handdator

Visa fullständig version : Hoppa över måltid :(


Crystal
2003-11-03, 18:13
Hallo.

Jag fyller då 14 om 2 veckor...171 lång och väger ca 58

kör på ett träningsschema blandat med kondition/styrka (fast bara på min egen vikt) osv osv.. 4 ggr i veckan.

Idag blev det lite fel, jag åt min frukost kl 7.30.. senare då det var lunchdags, blev det lite prob, så jag kunde inte äta min lunch, var långt ifrån hemma, no cash, inget att köpa osv..

Så det blev inget mer än 3-4 frukter mellan frukost..och då middag som jag åt ca kl 17:00.

Oroar mig nu att jag bröt ner muskelmassan (om jag nu gjorde det, för det är frågan) för att jag inte åt.. har börjat märka resultat den senaste tiden fast känns som om allting har förstörts nu..

Bröt jag ner mina muskler pga ingen lunch? finns det ngt jag kan göra för att återställa allting till punkt och pricka, som det var i morse tex, om jag gjorde det?

Ska jag äta ngt kvällsmål idag också? isf vad? hade vilodag idag.. från träningen.

tack för att ni orkat läsa detta och får hoppas på ett par tips och trix från er :)

tack igen / zph

King Grub
2003-11-03, 18:21
Skärpning! :smash: :D

Ett missat mål gör inte ett smack. Det är bara om det blir en ständig (o)vana som det har någon inverkan på träningen. Face it: du kommer inte att kunna sköta kost och träning till 100% dag in och dag ut, år efter år, och om människokroppen skulle förlora muskelmassa och bli svagare av ett missat mål, då vore hon ett synnerligen dåligt konstruerat djur.

Ska jag äta ngt kvällsmål idag också? isf vad? hade vilodag idag.. från träningen.

Ät som vanligt. Du behöver inte äta annorlunda eller mindre på en vilodag. Bra mat är alltid bra mat.

Crystal
2003-11-03, 18:30
Originally posted by King Grub
Skärpning!

Ett missat mål gör inte ett smack. Det är bara om det blir en (o)vana som det har någon inverkan på träningen. Face it: du kommer inte att kunna sköta kost och träning till 100% dag in och dag ut, år efter år, och om människokroppen skulle förlora muskelmassa och bli svagare av ett missat mål, då vore hon ett synnerligen dåligt konstruerat djur.



Ät som vanligt. Du behöver inte äta annorlunda eller mindre på en vilodag. Bra mat är alltid bra mat.

okey..

grejen är att olika säger lite olika;P har hört att jag förlorade muskelmassa osv...

men enligt din åsikt.. så har jag inte förlorat någonting?

och förresten, har du ngt tips på hur mkt kcal jag bör få i mig på en dag?

Mitt dagliga schema har än så länge sett ut så här :

- Frukost 1 STOR port. Havregrynsgröt på mjölk (såklart) :D
1 Protein / omega-3 berikat brödbit.
2 frukter

- 3 st frukter med intervall tills middag

17:00 Middag. 2 STORA :) korvar och 1 STOR portion potatismos gjord på mjölk (ca 300g :)) och en jävla massa grönsaker..
1 protein / omega-3 berikat brödbit
3 frukter (1 före 2 efter) ^^

sedan dess har jag inte klämt i mig ngt mer.. ngt tips på vad som skulle vara bra för min kropp och mina muskler att klämma nu på kvällen?

tack i för- och efterhand :)

King Grub
2003-11-03, 18:37
men enligt din åsikt.. så har jag inte förlorat någonting?

Om du till äventyrs har förlorar några gram så är de ju inte borta för alltid! Kroppen varierar sig alltid från anabolt till katabolt stadie, varje dag. Om du skulle oroa dig för att minska muskelmassa bara för att du inte åt på 7-8 timmar skulle du ju aldrig kunna sova, t ex. Ingen går omkring i anabolt stadie och växer dygnet runt. Kroppen är alltid i antingen nedbrytningsfas eller uppbyggnadsfas, aldrig statiskt läge, och det går inte att alltid vara i uppbyggnad.

Du äter på TOK för lite, och alldeles för sällan. Du kan inte lagra protein för framtida behov, utan det måste du tillföra med 3-4 timmars mellanrum. Bara frukt duger inte.

Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning och en lista med bra mat som passar under både bulk och deff, plus att du ger mig chansen att klistra in den här texten igen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladd...igsjalv1-1.html

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

Crystal
2003-11-03, 18:42
jojo, jag vet att jag ätit för lite idag, fast det blev tyvärr så idag.. brukar annars äta x2 :)

min 2 riktiga frågor som jag inte riktig fick ngt svar på var..

Har min muskelmassa brutits ner under den här dagen? Om ja, finns det ngt jag kan göra för att återhämta den? [ledsen såg inte svaret jag fick på denna fråga]

och..

Vad kan jag ta för ngt att äta nu på kvällen? ngt kvällsmål? i så fall..vad för ngt kan vara riktigt bra för mina muskler och min kropp just i detta tillfälle.. brukar ta 2 skivor protein/omega-3 berikat bröd med pålägg och ett glas mjölk som kvällsmål annars..

King Grub
2003-11-03, 19:05
Har min muskelmassa brutits ner under den här dagen? Om ja, finns det ngt jag kan göra för att återhämta den?

Det har jag svarat på. Du behöver inte göra ett smack. Kroppen sköter sig själv.

Vad kan jag ta för ngt att äta nu på kvällen? ngt kvällsmål? i så fall..vad för ngt kan vara riktigt bra för mina muskler och min kropp just i detta tillfälle.. brukar ta 2 skivor protein/omega-3 berikat bröd med pålägg och ett glas mjölk som kvällsmål annars..

Ät ett vanligt mål. Välj fritt, bland de matvaror jag listade ovan, om du vill. Bra mat är bra mat, även på kvällen. Ät precis som vid lunch eller middag. Du kan äta en mindre portion om du inte vill trycka i dig världens jättemål innan du hoppar i säng. Ät ris och kyckling, pasta och tonfisk, gröt och ägg, mackor med makrillfilé på, vad som helst, bara det innehåller bra kolhydrater, protein och fett.

Crystal
2003-11-03, 19:09
okey, skulle vilja, men har som sagt proppat i mig en massa.. för 2h sen´.. (middag) så jag är inte ALLS hungrig.. så om du kunde ta och läsa mitt priv mess till dig där jag har ett förslag, som kanske är ok? :)

King Grub
2003-11-03, 19:11
Det behöver inte vara någon speciellt sorts mat bara för att det är kväll. Ät en mindre portion av bra mat bara.

Glenner_84
2003-11-05, 20:19
14 bast??? är väl inte speciellt bra å börja träna vid den åldern? eller??

:eek:

King Grub
2003-11-05, 20:33
Originally posted by Glenner_84
14 bast??? är väl inte speciellt bra å börja träna vid den åldern? eller??

:eek:

Varför inte? Korrekt utfört styrketräning i unga år har väl bara fördelar? De studier som har gjorts visar snarare på att de som började tidigt utvecklades bättre fysiskt än sina kamrater. Själv började jag med hård styrketräning vid 14, och ångrar bara att jag inte började tidigare.

ivandrago
2003-11-05, 21:45
Herregud du är 14!!

Bra att du börjat träna, men skit i att vara så noga med allt och njut av ungdomens ljuva dagar. Se bara till att äta dig rejält mätt när mat finns till hands så kommer du ändå vara hur stor som helst när du fyller 18 när de flesta andra börjar träna.

Everest
2003-11-05, 21:52
Och framförallt, ha det riktigt skoj på gymmet:thumbup: :thumbup: