är rätt belastande.

Ansg
2010-11-07, 08:56
Se till att börja lugnt. Det viktiga när man kommer igång är att verkligen komma ut regelbundet och röra sig. Fokusera i nuläget inte på fart utan mer på att vara ute en viss tid (30-60 min kan vara lämpligt). Om det blir för jobbigt att springa hela tiden så kan du ju alltid gå en bit och springa en bit (det är ju en typ av intervallträning det med!).

Du kommer att göra stora framsteg konditionsmässigt bara genom att komma ut och lunka i lugnt tempo till en början. Jag tycker absolut inte att du bör tänka på att börja med intervallträning ellker anna kvalitétsträning i det här skedet.

Var alltid noga med att lyssna på din kropp - gör det ont (inte träningsvärk etc. naturligtvis) så gör du något fel eller tar i för mycket. Exempelvis intervaller eller annan träning i hög fart är inget man börjar med från början, när man är otränad (om det inte handlar om sådana intervaller som jag nämnde tidigare dvs. att variera gång/jogg). Att springa fort frestar på kroppen mycket och i ditt fall är det att komma igång och få en grundkondition som är det viktiga. Fart får bli en senare sak.

Vartefter konditionen blir bättre och din kropp och dina leder blir tåligare så så kan du lägga in fartleksaktiga träningspass. Då växlar du lite tempo bara som du känner, efter inspiration och motivation.

Sedan en sista aspekt. Har du vettiga skor? Jag tycker skorna är det viktigaste när man kommer igång att träna löpning. Att springa runt i dåliga skor alternativt skor som inte passar ens steg kan mycket väl göra att man får ont.

Alltså, se till att inte springa fortare än vad din kropp klarar, var uppmärksam på om du får ont och se till att ha bra skor. Det är mina absolut bästa råd.

Lycka till med träningen. Löpning är ett gift, som alla annan träning iofs...

JakeShaft
2010-11-07, 09:37
Hur du än väljer att springa så värm upp 5-10 minuter först och förslagsvis tänj lite innan du sätter i gång och springer ordentligt.

Eddie Vedder
2010-11-07, 11:13
I den här tråden finns de mest kunniga inom löpning på forumet och det är en skara hjälpsamma människor så fråga gärna där:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96610

Här på marathon.se finns dessutom massor av bra upplägg för nybörjare. Även om målet inte är att springa marathon så tycker jag att deras guide inför marathon från nybörjarstadiet är bra att läsa för den som vill komma igång:

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=199

Du har gått ut lite för hårt i början, tagga ner, börja om. Lycka till!:thumbup:

spoon
2010-11-07, 11:16
+1 på Ansg

Intervaller tar hårt på kroppen, bättre att starta lugnt och komma ut och springa kontinuerligt.

Eddie Vedder
2010-11-07, 11:20
+1 på Ansg

Intervaller tar hårt på kroppen, bättre att starta lugnt och komma ut och springa kontinuerligt.

Samtidigt är intervallbaserad träning något som alla kan köra bara man inte stirrar sig blind på intervaller så som "springa skiten ur sig". All form av träning som är uppbyggd enligt en aktiv fas och en vilande fas, med upprepning, är intervallbaserad.

Det kan alltså handla om lätt joggning i en minut och promenad en minut som upprepas. Börjar man komma in i det mer och mer kanske man joggar två minuter och går 30 sekunder etc. Bara man inte stirrar sig blind på intervallträning som någon sorts superintensivt "spring-tills-du-spyr"-träning är intervallbaserade upplägg utmärkta även för nybörjare.:)

TheBigBlueberry
2010-12-13, 22:07
Tack, för alla svar ^^, långsamt i början, sedan stega upp, får bara hoppas att snön försvinner snabbt i år :(.