handdator

Visa fullständig version : Olika set/reps antal på olika muskelgrupper?


Delerious
2010-11-05, 14:25
Tja.

Sen jag började med högrepsträning efter att ha kört 5x5 inspirerat i hela min gym karriär så känner jag att just ryggen inte svarar lika bra på det, får ingen direkt kontakt eller utveckling så som jag fick när jag körde 5x5.

Vilket är konstigt kan man tycka då det borde vara lättare med högreps att hitta kontakten. Men så är inte fallet.

Men tex min bröst ha börjat utvecklas mer nu (stod stilla innan), samma med armar och ben.

Så det jag undrar är kan man köra högreps på axlar,armar,bröst och ben men ryggen tungt och tyngre ? *flex*

Älskar rygg. Älskar att träna den. Men högreps gillar den inte.

Mvh Delerious

limenka
2010-11-05, 14:28
Du ska nog försöka ligga på samma repantal/set på de större grupperna. Kör själv lågrep på böj osv medan armar/axlar osv får sig lite högre reppisk men lägre set.

Delerious
2010-11-05, 14:30
Jo men just nu behöver jag byta för just bröst och ben då de sått still. Och bytet har hjälp för de muskelgrupperna.

Men ryggen svarar fortfarande bra på nära max träning. Men inte med högreps.

z_bumbi
2010-11-05, 14:47
Det funkar utmärkt och det är ju inte heller så att man bara måste köra lågreps eller högreps för en viss muskelgrupp.

Delerious
2010-11-05, 14:53
Tänkte mest om man blev snetränad. Men iofs, får man inga resultat på en del så blir man sne på det hållet.

Tackar för hjälpen!*flex*

limenka
2010-11-05, 14:57
Tänkte mest om man blev snetränad. Men iofs, får man inga resultat på en del så blir man sne på det hållet.

Tackar för hjälpen!*flex*

Klart du blir med stora X och små Y. Ska du över en platå(?) behöver du inte oroa dig :thumbup:

Phille
2010-11-05, 16:08
Det är väl inte helt omöjligt att olika personer växer olika bra vid olika sorters belastning? Jag upplever själv att mina triceps, mage och vader växer grymt bra på 25reppare medan bröstet börjar ta fart nu när jag sänkt till 6-12 där.

Silencer
2010-11-06, 17:58
Finns en del spekulationer om att man ska träna i ett intervall som påminner om den belastning muskeln är van att utsättas för. Tycker själv det finns en del som talar för det men har inga "bevis". T.ex.

Biceps är till för att gå och bära saker med, då kanske högreps passar bäst?
Triceps är till för att ta emot dig själv när du faller, lågreps och tunga vikter?
Benen är gjorda för att vara extremt uthålliga, högreps?
Ryggen är till för att dra tunga saker... osv.

z_bumbi
2010-11-07, 08:40
Starta en egen tråd eller sök reda på en existerande om ni vill diskutera något helt annat än vad tråden handlar om. Att låna en tråd för att fråga något helt annat är inte direkt någon som underlättar, varken för trådens ämne eller för de som faktiskt söker information själva.

Anders The Peak
2010-11-07, 08:50
Jo men just nu behöver jag byta för just bröst och ben då de sått still. Och bytet har hjälp för de muskelgrupperna.

Men ryggen svarar fortfarande bra på nära max träning. Men inte med högreps.

Hur svarar den bättre på träningen?

Delerious
2010-11-07, 08:53
Hur svarar den bättre på träningen?

Utvecklas fortfarande i styrka och massa.