handdator

Visa fullständig version : Cable crunch, "böjd" eller "rak" rygg?


Inge Enveten
2010-11-05, 10:31
Halloj!

Ni som använder er av denna övning, hur gör ni? Böjd eller rak rygg?

Jag har testat båda och anser att det finns olika fördelar och nackdelar med båda utförandena men någon vetenskap bakom det första eller andra har jag inte.

Är något av utförandena skadligt i större utsträckning än det andra?
Vilket utförande anses, anatomiskt, stimulera magmuskulaturen bäst?

vicarious
2010-11-05, 10:35
Böjd. Annars kontraherar du inte magmuskulaturen.

Håller du ryggen rak böjer du i höften och tränar magen statiskt. Precis som en sit-up.

Adama
2010-11-05, 10:35
Jag försöker göra en crunch, på samma sätt som jag gör en vanlig crunch när man ligger ned på rygg. Dvs, försöka få ned och in huvudet, således blir resultatet en böjd rygg.

Popliteus
2010-11-05, 10:37
Jag har iaf alltid kört med utgångsposition neutral rygg för att sedan ha flekterad rygg vid slutet av rörelsen, tycker att jag får riktigt bra kontakt då. Eftersom att m. rectus abdominis flekterar ryggraden känns det naturligt för att få bäst muskelkontakt.

Malmberg
2010-11-05, 10:38
Magen bör väl få jobba mer vid utförande med böjd rygg, med rak rygg blir det väl mer en övning för höft böjarna.

Gaah puck 4:a

Fliptones
2010-11-05, 12:07
Det verkar vara väldigt många som har problem när det kommer till magen.
Att få kontakt i magmusklerna är tydligen inte det lättaste..

Jag förstår inte vad problemet är. Kanske för tunga vikter...?

En tumregel, när det kommer till styrketräning, oavsett muskel:
Kontrahera muskeln!

Tänk att du ska suga av dej själv..Skallen mot skrevet så att säga. Eller att det ligger en valnöt i naveln, som du ska knäcka, liksom cruncha sönder den. Sen tillämpar du detta i kabel-crunch, sit-ups på boll eller annan magövning, så ska du se på kontakt.

Anabolismus
2010-11-05, 12:38
hzBypRdh1qc&feature=related

Exakt så!

JoeyP
2010-11-05, 12:44
Opti kropp på den killen! Ska ändra mitt uförande i cc crunch, har alltid kört hela vägen ner.

Anabolismus
2010-11-05, 12:50
Opti kropp på den killen! Ska ändra mitt uförande i cc crunch, har alltid kört hela vägen ner.

No shit. Har börjat träna enligt hans mag träning och kan inte säga annat än att det ger grymt resultat. För er andra som är intresserade kan ju ta och kolla igenom alla klippen ur den serien, men det är inget för veklingar, ett magpass för mig tar cirka 45-60 minuter.

JoeyP
2010-11-05, 12:54
45-60 minuter låter lite väl mkt, en hel del volym / reps?
Nja, hellre mindre tid, mindre volym, reps och MKT mer fokus.

Tror inte man palla hålla fokus på en muskelgrupp i 60min.

Anabolismus
2010-11-05, 13:18
45-60 minuter låter lite väl mkt, en hel del volym / reps?
Nja, hellre mindre tid, mindre volym, reps och MKT mer fokus.

Tror inte man palla hålla fokus på en muskelgrupp i 60min.

Det är sammanlagt 7 stycken övningar. Jag kör dem i cirklar, delvis 1 cirkel med alla övningar. Jag siktar på att göra mellan 15-20 repetitioner i varje övning och kör ofta superset så jag prickar först nedre och sen övre magmuskulaturen direkt efter varandra.

Säger inte alls att detta sätt är det bästa, men det har helt klart funkat extremt bra för mig. Av bilden att döma så har även din träning fungerat bra för dig så fortsätt kör på du.

JoeyP
2010-11-05, 13:20
Okej! Får väl testas nån gång :D

Kendouy
2010-11-05, 13:30
Det är sammanlagt 7 stycken övningar. Jag kör dem i cirklar, delvis 1 cirkel med alla övningar. Jag siktar på att göra mellan 15-20 repetitioner i varje övning och kör ofta superset så jag prickar först nedre och sen övre magmuskulaturen direkt efter varandra.

Säger inte alls att detta sätt är det bästa, men det har helt klart funkat extremt bra för mig. Av bilden att döma så har även din träning fungerat bra för dig så fortsätt kör på du.

Du vet att magmuskeln som du antagligen försöker träna, är en muskel?

Sheogorath
2010-11-05, 13:32
Du vet att magmuskeln som du antagligen försöker träna, är en muskel?

Ja, för följande muskler är inte magmuskler:

* obliquus internus
* obliquus externus
* transversus abdominis
* diaphragma
* quadratus lumborum

Helt rätt tänkt där. Det finns ju bara raka bukmuskeln. Sexpacket är ALLT!!!

vicarious
2010-11-05, 13:51
Ja, för följande muskler är inte magmuskler:

* obliquus internus
* obliquus externus
* transversus abdominis
* diaphragma
* quadratus lumborum

Helt rätt tänkt där. Det finns ju bara raka bukmuskeln. Sexpacket är ALLT!!!

Jag tror han syftade på det här

Det är sammanlagt 7 stycken övningar. Jag kör dem i cirklar, delvis 1 cirkel med alla övningar. Jag siktar på att göra mellan 15-20 repetitioner i varje övning och kör ofta superset så jag prickar först nedre och sen övre magmuskulaturen direkt efter varandra.

limenka
2010-11-05, 14:23
No shit. Har börjat träna enligt hans mag träning och kan inte säga annat än att det ger grymt resultat. För er andra som är intresserade kan ju ta och kolla igenom alla klippen ur den serien, men det är inget för veklingar, ett magpass för mig tar cirka 45-60 minuter.

Hur bra resultat? Länka till hans magpass? :smash:

Sheogorath
2010-11-05, 18:12
Jag tror han syftade på det här

Ah. Sorry. :(

Kendouy
2010-11-05, 18:23
Ja, för följande muskler är inte magmuskler:

* obliquus internus
* obliquus externus
* transversus abdominis
* diaphragma
* quadratus lumborum

Helt rätt tänkt där. Det finns ju bara raka bukmuskeln. Sexpacket är ALLT!!!

Nu var det ju iofs redan besvarat vad jag syftade på, men hur hade du tänkt dig att träna tex diaphragma? Andas mycket?

Anabolismus
2010-11-05, 20:52
Hur bra resultat? Länka till hans magpass? :smash:

Så pass bra så att jag fått fram dem nedre magmusklerna, fastän jag bulkat och gått upp i vikt.

Här är hans magpass, sammanlagt 9 delar men rekommenderar att ni kollar på alla.

http://www.youtube.com/user/RJRICHES#p/c/84753E6F7A191D6F/0/Kt6CqyZ91qY

Bara att fortsätta nedåt på hans lista sen.

Sheogorath
2010-11-06, 04:32
Nu var det ju iofs redan besvarat vad jag syftade på, men hur hade du tänkt dig att träna tex diaphragma? Andas mycket?

http://www.frankzane.com/images/vacuum79.jpg

Rolv
2010-11-06, 05:56
Hur är det nu med Nedre och övre magmuskel? Nödvändigt att träna olika övningar för respektive, eller är det en och samma muskel och aktiveras lika oavsett övning?

Anabolismus
2010-11-06, 11:07
Hur är det nu med Nedre och övre magmuskel? Nödvändigt att träna olika övningar för respektive, eller är det en och samma muskel och aktiveras lika oavsett övning?

Denna frågan har varit i diskussion ett flertal gånger och det är alltid delade åsikter angående det. Jag själv och många andra (ex Rob Riches, från filmklippen postade) hävdar att man kan träna nedre och övre magmuskulaturen, givetvis arbetar även hela magmusklerna men störst fokus läggs på nedre vid tex hängande benlyft eller decline ben resningar.

Sniggel
2010-11-06, 11:38
Rectus abdominis, sexpacket, är en muskel. Det går inte att träna övre eller nedre separat eller i olika omfattning.
Däremot går det rent fysiologiskt att träna vänstra och högra delen av sexpacket separat, om man har bra kroppskontroll eller väljer speciella övningar. (om man nu skulle vilja det) :p

Sen som någon påstod att många har problem med att få kontakt med magen. Är det verkligen så? Det är väl jättelätt?

Sheogorath
2010-11-06, 11:45
Rectus abdominis, sexpacket, är en muskel. Det går inte att träna övre eller nedre separat eller i olika omfattning.
Däremot går det rent fysiologiskt att träna vänstra och högra delen av sexpacket separat, om man har bra kroppskontroll eller väljer speciella övningar. (om man nu skulle vilja det) :p

Sen som någon påstod att många har problem med att få kontakt med magen. Är det verkligen så? Det är väl jättelätt?

Att en muskelfiber alltid kontraherar lika mycket i hela sin längd är förlegat. Man har påvisat olika aktivitet i rectus abdominis nedre och övre del för olika övningar, däremot är det inte undersökt hur/om detta påverkar hur muskelfibern växer. Jag tror inte att det är möjligt att rikta tillväxt i en enskild fiber på det sättet, men "gummibandsmodellen" för en muskelfiber är inte sann.

astrodog
2010-11-06, 11:52
Att en muskelfiber alltid kontraherar lika mycket i hela sin längd är förlegat. Man har påvisat olika aktivitet i rectus abdominis nedre och övre del för olika övningar, däremot är det inte undersökt hur/om detta påverkar hur muskelfibern växer. Jag tror inte att det är möjligt att rikta tillväxt i en enskild fiber på det sättet, men "gummibandsmodellen" för en muskelfiber är inte sann.

De som känner och erfar att saker är på ett visst sätt, väntar bara på att forskningen ska inse det också. Under tiden är dom steget före.

Sheogorath
2010-11-06, 12:00
De som känner och erfar att saker är på ett visst sätt, väntar bara på att forskningen ska inse det också. Under tiden är dom steget före.

Ja, så kan det vara ibland. Men det är fortfarande inte visat att man kan få de nedre rutorna att tillväxa snabbare med vissa övningar (men det är inte undersökt!). Hur som helst är det skillnad på statistisk signifikans och klinisk relevans. :)

Anabolismus
2010-11-07, 00:16
De som känner och erfar att saker är på ett visst sätt, väntar bara på att forskningen ska inse det också. Under tiden är dom steget före.

Kunde inte sagt det bättre själv!

DennisJ
2010-11-07, 11:29
De som känner och erfar att saker är på ett visst sätt, väntar bara på att forskningen ska inse det också. Under tiden är dom steget före.

Det är söndag, min skämtdetektor har ledigt. Så, är det ett skämt? För varje gång jag hör liknande saker, och det är inte sällan, så handlar om sådant som man bör förhålla sig skeptisk till. "Vetenskapen ligger efter, jag känner ju att homeopati fungerar", "vetenskapen ligger efter, jag känner ju att jag är allergisk mot el" eller "vetenskapen ligger efter, jag känner ju att jag blir bättre efter zonterapi".

Sheogorath
2010-11-07, 11:40
Dessutom: man hör inte mycket väsen av dem alla de gångerna det visat sig att de gått på en "brologic-mina" igen. De märks däremot mycket det där fåtalet gånger då de mer eller mindre slumpartat visat sig ha rätt. Då slås det hej vilt på stora trumman. "AHA! Vad var det vi sa??!?!?!?!11".

Jag säger inte att erfarenheter är värdelösa eller att man inte ska lyssna på vad folk tycker och tänker, men man får inte glömma att väga in confunding factors. Håll växlarna låga.

Sniggel
2010-11-07, 14:16
Att en muskelfiber alltid kontraherar lika mycket i hela sin längd är förlegat. Man har påvisat olika aktivitet i rectus abdominis nedre och övre del för olika övningar, däremot är det inte undersökt hur/om detta påverkar hur muskelfibern växer. Jag tror inte att det är möjligt att rikta tillväxt i en enskild fiber på det sättet, men "gummibandsmodellen" för en muskelfiber är inte sann.

Fast det är förmodligen ändå närmast verkligheten. Om man tänker på vilke praktisk nytta man har av det.
Dvs, man har förmodligen noll kontroll över hur en muskel växer utmed fiberns riktning. Förmodligen har man även väldigt liten kontrioll över hur en muskel växer över huvud taget.

AhmedGrisen
2010-11-07, 14:39
Rectus abdominis, sexpacket, är en muskel. Det går inte att träna övre eller nedre separat eller i olika omfattning.
Däremot går det rent fysiologiskt att träna vänstra och högra delen av sexpacket separat, om man har bra kroppskontroll eller väljer speciella övningar. (om man nu skulle vilja det) :p

Sen som någon påstod att många har problem med att få kontakt med magen. Är det verkligen så? Det är väl jättelätt?

men om jag kör tex benlyft så kommer träningsvärken i nedre delen av magen. har jag ändå tränat hela magmuskeln lika mycket då? och varför får jag inte värk i hela?

Sheogorath
2010-11-07, 14:42
Fast det är förmodligen ändå närmast verkligheten. Om man tänker på vilke praktisk nytta man har av det.
Dvs, man har förmodligen noll kontroll över hur en muskel växer utmed fiberns riktning. Förmodligen har man även väldigt liten kontrioll över hur en muskel växer över huvud taget.

Jag tror att du har rätt, (om vi pratar muskelfibertillväxt och inte muskelfiberaktivering). Men frågan är då varför man behöver använda en liknelse med gummiband överhuvudtaget. :)

Sniggel
2010-11-07, 16:22
Jag tror att du har rätt, (om vi pratar muskelfibertillväxt och inte muskelfiberaktivering). Men frågan är då varför man behöver använda en liknelse med gummiband överhuvudtaget. :)

För att det är enklast att förklara så? :P
Jag vet inte om det finns någon bättre pedagogisk förklaring som samtidigt inte "ljuger".

men om jag kör tex benlyft så kommer träningsvärken i nedre delen av magen. har jag ändå tränat hela magmuskeln lika mycket då? och varför får jag inte värk i hela?

För det första beror det på hur du utför dina benlyft huruvida "sexpacket" aktiveras mycket eller ej.
Primärt är det dock höftböjaren som används i övningen och den finns "under" nedre sexpacket.
Är det så att du får just träningsvärk i nedre "sexpacket" så behöver det dock inte ha något att göra med att just den delen var mer aktiv än den övre. Träningsvärk är en usel måttstock på hur effektivt muskler jobbat.

Sheogorath
2010-11-07, 16:42
För att det är enklast att förklara så? :P
Jag vet inte om det finns någon bättre pedagogisk förklaring som samtidigt inte "ljuger".

"Förmodligen kan man inte medvetet styra vilka cellkärnor inne i en muskelfibrer som ska producera mer eller mindre protein."

Sen vet jag inte hur pedagogiskt det är (eller ens om det är sant...). :)

Salus
2010-11-07, 17:25
Om man håller sig till kärnfrågan istället för att dividera gummi.

Är det skadligt att böja ryggen vid crunches? Man har alltid hört att man inte bör böja ryggen vid hyperextensions exempelvis.

Sheogorath
2010-11-07, 17:47
Om man håller sig till kärnfrågan istället för att dividera gummi.

Är det skadligt att böja ryggen vid crunches? Man har alltid hört att man inte bör böja ryggen vid hyperextensions exempelvis.

Belastningsriktningen är den motsatta så det är inte ett direkt överförbart resonemang som ligger bakom.

Salus
2010-11-07, 20:43
Belastningsriktningen är den motsatta så det är inte ett direkt överförbart resonemang som ligger bakom.

hmm, okay det är bra :)

Kendouy
2010-11-07, 23:44
http://www.frankzane.com/images/vacuum79.jpg

Och fortfarande undrar jag hur du tänkte träna diaphragma :hbang:

Sheogorath
2010-11-08, 06:19
Och fortfarande undrar jag hur du tänkte träna diaphragma :hbang:

Din smiley är förvirrande. Du förstår inte och därför headbangar du? Nåväl. Bilden är en vacuum-pose. Andas in och sug samtidigt in magen så långt du kan, släpp långsamt efter tillbaka till utgångsläget samtidigt som du andras ut, och upprepa. Det är ett sätt att göra det på. Googla "vacuum pose" och "vacuum training" om du är mer intresserad.

Kendouy
2010-11-08, 15:13
Din smiley är förvirrande. Du förstår inte och därför headbangar du? Nåväl. Bilden är en vacuum-pose. Andas in och sug samtidigt in magen så långt du kan, släpp långsamt efter tillbaka till utgångsläget samtidigt som du andras ut, och upprepa. Det är ett sätt att göra det på. Googla "vacuum pose" och "vacuum training" om du är mer intresserad.

Finns aldrig ett dåligt tillfälle att headbanga. All information jag hittar om den typen av träning nämner inget om diaphragma, utan istället transversus abdominis. Självklart kommer diaphragma att hjälpa till, och därför blir det till viss del även träning för den, men den kommer inte göra den stora delen av arbetet.

Sheogorath
2010-11-08, 20:11
Finns aldrig ett dåligt tillfälle att headbanga. All information jag hittar om den typen av träning nämner inget om diaphragma, utan istället transversus abdominis. Självklart kommer diaphragma att hjälpa till, och därför blir det till viss del även träning för den, men den kommer inte göra den stora delen av arbetet.

Då kan jag bidraga med lite information. När jag och mina kollegor instruerar aktivering av transversus abdominis gör vi det bland annat just genom att ställa den i kontrast mot vaccum-posen. Hittade ett ganska bra klipp på YT:

aqwx6uCwhUQ

Citering:

"Do not allow substitutions, such as sucking in and lifting the rib cage". D.v.s: tillåt inte patienten att slå en vaccum-pose. Den överhängande risken är att rörelsen tas över nästan helt av diafragma så att TVA får bristfällig träning.

Rexan
2011-12-22, 23:18
Nu letar jag efter den där tråden där det hänvisades till en expert på ryggen som sa att man inte ska träna magen.

Någon som vet vilken tråd jag emnar+??