handdator

Visa fullständig version : Smäller du med vikter?


Crocker
2010-11-06, 22:19
Efter sista debatten, blev jag fundersam. Svara gärna i pollen.
MVH

Crocker
2010-11-06, 22:21
Smäller aldrig, infattar även om man råkar i en olycka ibland. Glömde lägga till det.

Inge Enveten
2010-11-06, 22:29
"Vet inte olika" passade bäst även om den passade dåligt

hur det kan finnas "smäller alltid" och "smäller aldrig" men inte "smäller ibland" förstår jag inte.. :D

Exdiaq
2010-11-06, 22:32
Ja, det händer, men det är för att övningen "kräver" det. Släpper inte medvetet vikter för att verka hardcore eller något liknande. Som tur är tränar jag på "källargym" så slipper gnälligt folk som inte kan koncentrera sig på sin egen träning.

Crocker
2010-11-06, 22:34
"Vet inte olika" passade bäst även om den passade dåligt

hur det kan finnas "smäller alltid" och "smäller aldrig" men inte "smäller ibland" förstår jag inte.. :D
Jo, när jag postade pollen upptäckte jag hur dålig den var. *gah!*
Folk får gärna skicka motivation till varför de svarade på X och inte Y.

Jag smäller i marklyft för att jag är för stel för att hålla rak rygg på excentriska fasen. Aldrig annars, aldrig sett något annat heller.

lanzal
2010-11-06, 22:36
Som någon sa, smäller inte direkt med flit men det låter lite när man är i bottenläget i marklyft iaf.

J.V
2010-11-06, 22:38
Flervalspoll pliiiiiiis!

Men ja, jag smäller.

Fritösen
2010-11-06, 22:38
Känner ingen behov att smälla med vikter och störa andra personer i deras träning. :)

ManuelIT
2010-11-06, 22:39
Vad räknas egentligen med att smälla? Valde "aldrig", men kan hända att jag är för avtrubbad för att ens lägga märke till det

Crocker
2010-11-06, 22:46
Vad räknas egentligen med att smälla? Valde "aldrig", men kan hända att jag är för avtrubbad för att ens lägga märke till det
Släppa en vikt.

hidden
2010-11-06, 22:46
Bara om jag måste... Till exempel om jag sitter fast i knäböjen så kan jag släppa stången bakåt för att slippa dö osv.

RassK
2010-11-06, 23:36
Marklyft, stångrodd, hantelrodd, raka marklyft, raka marklyft med hantlar.
Pang, Boom - Ca 20 cm från golvet ryker de i.

Biceps
2010-11-06, 23:51
Är ju ganska svårt att undvika att det dunsar lite i marklyften.
Däremot folk som ska släppa ner hela viktmagasin osv, gärna från full höjd.. en propp vore på sin plats, som Osten skulle sagt

stevebc
2010-11-06, 23:57
Kanske släpper stången i marklyft något set under uppvärmningen. Men det låter inget eftersom jag tränar på en atletklubb med flak. Kör jag marklyft på tunn gummimatta sätter jag ner försiktigt. I övrigt behandlar jag utrustningen med kärlek. Det är en vän som alltid är där, som jag vill respektera.

Dreas
2010-11-07, 00:44
När jag kör marklyft gör jag det. Då på flak med gummimattor. KAK (L)

victor_n
2010-11-07, 01:30
Allt åker i marken! det ska låta att man tränar!!!! när jag är riktigt pumpad smäller jag ner shaken i golvet allt vad jag har så folk FATTAR hur grym jag är!

von huff
2010-11-07, 01:32
Nej fastän jag maxar i marklyft så släpper jag aldrig stången det behövs inte

Fangface
2010-11-07, 01:38
Skulle vara i mark isåfall.

Det mest störande som finns är dessa förvirrade individer som tror att en rep. inte är fullbordad förens man slagit i hantlarna i varandra vid pressövningar. Först pressar de rakt upp för att sedan kontrollerat föra hantlarna i sidled och krocka dem....inte snett uppåt för en "naturlig" krock, nej nej, två separata rörelser ska det vara....*gah!*

EkarN
2010-11-07, 03:01
Vid fail i mark, och någon gång då man är så rackarns glad över det lyckade lyftet så att man riktigt dunkar ner stången i backen. Försöker minimera tillfällena dock, då jag tränar på ett betonggolv med 2 dörrmattor över:D

stevebc
2010-11-07, 12:39
När jag kör marklyft gör jag det. Då på flak med gummimattor. KAK (L)Och det tycker jag inte ens räknas som smälla, eftersom det inte blir en smäll. Flaket dämpar upp det. Smälla gör man med hantlar som kastas på golvet, marklyft på parkett, viktskivor som slängs med "magplask" på golvet (detta ger mig tinnitus).

Kek
2010-11-07, 12:56
Smäller alltid. När jag knäböjer droppar jag den alltid bakom ryggen bara för att. Till och med när jag bänkpressar slänger jag stången åt helvete efter sista repen bara för att visa vem som är kung

Kischen
2010-11-07, 13:07
Det mest störande som finns är dessa förvirrade individer som tror att en rep. inte är fullbordad förens man slagit i hantlarna i varandra vid pressövningar. Först pressar de rakt upp för att sedan kontrollerat föra hantlarna i sidled och krocka dem....inte snett uppåt för en "naturlig" krock, nej nej, två separata rörelser ska det vara....*gah!*

Fullt av dessa där jag tränar.

Stoltz
2010-11-07, 13:09
Det händer. Inte om jag kan hjälpa det, men det stör mig inte om jag eller någon annan gör det om man inte gör det just för att man vill ha lite uppmärksamhet.

snej
2010-11-07, 13:25
Sällan. I marken isf, men då som många andra på flak med gummimattor och gummivikter som tar smällen. Använder även en del stålvikter som är något mindre i diameter än gummivikterna så de aldrig slår i backen. Svarade ''vet inte, olika'' på pollen eftersom jag egentligen inte tycker att det smäller särskilt mycket.

martikainen
2010-11-07, 14:06
Skulle vara hantelpressarna då, jag har skadat mig då jag försökt sätta mig upp med 45kg i vardera hand, undviker det nu. Men jag kastar inte heller hantlarna, försöker få dom så nära marken som möjligt innan jag släpper dom, oftast blir det bara en liten duns. (gummimattor och gummivikter)

hidden
2010-11-07, 14:48
Smäller alltid. När jag knäböjer droppar jag den alltid bakom ryggen bara för att. Till och med när jag bänkpressar slänger jag stången åt helvete efter sista repen bara för att visa vem som är kung

Det är så det ska va'...

limenka
2010-11-07, 15:04
Oftast blir det i marklyft jag släpper stången. Annars så flyger det lite silvervikter hit och dit*flex*

Baan
2010-11-07, 15:21
Dåliga alternativ. Jag smäller när jag måste, jag fjantar mig inte och slänger/släpper hantlarna åt sidorna när jag kört hantelpress som jag sett vissa göra. Eller för den delen skiter i att bromsa ned dem försiktigt på golvet.

Gabriel174
2010-11-07, 15:29
Marklyft

Insulinus
2010-11-07, 16:42
Vid ryck och stöt! Fullkomligt omöjligt att få det till att inte smälla när man släpper stången!

cero
2010-11-07, 16:57
Vad krävs det för plattor för att det inte ska låta allt för mycket när man släpper ned över 100 KG från topposition i olika övningar (marklyft tex)? Finns dessa på de kända kedjorna som F&S, Sportlife osv, eller får man börja träna på en atletklubb? Finns ett par plattor på gymmet för att skona golvet, men dom är absolut inte så starka att man kan kasta ned stångar efter frivändningar osv.

Onigiri
2010-11-07, 17:30
Nja det händer, är nog snarare så att jag är högljudd med vikterna. Konkar och sliter med dem så det låter lite onödigt mycket ibland kanske.

Nitrometan
2010-11-08, 10:00
I övrigt behandlar jag utrustningen med kärlek. Det är en vän som alltid är där, som jag vill respektera.
*cupid*

Mmmm. Älska stången. Behandla den vänligt så är den snäll mot dig. Var rädd om vikterna, de ska skänka dig glädje många gånger.

Tack, steve. :bow:

pedersen1980
2010-11-08, 15:01
Marklyft.
Har fått för mig att skaderisken e som störst på nervägen.
Håller imot till knähöjd ungefär sen följer ja med stången ner till backen.
Skäms faktiskt lite över att de låter så, men va faan.

Crocker
2010-11-08, 16:09
marklyft.
Har fått för mig att skaderisken e som störst på nervägen.
Håller imot till knähöjd ungefär sen följer ja med stången ner till backen.
Skäms faktiskt lite över att de låter så, men va faan.
+1