handdator

Visa fullständig version : Zink magnesium överskott?


Sejf
2010-11-05, 17:02
Hej

Har vart och köpt lite grejer fyllt på med de gamla burkarna som tagit slut och ska pröva lite nytt.

Har köpt night-pro och ZMA som jag aldrig tagit förr och så dum som jag är efter att jag köpt så tänkte jag fan, det var ett kraftigt överskott av zink och magnesium jag får i mig jämfört med RDI

såhär ser min dag ut i kosttillskott

frukost:2 omega-3, 1 only one regular multi tablett

Lunch :2st omega-3

träning , 7g eaa före och efter

Kväll/middag: 2st omega-3 och så den nya burken ZMA-hardcore hade jag tänkt ta 30 min innan läggdags och ett glas night-pro exakt innan läggdags...

är det "dåligt" och ta det jag tar eller bör jag skippa ta ZMA och bara köra night-pro?

Crocker
2010-11-05, 17:04
Maten spelar en roll i det hela också. Det är inte bara i kosttillskott du får i dig zink,Mg. Jag är skeptisk mot ZMA, men har du köpt kan du ju lika gärna fortsätta.

Ean
2010-11-05, 17:07
Ang zinket så ökar zinkbehovet ju högre stress kroppen utsätts för, träning räknas som hög stress. Gissar på att RDI't inte är framtagen för oss kolo-folk som gymmar 5 dagar i veckan :) vårat RDI ligger nog över medelsvenssons.

Käka du dina kosttillskott om din plånbok tillåter :)

Sejf
2010-11-05, 17:15
i see, ok ska prova köra på det ...ska hjälpa med sömnen ser fram emot det.. återkommer om jag inte överdoserat och hamnat i sömn koma =D

rickardptrsn
2010-11-05, 17:26
6 omega-3 kapslar/dag?

hejhopp79
2010-11-05, 17:45
Magnesium har ett stort terapeutiskt fönster, zink är lite mer problematiskt. Men jag tror inte det är någon fara förräns du börjar ligga på nivåer i stil med 100 mg/dag under en längre period. Jag har för mig att jag läst i litteraturen att en del upplevt biverkningar även vid lägre doser, kring 50 mg men det är nog väldigt ovanligt.

ZMA är en bra produkt imo, fastän den inte nödvändigtvis ökar testosteron på direkt väg. Men en bättre sömn (vilket många upplever) och lugn, verkar såklart väldigt positivt på muskeltillväxt.

King Grub
2010-11-05, 17:56
Övre tolerabel gräns för magnesium ligger på 350 mg per dag.

Sejf
2010-11-05, 19:31
only one regular 300mg magnesium 7mg zink
ZMA hardcore 257mg magnesium 22.5mg zink
night-pro (beroende på smak) detta är jordgubb/smultron 280mg magnesium 5g zink

Crocker
2010-11-05, 19:34
Övre tolerabel gräns för magnesium ligger på 350 mg per dag.
? :confused:

Eddie Vedder
2010-11-05, 19:34
Gissar på att RDI't inte är framtagen för oss kolo-folk som gymmar 5 dagar i veckan :) vårat RDI ligger nog över medelsvenssons.


Nej att träna på så låg nivå som Kologenomsnittet gör definitivt inte att man placeras utanför två standardavvikelser från medelvärdet. Och gör man det är det nog inte på grund av träningen utan någon annan individuell grej, typ otillräcklig absrobtion från magproblem eller så.

King Grub
2010-11-05, 19:35
? :confused:

Vad var oklart med det? Ordagrann klartext.

Sejf
2010-11-05, 19:36
Rickardptrsn, Ja 2 i samband med måltid x3

Crocker
2010-11-05, 19:37
Vad var oklart med det? Ordagrann klartext.
RDI för Mg är 300mg, övre tolerabel gräns är 350?

Eddie Vedder
2010-11-05, 19:38
Vad var oklart med det? Ordagrann klartext.

350 mg är ju RDI för män.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/

King Grub
2010-11-05, 19:38
Supplementerad form, ja. Man har ju aldrig sett biverkningar från magnesium från kosten.

Sejf
2010-11-05, 19:45
ok så kan jag köra på fast än RDI är på 350 för män och min är lite mer än dubbelt?
eller bör jag fundera på intaget och skippa nåt

Eddie Vedder
2010-11-05, 19:47
ok så kan jag köra på fast än RDI är på 350 för män och min är lite mer än dubbelt?
eller bör jag fundera på intaget och skippa nåt

Är du kvinna så ska du ju gå efter det, och där är ju RDI lägre som du ser.

Tolkia
2010-11-05, 19:50
Överdosering av magnesium brukar kunna ge diarré. Kanske inte den mysigaste biverkningen.

Eddie Vedder
2010-11-05, 19:52
Överdosering av magnesium brukar kunna ge diarré. Kanske inte den mysigaste biverkningen.

Å andra sidan en bra indikator på att man överdoserar. Om överdosering är toxisk men yttrar sig mer diffust är ju risken större. Här är det bara att analysera toalettbesöken och dra slutsats. :D

Sejf
2010-11-05, 19:55
Överdosering av magnesium brukar kunna ge diarré. Kanske inte den mysigaste biverkningen.

ok låter inte så farligt... inga andra alls?

Tolkia
2010-11-05, 19:58
ok låter inte så farligt... inga andra alls?
Säkert om du kommer upp i toxisk dos, men jag kan inte hosta upp dem på rak arm. Om du tycker att magnesiumracerbajs inte låter så farligt förstår jag att du inte har provat. Jag har.

Sejf
2010-11-05, 20:14
haha,nej det har jag inte.. får tänka ut något

hejhopp79
2010-11-06, 00:17
Supplementerad form, ja. Man har ju aldrig sett biverkningar från magnesium från kosten.

Högst tveksamt faktiskt.

Jag har själv fått i mig hyffsade doser magnesium från tillskott + mat dagligen och inte upplevt något som helst problem förutom en viss sömnighet.

Sen ska man komma ihåg att den biologiska tillgängligheten från Magnesium i kosttillskott inte alltid är den bästa. Faktum är att magnesium endast tas upp acceptabelt om det är kelaterat till aminosyror; magnesium-aspartat, -glycinat etc eller varianten magnesiumcitrat.

Magnesiumupptaget blir också sämre om det intas i samband med mejeriprodukter.

Sedan upplever ju en del som sagt magproblem när man tar magnesiumtillskott. Dessutom är det faktiskt rätt onödigt tycker jag att få i sig monsterdoser magnesium, men 5-600 mg om dagen är inget som helst problem om man nu kommer över RDI. Vill man vara på den säkra sidan, som TS, hade jag ätit vanlig mat och tagit ZMA eller night-pro men båda låter som möjligtvis lite överdrivet när det kommer till hur mycket magnesium du får i dig dagligen. Kalcium-intaget ska gärna matcha magnesium-intaget också.

Crocker
2010-11-06, 00:20
Högst tveksamt faktiskt.

Jag har själv fått i mig hyffsade doser magnesium från tillskott + mat dagligen och inte upplevt något som helst problem förutom en viss sömnighet.

Sen ska man komma ihåg att den biologiska tillgängligheten från Magnesium i kosttillskott inte alltid är den bästa. Faktum är att magnesium endast tas upp acceptabelt om det är kelaterat till aminosyror; magnesium-aspartat, -glycinat etc eller varianten magnesiumcitrat.

Magnesiumupptaget blir också sämre om det intas i samband med mejeriprodukter.
Magnesiumoxid har en biotillgänglighet på 2% läste jag på hälso.

hejhopp79
2010-11-06, 00:29
Magnesiumoxid har en biotillgänglighet på 2% läste jag på hälso.

Japp, magnesiumoxid är kass.

Apotekets magnesium recip är bra, har för mig att det är magnesiumlaktat men jag kan ha fel.

Sverker
2010-11-06, 07:52
Misstänker att vi diskuterar magnesium på samma sätt som andra diskuterar kalcium.

Upptaget är mycket litet av kalcium, helt beroende på kalciums dåliga löslighet. Samtidigt är förlusterna relativt små.

Innan vi diskuterar vilket som är bästa tillskottet så måste vi istället veta hur stora förlusterna är från kroppen varje dag. Frågan tog jag upp i denna tråden tidigare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152720

Någon som vet mer ?

King Grub
2010-11-06, 09:40
Högst tveksamt faktiskt.

Nej, det är inte tveksamt; UL för supplementerat Mg ligger där. Att du eventuellt inte upplever biverkningar vid exakt samma gramintag är inte relevant och påverkar inte övre tolererbart intag. Övre tolererbart intag är gränsen där man på befolkningsnivå börjar se negativa biverkningar.

Sniggel
2010-11-06, 11:12
Nej att träna på så låg nivå som Kologenomsnittet gör definitivt inte att man placeras utanför två standardavvikelser från medelvärdet. Och gör man det är det nog inte på grund av träningen utan någon annan individuell grej, typ otillräcklig absrobtion från magproblem eller så.

Och tränar man väldigt mycket äter man dessutom mycket mer och får i sig mer näring.
Har man dessutom en diet hög på animalier (pga högt proteinintag) får man ofta i sig väldigt stora mängder av diverse mineraler.
Jag tog och kollade i dietist xp på en typisk deffdiet jag satte ihop för att kolla om den var komplett.
Det visade sig att de 4 näringsämnen som stack ut som var lägst, låg på runt 400% av RDI, lägst alltså, inte högst. Ingen utav dessa var zink.
Sen fanns det många näringsämnen som låg på mer 1000% RDI eller flera 1000%

Jag vet att många som tränar och försöker få i sig mycket protein för träningens skull, äter på ett liknande sätt som mig och tror därmed att vitamin och mineraltillskott ofta är väldigt onödigt. Kanske t om onyttigt i längden.
Undantaget är väl då kanske d-vitamin.

hejhopp79
2010-11-06, 13:24
Nej, det är inte tveksamt; UL för supplementerat Mg ligger där. Att du eventuellt inte upplever biverkningar vid exakt samma gramintag är inte relevant och påverkar inte övre tolererbart intag. Övre tolererbart intag är gränsen där man på befolkningsnivå börjar se negativa biverkningar.

För supplementerat magnesium, då hänger jag med. Jag vet dock hur många som helst som tar magnesium-tillskott som ligger på 3-400 mg om dagen och de upplever inga problem utan sover bara bättre. En del rapporterar dock tydligen biverkningar i form av magproblem etc.

Men självklart är ingenting bra att överdosera för mycket. Jag trodde dock att RDI inte handlade om supplementerat magnesium, utan det totala magnesium-intaget?

Crocker
2011-01-29, 00:14
Hur är det med Zink?
(övre tolerabel nivå)

Sverker
2011-01-29, 07:36
King Grub har en länk i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63256&highlight=zinkf%F6rgiftning

tearz
2011-01-29, 10:37
tar 60 mg zink varje morgon samt 900 mg magnesium innan sängdags :)
Injga problem*kissass*

Crocker
2011-01-29, 12:31
King Grub har en länk i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63256&highlight=zinkf%F6rgiftning
Nej det har han inte?

King Grub
2011-01-29, 12:34
Hur är det med Zink?
(övre tolerabel nivå)

40 mg totalt per dygn, föda + tillskott tillsammans.

Sverker
2011-01-29, 14:45
Nej det har han inte?

Runt 10 mg. Det är svårt att uppskatta ett individuellt intag för optimal hälsa; men övre tolererbar gräns ligger på 40 mg, och skall supplementering ske bör den totala tillskottsmängden antagligen inte överskrida en dos RDI.


Det ligger i en undertråd:D

Crocker
2011-01-29, 14:49
40 mg totalt per dygn, föda + tillskott tillsammans.
Vad är det för bieffekter man börjar se?

Sverker
2011-01-29, 14:55
Att du kommer att få kraftigt illamående av akut zinkförgiftning.

Ungefär.

King Grub
2011-01-29, 15:31
Vad är det för bieffekter man börjar se?

Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Det är den huvudsakliga långtidsbieffekten.

Smärre magbesvär kan visa sig vid 50 mg/dag av supplementerat zink, medan 200 gram och uppåt vid enstaka intag kan ge på akut zinkförgiftning, med magsmärta, diarré och kräkningar.

Zinktillskott i sprayform kan ge permanent förlust av luktsinnet.

Crocker
2011-01-29, 15:42
Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Det är den huvudsakliga långtidsbieffekten.

Smärre magbesvär kan visa sig vid 50 mg/dag av supplementerat zink, medan 200 gram och uppåt vid enstaka intag kan ge på akut zinkförgiftning, med magsmärta, diarré och kräkningar.

Zinktillskott i sprayform kan ge permanent förlust av luktsinnet.
Fick med en burk ZMA hem, inget att oroa sig över?

Lifeless
2011-01-29, 17:56
Fick med en burk ZMA hem, inget att oroa sig över?

En fulldos ZMA brukar vara 30mg zink så du överlever nog :)

Lillgrabben
2011-01-29, 21:36
Ungefär.


Biverkningarna som beskrivs på zinkförgiftning låter som en klassisk "galvfrossa". Dvs något som har drabbat mer än en svetsare som underlåtit att slipa bort galvaniserade ( förzinkade) ytan på plåt han ska svetsa i... Det lär vara ytterst obehagligt att uppleva.

Mineur
2011-01-29, 23:09
Biverkningarna som beskrivs på zinkförgiftning låter som en klassisk "galvfrossa". Dvs något som har drabbat mer än en svetsare som underlåtit att slipa bort galvaniserade ( förzinkade) ytan på plåt han ska svetsa i... Det lär vara ytterst obehagligt att uppleva.

är det då när man typ mår grymt jäkla dåligt å typ fryser som mm?

farsan är plåtslagare så har hört ngn historia om det, var han elr en arbetskamrat som fick de för ett bra tag sen

Sverker
2011-01-30, 08:26
Biverkningarna som beskrivs på zinkförgiftning låter som en klassisk "galvfrossa". Dvs något som har drabbat mer än en svetsare som underlåtit att slipa bort galvaniserade ( förzinkade) ytan på plåt han ska svetsa i... Det lär vara ytterst obehagligt att uppleva.

Har aldrig hört talas om. Men det låter troligt.
De som drabbas av zinkförgiftning har antingen arbetat i zinkgruva eller drucket vatten från galvaniserade tankar och kärl.


Måste var stört omöjligt att få zinkförgiftning av mat.

apagul
2011-04-29, 22:17
Blev snurrig av denna tråden, dock förklarade King att magnesium är ofarligt om det kommer från kosten.

Undrar bara över vad ni tycker om dessa sidor. http://www.halsosidorna.se/Zink.htm

http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

De pratar om ganska höga intag.

Vad betyder ODI? (optimalt dagligt intag), jag vet..
Men är det verkligen optimalt att gå efter ODI istället för RDI?
Och vet någon vad Hälsovakten går efter?

Tack

apagul
2011-04-29, 22:26
" Sedan tiotals år tillbaka anges ”rekommenderat dagligt intag”, RDI, på livsmedelsförpackningar. [---] Rydin menar att ”optimalt dagligt intag”, ODI, är en bättre nivå.

– Tankesättet med ODI är annorlunda. Det handlar om att optimera istället för att undvika bristsjukdomar, säger Rydin.

För C-vitamin, till exempel, ligger RDI-värdet mellan 60 och 100 mg medan ODI skulle ligga mellan 2 000 och 12 000 mg."

http://vitamera.blogspot.com/
haha 2-12g C-vitamin..

Förklaringen verkar dock överensstämma med vcad jag misstänkte. ODI är det mest optimala att gå efter. med andra ord så kan jag öka på lite till, då jag bara ligger över RDI.

Hur kan INTE majoriteten av sveriges befolkning lida av diverse brister?
Jag äter varierat och minimalt med skräpmat, tränar ändå.
Vet folk som äter betydligt näringsfattigare mat, som definitivt inte når upp till RDI.

Crocker
2011-04-29, 23:11
Vad är det för skräpmat som inte innehåller näring?
C-vitamin har RDI på 60 mg, men man får inte skörbjugg förrän under 10 mg, såklart andra bieffekter vid låga intag men ändå.
Lär bli skumma effekter av att käka 12g C-vitamin. Men vad vet jag, jag är på högsta nivå hobby-lekman.

Eddie Vedder
2011-04-30, 11:10
Vad är det för skräpmat som inte innehåller näring?
C-vitamin har RDI på 60 mg, men man får inte skörbjugg förrän under 10 mg, såklart andra bieffekter vid låga intag men ändå.
Lär bli skumma effekter av att käka 12g C-vitamin. Men vad vet jag, jag är på högsta nivå hobby-lekman.

Fast du måste väl förstå vad som menas med näringsfattig skräpmat? Jag vet inte om du bara missförstår medvetet nu men vad som menas är naturligtvis proportionerna mellan energin och mikronutrienter.

Bara för att det finns kalcium i ost och att vetemjöl är B-vitaminberikat så innebär det ju inte att en kost som till stor del består av pizza är bra för att tillgodose näringsbehovet hos en normalenergiförbrukare.

astrodog
2011-04-30, 11:20
Säkert om du kommer upp i toxisk dos, men jag kan inte hosta upp dem på rak arm. Om du tycker att magnesiumracerbajs inte låter så farligt förstår jag att du inte har provat. Jag har.

Snälla, berätta!

Crocker
2011-04-30, 11:52
Fast du måste väl förstå vad som menas med näringsfattig skräpmat? Jag vet inte om du bara missförstår medvetet nu men vad som menas är naturligtvis proportionerna mellan energin och mikronutrienter.

Bara för att det finns kalcium i ost och att vetemjöl är B-vitaminberikat så innebär det ju inte att en kost som till stor del består av pizza är bra för att tillgodose näringsbehovet hos en normalenergiförbrukare.
Det var ordet skräpmat jag inte fattade hur brett han menade det var. Har faktiskt inte en aning vad man ska definera som skräpmat. Fast du kanske vet?
(Nyfiken, inte kritisk.)

hejhopp79
2011-04-30, 15:33
C-vitamin är vattenlösligt och kan doseras väldigt högt utan några som helst biverkningar, eftersom resterande kissas ut. Dock finns det ingen riktig poäng med att göra det ;)

Eddie Vedder
2011-04-30, 15:43
Det var ordet skräpmat jag inte fattade hur brett han menade det var. Har faktiskt inte en aning vad man ska definera som skräpmat. Fast du kanske vet?
(Nyfiken, inte kritisk.)

Nej någon absolut definition finns ju inte. Men det är ju ingen kioskvältare att påstå att pizzeriamat, mat från hamburgerestauranger som MD, MAX och BK, korvmojjen samt bakverk, godis, läsk och glass tillhör det.

astrodog
2011-05-01, 10:23
C-vitamin är vattenlösligt och kan doseras väldigt högt utan några som helst biverkningar, eftersom resterande kissas ut. Dock finns det ingen riktig poäng med att göra det ;)

Du kan sprida ut ditt intag över lite fler tillfällen.