handdator

Visa fullständig version : Vill köra "tung" axel-träning.


Shpendi
2010-11-06, 10:23
Hej, jag har lite problem med axlarna tror jag, får alltid lite ont i dem när jag kör axlar. Finns det ngt speciellt man borde tänka på när man kör axlar? typ värma upp/ köra "extra" rätt?:P

Fettecke
2010-11-06, 10:26
Är det några övningar som ger mer smärta än andra ?
Hur är det med stång kontra med hantel?, jag får smärta med hantel när jag kör tex. militärpress då jag är för stel för att pressa "korrekt", men med stång går det strålande

Scratch89
2010-11-06, 11:23
Se till att vara uppvärmd (men gör inga såna där läskiga stretchövningar genom att slänga runt med en stång bakom ryggen och liknande), och håll fram armbågarna när du pressar. Håll skuldrorna sänkta när du lyfter åt sidan.

Marks pressar är så jävla snygga.

SAXPJ3PfdyY

FilipWT
2010-11-06, 11:27
Se till att vara uppvärmd (men gör inga såna där läskiga stretchövningar genom att slänga runt med en stång bakom ryggen och liknande), och håll fram armbågarna när du pressar. Håll skuldrorna sänkta när du lyfter åt sidan.


Varför anser du inte att man bör göra den övningen?
Brukar själv göra den, undrar bara om det finns något negativt/skadligt?

Scratch89
2010-11-06, 11:31
Varför anser du inte att man bör göra den övningen?
Brukar själv göra den, undrar bara om det finns något negativt/skadligt?

Det är väl inget problem om man har starka, friska axlar, men att tänja på ledkapslar när man redan har problem låter... dumt. Man kan säkert göra det på ett skonsammare sätt, men de jag har sett som håller på verkar tro att ju snabbare man gör det, desto bättre stretcheffekt erhålles. Det ser ut som om de försöker flyga. :D

Popliteus
2010-11-06, 12:22
Hej, jag har lite problem med axlarna tror jag, får alltid lite ont i dem när jag kör axlar. Finns det ngt speciellt man borde tänka på när man kör axlar? typ värma upp/ köra "extra" rätt?:P

Sänk vikterna och fokusera på bra muskelkontakt.

Silencer
2010-11-06, 12:57
Vänd innan du nuddar bröstet och sluta strax före utlåsning.

Scratch89
2010-11-06, 12:59
Vänd innan du nuddar bröstet och sluta strax före utlåsning.

Varför då?

Silencer
2010-11-06, 13:03
Varför då?

För att behålla kontakten i musklerna.

Anders The Peak
2010-11-06, 13:04
Varför då?

Därför Coleman kör så...

Till TS du kör redan tungt på Axlarna i bänkpressarna satsa i stället på post och medial så att du får visuellt bredare axlar.

Nano-Sekund
2010-11-06, 13:31
Kör i den rörelsebana du känner funkar bäst för dig själv. Alla är vi olika, alla har olika vinklar där det känns bättre/sämre.

Ang höjning av repititionerna så kan jag tycka att det blir en "typ av" statisk uttröttning för musklerna i vissa övningar när man kör på tok för många reps i kombination av långsamt utförande. Satsa hellre på lite tyngre reps med full fokus stega vikterna uppåt för att vänja in nervsystemet.

Tex. militärpress 5:or stegande
40kg*5
45kg*5
50kg*5
55kg*5
Osv. Ingen fail förän sista setet!

Höj sedan repsen något mer på lyft åt sidan, drag till hakan, cable osv...

Funkar bra för mig iafa =)

smuts
2010-11-06, 15:49
jag gillar att värma upp rotatorcuffarna med lätta vikter innan jag börjar med någon form av tung press, har känts bättre dom gångerna jag gjort det :)