handdator

Visa fullständig version : Ni som smäller med vikter!


Stabildagsform
2010-11-05, 13:55
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)

Vunnis
2010-11-05, 13:57
Öronproppar eller hörlurar :)

babidi
2010-11-05, 13:58
Prata inte med personalen.
Sluta agera vigilante.
Skaffa bra isolerande hörlurar.
Fokusera dig på din egen träning.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:00
Känns lite dåligt att det är jag som ska behöva ändra på mig när det är de som gör fel, gå runt med öronproppar på gymmet känns ganska lamt också. Får väl börja använda min I-pod igen sen borde de sätta upp en stor skylt med att man inte bör smälla med vikterna.

Kom också att tänka på: hur mycket ljud håller hörlurar(in-ear) ut annat ljud, blir det inte förstärkt effekt om jag kör musik+ att de smäller?

Stabildagsform
2010-11-05, 14:01
Prata inte med personalen.
Sluta agera vigilante.
Skaffa bra isolerande hörlurar.
Fokusera dig på din egen träning.

Och vad är ditt svar till att man måste smälla med vikter då?

kelk
2010-11-05, 14:02
Hur föreslår du att jag skall sätta ner ett par hantlar på 50 kilogram vardera utan att det låter när jag har kört hantelpress? Har du en lösning är jag villig att anpassa mig.

spann
2010-11-05, 14:05
finns olika hörlureproppar lr va man kallar dom, testat vissa där ja inte hör ett smack från världen utanför.

menmen.. tur att du inte e bitter iaf

Stabildagsform
2010-11-05, 14:05
Hur föreslår du att jag skall sätta ner ett par hantlar på 50 kilogram vardera utan att det låter när jag har kört hantelpress? Har du en lösning är jag villig att anpassa mig.

Ha en polare som hjälper dig eftersom du uppenbarligen inte kan hantera sådana tunga vikter, förstår att det låter lite när det gäller de tyngre hantlarna men folk som smäller med 10-15 kilos hantlar är verkligen dumma i huvudet.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:06
finns olika hörlureproppar lr va man kallar dom, testat vissa där ja inte hör ett smack från världen utanför.

menmen.. tur att du inte e bitter iaf

Funderar starkt på att införskaffa sådana! Försöker så gott det går att inte vara bitter, men stör mig väldigt mycket på detta!

babidi
2010-11-05, 14:07
Och vad är ditt svar till att man måste smälla med vikter då?

Man måste inte, men det kommer alltid finnas folk som gör det. Tyvärr inget du och jag kan ändra på. Du har nu valet att använda dig av råden jag gav ovan eller sluta gå till gymmet. ditt val.

MAXX
2010-11-05, 14:10
men orka... det är inget jävla bibliotek.. gymmet är till för att tränas på. vissa lyfter tunga vikter som det inte går att finlira med.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:11
Man måste inte, men det kommer alltid finnas folk som gör det. Tyvärr inget du och jag kan ändra på. Du har nu valet att använda dig av råden jag gav ovan eller sluta gå till gymmet. ditt val.

Tror det går att ändra på detta, har varit på gym då personal är stenhårda att man inte får smälla med vikter, man kan ju sätta upp en skylt med?

Visst, det går ju inte att få alla att sluta, men kan kanske kan MINSKA det? Tror detta är en typiskt svensk företeelse att sådana som du inte har någon fighting-spirit, hur orkar du ens bygga muskler om du ger upp så lätt?

Stabildagsform
2010-11-05, 14:12
men orka... det är inget jävla bibliotek.. gymmet är till för att tränas på. vissa lyfter tunga vikter som det inte går att finlira med.

Det är inte bara tunga vikter jag pratar om, det är folk som kör lätta med. Frågan är varför dessa håller på som de gör?

spann
2010-11-05, 14:12
Funderar starkt på att införskaffa sådana! Försöker så gott det går att inte vara bitter, men stör mig väldigt mycket på detta!


göre! tycker du ska skaffa ett par av märket jabra, den kör över bluetooth med så du slipper böka med långa sladdar! kostar en del, men absolut de bästa jag testat iaf!
men klart man stör sig.. så antingen tycker ja du ska bli förbannad (då på de med 10-15, inte de tyngre imo) lr bara skiter i de me dina nya lurar!

kelk
2010-11-05, 14:13
Ha en polare som hjälper dig eftersom du uppenbarligen inte kan hantera sådana tunga vikter, förstår att det låter lite när det gäller de tyngre hantlarna men folk som smäller med 10-15 kilos hantlar är verkligen dumma i huvudet.

Nej, det skulle nog krävas en för varje hantel då och det känns orimligt. Jag ser inte problemet med att släppa hanteln den korta vägen som är kvar till marken. Det är en gummimatta på golvet som gör så att det inte låter överdrivet mycket. Ja, slänga med småhantlar är onödigt.

Yes
2010-11-05, 14:13
Hantelpressar och pullovers kan vara svåra när man ligger nära fail, ibland blir det enklare och säkrare att låta dem dunsa i golvet.

I marklyft släpper jag alltid vikterna sista biten för ryggen känns utsatt där. Hellre att det smäller i golvet än i min rygg.

Ja, det är onödigt att slänga vikter omkring sig och för mer oväsen än man behöver, men det går inte att träna ordentligt och samtidigt vara helt tyst.

vicarious
2010-11-05, 14:14
Man behöver inte göra det i onödan men att t ex inte få slänga ner hantlarna i golvet om man kört ett tungt set hantelpress är ju bara löjligt.

Precis som att vissa gym har regler att man inte får köra marklyft för det "låter så mycket" eller "smäller i backen". Okej om det är för att golvet t ex inte tål det men annars är det löjligt.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:15
Nej, det skulle nog krävas en för varje hantel då och det känns orimligt. Jag ser inte problemet med att släppa hanteln den korta vägen som är kvar till marken. Det är en gummimatta på golvet som gör så att det inte låter överdrivet mycket. Ja, slänga med småhantlar är onödigt.

Ursäkta att jag gjorde mig missförstådd, när det är gummimatta och knappt låter är det ju okej, men när folk i maskiner släpper ner så låter det. Men det värsta är när folk lägger tillbaka hantlarna så är det öronbedövande(det är ett metallställ) eller slår i hop dom mellan varje rep, *klick* *klick*.

Crocker
2010-11-05, 14:17
Ursäkta att jag gjorde mig missförstådd, när det är gummimatta och knappt låter är det ju okej, men när folk i maskiner släpper ner så låter det. Men det värsta är när folk lägger tillbaka hantlarna så är det öronbedövande(det är ett metallställ) eller slår i hop dom mellan varje rep, *klick* *klick*.
Vad ska man göra när man ligger nära fail då?
+1 på yes,vicarious.

Yes
2010-11-05, 14:17
Ursäkta att jag gjorde mig missförstådd, när det är gummimatta och knappt låter är det ju okej, men när folk i maskiner släpper ner så låter det. Men det värsta är när folk lägger tillbaka hantlarna så är det öronbedövande(det är ett metallställ) eller slår i hop dom mellan varje rep, *klick* *klick*.

Det verkar som någon är en aning överkänslig. ;)

Stabildagsform
2010-11-05, 14:18
Hantelpressar och pullovers kan vara svåra när man ligger nära fail, ibland blir det enklare och säkrare att låta dem dunsa i golvet.

I marklyft släpper jag alltid vikterna sista biten för ryggen känns utsatt där. Hellre att det smäller i golvet än i min rygg.

Ja, det är onödigt att slänga vikter omkring sig och för mer oväsen än man behöver, men det går inte att träna ordentligt och samtidigt vara helt tyst.

Jag förstår vad du menar, men vad är din syn på när vikterna ska tillbaka eller när man slår ihop dem mellan varje rep?

Stabildagsform
2010-11-05, 14:19
Det verkar som någon är en aning överkänslig. ;)

Det verkar som du inte vet vad det handlar om, är inte känslig för ljud i allmänhet men tror inte du kan sätta dig in riktigt i hur det låter.

victor_n
2010-11-05, 14:22
Det verkar som du inte vet vad det handlar om, är inte känslig för ljud i allmänhet men tror inte du kan sätta dig in riktigt i hur det låter.

Antar att dom flesta här har varit på ett gym så JO jag tror framförallt Yes vet.
Sen som sagt är det inte ett bibliotek eller spa anläggning, vill man ha lugn och ro finns det träningscenter för känsliga människor som vill ha lugn och ro när dom tränar.

Crocker
2010-11-05, 14:23
Det verkar som du inte vet vad det handlar om, är inte känslig för ljud i allmänhet men tror inte du kan sätta dig in riktigt i hur det låter.
Jag tror att de flesta på ett byggarforum vet hur det låter.

Yes
2010-11-05, 14:25
Jag förstår vad du menar, men vad är din syn på när vikterna ska tillbaka eller när man slår ihop dem mellan varje rep?

Det verkar som du inte vet vad det handlar om, är inte känslig för ljud i allmänhet men tror inte du kan sätta dig in riktigt i hur det låter.
För att det ska bli öronbedövande när vikterna ska tillbaka i hantelstället, eller störande när man slår ihop dem, då måste man ju isåfall anstränga sig något oerhört. Och jag vet hur hantelställ i metall kan låta, det är inget som stör mig alls såvida folk inte släpper hantlarna från en halvmeter ner i stället.

På mitt förra gym var det iof en del gormande lyftare som förde mycket oväsen. Jag tyckte det var betydligt mysigare än nuvarande SATS-gym där man kan höra en knappnål falla.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:26
Antar att dom flesta här har varit på ett gym så JO jag tror framförallt Yes vet.
Sen som sagt är det inte ett bibliotek eller spa anläggning, vill man ha lugn och ro finns det träningscenter för känsliga människor som vill ha lugn och ro när dom tränar.

Menar mer på att det är ett trång utrymme där fria vikterna är. Som gör att varje smäll med vikterna gör att det ekar i hela rummet. Tror inte han vet hur det låter när man rycker på axlarna om detta.

limenka
2010-11-05, 14:26
Tycker själv det är lite irriterande när någon släpper onödigt mycket viktkakor, inget fel med att släppa en 50kilos kaka men måste varje 5a slängas mot marken?

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 14:27
Det verkar som någon är en aning överkänslig. ;)

+1

Byt till friskis om du ska vara så känslig!

Tvivlar ju starkt på att du kommer få hörselskador av gymklonkande...

Stabildagsform
2010-11-05, 14:28
För att det ska bli öronbedövande när vikterna ska tillbaka i hantelstället, eller störande när man slår ihop dem, då måste man ju isåfall anstränga sig något oerhört. Och jag vet hur hantelställ i metall kan låta, det är inget som stör mig alls såvida folk inte släpper hantlarna från en halvmeter ner i stället.

På mitt förra gym var det iof en del gormande lyftare som förde mycket oväsen. Jag tyckte det var betydligt mysigare än nuvarande SATS-gym där man kan höra en knappnål falla.

Sats gym är väl stora i övrigt? Detta gym är underjord med hög ljudisolering som kör att varje smäll blir väldigt förstärkt. Tror inte man kan se detta som ett allmänt prolem eftersom det ser olika ut på olika gym, vissa gym måste anpassa sig till att smälla mindre i vikterna eftersom isoleringen är så pass hög.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:31
Tycker själv det är lite irriterande när någon släpper onödigt mycket viktkakor, inget fel med att släppa en 50kilos kaka men måste varje 5a slängas mot marken?

Exakt, tror många nybörjare vill härma de större grabbarna med detta. Plus att de större som släpper vikter har fått in detta som en vana, de måste släppa alla vikter nu och föra ett liv. De som vet hur man tränar gör ju inte detta dock. De släpper bara hantlar om de måste och respekterar andra!

Morrris
2010-11-05, 14:32
Bryr mig inte om folk släpper ner hantlarna, markstången, vikterna osv, så länge det inte är med flit. Har tränat på allt för många ställen där folk sett för mycket av Branch Warrens härjande. Sett folk som på fullaste allvar slänger 45kg hantlar från axelhöjd ner i betonggolv.

Crocker
2010-11-05, 14:33
Exakt, tror många nybörjare vill härma de större grabbarna med detta. Plus att de större som släpper vikter har fått in detta som en vana, de måste släppa alla vikter nu och föra ett liv. De som vet hur man tränar gör ju inte detta dock. De släpper bara hantlar om de måste och respekterar andra!
Nybörjare kanske har det tungt med 50 kg, medan lyftare har det tungt med 200 kg. Vad jiddrar du om egentligen?

Stabildagsform
2010-11-05, 14:34
Bryr mig inte om folk släpper ner hantlarna, markstången, vikterna osv, så länge det inte är med flit. Har tränat på allt för många ställen där folk sett för mycket av Branch Warrens härjande. Sett folk som på fullaste allvar slänger 45kg hantlar från axelhöjd ner i betonggolv.

Exakt, är det inte med flit så är det ju inte så mycket att göra åt saken. Man släpper man hantlarna som du sett folk göra från axelhöjd då ska man bli avstängd!

Yes
2010-11-05, 14:35
Sats gym är väl stora i övrigt? Detta gym är underjord med hög ljudisolering som kör att varje smäll blir väldigt förstärkt. Tror inte man kan se detta som ett allmänt prolem eftersom det ser olika ut på olika gym, vissa gym måste anpassa sig till att smälla mindre i vikterna eftersom isoleringen är så pass hög.
Är det eko eller är rummet ljudisolerat? :D
Om det är kraftigt eko kan du ju be ägaren sätta upp nåt för att dämpa det.

Ifall ljudet är störande när man lägger tillbaka hantlar i hantelstället kan det inte gärna vara folket där det är fel på iaf.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:35
Nybörjare kanske har det tungt med 50 kg, medan lyftare har det tungt med 200 kg. Vad jiddrar du om egentligen?

Jag menade på, byggare som lyfter lätta vikter emellanåt, de lyfter ju inte bara tunga?? När de då lyfter säg, 10 kilos hantlar så smäller de med dessa också för att de fått in en vana att smälla med vikter!

Stabildagsform
2010-11-05, 14:40
Är det eko eller är rummet ljudisolerat? :D
Om det är kraftigt eko kan du ju be ägaren sätta upp nåt för att dämpa det.

Ifall ljudet är störande när man lägger tillbaka hantlar i hantelstället kan det inte gärna vara folket där det är fel på iaf.

Det är isolerat från omgivningen, d.v.s resten av gymmet. Har du sett rum man spelar in musik i, där ljudet koncentreras och inte släpps ut eller in? Så är det, fast i detta fall så blir det som en förstärkt ljudeffekt, menade inte direkt eko eftersom det är ett ganska litet utrymme fyllt av vikter och maskiner.

Och när har jag sagt att det är allas fel att det låter? Säg inte folket när detta endast gäller vissa personer. Vissa kan lägga tillbaka vikterna ordentligt och vissa kan det inte.

L-Sami
2010-11-05, 14:42
Om man kör nära till failure så har man oftast inget val än bara slänga ner dem. Varför man gör det, kan tycka det är skönt med direkt avlastning efter tung belastning.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:45
Om man kör nära till failure så har man oftast inget val än bara slänga ner dem. Varför man gör det, kan tycka det är skönt med direkt avlastning efter tung belastning.

Det gör jag också, och inte med flit, men när jag kan göra det utan att det låter så gör jag det också ljudlöst.

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 14:46
Om man kör nära till failure så har man oftast inget val än bara slänga ner dem. Varför man gör det, kan tycka det är skönt med direkt avlastning efter tung belastning.

du måste hänga med i svängarna sami, att folk slänger ner hantlarna är itne problemet längre eftersom att för många var emot han då....

problemet har förflyttats till de som slänger ner hantlarna i stället....aaaargf!!!

Crocker
2010-11-05, 14:47
Det gör jag också, och inte med flit, men när jag kan göra det utan att det låter så gör jag det också ljudlöst.
Kan du släppa ner hantlarna ljudlöst?

Stabildagsform
2010-11-05, 14:48
Kan också lägga till nu(kan inte ändra trådstarten) med att:

-Om man inte kan släppa vikterna efter ett tungt set helt ljudlöst så är det helt förståeligt, men gör man detta med flit så är man fortfarande dum i huvudet.

-När man lägger tillbaka vikterna så ska detta ske ljudlöst!

-När man för ihop hantlar/vikter på maskin mellan varje rep så ska det inte smälla, gör man detta så är man också dum i huvudet.

Någon som har några andra åsikter, kom gärna med dem!

Morrris
2010-11-05, 14:49
du måste hänga med i svängarna sami, att folk slänger ner hantlarna är itne problemet längre eftersom att för många var emot han då....

problemet har förflyttats till de som slänger ner hantlarna i stället....aaaargf!!!

+1

Snart har han backat så långt att tråden kan stängas.

Crocker
2010-11-05, 14:50
Kan också lägga till nu(kan inte ändra trådstarten) med att:

-Om man inte kan släppa vikterna efter ett tungt set helt ljudlöst så är det helt förståeligt, men gör man detta med flit så är man fortfarande dum i huvudet.

-När man lägger tillbaka vikterna så ska detta ske ljudlöst!

-När man för ihop hantlar/vikter på maskin mellan varje rep så ska det inte smälla, gör man detta så är man också dum i huvudet.

Någon som har några andra åsikter, kom gärna med dem!
Jag tycker du kan prova något nytt, ödmjukhet. Det är inte så jäkla enkelt att kontrollera sig jämt och ständigt. *grr27*

Jazen
2010-11-05, 14:52
va en kille som studsa med en medicinboll som om det vore en basketboll, sjukt irriterande då det lät plus att han höll på ett tag, ingen aning om han ville träna sina bouncing skills med en 7kgs boll...

Stabildagsform
2010-11-05, 14:53
Kan du släppa ner hantlarna ljudlöst?

Visste att någon skulle lägga en sådan onödig kommentar när jag skrev det. Och NEJ, eftersom vi befinner oss på jorden och inte i rymden d.v.s i vakuum så kan det inte ske helt ljudlöst...

Jag använde ordet ljudlöst som en beskrivningen va tystnaden man kan utföra det hela med, trodde du skulle förstå det. När jag kan så lägger jag alltså tillbaka hantlarna så att väldigt lite ljud fortplantas i rummet och andra som tränar där inte märker av det. Men skulle du ha örat precis vid hanteln och golvet så skulle du självklart höra av det.

Stabildagsform
2010-11-05, 14:55
du måste hänga med i svängarna sami, att folk slänger ner hantlarna är itne problemet längre eftersom att för många var emot han då....

problemet har förflyttats till de som slänger ner hantlarna i stället....aaaargf!!!

Jag skrev inte ut allt i början av tråden(mitt fel), men läs det jag skrev under ditt inlägg så kanske du förstår...

Crocker
2010-11-05, 14:56
Visste att någon skulle lägga en sådan onödig kommentar när jag skrev det. Och NEJ, eftersom vi befinner oss på jorden och inte i rymden d.v.s i vakuum så kan det inte ske helt ljudlöst...

Jag använde ordet ljudlöst som en beskrivningen va tystnaden man kan utföra det hela med, trodde du skulle förstå det. När jag kan så lägger jag alltså tillbaka hantlarna så att väldigt lite ljud fortplantas i rummet och andra som tränar där inte märker av det. Men skulle du ha örat precis vid hanteln och golvet så skulle du självklart höra av det.
Snyggt försök att idiotförklara mig. Tror du jag menade ljudlöst på något annat sätt än du?

thunder
2010-11-05, 14:57
Jag smäller med vikterna i golvet ibland. Många andra också.

Orka.

/Dum i huvet tydligen

Stabildagsform
2010-11-05, 14:59
+1

Snart har han backat så långt att tråden kan stängas.

Jag vågar i alla fall ta upp problemet? Hur mycket civilkurage anser du dig själv ha egentligen? Vågar du säga till om något stör dig? Sen menade jag inte med att backa, skrev inte ut hela problemet i början, trodde inte detta skulle bli en så pass lång tråd med diskussioner. Ville bara veta om det vara var på mitt gym folk smällde med vikter.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:00
Snyggt försök att idiotförklara mig. Tror du jag menade ljudlöst på något annat sätt än du?

Det värsta var att jag troligen lyckades också, eller hur menade du?

Stabildagsform
2010-11-05, 15:01
Jag smäller med vikterna i golvet ibland. Många andra också.

Orka.

/Dum i huvet tydligen

Ja, enligt många är du dum i huvudet om du nu gör detta med flit.

rajjan_dammit
2010-11-05, 15:02
Varför byter du inte gym till typ friskis eller nånstans där man inte får träna med vikter som kan åstadkomma sådana ljud?

Lychgate
2010-11-05, 15:02
Klickandet med vikter kan iaf vara oavsiktligt. Det är värre med räkor som mitt i setten stönar "Arnold! ARrrrnold!" alá Pumping Iron eller med pubertetsröst halvropar "Yeah buddy! Light weight!" på fullaste allvar. Ihop med viktslängandet blir det grädden på moset. *popcorn*

Jag själv slänger vikter en hel del. Men det är mest för att många set är Fail eller drop fail. Inget jag gör med avsikten "OMFG KOLLA PÅ MIG! JAG TRÄNAR SOM BRANCH WARREN!".

rajjan_dammit
2010-11-05, 15:03
Jag vågar i alla fall ta upp problemet? Hur mycket civilkurage anser du dig själv ha egentligen? Vågar du säga till om något stör dig? Sen menade jag inte med att backa, skrev inte ut hela problemet i början, trodde inte detta skulle bli en så pass lång tråd med diskussioner. Ville bara veta om det vara var på mitt gym folk smällde med vikter.

Civilkurage är inte detsamma som att vara gnällig

limenka
2010-11-05, 15:05
Gym behöver mjukare golv. Sådana där mattor som kampsport utövas på vore ju :thumbup:

göransson
2010-11-05, 15:07
Du verkar vara en del överkänslig, men jag kan hålla med det att kasta ned vikter eller hantlar tycker jag själv är onödigt och det förstör även hantlarna. Detta kan jag hålla med om i ditt resonemang med inte mer!

Stabildagsform
2010-11-05, 15:08
Civilkurage är inte detsamma som att vara gnällig

Om jag är gnällig så har du fått en felaktig uppfattning om mig. Stör jag mig på något som jag vet är fel då säger jag till!

Stabildagsform
2010-11-05, 15:10
Du verkar vara en del överkänslig, men jag kan hålla med det att kasta ned vikter eller hantlar tycker jag själv är onödigt och det förstör även hantlarna. Detta kan jag hålla med om i ditt resonemang med inte mer!

Kan svara direkt att jag absolut inte är överkänslig för ljud i allmänhet d.v.s. hög musik på klubbar m.m. Men jag tycker precis som du att det är onödigt att föra oväsen när det går att undvika det.

Stefan J
2010-11-05, 15:10
Om du ägnar lika mycket tid på att bli stor och stark som på att störa dig på petitesser kommer du bli snudd på gudomlig, Stabildagsform ;)

Stabildagsform
2010-11-05, 15:12
Varför byter du inte gym till typ friskis eller nånstans där man inte får träna med vikter som kan åstadkomma sådana ljud?

Behöver ine byta till friskis, räcker med att jag byter till ett gym där jag vet att personalen är hårda på att man inte smäller med vikter i onödan. Har dock valt detta eftersom det är närmast.

rajjan_dammit
2010-11-05, 15:12
Om jag är gnällig så har du fått en felaktig uppfattning om mig. Stör jag mig på något som jag vet är fel då säger jag till!

Men om det bara är du som tycker det är fel då? Hur många tror du slår med hantlarna om det hade varit lätt att undvika? Så jobbigt är det inte om man inte har sjukt känsliga öron. Har man det så gör man något åt det och tränar man någonstans där man inte drabbas, annars är man gnällig, ja.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:14
Om du ägnar lika mycket tid på att bli stor och stark som på att störa dig på petitesser kommer du bli snudd på gudomlig, Stabildagsform ;)

Detta är första gången jag startar en tråd på internet om saker jag stör mig på. Var så intresserad av veta vad andra tyckte. Vet att jag kan uppfattas som en som stör sig på allt som går att störa sig på i och med den här tråden men så är det inte. Vill dock inte bli gudomlig om det kostar mig skador för livet på trumhinnorna.

Stoltz
2010-11-05, 15:15
Men det värsta är när folk lägger tillbaka hantlarna så är det öronbedövande(det är ett metallställ)

Du verkar vara en riktigt gnällig fan...
Om ljud stör dig så mycket, även normala gymljud (för det är precis vad det är, säg vad du vill om den saken) så gör du förbannat rätt i att skaffa antingen någon form av musikspelare och hörlurar, alternativt öronproppar. Skitsamma om det ser löjligt ut, det är dina öron som inte tål ljuden på platsen du väljer att vara.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:16
Men om det bara är du som tycker det är fel då? Hur många tror du slår med hantlarna om det hade varit lätt att undvika? Så jobbigt är det inte om man inte har sjukt känsliga öron. Har man det så gör man något åt det och tränar man någonstans där man inte drabbas, annars är man gnällig, ja.

Min kompis sa till en i personalen på ett gym här i trakten att det var en som smällde mellan varje rep han körde. Han svarade ''Jaså, det är han igen!'' och gav han en utskällning. Vissa smäller alltså med vikterna gång på gång utan att visa respekt.

Hemi
2010-11-05, 15:17
Hemma låter det som en skrotdump när jag tränar men på gym är det värsta jag vart med om när man sätter 1 stor järnplatta hårt mot en annan på t ex, viktupphängningen i benpressen eller nån liknande viktställning. Pirre skrev något om tinitus en gång, står man nära, fy f-n vad det kan smälla, även om man inte tar i. Numera är väl de flesta större vikter gjord med gummihölje. Hantlar som slår mot varandra i flyes t ex brukar inte vara så farligt.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:18
Du verkar vara en riktigt gnällig fan...
Om ljud stör dig så mycket, även normala gymljud (för det är precis vad det är, säg vad du vill om den saken) så gör du förbannat rätt i att skaffa antingen någon form av musikspelare och hörlurar, alternativt öronproppar. Skitsamma om det ser löjligt ut, det är dina öron som inte tål ljuden på platsen du väljer att vara.

Som jag skrev innan så är jag inte gnällig. Det är inte normalt att ''kasta'' tillbaka hantlarna i stället och nej det är inte bara jag som har problem med detta, frågade 2 stora hobbybyggare på gymmet va de tyckte och det sa att det var det värsta de visste.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:19
Hemma låter det som en skrotdump när jag tränar men på gym är det värsta jag vart med om när man sätter 1 stor järnplatta hårt mot en annan på t ex, viktupphängningen i benpressen eller nån liknande viktställning. Pirre skrev något om tinitus en gång, står man nära, fy f-n vad det kan smälla, även om man inte tar i. Numera är väl de flesta större vikter gjord med gummihölje. Hantlar som slår mot varandra i flyes t ex brukar inte vara så farligt.

Ja, tinitus är lättare att få än man tror. Synd att de stora vikterna på mitt gum inte har gummihölje :(

Fjällbrynt
2010-11-05, 15:20
HAHAHA, detta va kul:)

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:20
Kan också lägga till nu(kan inte ändra trådstarten) med att:

-Om man inte kan släppa vikterna efter ett tungt set helt ljudlöst så är det helt förståeligt, men gör man detta med flit så är man fortfarande dum i huvudet.

-När man lägger tillbaka vikterna så ska detta ske ljudlöst!

-När man för ihop hantlar/vikter på maskin mellan varje rep så ska det inte smälla, gör man detta så är man också dum i huvudet.

Någon som har några andra åsikter, kom gärna med dem!

Vem fan är du att bestämma vad som är med flit eller om man inte orkar?

Försök själv att lägga tillbaka hantlarna ljudlöst efter ett tungt set med hantelrodd?

Jag vågar i alla fall ta upp problemet? Hur mycket civilkurage anser du dig själv ha egentligen? Vågar du säga till om något stör dig? Sen menade jag inte med att backa, skrev inte ut hela problemet i början, trodde inte detta skulle bli en så pass lång tråd med diskussioner. Ville bara veta om det vara var på mitt gym folk smällde med vikter.

hahaha, kallar du de civilkurage? dagens....!

Kek
2010-11-05, 15:22
Det är inte bara tunga vikter jag pratar om, det är folk som kör lätta med. Frågan är varför dessa håller på som de gör?

Och det är du som avgör om en vikt är lätt eller tung? 20 kiloshanteln kan vara lätt som fjäder för en person medans den är monstervikten för en annan. Brukar det inte finnas sådana där schysta mattor som absorberar både smäll och dämpar ljudet just för att motverka sånt? Annars kan ju det vara något att föreslå för personalen. Brukar inte låte mer än *DUNS* om någon tappar en fet vikt i dem.

Sen är det ett gym också. Är man känslig för höga ljud osv kan man träna hemma, inte dra dit eller införskaffa hörproppar som många faktiskt gör i högljudda miljöer.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:24
Vem fan är du att bestämma vad som är med flit eller om man inte orkar?


Försök själv att lägga tillbaka hantlarna ljudlöst efter ett tungt set med hantelrodd?



hahaha, kallar du de civilkurage? dagens....!

Det kan inte jag bestämma, men man ser oftast vad som är med flit och vad som inte är det.

Och ja, det är väl klart det är civilkurage när man säger till folk som beter sig illa? Vissa vågar inte säga ifrån om de stör sig på saker, synd för dem...

J.V
2010-11-05, 15:24
Would you like som cheese with that whine?

champion
2010-11-05, 15:26
Kan också lägga till nu(kan inte ändra trådstarten) med att:

-Om man inte kan släppa vikterna efter ett tungt set helt ljudlöst så är det helt förståeligt, men gör man detta med flit så är man fortfarande dum i huvudet.

-När man lägger tillbaka vikterna så ska detta ske ljudlöst!

-När man för ihop hantlar/vikter på maskin mellan varje rep så ska det inte smälla, gör man detta så är man också dum i huvudet.

Någon som har några andra åsikter, kom gärna med dem!

1. På allvar att folk smäller med vikterna med flit? Tror dom är så trötta efter sitt set så dom släpper vikten och skiter i om det låter. Det är ett gym!

2. Kommer alltid att låta. Varför inte plugga in ett par hörlurar så du inte hör ljudet? Blir du störd av folk som låter(skriker/stönar) på gymmet också?

3. Varför ska man vara dum i huvudet för det? Man kanske vill höra att vikten går hela vägen ner och slippa titta på vikten?

Varför lägga en sådan energi på detta?

Stabildagsform
2010-11-05, 15:27
Och det är du som avgör om en vikt är lätt eller tung? 20 kiloshanteln kan vara lätt som fjäder för en person medans den är monstervikten för en annan. Brukar det inte finnas sådana där schysta mattor som absorberar både smäll och dämpar ljudet just för att motverka sånt? Annars kan ju det vara något att föreslå för personalen. Brukar inte låte mer än *DUNS* om någon tappar en fet vikt i dem.

Självklart kan inte jag bestämma vad som är lätt respektive tungt för en person men för att dra ett exempel: En person häromdagen som jag sett använda riktigt tunga hantlar(kanske runt 30-40 kg) och smäller med dessa körde nu med 5 kilos hantlar och smällde också med dessa, varför gör han så?

ViKKaN
2010-11-05, 15:29
Vad exakt ska du få ut från detta egentligen? Oljud är något man får leva med om man ska vara på ett gym, visst har man hoppat till ibland när någon släpper 200kg i marklyft, men man får inte se det som att man sitter i sitt eget vardagsrum och sippar på en kopp té, du får helt enkelt vänja om dig...

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:29
Självklart kan inte jag bestämma vad som är lätt respektive tungt för en person men för att dra ett exempel: En person häromdagen som jag sett använda riktigt tunga hantlar(kanske runt 30-40 kg) och smäller med dessa körde nu med 5 kilos hantlar och smällde också med dessa, varför gör han så?

han e trött.... einstein???

Stabildagsform
2010-11-05, 15:29
1. På allvar att folk smäller med vikterna med flit? Tror dom är så trötta efter sitt set så dom släpper vikten och skiter i om det låter. Det är ett gym!

2. Kommer alltid att låta. Varför inte plugga in ett par hörlurar så du inte hör ljudet? Blir du störd av folk som låter(skriker/stönar) på gymmet också?

3. Varför ska man vara dum i huvudet för det? Man kanske vill höra att vikten går hela vägen ner och slippa titta på vikten?

Varför lägga en sådan energi på detta?

Slår man ihop vikterna mellan varje rep så behöver man inte ta i så in i helvete. Jag tänker köpa ett par riktigt grymma hörlurar eftersom jag inte orkar säga till idioter som gör detta.

filmjölk
2010-11-05, 15:31
Att det dunsar om någon tappar vikter och låter när man ställer tillbaks hantlar i hantelställen må vara hänt, men vafan kan inte folk lägga avm,ed att slå ihop hantlarna i toppen när de kör bröstpressar? Det är enerverande.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:31
han e trött.... einstein???

Trött mellan varje rep? Med 5-kilos hantlar? Du är fan för mycket. Vissa kommer alltig vara emot någon vad denna än säger, tyvär så är du en sådan person.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:32
Att det dunsar om någon tappar vikter och låter när man ställer tillbaks hantlar i hantelställen må vara hänt, men vafan kan inte folk lägga avm,ed att slå ihop hantlarna i toppen när de kör bröstpressar? Det är enerverande.

Fråga Mr.Sjöborg han säger att man måste det för att man är trött. Han verkar vara expert på allt! :)

firarjulen
2010-11-05, 15:32
Måste fan smälla något oerhört med 5-kilos hantlar =)

champion
2010-11-05, 15:33
Att det dunsar om någon tappar vikter och låter när man ställer tillbaks hantlar i hantelställen må vara hänt, men vafan kan inte folk lägga avm,ed att slå ihop hantlarna i toppen när de kör bröstpressar? Det är enerverande.

Seriös?
Varför skulle det vara så himla jobbigt?

Inge Enveten
2010-11-05, 15:34
Säkerheten och effektiviteten i min träning går före någon annans trumhinna (som för övrigt måste vara extremt känslig för att påverkas) varje träningspass. Att jag dessutom omöjligtvis kan skada någon utrustning på det sättet jag under vissa fall får vikterna att "dunka" gör det hela till något jag bryr mig ännu mindre om.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:36
Måste fan smälla något oerhört med 5-kilos hantlar =)

De gör det, tro mig, de är av metall. Och står du bredvid och detta sker så är det jobbigt att lyssna på när man vill höra musiken på gymmet och inte få huvudvärk.

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:36
Trött mellan varje rep? Med 5-kilos hantlar? Du är fan för mycket. Vissa kommer alltig vara emot någon vad denna än säger, tyvär så är du en sådan person.

Klart jag är emot dig när du när du kommer med så dumma påståenden och exempel hela tiden.

Vad körde han för något? ska du lägga upp ett exempel får du ju ge lite detaljer....

Måste fan smälla något oerhört med 5-kilos hantlar =)

+1....bevisar väll bara att han är en gnällig bitch!


P.S vem leker allvetare? du verkar ju tro att de flesta här inte ens vet hur de låter när man slår metall mot metall eller hur de är på ett gym?

Hemi
2010-11-05, 15:36
Handlar det inte lite grann om vad för gym man går till också? Vissa ställen känns ju lite frisersalong, inget fel med det men acceptera normen där medan andra ställen som t ex lyftarlokaler accepterar man normen där. Fast en dov duns av 200kg marklyft är inte samma sak som när man står 50cm bredvid men förra ovan nämda plattsmäll, ungefär som när en unge slår två kastrulllock hårt mot varandra.

firarjulen
2010-11-05, 15:36
Haha, avisst..

Grotesk
2010-11-05, 15:38
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)

Hej. Jag tappade hörseln genom detta fenomen så jag vet vad du pratar om, riktigt allvarliga grejer! Har även läst att det hämmar proteinsyntesen att släppa vikterna, vilka idioter som inte förstår det.

Skämtåsido så borde du nog börja köra damgympa eller Bodypump om något sådant fenomen stör dig så otroligt. Skulle även vilja påstå att dina argument är mest löjelse väckande.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:39
Säkerheten och effektiviteten i min träning går före någon annans trumhinna (som för övrigt måste vara extremt känslig för att påverkas) varje träningspass. Att jag dessutom omöjligtvis kan skada någon utrustning på det sättet jag under vissa fall får vikterna att "dunka" gör det hela till något jag bryr mig ännu mindre om.

Så länge du inte gör det med flit så...

WHITEFOLKS
2010-11-05, 15:40
Det finns helt klart folk som gillar att låta och slänga runt med vikterna utan att det skulle vara av direkta trött eller säkerhetsskäl.

De vill väl vara lite "grymma" helt enkelt.

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:41
Så länge du inte gör det med flit så...

Förresten hur kan man INTE slänga/släppa när hantlar vid tex press utan att de är med flit?

Stabildagsform
2010-11-05, 15:43
Hej. Jag tappade hörseln genom detta fenomen så jag vet vad du pratar om, riktigt allvarliga grejer! Har även läst att det hämmar proteinsyntesen att släppa vikterna, vilka idioter som inte förstår det.

Skämtåsido så borde du nog börja köra damgympa eller Bodypump om något sådant fenomen stör dig så otroligt. Skulle även vilja påstå att dina argument är mest löjelse väckande.

Tror inte du vet vad du talar om, vissa gym kan man smälla i utan att det låter och vissa låter samma smäll mycket högre i p.g.a. byggnationen. Vad är det löjliga med att det är jobbigt för öronen att höra på när folk smäller med vikter mot varandra?

Inge Enveten
2010-11-05, 15:44
Så länge du inte gör det med flit så...

Jag gör det med flit varje gång eftersom att det har att göra med att b.la i vissa fall minimera skaderisk och i andra fall att optimera viss muskelkontakt.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:44
Förresten hur kan man INTE slänga/släppa när hantlar vid tex press utan att de är med flit?

Man kan slänga dessa med ett duns när man egentligen kan lägga ner dem alternativt släppa dem eftersom man inte orkar.

Grotesk
2010-11-05, 15:45
Tror inte du vet vad du talar om, vissa gym kan man smälla i utan att det låter och vissa låter samma smäll mycket högre i p.g.a. byggnationen. Vad är det löjliga med att det är jobbigt för öronen att höra på när folk smäller med vikter mot varandra?

Nej såklart, jag drömmer bara. Vilken tråd är jag i?

Det löjliga är detta argument: "uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan."

Stabildagsform
2010-11-05, 15:46
Jag gör det med flit varje gång eftersom att det har att göra med att b.la i vissa fall minimera skaderisk och i andra fall att optimera viss muskelkontakt.

Men då har du ju en anledning, det är folk som släpper för att visa att det låter som vi diskuterar.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:48
Nej såklart, jag drömmer bara. Vilken tråd är jag i?

Det löjliga är detta argument: "uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan."

Ja, du tolkar det troligtvis på fel sätt? Folk som smäller med vikter(smågrabbar oftast) gör det för att de tror att de är macho, sen när de får tinitus någon dag så får de skylla sig själva...

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:48
vad kör du på för gym?

Varför byter du inte till ett tantgym? eftersom att du verkar gilla den miljön?

Hemi
2010-11-05, 15:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2440936&postcount=94

Dennis93
2010-11-05, 15:51
Det finns helt klart folk som gillar att låta och slänga runt med vikterna utan att det skulle vara av direkta trött eller säkerhetsskäl.

De vill väl vara lite "grymma" helt enkelt.

+1 man ser ju på folk om de tränar hårt och släpper ner vikterna efter settet, eller om de ska va skit hardcore och kastar ifrån sig vikterna efter.

Har inget problem med något och självklart släpper jag själv ner vikter lite, men det är ju förfan ett gym så lite slamrande får man tåla. Om inte på med lurar och sluta gnäll.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:52
vad kör du på för gym?

Varför byter du inte till ett tantgym? eftersom att du verkar gilla den miljön?

Den som har löjligast argument är nog du. En liten 93a som tror att han vet allt och vill vara med och debattera fast han troligtvis inte vet vad det handlar om.

rajjan_dammit
2010-11-05, 15:52
Asså okej, det hörs mycket om någon för ihop två viktplattor av metall på en stång till exempel, det är ett ljud som inte är så roligt att vara nära. Om man smäller ihop plattorna med avsikt att göra så mycket oväsen som möjligt är man ju ganska löjlig.

Men att lägga tillbaka hantlar, föra ihop hantlar i hantelpress/flyes osv är inte särskilt påfrestande för trumhinnan. Dessutom, är ljudet mer skadligt för öronen om det var med flit man släppte vikten?

Och vad innebär med flit? Om det inte är med flit är det ju av en olyckshändelse, klart att man gör det med flit men inte i syfte av att skapa höga ljud utan för att uppnå högre säkerhet för sig själv.

feyin
2010-11-05, 15:55
Att undvika att vikterna slängs i golvet är hur lätt som helst. Vad är ni för idioter egentligen, vi (jag) skiter fullständigt ifall det dånar eller inte. Hantlarna går sönder.

Personerna som slänger hantlarna på gymmet jag tränar gör det även på uppvärmningen. Är dom för tunga för era starka bröstpressarmuskler för att ni ska kunna ta ner dom på ett normalt sätt då också eller?

Mr.Sjöborg
2010-11-05, 15:56
Den som har löjligast argument är nog du. En liten 93a som tror att han vet allt och vill vara med och debattera fast han troligtvis inte vet vad det handlar om.


Haha och trots min ringa ålder har jag nog mer erfarenhet än du, how ironic:)

Tycker fortf det är konstigt att du tränar på ett sånt gym

Nu ska jag åka och slänga hantlar i din ära!

rajjan_dammit
2010-11-05, 15:56
Den som har löjligast argument är nog du. En liten 93a som tror att han vet allt och vill vara med och debattera fast han troligtvis inte vet vad det handlar om.

:confused: Är inte du också 17 år?

Stabildagsform
2010-11-05, 15:57
Asså okej, det hörs mycket om någon för ihop två viktplattor av metall på en stång till exempel, det är ett ljud som inte är så roligt att vara nära. Om man smäller ihop plattorna med avsikt att göra så mycket oväsen som möjligt är man ju ganska löjlig.

Men att lägga tillbaka hantlar, föra ihop hantlar i hantelpress/flyes osv är inte särskilt påfrestande för trumhinnan. Dessutom, är ljudet mer skadligt för öronen om det var med flit man släppte vikten?

Och vad innebär med flit? Om det inte är med flit är det ju av en olyckshändelse, klart att man gör det med flit men inte i syfte av att skapa höga ljud utan för att uppnå högre säkerhet för sig själv.

Med flit menar jag med att man försöker skapa högt ljud med flit, för att visa hur stor man är. Och det enda som för mig blir påfrestande för trummhinnan är när man slår ihop metallhantlar eller lägger tillbaka dessa så det smäller. Sen är det ju väldigt onödigt att slänga vikter i golvet när man kan undvika det, och kan man inte det(pga säkerhetsskäl eller trötthet) så har jag inte problem med det.

Stabildagsform
2010-11-05, 15:59
:confused: Är inte du också 17 år?

Japp, skillnaden är dock att jag inte beter mig som en skitunge som tros veta allt.

Stabildagsform
2010-11-05, 16:00
Haha och trots min ringa ålder har jag nog mer erfarenhet än du, how ironic:)

Tycker fortf det är konstigt att du tränar på ett sånt gym

Nu ska jag åka och slänga hantlar i din ära!

Moget att slänga hantlar, tydligt exempel på vad jag menade. Tror inte du styrketränat längre än mig för den delen heller.

Pzorz
2010-11-05, 16:02
Jag har tinnitus på ena örat vilket resulterar i att det är känsligare för ljud. Trots detta har jag bara uppfattat ljud som störande / skadliga ett fåtal gånger (främst när man själv genomför en övning, eller då man passar någon och man hamnar nära ljudkällan)

Att det låter, och ibland tom smäller lite när man gymmer är att vänta. Och under de till och från åren som jag har tränat på gym så har jag aldrig varit med om att det finns en "smälla med hantlar -atmosfär"

Vad jag vill ha sagt är att du förmodligen är överkänslig och får anpassa dig till situationen. Gör som jag när det låter för mycket - använd proppar!

Stabildagsform
2010-11-05, 16:03
Jag har tinnitus på ena örat vilket resulterar i att det är känsligare för ljud. Trots detta har jag bara uppfattat ljud som störande / skadliga ett fåtal gånger (främst när man själv genomför en övning, eller då man passar någon och man hamnar nära ljudkällan)

Att det låter, och ibland tom smäller lite när man gymmer är att vänta. Och under de till och från åren som jag har tränat på gym så har jag aldrig varit med om att det finns en "smälla med hantlar -atmosfär"

Vad jag vill ha sagt är att du förmodligen är överkänslig och får anpassa dig till situationen. Gör som jag när det låter för mycket - använd proppar!

Ska börja använda hörlurar som håller bort oväsen.

agazza
2010-11-05, 16:04
På mitt gym har vi en proBB som läxar upp alla som slänger vikter eller inte hänger tillbaka grejer. och då menar jag en jävla utskällning. Han är bra att ha.

Jag hatar folk som kastar vikter bara för att man ska kolla på dom, eller släpper hantlar, hantlar förstörs jättefort på det sättet, kan man inte sätta sig upp med dom så är man ganska ojämnt tränad.

Dunsa i mark behöver man inte heller göra.

vråla får man göra hur mycket man vill.

qwerty1
2010-11-05, 16:05
Jag har styrketränat mest av alla här. Tråd låst.

cero
2010-11-05, 16:08
Hur får man öronskador av att någon kastar hantlar på marken?

Pzorz
2010-11-05, 16:09
På mitt gym har vi en proBB som läxar upp alla som slänger vikter eller inte hänger tillbaka grejer. och då menar jag en jävla utskällning. Han är bra att ha.

Jag hatar folk som kastar vikter bara för att man ska kolla på dom, eller släpper hantlar, hantlar förstörs jättefort på det sättet, kan man inte sätta sig upp med dom så är man ganska ojämnt tränad.

Dunsa i mark behöver man inte heller göra.

vråla får man göra hur mycket man vill.

Kasta vikter är dumt, ja.
Att säga att man inte behöver dunsa i mark är sant.. MEN! fortfarande tycker jag att man ska ha rätt till att få låta/"dunsa" släppa vikten, sista biten om man nu önskar det. (För just marklyft!)

agazza
2010-11-05, 16:19
Kasta vikter är dumt, ja.
Att säga att man inte behöver dunsa i mark är sant.. MEN! fortfarande tycker jag att man ska ha rätt till att få låta/"dunsa" släppa vikten, sista biten om man nu önskar det. (För just marklyft!)

Ja visst, men gärna på lyftargolvet, tyvärr finns det massor av folk som inte bryr sig när det är fullt som ställer sig på vanliga golvet och släpper stålvikter. förstör både gymmet och öronen. :/

Sista biten är ju inte heller så farligt, jag menar mer på dom som släpper från högsta läget. :)

bb X
2010-11-05, 16:35
Mesar hör inte hemma på gym, tål du inte lite ljud så dra därifrån eller skaffa ett par hörlurar - mind your own business.

Matsa
2010-11-05, 16:37
Dunsa i mark behöver man inte heller göra.


Beror på, är det fråga om ett tungt set, t.ex en trea som är någorlunda maximal så kommer det förmodligen att smälla en del. Klarar man att sätta ned varje repetition utan oväsen så är det knappast ett maximalt set utan snarare ett där man kunde ha orkat lika många lyft till.

Sedan får man ju helt enkelt ta seden dit man kommer. Där jag tränar är det helt ok att leva lite rövare när man markar, särskilt om man håller sig på flaket. Det är även ok att köra kronlyft i vårat power rack trots att det smäller satan och förmodligen sliter på utrustningen. När jag förra veckan körde ett pass på ett annat gym ville jag köra utlåsningar, för säkerhets skull frågade jag personalen och det visade sig att de inte gillade det så jag fick snällt hitta på något annat att göra. Det är inte så jäkla svårt att anpassa sig oftast.

Ja visst, men gärna på lyftargolvet, tyvärr finns det massor av folk som inte bryr sig när det är fullt som ställer sig på vanliga golvet och släpper stålvikter. förstör både gymmet och öronen. :/

Sista biten är ju inte heller så farligt, jag menar mer på dom som släpper från högsta läget. :)

Att släppa stålvikter rakt ned på t.ex ett betonggolv är inte det smartaste nej, det håller jag med om.

agazza
2010-11-05, 16:37
Mesar hör inte hemma på gym, tål du inte lite ljud så dra därifrån eller skaffa ett par hörlurar - mind your own business.

Hördu vet du vad vikter och hantlar kostar styck? vet du hur fort hantlar blir dåliga av att släppa dom? Skaffa muskler så slipp du kasta dom, och har du muskler kommer folk uppmärksamma dig utan att du för ett jävla oliv runt dig.

feyin
2010-11-05, 16:39
Jaja, för de som tycker det låter högt finns öronproppar som lösning. Vi har hört det nu.

Problemet är att hantlarna går sönder, lösningen är att fjantar ska sluta slänga dem i golvet i onödan.

agazza
2010-11-05, 16:39
text

Jo jag vet, se någon post uppåt, jag var inte så tydlig i första posten :)

Yes
2010-11-05, 16:41
Ja visst, men gärna på lyftargolvet, tyvärr finns det massor av folk som inte bryr sig när det är fullt som ställer sig på vanliga golvet och släpper stålvikter. förstör både gymmet och öronen. :/

Sista biten är ju inte heller så farligt, jag menar mer på dom som släpper från högsta läget. :)
Ja, det är onekligen rätt puckat att förstöra golvet på gymet. Sånt tycker jag förtjänar en åthutning.

På mitt retard-gym finns det bara en hård matta för att skydda parkettgolvet. Där kan man snacka oväsen när man kör marklyft. Det är så man får försöka tajma marklyftspassen när det är så lite folk som möjligt, annars blir man väl snart utslängd(eller att folk klagar så de plockar bort vikterna för att undvika steroidmonster som mig).

agazza
2010-11-05, 16:43
Ja, det är onekligen rätt puckat att förstöra golvet på gymet. Sånt tycker jag förtjänar en åthutning.

På mitt retard-gym finns det bara en hård matta för att skydda parkettgolvet. Där kan man snacka oväsen när man kör marklyft. Det är så man får försöka tajma marklyftspassen när det är så lite folk som möjligt, annars blir man väl snart utslängd(eller att folk klagar så de plockar bort vikterna för att undvika steroidmonster som mig).


:D jag har samma problem *rolleyes*


Pratat med dom om behovet av ett lyftarflak? det kostar ju inte mycket att göra :)

Yes
2010-11-05, 16:45
:D jag har samma problem *rolleyes*


Pratat med dom om behovet av ett lyftarflak? det kostar ju inte mycket att göra :)
Det är SATS, och ett litet jäkla SATS-gym. Personalen verkar iof rätt toleranta, men att de skulle ordna ett lyftarflak bara åt mig verkar osannolikt.

bb X
2010-11-05, 16:47
Hördu vet du vad vikter och hantlar kostar styck? vet du hur fort hantlar blir dåliga av att släppa dom? Skaffa muskler så slipp du kasta dom, och har du muskler kommer folk uppmärksamma dig utan att du för ett jävla oliv runt dig.

När sa jag att själv kastar vikter i golvet? :) f.ö så har mitt gym "gummi" hantlar upp till 47,5kg och det går inte att skapa väldigt mycket ljud med dem på gummigolv :D


Till TS; Kan det vara så att du blir irriterad och skapar ursäkter just för att dom är mycket starkare och tuffare än dig? För att du inte kan lyfta tillräckligt mycket för att skapa ljud? :)

agazza
2010-11-05, 16:50
Det är SATS, och ett litet jäkla SATS-gym. Personalen verkar iof rätt toleranta, men att de skulle ordna ett lyftarflak bara åt mig verkar osannolikt.

Du lägger ju först fram idén om att utöka gymlokalen med ett komplett styrkelyftargym, efter dom avslagit det så lägger du upp iden om ett lyftarflak för att skydda deras gymgolv från nybörjare och för att sänka ljudnivån och möjligtvis få högre inkomst tack vare nya kunder, sen ett räkneexempel på vad det kommer kosta :)

Tvekar dom erbjuder du att snickra ihop det ifall dom betalar materiell.


Du har tid till det, jag har nog sett att du sitter här lika mycket som mig :D

agazza
2010-11-05, 16:52
När sa jag att själv kastar vikter i golvet? :) f.ö så har mitt gym "gummi" hantlar upp till 47,5kg och det går inte att skapa väldigt mycket ljud med dem på gummigolv :D


Till TS; Kan det vara så att du blir irriterad och skapar ursäkter just för att dom är mycket starkare och tuffare än dig? För att du inte kan lyfta tillräckligt mycket för att skapa ljud? :)

Jag skiter i ljudet, dom är antagligen gummiklädda stålvikter, annars hade dom varit väldigt stora.

Dom går ändå SÖNDER av att slänga dom. Dom kostar även flera tusen kronor styck dom tyngre hantlarna.

Du får nu äran att säga åt alla på ditt gym att inte slänga hantlarna. På många gym leder det faktiskt till indraget gymkort pga kostnaderna.

Yes
2010-11-05, 17:00
Du lägger ju först fram idén om att utöka gymlokalen med ett komplett styrkelyftargym, efter dom avslagit det så lägger du upp iden om ett lyftarflak för att skydda deras gymgolv från nybörjare och för att sänka ljudnivån och möjligtvis få högre inkomst tack vare nya kunder, sen ett räkneexempel på vad det kommer kosta :)

Tvekar dom erbjuder du att snickra ihop det ifall dom betalar materiell.


Du har tid till det, jag har nog sett att du sitter här lika mycket som mig :D
Jag undrar vad alla gamla tanter skulle tycka om det plötsligt blev ett styrkelyftargym. Kan ju passa på att bjuda in närmsta atletklubb för lite provträning, bara för att sälja konceptet ytterligare. :D

Wao
2010-11-05, 17:01
Ursäkta att jag gjorde mig missförstådd, när det är gummimatta och knappt låter är det ju okej, men när folk i maskiner släpper ner så låter det. Men det värsta är när folk lägger tillbaka hantlarna så är det öronbedövande(det är ett metallställ) eller slår i hop dom mellan varje rep, *klick* *klick*.

Men herregud, är du sådär ljudkänslig även utanför gymmet? Om du råkar passera ett bygge, går du fram till första bästa och ber dom dämpa sig? Acceptera att det låter på vissa ställen, gör som babidi och använd in-ear lurar så kommer du inte höra så mycket mer eller så kan du fortsätta gnälla på alla som låter mer än vad du tycker är nödvändigt.

Yes
2010-11-05, 17:03
Om du råkar passera ett bygge...
Hehe...

Exdiaq
2010-11-05, 17:07
Skada hörseln? Child please..

pbiddy
2010-11-05, 17:07
Har exakt samma problem där jag tränar. Antar att dom som gör det tycker det e jävligt coolt när det låter högt för då måste ju vikterna vara tunga, eller så orkar dom helt enkelt inte ställa ner hantlarna som normala människor.
Har fått svetsa om och köpa in flera nya på grund av detta senaste året.

JB12K
2010-11-05, 17:13
Hur föreslår du att jag skall sätta ner ett par hantlar på 50 kilogram vardera utan att det låter när jag har kört hantelpress? Har du en lösning är jag villig att anpassa mig.


Sätt dig upp. Stall ner hantlarna i racket.

bb X
2010-11-05, 17:23
Jag skiter i ljudet, dom är antagligen gummiklädda stålvikter, annars hade dom varit väldigt stora.

Dom går ändå SÖNDER av att slänga dom. Dom kostar även flera tusen kronor styck dom tyngre hantlarna.

Du får nu äran att säga åt alla på ditt gym att inte slänga hantlarna. På många gym leder det faktiskt till indraget gymkort pga kostnaderna.

Som sagt, jag sköter mitt och skiter i vad andra gör. Går de sönder kommer de andra, blir de avstängda så blir det mer plats till mig. Kanske lite selfish av mig men inte fan tänker jag klaga på folk som kastar 12kg hantlar i golvet :D

babidi
2010-11-05, 17:25
Tror det går att ändra på detta, har varit på gym då personal är stenhårda att man inte får smälla med vikter, man kan ju sätta upp en skylt med?

Visst, det går ju inte att få alla att sluta, men kan kanske kan MINSKA det? Tror detta är en typiskt svensk företeelse att sådana som du inte har någon fighting-spirit, hur orkar du ens bygga muskler om du ger upp så lätt?

har jag inte någon fighting-spirit för jag koncentrerar mig på min egen träning och gör vad jag kommit dit för att göra istället för att gråta som en liten bitch över att det låter för mycket i lokalen. Ok.

Chrillee
2010-11-05, 17:30
Orkar absolut inte läsa hela denna långa tråd.

Men jag tror att många har sett för många BB-filmer och vill vara lika häftiga, typ som Cutman och Ronnie.
Likaså dem som tränar i luvtröja med luvan över huvudet, de vill efterlikna Kai Grenne o.s.v.

Ser lite larvigt ut, men kanske är det deras sätt att hålla motivationen uppe, vem vet...

Ristretto
2010-11-05, 17:34
Jag smäller med vikterna för att jag tränar på ett styrkelyftsinriktat hardcore-gym som man blir mobbad på om man inte gör det.

John M
2010-11-05, 17:39
Och vad är ditt svar till att man måste smälla med vikter då?



Jag själv skiter i om det låter när jag tränar eller sätter tillbaka vikter. Vi har järnkakor på gymmet. Det är ett gym jag tränar på och inte ett biblotek.

Däremot så har jag inte för avsikt att kasta/smälla med/ställa ner vikterna så att det ska låta så mycket som möjligt.

Självklart kan jag ställa tillbaka vikterna lika försiktigt som om det vore nyfödda kattungar, men nu är det inte det, så jag har varken ork, intresse eller motivation att gör det.

bubbe
2010-11-05, 17:46
Kan ju säga som så här, det är ju inte direkt så man jublar när idioterna släpper hantlarna rakt ned i golvet. Vår klubb har inte obegränsat med pengar och som medlem förväntas man hantera utrustningen ordentligt.

Ex på släppa i golvet listan:
Skivstång med gummivikter, ok
Kettlebells, ok
Hantlar ej ok
Släppa viktmagasinet i tex roddmaskinen ej ok.

Att ta ned hantlarna till magen vid hantelpress är en baggis, fattar inte folk som säger att de inte klarar det. Har själv pressat mig till fail i hantelpress utan att behöva släppa de rakt ned, faktum är att jag törs inte göra så pga skaderisk när armarna böjs utåt.

rajjan_dammit
2010-11-05, 17:51
Det jag kan hålla med om är att man inte tvunget måste smälla ihop viktplattor av metall eller klonka ihop hantlarna varenda rep när man kör press, det fyller liksom ingen funktion och är måttligt störigt att lyssna på. Men gör folk det så fine, jag tänker inte säga till varken dem eller personalen. Så farligt är det inte.

Att slänga 50-kiloshantlarna i golvet efter man kört hantelpress är nog ett nödvändigt ont, man kan försöka göra det så försiktigt som möjligt.
Lite löjligt att komma med den gamla dängan om att "kan man inte lägga ner dem ordentligt ska man köra med lättare vikter som man klarar att hantera höhöhö". Om man klarar att hantelpressa tunga vikter och vill gå till/nära fail så får man ju spara sin sista energi på att lägga ner hantlarna ordentligt när man istället kunde gjort några reps extra.

Fast jag vet inte, klart att man alltid ska vara rädd om utrustningen.

rajjan_dammit
2010-11-05, 17:55
Kan ju säga som så här, det är ju inte direkt så man jublar när idioterna släpper hantlarna rakt ned i golvet. Vår klubb har inte obegränsat med pengar och som medlem förväntas man hantera utrustningen ordentligt.

Ex på släppa i golvet listan:
Skivstång med gummivikter, ok
Kettlebells, ok
Hantlar ej ok
Släppa viktmagasinet i tex roddmaskinen ej ok.

Att ta ned hantlarna till magen vid hantelpress är en baggis, fattar inte folk som säger att de inte klarar det. Har själv pressat mig till fail i hantelpress utan att behöva släppa de rakt ned, faktum är att jag törs inte göra så pga skaderisk när armarna böjs utåt.

Bra poäng, min uppfattning om att släppa hantlarna vid hantelpress är ju att ta ner dem till magen och släppa ner dem till marken från den höjden. Sjukt onödigt att släppa dem från toppläget, det är ju idiotiskt.

bb X
2010-11-05, 17:57
Kan ju säga som så här, det är ju inte direkt så man jublar när idioterna släpper hantlarna rakt ned i golvet. Vår klubb har inte obegränsat med pengar och som medlem förväntas man hantera utrustningen ordentligt.

Ex på släppa i golvet listan:
Skivstång med gummivikter, ok
Kettlebells, ok
Hantlar ej ok
Släppa viktmagasinet i tex roddmaskinen ej ok.

Att ta ned hantlarna till magen vid hantelpress är en baggis, fattar inte folk som säger att de inte klarar det. Har själv pressat mig till fail i hantelpress utan att behöva släppa de rakt ned, faktum är att jag törs inte göra så pga skaderisk när armarna böjs utåt.

Jag brukar lägga ner dom på bröstet, sen resa mig upp så dom hamnar på knäna och sedan antingen lägga ned på golvet därifrån eller tillbaka i viktstället för att lättare få upp dem till nästa set. :)

Ibland kan det dock vara skönt/nödvändigt att ner till bröstet sen släppa snett framåt :)

bubbe
2010-11-05, 17:59
"kan man inte lägga ner dem ordentligt ska man köra med lättare vikter som man klarar att hantera höhöhö".

Ser inte problemet, magen är en förträfflig landningsyta om man inte orkar pressa hantlarna. Tryck hantlarna mot pelvis och gör en situp. Har man inte ork till att ens göra det så borde man nog se över sin allmäna fysik innan man lägger sig vid hantelstället igen. Alt kör bänkpress helt och hållet.

Jag har aldrig haft problem att ta ned tunga hantlar.

bubbe
2010-11-05, 18:01
Ibland kan det dock vara skönt/nödvändigt att ner till bröstet sen släppa snett framåt :)

Där är jag helt och hållet med, det är när folk kör på "släpp rakt i backen varje serie för de låter häftigt" som man går bonanza på.


Att det är så, kan jag bevisa medels magniaanvändandet. Vissa drar magniesa upp till armbågarna och pudrar stora a-bomb moln kring sig när de ska köra efterföljande bicepscurl.

Solros
2010-11-05, 18:02
Att ta ned hantlarna till magen vid hantelpress är en baggis, fattar inte folk som säger att de inte klarar det. Har själv pressat mig till fail i hantelpress utan att behöva släppa de rakt ned, faktum är att jag törs inte göra så pga skaderisk när armarna böjs utåt.

Instämmer till fullo. I mina ögon är det samma typer som släpper ner hantlarna i backen efter hantelpress, som kör sidolyft två centimeter ifrån hantelstället och blockar all åtkomst. FLYTTA PÅ DIG DUMFAN FFSOMGBBQ!!

elBjurro
2010-11-05, 18:39
Underbart skönt att mitt lilla källargym knappt har andra användare, skönt att få brunstvråla å svära samt slammra me allt skit hur man vill.
Ta hänsyn till andra tränandes små nerver å känslor är nog inget för mig.

PELTOR! Dom säljer fina radiokåpor, överhörning, blåtand å grejjer.. köp å tig.

MvH Henke

cero
2010-11-05, 18:40
Underbart skönt att mitt lilla källargym knappt har andra användare, skönt att få brunstvråla å svära samt slammra me allt skit hur man vill.
Ta hänsyn till andra tränandes små nerver å känslor är nog inget för mig.

PELTOR! Dom säljer fina radiokåpor, överhörning, blåtand å grejjer.. köp å tig.

MvH Henke

Vad säger grannarna? :D

rajjan_dammit
2010-11-05, 18:42
Ser inte problemet, magen är en förträfflig landningsyta om man inte orkar pressa hantlarna. Tryck hantlarna mot pelvis och gör en situp. Har man inte ork till att ens göra det så borde man nog se över sin allmäna fysik innan man lägger sig vid hantelstället igen. Alt kör bänkpress helt och hållet.

Jag har aldrig haft problem att ta ned tunga hantlar.

Nej jag menar det. Självklart ska man inte släppa hantlarna rakt ner, men trodde folk klagade på att man släppte dem från bänkhöjd eller under.

Torsk_ole
2010-11-05, 19:04
Gym behöver mjukare golv. Sådana där mattor som kampsport utövas på vore ju :thumbup:

Det är nog det absolut sämsta som finns. Har tränat på gym med sånt golv. Hur tror du det blir när du kör knäböj på ett sånt golv? Jo du står olika högt med fötterna = skador.

King Grub
2010-11-05, 19:06
Här smälls det vid behov.

cero
2010-11-05, 19:06
Det är nog det absolut sämsta som finns. Har tränat på gym med sånt golv. Hur tror du det blir när du kör knäböj på ett sånt golv? Jo du står olika högt med fötterna = skador.

Vad behövs för golv för att man ska kunna slänga 200KG från 2 meters håll, typ?

Deceiver85
2010-11-05, 19:09
Vad är problemet med vissa, både här i tråden och på gymmet? Att slänga hantlarna är ett utmärkt sätt att förstöra dem på. Samma ****** som slänger hantlarna i golvet brukar också vara dem som gnäller mest om att "hantlarna är rangliga"...helvete!

spange
2010-11-05, 19:14
Ser inte problemet, magen är en förträfflig landningsyta om man inte orkar pressa hantlarna. Tryck hantlarna mot pelvis och gör en situp. Har man inte ork till att ens göra det så borde man nog se över sin allmäna fysik innan man lägger sig vid hantelstället igen. Alt kör bänkpress helt och hållet.

Jag har aldrig haft problem att ta ned tunga hantlar.

+1, fattar inte hur folk är skapta ärligt talat, eller är det bara värdelös teknik om man kan pressa hantlarna men inte hantera dem i övrigt? vet inte hur ofta jag ser folk som inte ens får upp hantlarna till raka armar i början av ett set utan passning, ska man köra tunga hantelövningar får man väl lära sig hantera hantlarna utan att behöva en passare per hantel.

och jag är inte arg, bara förundrad:confused:

filmjölk
2010-11-05, 19:16
Seriös?
Varför skulle det vara så himla jobbigt?

För att det totalt saknar syfte och för oljud. Lite som att skrika för skrikandets skull. Därför. Sluta helt enkelt att smälla ihop hantlarna i toppen när du kör liggande pressar.

1684_
2010-11-05, 19:26
Jag kan bland smälla till vkter pga man får såna satans helvetes mjölksyra så man ej orkar lägga ner den, släng hantlarna på golve tå se glad ut :)

Yes
2010-11-05, 19:31
+1, fattar inte hur folk är skapta ärligt talat, eller är det bara värdelös teknik om man kan pressa hantlarna men inte hantera dem i övrigt? vet inte hur ofta jag ser folk som inte ens får upp hantlarna till raka armar i början av ett set utan passning, ska man köra tunga hantelövningar får man väl lära sig hantera hantlarna utan att behöva en passare per hantel.

och jag är inte arg, bara förundrad:confused:
Tunga hantlar/lågreps tycker jag ibland kan bli knepigt att hantera när man är slutkörd. Hänter ibland, även om det är sällsynt, att jag vinglar till och får dem i ett knepigt läge när jag ska ta ned dem och sätta mig upp - då åker de i golvet istället. Inget jag brukar ha som vana direkt, men skit händer.

spoon
2010-11-05, 19:39
Ser inte problemet, magen är en förträfflig landningsyta om man inte orkar pressa hantlarna. Tryck hantlarna mot pelvis och gör en situp. Har man inte ork till att ens göra det så borde man nog se över sin allmäna fysik innan man lägger sig vid hantelstället igen.

Jag har inte en chans att köra situp med 90kg på magen. Hur är det med er andra?

thenut
2010-11-05, 19:45
Jag har inte en chans att köra situp med 90kg på magen. Hur är det med er andra?

Håller med bubbe här faktiskt, fixar du inte att sätta dig upp med hantlarna på magen så bör du köra lite andra övningar. Jag är inte på samma vikter, blir väl runt 70kg för mig, men jag är å andra sidan blek-smal-fet eller nått sånt, och jag har inga problem att klara det även om jag misslyckas med en press...


Jag kan dock köpa släppandet av vikter i hantelpress i vissa lägen... Det är killarna som slänger hantlarna efter bicepscurlen som jag verkligen stör mig på *grr27*

spange
2010-11-05, 19:50
Tunga hantlar/lågreps tycker jag ibland kan bli knepigt att hantera när man är slutkörd. Hänter ibland, även om det är sällsynt, att jag vinglar till och får dem i ett knepigt läge när jag ska ta ned dem och sätta mig upp - då åker de i golvet istället. Inget jag brukar ha som vana direkt, men skit händer.

jo helt klart kan det hända pga balansproblem, mer irriterande när folk verkar kasta ner hantlarna för att väcka lite uppmärksamhet.

spange
2010-11-05, 19:56
Jag har inte en chans att köra situp med 90kg på magen. Hur är det med er andra?

vinkla hantlarna till neutralt grepp > ta ned dem mot bröst/mage > vänd hantlarna upp till stående läge nedåt mot benen, de kommer då befinna sig nedanför eller vid midjan varpå det inte är några problem över huvud taget att resa sig upp och ställa tillbaka hantlarna i stället.

funkar fint med 110kg, och det är inte det momentet som begränsar mig i hantelpressarna.

MAXX
2010-11-05, 20:02
vinkla hantlarna till neutralt grepp > ta ned dem mot bröst/mage > vänd hantlarna upp till stående läge nedåt mot benen, de kommer då befinna sig nedanför eller vid midjan varpå det inte är några problem över huvud taget att resa sig upp och ställa tillbaka hantlarna i stället.

funkar fint med 110kg, och det är inte det momentet som begränsar mig i hantelpressarna.

Blir ett jobbigt moment att ta ur och sätta i hantlarna i stället. Speciellt dagar då man har träningsvärk i latsen.

Att droppa ner hantlar i hantelpress är fullt acceptabelt på ett gym i min mening.

Gurra med O
2010-11-05, 20:11
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)

gnäller du likadant på att folk låter när dom tar i på gymmet med*screwy*

har man gristunga vikter och kör flera reps så blir man trött och då ibland så åker vikterna i backen big deal är som att fisa vi har alla gjort det någongång

Baan
2010-11-05, 20:13
Det är väl i satans helvete självklart att det finns massor av folk som kan ta det lugnt men väljer att slänga hantlar och jönsa sig ändå helt i onödan? Eller så kanske många är dövblinda på Kolozzeum.

stevebc
2010-11-05, 20:15
Jag har aldrig förstått varför man ska behöva slänga ett par hantlar.

Skivstång och vikter, javisst - det tillhör övningen. Men varför hantlar? De är små och lätta, och därtill rätt känsliga konstruktioner. Det man kan hantelpressa kan man väl lyfta upp och lyfta ner med lätthet? Vore ju komiskt om man kunde hantelpressa 50 kg men inte orka ha dem i knäet eller sätta ner dem långsamt. Det är ju för tusan vad vissa viktkakor väger.

Raschmus
2010-11-05, 20:16
Bläääääää, håller med trådskaparen.

elBjurro
2010-11-05, 20:31
Vad säger grannarna? :D

Källargymmet ligger i idrottsföreningens lokaler, inga grannar :)

Oxe
2010-11-05, 20:35
Hantlarna blir väldigt svår manövrerade när man kommer upp en bit på skalan, jag har inga problem upp till 50 kgs över det tycker jag det blir svårt, men adepten som kör över 70kgs hantlarna, då är det svårt för mig att kunna assistera dom när dom skall tillbaks.

Självklart bromsar man ju fallet så gott det går... men riskera skador osv för att nån inte orkar höra ett litet duns... nja

stevebc
2010-11-05, 20:56
Hantlarna blir väldigt svår manövrerade när man kommer upp en bit på skalan, jag har inga problem upp till 50 kgs över det tycker jag det blir svårt, men adepten som kör över 70kgs hantlarna, då är det svårt för mig att kunna assistera dom när dom skall tillbaks.

Självklart bromsar man ju fallet så gott det går... men riskera skador osv för att nån inte orkar höra ett litet duns... njaDet förstår jag. Jag kan egentligen bara tala för upp till 50 kg eftersom jag inte har gått tyngre än så. Det stör mig när folk slänger 25 kg-hantlar och liknande. Det är liksom inte deras grejer.

Chrillee
2010-11-05, 21:00
Det förstår jag. Jag kan egentligen bara tala för upp till 50 kg eftersom jag inte har gått tyngre än så. Det stör mig när folk slänger 25 kg-hantlar och liknande. Det är liksom inte deras grejer.

Så att slänga 50kg hantlar är ok, men inte 25kg? En svagare individ kanske har ett behov att slänga en 25kg hantel då den känns extremt tung för dem?

Matsa
2010-11-05, 21:11
Hantlarna blir väldigt svår manövrerade när man kommer upp en bit på skalan, jag har inga problem upp till 50 kgs över det tycker jag det blir svårt, men adepten som kör över 70kgs hantlarna, då är det svårt för mig att kunna assistera dom när dom skall tillbaks.

Självklart bromsar man ju fallet så gott det går... men riskera skador osv för att nån inte orkar höra ett litet duns... nja

Det är väl det fetmarkerade som är det väsentliga skulle jag säga. Självklart händer det att man måste släppa skiten men så länge man i alla fall försöker vara försiktig med utrustningen tror jag att de flesta har överseende med enstaka fall. Att smälla vid behov är inte samma sak som att okynnessmälla bara för att.

stevebc
2010-11-05, 21:19
Så att slänga 50kg hantlar är ok, men inte 25kg? En svagare individ kanske har ett behov att slänga en 25kg hantel då den känns extremt tung för dem?Det är inte det jag säger.

Jag menar att jag har större förståelse för att det kan vara svårare att manövrera 75 kg trots att man pressar det jämfört med 25 kg. Det krävs mer av hela systemet och riskerna är större. Att sätta ner en 25 kg-hantel på magen vid fail är inte samma sak som att sätta ner 75 kg. Ungefär som det är lite farligare att ramla ihop med 200 kg på stången i knäböj än det är att göra det med 60 kg på, oavsett hur stark och stabil man är. Eller att få 100 kg i ansiktet i bänkpress jämfört med bara stången.

Jag tycker man bör göra vad man kan för att inte slänga hantlarna så att de riskerar att gå sönder, och jag själv vet att jag från att ha gått från 10 till 50 kg i hantelpress har klarat av att sätta ner hantlarna försiktigt vid varenda set i hela mitt liv genom ett rätt enkelt tillvägagångssätt. Hur det går till när vikterna börjar närma sig 70 och över vet jag inte. Jag kan som sagt inte uttala mig om hur det går till på sådana fantasivikter. Det är möjligt att man då börjar närma sig en gräns då stabiliteten inte hänger med presstyrkan.

Det är väl det fetmarkerade som är det väsentliga skulle jag säga. Självklart händer det att man måste släppa skiten men så länge man i alla fall försöker vara försiktig med utrustningen tror jag att de flesta har överseende med enstaka fall. Att smälla vid behov är inte samma sak som att okynnessmälla bara för att.Sant. Det irriterar mig när folk slänger 25 kg-hantlar när de kanske kör 10+ reps med dem. Då handlar det garanterat om lathet och inget annat.

Torsk_ole
2010-11-05, 21:32
Sant. Det irriterar mig när folk slänger 25 kg-hantlar när de kanske kör 10+ reps med dem. Då handlar det garanterat om lathet och inget annat.

Äh dom vill ju bara fånga din uppmärksamhet:naughty:

Pudzianovski
2010-11-05, 21:39
Stör mig också på det. Slänga hantlarna förstör bara utrustningen. Väger inte speciellt mycket själv men har aldrig haft problem att sätta mig upp med hantlarna och lägga tillbaka dem trots att jag är slutkörd i olika övningar.

Oxe
2010-11-05, 21:42
Är väl inte vikten som är det största problemet med de större hantlarna utan mest att dom är så jävla otympliga... det gör att jag tycker det är mer acceptabelt att "släppa" tyngre vikter.

Deceiver85
2010-11-05, 21:48
Jag har inte en chans att köra situp med 90kg på magen. Hur är det med er andra?

Såvida du inte tagit ner hantlarna mot halsen/bröstet, utan lagt ner dem på magen så krävs det faktiskt väldigt lite för att häva sig upp med två stycken 45kgs-hantlar. Om nu fallet skulle vara så, att du inte orkar cruncha upp två hantlar så kanske du bör se över din bål och magträning.

Självklart bromsar man ju fallet så gott det går... men riskera skador osv för att nån inte orkar höra ett litet duns... nja

Hur skulle du kunna riskera skador på någon kroppsdel genom att ha hantlar liggandes på magen? Krosskador? Blunt force trauma? Tror skaderisken är betydligt större att försöka bromsa upp hantlarna (läste för länge sedan om en kille som drog av sig ena biceps när han skulle dumpa hantlarna efter en tung hantelpress)...

Onigiri
2010-11-05, 21:48
Alltså, allvarligt talat nu. Är du gnällkärringen/gubben i mitt gym (FAK) som ständigt gnäller om ljudnivån på musik och viktsmällar (när jag marklyfter, och släpper stången i golvet)? För aldrig har jag sett så skrämmande likheter och känt mig så utpekad i vissa inlägg från dig i den här tråden, det här är ju helt vansinnigt. Är det verkligen du/ni?

hultman
2010-11-05, 21:50
Haha. Mupptråd. Hatar prettos med tajta cykelbyxliknande kläder och spetarmar på gymmet. Det är oftast dom som gnäller på svett, mobiltelefonsnack, dunsar, andras utförande i övningar och folk som de tror använder olagliga preparat.

stevebc
2010-11-05, 21:54
Äh dom vill ju bara fånga din uppmärksamhet:naughty:Ska jag vara ärlig blir jag inte ens irriterad av det. Jag lägger knappt märke till det i gymmet om jag ska vara ärlig, och jag ligger inte sömnlös om natten av det. Men om det är en Kolozzeum-tråd får jag ett sug av att skriva som om livet hängde på det :/

Många av hantlarna i mitt gym är paj så att viktskivorna åker fram och tillbaka men det stör mig inte nämnvärt. Man får lite balansproblem vilket ju är ett av skälen till att man kör hantelpress öht.

Men jag försöker iaf ta det piano med hantlarna jag använder då jag tycker det skulle vara pinsamt att slänga dem (är inte särskilt stark i hantelpress).

Morrris
2010-11-05, 21:58
Jag vågar i alla fall ta upp problemet? Hur mycket civilkurage anser du dig själv ha egentligen? Vågar du säga till om något stör dig? Sen menade jag inte med att backa, skrev inte ut hela problemet i början, trodde inte detta skulle bli en så pass lång tråd med diskussioner. Ville bara veta om det vara var på mitt gym folk smällde med vikter.

Du vågar starta en anonym tråd på ett internetforum. Jag säger inte till om något stör mig i ett gym.

r3mpuh
2010-11-05, 22:02
Hantlar? låter det?

Marklyft däremot, askul att släppa stången vid midjan. Fan vad det låter! :D

Oxe
2010-11-05, 22:04
Hur skulle du kunna riskera skador på någon kroppsdel genom att ha hantlar liggandes på magen? Krosskador? Blunt force trauma? Tror skaderisken är betydligt större att försöka bromsa upp hantlarna (läste för länge sedan om en kille som drog av sig ena biceps när han skulle dumpa hantlarna efter en tung hantelpress)...

Vet inte vilka hantlar du kör med men att balansera +70 kg är inge vidare ännu värre när du kommer upp till +80 med 10orna på sidan...

Bromsa så gott det går är med tanka på skaderisken det kommer smälla lite... man skall ju inte krampartat hålla i skiten, mer bara att kontrollera vägen ner för dom så dom inte sticker iväg..

Nu använder inte jag dom vikterna längre, kör jag mina 40-50 kg hantlar kan jag plocka ner dom som du beskriver inga problem. Men jag har aldrig kunnat göra det med de större hantlarna förrom åren... och nu förtiden då man är en glad motionär så hjälper man ändå till men att plocka ner en stor hantel ifrån sidan med det dåliga greppet nja...

Torsk_ole
2010-11-05, 22:19
Ska jag vara ärlig blir jag inte ens irriterad av det. Jag lägger knappt märke till det i gymmet om jag ska vara ärlig, och jag ligger inte sömnlös om natten av det. Men om det är en Kolozzeum-tråd får jag ett sug av att skriva som om livet hängde på det :/


Är det viktigt att framhäva att du är ärlig:D



Jag stör mig inte alls på när folk släpper vikter, skriker osv. Utom vid ett tillfälle och det är när man utsatts för en hög ljudnivå under dagen. Då får man lite huvudvärk av allt ljud, det stör jag mig på.

Ha sönder utrustning är också onödigt.

von huff
2010-11-05, 22:20
Klart man kan smälla lite, leker man med +50 hantlar så kan det bli svårt att vara helt ljudlös.Sen finns det dom som tränar marklyft och släpper stången direkt vilket är ganska störande ifall det är 20 set och speglarna håller på att falla från väggarna

r3mpuh
2010-11-05, 22:31
Klart man kan smälla lite, leker man med +50 hantlar så kan det bli svårt att vara helt ljudlös.Sen finns det dom som tränar marklyft och släpper stången direkt vilket är ganska störande ifall det är 20 set och speglarna håller på att falla från väggarna
Att släppa helt är väldigt onödigt och görs endast vid maxning.
Du får läxa upp dem lite: :furious:
:thumbup:

Explosiven
2010-11-05, 22:37
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)

Men orka gnälla... nu tränar jag iofs hemma i mitt garage... men bara för din gnälltråd så ska jag ta mej till närmsta gym och gå in och smälla med vikterna och hoppas på att någon som du kommer och säger till mej så jag får se hur sånna som du ser ut. Min gissning är att du har ballettklänning och sockerplast på dej.

von huff
2010-11-05, 22:40
Men orka gnälla... nu tränar jag iofs hemma i mitt garage... men bara för din gnälltråd så ska jag ta mej till närmsta gym och gå in och smälla med vikterna och hoppas på att någon som du kommer och säger till mej så jag får se hur sånna som du ser ut. Min gissning är att du har ballettklänning och sockerplast på dej.

Konstigt nog så har jag själv alltid klarat mig utan större ljud men jag är ju inte stark heller.Själv atör jag inte sååå mycket på ljud men det är jävligt lätt att undvika onödigt smällande så varför inte

Crocker
2010-11-05, 22:42
Instämmer till fullo. I mina ögon är det samma typer som släpper ner hantlarna i backen efter hantelpress, som kör sidolyft två centimeter ifrån hantelstället och blockar all åtkomst. FLYTTA PÅ DIG DUMFAN FFSOMGBBQ!!
Provat att be dem flytta på sig?

Kan ju säga som så här, det är ju inte direkt så man jublar när idioterna släpper hantlarna rakt ned i golvet. Vår klubb har inte obegränsat med pengar och som medlem förväntas man hantera utrustningen ordentligt.

Ex på släppa i golvet listan:
Skivstång med gummivikter, ok
Kettlebells, ok
Hantlar ej ok
Släppa viktmagasinet i tex roddmaskinen ej ok.

Att ta ned hantlarna till magen vid hantelpress är en baggis, fattar inte folk som säger att de inte klarar det. Har själv pressat mig till fail i hantelpress utan att behöva släppa de rakt ned, faktum är att jag törs inte göra så pga skaderisk när armarna böjs utåt.
+10

Explosiven
2010-11-05, 23:27
Killen skriker, släpper vikten, och slamrar med hantlarna!

yp0oQQahJo4

saab900
2010-11-05, 23:51
Prata inte med personalen.
Sluta agera vigilante.
Skaffa bra isolerande hörlurar.
Fokusera dig på din egen träning.

Men du, hantlarna går sönder om man slänger dom i golvet. En 40 kgs hanteljävel går lös på 1200 spänn.

WHITEFOLKS
2010-11-05, 23:52
Killen skriker, släpper vikten, och slamrar med hantlarna!

yp0oQQahJo4

Han är nog rätt glad att det var gummihantlar :D

saab900
2010-11-05, 23:53
Hur föreslår du att jag skall sätta ner ett par hantlar på 50 kilogram vardera utan att det låter när jag har kört hantelpress? Har du en lösning är jag villig att anpassa mig.

Ta ned på bröstet, skicka över dom magen och res dig upp samtidigt som du drar ned hantlarna mot knäna. Orkar du inte tränar du för lite bål/ben och använder tyngre hantlar än du klarar av att träna riktigt med.

saab900
2010-11-06, 00:04
Mesar hör inte hemma på gym, tål du inte lite ljud så dra därifrån eller skaffa ett par hörlurar - mind your own business.

Snälla, börja träna på mitt gym. Skulle du slänga runt med hantlar där kan du ju mopsa upp dig mot herr styrkelyftare på ~140 kg som äger stället samtidigt som du öppnar plånboken och betalar för nya hantlar. Jag har aldrig, aldrig sett någon med riktigt bra fysik som håller på och slänger hantlar i golvet. De som gör det kallar sig saker som "bb x" på ett internetforum, tränar biceps och bröst före utgången fredag kväll och gör 2 halvkassa reps följt av 8 forcerade med träningspolaren för att sedan kasta dom i golvet så att alla ska se hur stark han är.

saab900
2010-11-06, 00:08
vinkla hantlarna till neutralt grepp > ta ned dem mot bröst/mage > vänd hantlarna upp till stående läge nedåt mot benen, de kommer då befinna sig nedanför eller vid midjan varpå det inte är några problem över huvud taget att resa sig upp och ställa tillbaka hantlarna i stället.

funkar fint med 110kg, och det är inte det momentet som begränsar mig i hantelpressarna.

+1. Det blir högst marginellt tyngre än en vanlig oviktad situp.

Tricce
2010-11-06, 00:29
snela kilar slyta smela vikter på jymet!! Mina öron, aj!! *gah!*

Deceiver85
2010-11-06, 00:45
Snälla, börja träna på mitt gym. Skulle du slänga runt med hantlar där kan du ju mopsa upp dig mot herr styrkelyftare på ~140 kg som äger stället samtidigt som du öppnar plånboken och betalar för nya hantlar. Jag har aldrig, aldrig sett någon med riktigt bra fysik som håller på och slänger hantlar i golvet. De som gör det kallar sig saker som "bb x" på ett internetforum, tränar biceps och bröst före utgången fredag kväll och gör 2 halvkassa reps följt av 8 forcerade med träningspolaren för att sedan kasta dom i golvet så att alla ska se hur stark han är.

:laugh::laugh:

Nordenator
2010-11-06, 00:45
Problemet är inte folk som släpper stången då de markar, utan problemet är folket som medvetet försöker väsnas så mycket som möjligt. Den var någon parvel i gymnasieåren som släppte viktmagasinet halvvägs, i stort sett slog ned hantlarna i stället, klappade ihop hantlarna hårt under lyften och liknande. Det är fan inte OK. Allt BS om att man får tåla det är bara ren idioti. Inte nog med att man riskerar att förstöra någons hörsel så förstör man samtidigt utrustningen. Den som inte kan räkna ut att det inte är sunt att kasta något som väger 50 kilo i backen för att det är tufft bör gå om sina grundläggande fysikkurser.

Onigiri
2010-11-06, 07:41
Kräver fortfarande svar här. Jag måste få veta om det är ni!

bubbe
2010-11-06, 08:29
Kräver fortfarande svar här. Jag måste få veta om det är ni!

Tränar du på kraftsportsklubben i falkenberg så är det JAG! Jag är den där gnällkärringen som säger till när idioter inte kan sköta sig, alt tar medlemskortet ifrån dem ifall de missköter sig ordentligt.

internethjälten
2010-11-06, 08:37
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)

finns garanterat folk som stör sig på dig med men de säger inget. sluta helt enkelt med att störa dig på saker. när folk slutat skramla med vikter kommer du bara hitta något annat att störa dig på. det är Du som ska ändra inställning och framför allt ska du fokusera på Din träning och inte vad de andra håller på med. du ska vara i din egen värld när du är på gymmet, inget annat.

har själv varit i den sitsen att jag störde mig på folk som inte hängde tillbaka vikter, eller de hängde vikterna på fel ställen, hantlarna låg på fel plats, vissa som stönade när de tog i, vissa som svor att de bara gjorde en 8a istället för en 10a, att vissa inte hade vett nog att inte fatta att det är fel att kombinera två olika märken på kläder (tex gasp och better bodies). ja listan kan göra oändligt lång. det är bara att vakna upp och sluta bry sig, folk är som folk är och kommer alltid vara så. åk till gymmet och träna och sen åker du hem och äter =)

:thumbup:

Landström
2010-11-06, 08:48
Jag har aldrig, aldrig sett någon med riktigt bra fysik som håller på och slänger hantlar i golvet.

;)

fls8Uegb07Y

... och ändå är det "light weight"

Explosiven
2010-11-06, 09:12
;)

fls8Uegb07Y

... och ändå är det "light weight"

:thumbup::D

Albatross
2010-11-06, 09:24
Väldigt intressant ämne, fortsätt. Civilkurage eller aspergers är väl inte så noga, huvudsaken är att inga vikter kommer till skada.

Control_61
2010-11-06, 09:42
Jag tycker det är löjligt med folk som tror de måste slänga vikter omkring sig för att vara tuffa och starka...

Det roliga är att det oftast är de svagare personerna som har behovet av att verka hardcore.

Kaew
2010-11-06, 10:16
Om det är något som irriterar mig så är det konflikträdda människor som inte vågar säga till utan knyter näven i fickan och går hem och gnäller på internet. Ryt till säg att det är fan inte ok att slänga vikter, problem löst.

Gosti123
2010-11-06, 10:19
Smälla med marklyft = OK
Släppa hantlar från en viss höjd = Inte OK

Solros
2010-11-06, 10:31
Provat att be dem flytta på sig?


Nej, har inte tid att ge folk en grundkurs i logiskt tänkande. Jag trycker bara upp näven i ansiktet på asen och skyfflar de åt sidan.

Mourten
2010-11-06, 10:31
Släpper alltid hantlarna, sålänge inte gymmen fixar hantelställ som går att använda medans man tränar, dvs typ bänkupphägning fast för hantlar så kommer jag släppa.
Jag betalar ju medlemskort för att träna, har jag fan rätt å slita på sakerna oxå.

Stoltz
2010-11-06, 10:33
Vem vare? Vem vare som smällde??

rooz
2010-11-06, 10:37
Smälla med marklyft = OK
Släppa hantlar från en viss höjd = Inte OK

Vad är en viss höjd?


Jag släpper sällan mina hantlar, men kom igen! NI ÄR PÅ ETT GYM*uppdate*
Lite oväsen får ni tåla..

Stabildagsform
2010-11-06, 11:20
Problemet är inte folk som släpper stången då de markar, utan problemet är folket som medvetet försöker väsnas så mycket som möjligt. Den var någon parvel i gymnasieåren som släppte viktmagasinet halvvägs, i stort sett slog ned hantlarna i stället, klappade ihop hantlarna hårt under lyften och liknande. Det är fan inte OK. Allt BS om att man får tåla det är bara ren idioti. Inte nog med att man riskerar att förstöra någons hörsel så förstör man samtidigt utrustningen. Den som inte kan räkna ut att det inte är sunt att kasta något som väger 50 kilo i backen för att det är tufft bör gå om sina grundläggande fysikkurser.

Tack, det är detta jag menat med hela tråden! Vissa som släpper vikter gör det av säkerhetsskäl och vissa vill väsnas. Plus att vikterna gör sönder ja, det är också väldigt allvarligt.

Baan
2010-11-06, 11:22
Släpper alltid hantlarna, sålänge inte gymmen fixar hantelställ som går att använda medans man tränar, dvs typ bänkupphägning fast för hantlar så kommer jag släppa.
Jag betalar ju medlemskort för att träna, har jag fan rätt å slita på sakerna oxå.

Om du inte betalar väldigt mycket räcker inte dina inbetalade pengar långt för att skaffa ny utrustning.

Stabildagsform
2010-11-06, 11:24
Ska förövrigt ner och köra ett lugnt träningspass nu utan och väsnas såhär när man nyss vaknat! Hoppas ni gör detsamma ;)

Gosti123
2010-11-06, 12:08
Vad är en viss höjd?


Jag släpper sällan mina hantlar, men kom igen! NI ÄR PÅ ETT GYM*uppdate*
Lite oväsen får ni tåla..


När man ligger ner på bänken med hantlarna vid sidorna. Släppa hantlarna behöver jag aldrig göra, dock kan det vara så att dom åker ner fort när jag håller i dom åt sidorna så det smäller till, men inte med en sådan fart att hantlarna skulle ta skada.


Är det någon som släpper hantlarna när det inte ens är nödvändigt? Det kan jag förstå är jäkligt irriterande.


Annars får folk smälla hur mycket de vill.

stevebc
2010-11-06, 13:00
Är det viktigt att framhäva att du är ärlig:DEfter några glas vin, ja.

tröskel
2010-11-06, 13:09
Tränade ett tag på ett gym i en liten hålan i UK, där kastade folk vikterna på golvet när dom lastade av stängerna. Det var kanske lite i överkant.

agazza
2010-11-06, 15:19
Jag väger 68kg och har inga problem alls att ta ner 35kg hantlarna på benen och sätta mig upp med dom och antingen ställa mig upp och lägga tillbaka dom i stället eller sätta ner dom på golvet.

Det där om att det inte går är bara kassa ursäkter. Gå med hantlarna direkt mot låren istället för bröstet/magen i sista reppet så kan ni sätta er upp i samma veva.

Här är en prislista på gummiklädda hantlar. stålhantlar är något billigare.

Hantel 25 kg 741kr
Hantel 27 kg 806kr
Hantel 35 kg 949kr
Hantel 41 kg 1053kr


Hur många gånger tror ni att ni behöver släppa dom i golvet innan dom börjar glappa? Vad betalar ni för erat gymkort?

Väsnas hur ni vill ifall ni känner att ni behöver göra det, men var försiktig med gymmet :/ det är nog svårt för folk att driva riktiga gym

von huff
2010-11-06, 15:24
Nästan alla gym jag har varit har haft nån glappande +40kg hantel.Jag tror nog att utrustningen slits ganska mycket, jag har sett slitna vajrar,slitna bröstpressamaskiner osv så nog slits utrustningen mer eller mindre.Hantlar som kastas slits troligen mest

Mourten
2010-11-06, 15:31
Jag väger 68kg och har inga problem alls att ta ner 35kg hantlarna på benen och sätta mig upp med dom och antingen ställa mig upp och lägga tillbaka dom i stället eller sätta ner dom på golvet.

Det där om att det inte går är bara kassa ursäkter. Gå med hantlarna direkt mot låren istället för bröstet/magen i sista reppet så kan ni sätta er upp i samma veva.

Här är en prislista på gummiklädda hantlar. stålhantlar är något billigare.

Hantel 25 kg 741kr
Hantel 27 kg 806kr
Hantel 35 kg 949kr
Hantel 41 kg 1053kr


Hur många gånger tror ni att ni behöver släppa dom i golvet innan dom börjar glappa? Vad betalar ni för erat gymkort?

Väsnas hur ni vill ifall ni känner att ni behöver göra det, men var försiktig med gymmet :/ det är nog svårt för folk att driva riktiga gym

Mitt gym har haft samma stål/järnhantlar mellan 45 och 52 sen jag började träna på mitt gym för 3 år sen, så jag har ju lätt betalt tillbaka om någon går sönder nu, vilket jag inte tror, hantlar är gjorda av järn som sagt, inte frigolit.

Torsk_ole
2010-11-06, 15:32
Efter några glas vin, ja.

Gott:). Jag driver mest med dig.

Imorgon ska jag köra ett lugnt och fint pass i dövhetens tecken.

cero
2010-11-06, 15:33
Känns ganska osannolikt att en hantel skulle ta skada av att bli släppt från en meter eller något.

Explosiven
2010-11-06, 15:37
Nästan alla gym jag har varit har haft nån glappande +40kg hantel.Jag tror nog att utrustningen slits ganska mycket, jag har sett slitna vajrar,slitna bröstpressamaskiner osv så nog slits utrustningen mer eller mindre.Hantlar som kastas slits troligen mest

Väger den mindre då? Känner dina muskler att den glappar och vägrar växa? Sluta larva nu.

Kimball
2010-11-06, 15:38
Släppa vikter i marken efter avslutade set är inget jag ser som ett problem, rätt naturligt osv. Däremot förstår jag inte varför vissa ska envisas med att verkligen slänga tillbaks hantlarna i hantelstället efteråt, ofta handlar det om sub 20kgs vikter också. Känns inte speciellt ballt. ^^

von huff
2010-11-06, 15:42
Väger den mindre då? Känner dina muskler att den glappar och vägrar växa? Sluta larva nu.

Menar du allvar?Då har du aldrig testat en glappande hantel.Det är stor skillnad

agazza
2010-11-06, 15:44
Mitt gym har haft samma stål/järnhantlar mellan 45 och 52 sen jag började träna på mitt gym för 3 år sen, så jag har ju lätt betalt tillbaka om någon går sönder nu, vilket jag inte tror, hantlar är gjorda av järn som sagt, inte frigolit.

Det nöter extra mycket, och du har antagligen inte bara använt ett hantelpar heller. Det är säkert fler som släpper dom också, och när metallen väl börjar bli utmattad i fästena så börjar dom gå sönder på löpande band och att byta ut större delen av hantelracket kostar tiotusentals kronor. Vårda grejorna.

Explosiven
2010-11-06, 15:46
Menar du allvar?Då har du aldrig testat en glappande hantel.Det är stor skillnad

Jag har tränat sen början av 90 talet... på det första stället jag tränade så hade dom haft hantlarna sedan början av 70 talet... dom tyngsta glappade en del.. men dom byggde ändå och BYGGER(används fortfarande alltså) ännu imponerande fysiker med dom hantlarna!

Mourten
2010-11-06, 15:54
Det nöter extra mycket, och du har antagligen inte bara använt ett hantelpar heller. Det är säkert fler som släpper dom också, och när metallen väl börjar bli utmattad i fästena så börjar dom gå sönder på löpande band och att byta ut större delen av hantelracket kostar tiotusentals kronor. Vårda grejorna.

jag tror inte de. tror dom håller hur länge som helst.

agazza
2010-11-06, 16:03
jag tror inte de. tror dom håller hur länge som helst.

hade en diskussion på hudiksvallsgym med gymägaren där pga en skylt vid vikterna om att man blev av med medlemskapet ifall man släppte hantlarna, han hade fått bytt ut större delen av hantelsettet pga detta.

Dom flesta gymmen köper ju in billiga kinahantlar dessutom.

Klarar du inte av att sätta ifrån dig dom försiktigt eller?

Mourten
2010-11-06, 16:10
hade en diskussion på hudiksvallsgym med gymägaren där pga en skylt vid vikterna om att man blev av med medlemskapet ifall man släppte hantlarna, han hade fått bytt ut större delen av hantelsettet pga detta.

Dom flesta gymmen köper ju in billiga kinahantlar dessutom.

Klarar du inte av att sätta ifrån dig dom försiktigt eller?

jag tränar på en atleth klubb, våra hantlar är svetsade, tror inte dem går sönder.
Nix, jag klarar inte att sätta ner dom försiktigt om jag kör opassat på tunga hantlar och failar, för mkt vikt för att kunna komma upp med en situp.

Pudzianovski
2010-11-06, 16:33
Nix, jag klarar inte att sätta ner dom försiktigt om jag kör opassat på tunga hantlar och failar, för mkt vikt för att kunna komma upp med en situp.

Någon beskrev hur man kan göra tidigare i tråden. Testa det. Det är väldigt smidigt.

Asdf
2010-11-06, 16:48
Givetvis pratar trådskaparen om denna typ av person på gymmet ( kolla 1.55 )


4JMOh-cul6M

Förvisso gutturala ljud för att demonstrera och hävda sin obefintliga manlighet. Men är inte helt främmande för att samma person är de som ska väsnas onödigt mycket för att hävda sin existens och plats i gymmet

hultman
2010-11-06, 16:50
Någon beskrev hur man kan göra tidigare i tråden. Testa det. Det är väldigt smidigt.

Beror på. Jag behövde alltid någon snubbe som lyfte bort den ena hanteln förut när jag körde 60+ kg i hantelpress. Inget man löser med en situp särskilt enkelt.

Baan
2010-11-06, 16:50
jag tror inte de. tror dom håller hur länge som helst.

Golvet då? Är det också av stål?

Mourten
2010-11-06, 16:56
Golvet då? Är det också av stål?

vaderat gummi typ.
Som sagt, jag tränar på ett AK inte prinsens fjollgym vid svampen.

Pudzianovski
2010-11-06, 16:56
Beror på. Jag behövde alltid någon snubbe som lyfte bort den ena hanteln förut när jag körde 60+ kg i hantelpress. Inget man löser med en situp särskilt enkelt.

Jag gör det särskilt enkelt, trots min låga kroppsvikt. Mer teknikfråga för min del än situps-styrka.

Mourten
2010-11-06, 16:56
Beror på. Jag behövde alltid någon snubbe som lyfte bort den ena hanteln förut när jag körde 60+ kg i hantelpress. Inget man löser med en situp särskilt enkelt.

nä menar de, tror inte hellet de går, failar man har man ju iaf 100 kg och uppåt på bröstet, hur ska man situpa d?

Player
2010-11-06, 17:06
nä menar de, tror inte hellet de går, failar man har man ju iaf 100 kg och uppåt på bröstet, hur ska man situpa d?

Herregud, om du har 100 kg vid halsen är tyngdpunkten väldigt högt upp. Flyttar du hantlarna mer mot höften flyttar du tyngdpunkten neråt och kan enkelt resa dig upp med överkroppen.

Om detta resonemang inte har klurats ut av vana styrketränande individer så tycker jag att man är tappad på något sätt. Så svårt är det inte.

oTure
2010-11-06, 17:15
Grejjen med svetsade hantlar är att de blir skeva.

Så den som skevat till 52:orna på gymmet och slagit sönder 27,5:orna
Ligger pyrt till på mitt gym.
Men vi har å andra sidan inte någon matta att dämpa fallen med

agazza
2010-11-06, 17:32
nä menar de, tror inte hellet de går, failar man har man ju iaf 100 kg och uppåt på bröstet, hur ska man situpa d?

Vad väger du då? jag väger 68 nu och går finnemang att kontrollera 70kg. Jag tror du klarar det ifall du försöker.

Toxic
2010-11-06, 18:36
Tja, har sett mer och mer folk på gymmet som smäller med vikter. D.v.s. man tar ett par(oftast tunga, men ibland lätta) vikter, kör ett par reps sen när man är klar släpper man dem helt sonika i marken så det smäller. Har fått säga till flera stycken nu, varpå de slutar upp men denna företeelse, men sedan nästan gång man ser dem så gör de samma sak igen. Dessa är enligt mig riktiga idioter som inte vet hur man tränar och uppenbarligen omedvetna om vad detta kan ge för skador på trumhinnan. Någon som varit med om liknande eller håller på med detta?

Hur ska jag lösa detta? Det enda jag kommit att tänka på är att prata med personalen, som förövrigt är riktigt inkompetenta(det är ett obemannat gym så de är nästan aldrig där). Orkar inte hålla på att säga till varje gång heller eller börja bråka, tappar träningssuget då.

Tacksam för alla svar :)



Vem har förklarat för dig att det är fel att göra så? Anpassa dig eller förflytta dig, så funkar människan...

feyin
2010-11-06, 18:40
Hantlarna på gymmet jag tränar på är också svetsade... Gång på gång på gång pga alla idioter som slänger dem i golvet.

Baan
2010-11-06, 21:56
vaderat gummi typ.
Som sagt, jag tränar på ett AK inte prinsens fjollgym vid svampen.

Om det är en fattig atletklubb lär de inte älska att folk slänger saker i onödan, eller i allmänhet förstör mer än nödvändigt.

EkarN
2010-11-06, 22:01
Hantlar tycker jag det är onödigt att släppa i golvet, om det inte är absolut nödvändigt. Men om man tränar på ett ordentligt gym ska det inte vara något problem att släppa stången i golvet när man t.ex markar.

Deceiver85
2010-11-12, 01:09
I princip 75% av hantlarna på ÖKK är glappa, och samtliga hantlar över 35kg är det. Dock verkar det vara 20kgs-hantlarna som råkar värst ut, har varit med om att de har svetsat om 3-4 hantelpar sedan jag började träna där för tre år sedan. Det finns inga skrivna regler på hur man ska behandla hantlarna, men det är många personer som fått sig rejäla avhyvlingar av ordförande Bjarne när de hanterat dem alldeles för vårdslöst...