handdator

Visa fullständig version : Teknikfråga vid vadträning


remindme
2010-11-05, 19:52
Ska man när man gör en tåhäv gå mot stortån eller ska den gå lite utåt mot lilltån vilket jag tror man normalt gör?

Crocker
2010-11-05, 20:30
Min personliga åsikt ang. biceps,vader.
Brassa på vikt, kör relativt bra man kan finslipa på andra övningar.

remindme
2010-11-05, 20:36
Min personliga åsikt ang. biceps,vader.
Brassa på vikt, kör relativt bra man kan finslipa på andra övningar.

Nu va ju inte de frågan...

Grejen är att normalt "tror jag" kör de flesta med en vanlig rörelse som blir lie utåt. Det som får mig osäker är att efter en fotledsfraktur för massa år sen så sa sjukgymnastet åt mig att köra tåhäven rakt upp. Blir som mer åt stor tån.

Crocker
2010-11-05, 20:37
Nu va ju inte de frågan...

Grejen är att normalt "tror jag" kör de flesta med en vanlig rörelse som blir lie utåt. Det som får mig osäker är att efter en fotledsfraktur för massa år sen så sa sjukgymnastet åt mig att köra tåhäven rakt upp. Blir som mer åt stor tån.
Nehe?
Har du skadat dig, fått råd av din sjukgymnast får du väl lyda dem. Är du inte skadad står jag för vad jag skrev.

sodomizer
2010-11-06, 17:56
Är det inte så om man ska vara petig att "det tar" på lite olika ställen beroende på fotställning? Själv kör jag nog med fötterna ganska rakt och om de är vinklade något så är det i så fall en aning inåt (antar att det är det du menar med "mot lilltårna").
Men annars håller jag med tidigare talare. Bara fläska på :
)

pellepedal
2010-11-06, 18:20
Min åsikt är att man bör köra rakt, men det borde bero på hur din sko är konstruerad till viss del.

JakeShaft
2010-11-07, 09:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11722

Sverker
2010-11-07, 10:59
Kör du med fötterna parallella. Det fungerar utmärkt för vadträningen.

Visst går det att köra vaderna med hälarna utåt eller hälarna in mot varrandra men jag ser ingen större vinst med det. Möjligen att man kommer lite högre upp i rörelsen med hälarna utåt och lite djupare i botten med hälarna inåt men det är nog inte avgörande.

Själv kör jag alltid vaderna barfota. Det tillåter en betydligt längre rörelse än med skor på fötterna.

Jag kan inte riktigt sätta mig in i din skada.
Själv hade jag extremt uttänjda vrister efter massor med år handboll. Efter ett tips så körde jag sittande vadpress med fötterna pekande "tioitvå". Det ökade min styrka i foten och i fotleden och nu är mina problem borta. Ifall detta skulle kunna fungera har jag inte den blekast aning om. Det kanske t o m förvärrar dina problem eftersom du inte ska snedbelasta fötterna:(

remindme
2010-11-07, 11:07
Min skada är sen länge läkt. Det var mer att sjukgymnasten sa hur man skulle utföra en vadpress. Men jag undrade hur man ska utföra den när man har tex fötterna raka. Gör man som de flesta "vad ja tror" så bli ju pressen lite snett utåt. Men man kan ju dra den mer mot stortån. Vad är rätt egentligen? Blir ju lite skillnad.