handdator

Visa fullständig version : Rage/Koffein vid opererat hjärta


JojjeG
2010-11-05, 10:41
Hej! Vid 6 månaders ålder så opererades min aorta för den var för liten, på köpet fick jag en lite läkande klaff men det är inget jag känner av i nuläget och jag tränar på som vanligt. Min fråga är om jag kan ta t.ex Rage eller koffein trots min operation? Jag tar ingen medicin mot det, men jag har väldigt lite astma som jag endast känner av vid kraftiga förkylningar och då tar jag astmaspray/medicin.

Tacksam för svar! :thumbup:

MVH

JimmyFlessa
2010-11-05, 10:45
Det här är nog en fråga som borde tas upp med din läkare.. :)

JojjeG
2010-11-05, 10:47
Det här är nog en fråga som borde tas upp med din läkare.. :)

Min fråga var mer om någon med samma situation har tagit Rage eller liknande.

King Grub
2010-11-05, 11:09
Rådfråga läkare i alla fall. Andras hjärtan/operation/situation är inte densamma som din.

hejhopp79
2010-11-05, 13:08
Många svenska läkare har en försvinnande liten kunskap om kosttillskott och intag av protein och aminosyror.

Själv hade jag dock tagit det lungt med stimulanter i högre doser. Men hör ändå med läkaren oavsett, om inte annat kan han ju berätta om det är lungt eller inte om hjärtat speedas upp etc.

Sverker
2010-11-05, 20:29
Läkare arbetar med medicin. De har en hyffsad bild av vad som krävs under konvalicensen.
Det är inte läkarens sak att förutse vad intag av alla möjliga mungojumbo kan ge för biverkningar.

Håll er till sak i tråden.

JimmyFlessa
2010-11-05, 20:50
För att göra en liten edit till mitt inlägg så tror jag att din läkare redan hade sagt något om han vetat att det var farligt med koffein etc i normala doser med tanke på att en kopp kaffe (beroende på styrka samt storlek off course) innehåller mellan 100-200 mg koffein.

Om det kommer till väldigt höga doser så skulle jag dock kontaktat min läkare för att vara på den säkra sidan, absolut.

Crocker
2010-11-05, 20:53
För att göra en liten edit till mitt inlägg så tror jag att din läkare redan hade sagt något om han vetat att det var farligt med koffein etc i normala doser med tanke på att en kopp kaffe (beroende på styrka samt storlek off course) innehåller mellan 100-200 mg koffein.

Om det kommer till väldigt höga doser så skulle jag dock kontaktat min läkare för att vara på den säkra sidan, absolut.
Va?
Kaffe innehåller max 75g/kopp.
Varför skulle han säga till om det?

JimmyFlessa
2010-11-05, 20:56
Va?
Kaffe innehåller max 75g/kopp.
Varför skulle han säga till om det?

Jag antar att en läkare som har vetskap om att ens patient inte bör inte koffein i större mängder informerar denne om det, med tanke på att kaffekonsumtionen i dagens samhälle är ganska så enorm.

Eddie Vedder
2010-11-05, 20:57
med tanke på att kaffekonsumtionen i dagens samhälle är ganska så enorm.

Vad grundar du "enorm" på? Hur har konsumtionen förändrats till att bli enorm menar du och hur ser det ut jämfört med andra länder?

JimmyFlessa
2010-11-05, 20:58
Vad grundar du "enorm" på? Hur har konsumtionen förändrats till att bli enorm menar du och hur ser det ut jämfört med andra länder?

Enorm idag i forhållande till att "normal svensson" konsumerar mycket större mängder kaffe i förhållande till vad samme gjorde för 20-30 årsedan.

Eddie Vedder
2010-11-05, 21:00
Enorm idag i forhållande till att "normal svensson" konsumerar mycket större mängder kaffe i förhållande till vad samme gjorde för 20-30 årsedan.

Baserat på vilka siffror?

King Grub
2010-11-05, 21:02
Konsumtion, liter per invånare och år

http://www.kaffeinformation.se/upload/diagram/2010/konsumption_liter_per_inv%C3%A5nare.jpg

Information från SCB.

JimmyFlessa
2010-11-05, 21:08
Sick. Läste i GP för några månadersedan hur kaffekonsumtionen hade ökat radikalt sedan 70-80-talet. Ska leta upp artikeln imorgon och referera till källan de har angivit.


Jag tror ändå att läkaren i fråga hade avrådig sin patient från höghaltiga koffeindrycker alá kaffe, energydrinks, PWO:s etc-

Eddie Vedder
2010-11-05, 21:10
Sick. Läste i GP för några månadersedan hur kaffekonsumtionen hade ökat radikalt sedan 70-80-talet. Ska leta upp artikeln imorgon och referera till källan de har angivit.


Jag tror ändå att läkaren i fråga hade avrådig sin patient från höghaltiga koffeindrycker alá kaffe, energydrinks, PWO:s etc-

Ja ordet "radikalt" i en dagstidning är ju inte alls godtyckligt. Men utifrån ett värdeord på en dagstidning säger du alltså att konsumtionen idag är "enorm" trots att officiell statistik talar emot.

http://www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx?id=856

JojjeG
2010-11-05, 23:37
Tror jag ska fråga min läkare först, ja.

nocantdo
2010-11-06, 00:04
Att stressa ditt hjärta som dessa produkter nog gör kan nog inte va bra alls fråga din läkare!!!

Sverker
2010-11-06, 07:44
Jag antar att en läkare som har vetskap om att ens patient inte bör inte koffein i större mängder informerar denne om det, med tanke på att kaffekonsumtionen i dagens samhälle är ganska så enorm.


Tänker på alla coffee shops som kommit de senaste 10 åren. Nu kan vi också t o m handla en kopp kaffe i spelbutiken eller när vi tankar bilen.

Konstigt att konsumtionen inte ökat istället. Spridit sig till fler grupper ?

Eddie Vedder
2010-11-06, 08:57
Spridit sig till fler grupper ?

Och till nya miljöer.

Bellman
2010-11-06, 10:16
Jag har förstorat hjärta & använder enalapril dagligen. Och jag använder PWO utan att känna någonting i hjärta eller liknande, vet inte om det hjälpte dig så mycket. Men tror nog det ska gå, men rådgör med läkare först om du känner dig osäker.

saab900
2010-11-06, 13:46
Sick. Läste i GP för några månadersedan hur kaffekonsumtionen hade ökat radikalt sedan 70-80-talet. Ska leta upp artikeln imorgon och referera till källan de har angivit.


Jag tror ändå att läkaren i fråga hade avrådig sin patient från höghaltiga koffeindrycker alá kaffe, energydrinks, PWO:s etc-

Det är ju ganska offtopic, men kan det inte tänkas att andelen rent kaffe som konsumeras sjunkit något pga populariteten hos koffeinfritt kaffe och inte minst alla "kaffedrinkar" typ espresso et al där kaffet späds ut kraftigt med t ex grädde eller mjölk, eller varför inte den klassiska kaffegöken? (Lägg en enkrona på botten av en mugg. Häll sedan på kaffe tills den inte syns. Tillsätt sedan hembränt tills myntet syns igen :D).

Eddie Vedder
2010-11-06, 15:20
Det är ju ganska offtopic, men kan det inte tänkas att andelen rent kaffe som konsumeras sjunkit något pga populariteten hos koffeinfritt kaffe och inte minst alla "kaffedrinkar" typ espresso et al där kaffet späds ut kraftigt med t ex grädde eller mjölk, eller varför inte den klassiska kaffegöken? (Lägg en enkrona på botten av en mugg. Häll sedan på kaffe tills den inte syns. Tillsätt sedan hembränt tills myntet syns igen :D).

Jo konsumtionen är som sagt förändrad, både produkter och vilken miljö kaffet dricks. Men någon total ökning som idag gör konsumtionen "enorm" (vilket han påstår) har inte skett.