handdator

Visa fullständig version : Wahlanders Styrkelyftsbälte


powderdog
2010-11-05, 12:31
Hej!

Tänkte beställa ett bälte från Wahlanders (för marklyft och knäböj) och har lite funderingar på midjemåttet som de vill att man anger. För tillfället är jag lite småfet, ca 92 cm i midja. Dessutom skulle jag tro att mitt midjemått kommer gå upp till kanske 96cm innan jag deffar. Och efter deffen så kommer jag ligga runt 80cm eller lite under i midjemått.

Så jag undrar: ni som har detta bälte, hur många cm är det mellan det innersta och yttersta hålet?

Tack på förhand

Mvh

tworks
2010-11-05, 12:46
Fick precis mitt bälte från Wahlanders. Hade angivit 91cm midjemått, fick ett som var märkt "92". Funkar skitbra. Det är stor skillnad mellan yttersta och innersta. Ska mäta diffen när jag kommer hem...meddelar sen. Jag skulle tro att du har bra marginal på bältet..

z_bumbi
2010-11-05, 13:42
21 cm mellan centrum på innersta och yttersta hålet på en vanligt styrkelyftbälte avsett för 88 cm midjevidd.

17 cm på bänkbältet avsett för ungefär samma midjevidd (lappen har fallit bort)

powderdog
2010-11-05, 13:43
Fick precis mitt bälte från Wahlanders. Hade angivit 91cm midjemått, fick ett som var märkt "92". Funkar skitbra. Det är stor skillnad mellan yttersta och innersta. Ska mäta diffen när jag kommer hem...meddelar sen. Jag skulle tro att du har bra marginal på bältet..

Det låter ju bra! Hade varit kanon om du kunde göra det:hbang:!

powderdog
2010-11-05, 13:43
21 cm mellan centrum på innersta och yttersta hålet på en vanligt styrkelyftsbälte avsett för 88 cm midjevidd.

17 cm på bänkbältet avsett för ungefär samma midjevidd (lappen har fallit bort)

Tack så mycket!!!

Edit: Om jag anger 85cm i midjemått så borde jag få ca 10cm på varje sida, eller?

tworks
2010-11-05, 18:35
Det är 22cm mellan yttersta och innersta hålen på min "92":a från Wahlanders. Då jag har 91cm (just nu) kör jag på 4:e hålparet från max. Beror väl på hur mycket du tänkt svälla ut..:)..men det borde def. klara 96cm.
Ned till 80 är svårt att säga något om..(4 hålpar kvar till min)...
Hoppas det till någon hjälp..Det är ett "kanon-bälte"..tycker jag.

z_bumbi
2010-11-05, 19:06
Prata med Wahlander och se vad han säger, jag tror t ex att han utan problem kan göra ett par hål till om det verkar som att du hamnar på gränsen åt något håll.

Krampus
2010-11-05, 19:15
Kan verkligen rekommendera Yngve Wahlanders grejer.
Yppersta kvalitet. :thumbup:

Arf Pingvin
2010-11-06, 10:32
Jag har ett märkt 93 cm det är kanske 2 år gammalt. Jag har 3 cm mellan hålen och 9 hålpar totalt 24 cm cc mått. Inåt finns utrymme att göra fler hål inga problem.

Sniggel
2010-11-06, 11:44
Mitt har funkat både som tävlingsdeffad och rejält uppbulkad (15 kilos skillnad).
När jag vägde som minst var jag faktiskt på sista hålet, men då satt det "tajt".
När jag var uppblkad fanns det fler hål kvar att växa in i.

EkarN
2010-11-06, 22:10
Beställde mig ett idag*drool* Har kört på amerikanska bälten tidigare, tror att svensk kvalitet kommer att visa sig överlägsen:)

Gislason
2010-11-06, 22:18
Jag hörde av mig till Wahlander när jag beställde mitt och uppgav att jag troligtvis skulle gå upp en del framöver och därmed behövde lite utrymme uppåt då fick jag speccat hur många hål det fanns utåt från min midja. Ta kontakt med honom och fråga.

powderdog
2010-11-23, 20:51
Tack för hjälpen gott folk!

Jag ringde till Wahlander och pratade med honom, och det var inga problem. Han satte dit ett par extra hål. Väldigt god service och bältet som jag fått hem nu verkar verkligen vara av högsta kvalité!

Danomax
2016-06-09, 10:13
Är det någon som kan säga hur brett bältet är?
Jag har sökt på internet men inte ens på deras egen hemsida står den informationen.

PureWhey
2016-06-09, 10:57
Är det någon som kan säga hur brett bältet är?

Jag har sökt på internet men inte ens på deras egen hemsida står den informationen.



Min iphone 6s i bredd + 2.5 cm typ :-p

Rahf
2016-06-09, 11:23
Är det någon som kan säga hur brett bältet är?
Jag har sökt på internet men inte ens på deras egen hemsida står den informationen.

~10cm enligt måttbandet. Mitt är några år gammalt, men jag har sett nya som ser snarlika ut.

Ramboline
2016-06-09, 19:19
Mitt är oxå 10 cm brett

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

z_bumbi
2016-06-09, 19:27
10 cm är maxbredden på bälten i styrkelyft så de flesta bältena håller den bredden, sen har jag för mig det finns en smalare variant men jag har inte koll på hur breda de är.

Gober
2016-06-09, 19:49
Har använt mitt med +- 10kg utan problem. Eller jo, problemet är att det gör ont med bälte när fläsket är borta.

Riddle
2016-09-01, 21:10
Om jag har 79 i midjemått, vad borde jag ha för mått på miittenhålet? Planerar inte att varken gå upp eller ner så mkt i vikt så borde jag då ta samma som midjemåttet då eller?
Så har jag ändå marginal åt båda hållen

Rahf
2016-09-01, 21:11
Samma. Du skickar in midjemåttet när du beställer och litar på att en hantverkare med otaliga års erfarenhet fixar rätt storlek åt dig.

Old Nick
2016-09-01, 21:43
Om jag har 79 i midjemått, vad borde jag ha för mått på miittenhålet? Planerar inte att varken gå upp eller ner så mkt i vikt så borde jag då ta samma som midjemåttet då eller?
Så har jag ändå marginal åt båda hållen

Bältet skall sitta ordentligt tajt. Så du bör dra åt måttbandet när du mäter. Och du skall mäta där bältet skall sitta. D.v.s. över magen. Inte vid midjan på byxorna.

Men absolut bästa sättet att mäta är att prova ett bälte i ungefär rätt storlek och sedan mäta avståndet mellan spännet och det hål du använder. Då blir det så rätt det kan bli.

Grotesk
2016-09-01, 22:15
Bältet skall sitta ordentligt tajt. Så du bör dra åt måttbandet när du mäter. Och du skall mäta där bältet skall sitta. D.v.s. över magen. Inte vid midjan på byxorna.

Men absolut bästa sättet att mäta är att prova ett bälte i ungefär rätt storlek och sedan mäta avståndet mellan spännet och det hål du använder. Då blir det så rätt det kan bli.

Inte som en korsett dock. Enligt Wahlander själv så ska du fortfarande behöva trycka ut buken.

forslund
2016-09-02, 07:33
Om jag har 79 i midjemått, vad borde jag ha för mått på miittenhålet? Planerar inte att varken gå upp eller ner så mkt i vikt så borde jag då ta samma som midjemåttet då eller?
Så har jag ändå marginal åt båda hållen

79 helt enkelt. Det finns gott om hål på vardera sida om mittenhålet oavsett så du kan både bli tjockare och hårdare utan att du får problem med bältet.