handdator

Visa fullständig version : Dygna?


tsp
2010-11-05, 00:10
Tjena! Sitter här och skulle ha pluggat en del idag, men har inte blivit av att jag börjat förrän för typ en halvtimma sen. Dock är det inget brådskande plugg, men just nu för stunden känner jag mig motiverad att plugga! Och om jag istället går och lägger mig och tar plugget till helgen måste jag ju dels plugga i helgen samt kommer antagligen inte ha samma motivation i helgen som jag har nu. Därför funderar jag på att dygna och vara uppe och plugga! Haken är dock att jag ska till skolan imorgon, börjar klockan åtta och det är en lång (men inte jätteintensiv) dag.

Hur tycker ni jag ska göra? Att väga in i det hela är att även om jag skulle gå och lägga mig bums så vet jag av erfarenhet att jag kommer vara helt dödligt trött imorgon. Kanske till och med skulle vara piggare imorgon om jag dygnar?

Vad tycker kolo att jag ska göra!

Fastback
2010-11-05, 00:13
Plugga på som fan sålänge du är motiverad och sen kan du ju ta de lugnt i helgen istället !:hbang:

Mental
2010-11-05, 00:13
Hur länge sov du i morse? om det var länge så är det bara att börja köra kaffe och dygna

mattilainen
2010-11-05, 00:18
Tjena! Sitter här och skulle ha pluggat en del idag, men har inte blivit av att jag börjat förrän för typ en halvtimma sen. Dock är det inget brådskande plugg, men just nu för stunden känner jag mig motiverad att plugga! Och om jag istället går och lägger mig och tar plugget till helgen måste jag ju dels plugga i helgen samt kommer antagligen inte ha samma motivation i helgen som jag har nu. Därför funderar jag på att dygna och vara uppe och plugga! Haken är dock att jag ska till skolan imorgon, börjar klockan åtta och det är en lång (men inte jätteintensiv) dag.

Hur tycker ni jag ska göra? Att väga in i det hela är att även om jag skulle gå och lägga mig bums så vet jag av erfarenhet att jag kommer vara helt dödligt trött imorgon. Kanske till och med skulle vara piggare imorgon om jag dygnar?

Vad tycker kolo att jag ska göra!

Har du motivation, börja direkt och skriv någon timma/två timmar. Sedan lägg dig. Alltid lättare att fortsätta på något manbörjar än att börja helt från början. Då kommer säkerligen motivationen finnas imorgon efter skolan också.

olwe
2010-11-05, 00:39
Ja för fan! Man ska rida på motivationsvågen när den väl kommer.

tsp
2010-11-05, 01:04
Gick upp klockan 8 i morse :D Men känner mig hyfsat pigg ändå. Lite grötig i huvudet av att ha suttit länge vid datorn bara

Olegh
2010-11-05, 01:07
Gå och lägg dig. Fungerar du "normalt" så kommer tröttheten märkas. Jag vet iofs inte vad du pluggar, men inlärningen lär påverkas negativt av försämrad koncentration oavsett.

r3mpuh
2010-11-05, 01:10
Gick upp klockan 8 i morse :D Men känner mig hyfsat pigg ändå. Lite grötig i huvudet av att ha suttit länge vid datorn bara
Logga ut omedelbart.
"Dygna" låter som en bra idé, men det är det inte.

/Dygnade natten som var

tsp
2010-11-05, 01:12
Fast jag brukar ändå vara dödligt trött på morgonen när jag sover mindre än 7 timmar. Alltså RIKTIGT jävla trött snackar vi! Så att jag ofrivilligt somnar på föreläsningarna på morgonen. Men blir sedan pigg fram på kvällen mot 19-20 tiden typ. Jaja, jag gör ett experiment och dygnar. Kanske sover en kvart eller nåt innan jag drar till skolan som en "powernap". Pluggar jag riktigt duktigt har jag dessutom 6 timmar håltimma imorgon (eftersom jag då kan skippa räknetimmen) efter föreläsningen så kan ju dra hem och sova då om det är så att ögonen går i kors.

tsp
2010-11-05, 01:14
Med andra ord, det är redan försent för mig att gå och lägga mig! :D Trötthet here i come! Men får jag pluggat ett par timmar kommer det vara värt det. Dessutom lägga sig i sängen imorgon eftermiddag och käk godis och kolla film UTAN PLUGGÅNGEST, fan va gött. Sen somna sött klockan 20-21 och vara uppe med tuppen på lördag. :) Låter härligt i mina öron!

DHT-
2010-11-05, 01:15
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men iaf. Jag har dygnat nu, varit uppe i drygt 37h. Anledningen till det är just för att jag ansåg att sova 2-4h kommer göra mig dödstrött, det kommer en del platåer när man känner att man verkligen vill sova men härdar man bara ut dom är det no problemo! Jag skulle nog dygnat om jag vore dig. Sova får man göra i graven! ;)

tsp
2010-11-05, 01:20
Får la köpa lite energidryck imorgon på väg till skolan att använda vid "platåerna" antar jag. :) Nu lämnar jag tråden för en studietimme till!

Dexterity
2010-11-05, 01:21
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men iaf. Jag har dygnat nu, varit uppe i drygt 37h. Anledningen till det är just för att jag ansåg att sova 2-4h kommer göra mig dödstrött, det kommer en del platåer när man känner att man verkligen vill sova men härdar man bara ut dom är det no problemo! Jag skulle noga dygnat om jag vore dig. Sova får man göra i graven! ;)

+1 gällande det där med att härda ut. Om du planerar att gå på din föreläsning imorgon, ta INTE en powernap (du kommer slockna och sova åtminstone fram till eftermiddagen). Drick mycket kaffe alt. redbull och undvik att sova i sängen de sista timmarna (då du kommer känna dig som tröttast). Försök också få i dig mat. Att ta en dusch på morgonen är också ett bra tips. Lycka till! :D

DHT-
2010-11-05, 01:22
Jag levde på godis, kaffe, energidryck. Hälsosamt - Javisst!

Supermicke
2010-11-05, 01:24
http://http.cdnlayer.com/itke/blogs.dir/141/files/2010/01/coffee-sleep-when-dead.jpg

Matsa
2010-11-05, 01:25
Jag har dygnat ganska ofta, mest när jag har bytt från ett skift till ett annat. Det har funkat rätt ok men det märks att kroppen egentligen inte gillar det. Brukar t.ex bli riktigt kass i kistan av någon anledning vilket medför sämre aptit vilket gör att jag blir ännu tröttare eftersom jag äter dåligt.

tsp
2010-11-05, 01:27
Jag funderar på att köra detta schemat.

01:30-02:30 plugg
02:30-03:00 cod4/paus
03:00-03:45 plugg
03:45-04:00 cod4/paus
04:00-04:45 plugg
04:45-05:30 ta en löprunda/promenad
05:30-06:45 komma hem, käka havregröt till frukost, dricka mycket vatten, duscha KALLT, åka till skolan och läsa tidningen på bussen för att inte somna.

Exdiaq
2010-11-05, 01:31
Sov någon timme i alla fall.

Kommer ihåg när jag gick på gymnasiet och en dag då det var omprovsdag. Hade 3 prov jag inte orkat plugga till förrän kvällen innan så fick stanna uppe hela natten och plugga. Det värsta var att själva omproven började inte förrän 16:00 dagen efter och innan det var det vanlig skoldag som gällde. Tror att jag påbörjade mitt sista prov, som var ett matteprov dessutom, kl 18:00. Efteråt hade jag inget minne av att ha gjort provet och det var ett under att jag fick VG på det!

Olegh
2010-11-05, 01:33
Alltså, vissa klarar det säkert bättre än andra, det köper jag. Men om man inte har en superviktig deadline eller dyl. så är det en dålig idé. Det straffar sig.

Vilson
2010-11-05, 01:37
Jag dygnade förra veckan. Du kommer börja ångra dig väldigt snart.

Eliasso n
2010-11-05, 01:59
Kaffe, vad är det för jävla lösning?

Ta en koffeintablett kl 0645, slafa så länge du kan/vågar ~ 0715 går du upp och känner dig som en ny människa. Om inte? ta fler tabletter alternativt ta en s.k taktiskt, dvs skippa dagen på grund av att du är bakis eller för trött.

tsp
2010-11-05, 02:31
Känns som att planen fallerar en smula :D Dels pga att min närvaro i skolan inte är jääätteviktig förrän labben klockan 15. Så förmodligen kommer jag gå och lägga mig om ett par timmar när jag känner att jag studerat färdigt, och sedan vakna runt 12-13 och käka en lugn frukost innan skolan. Liksom, vad jag missar är en föreläsning i samma stil som de senaste 4, varav jag missat 3. De föreläsningar jag missat är vad jag sitter och läser in på egen hand nu, utan problem. Jag missar också en räknetimme där man kan få hjälp men det tror jag att jag klarar mig utan. Är det nu rättfärdigat att jag stannar hemma? :D

Dexterity
2010-11-05, 03:16
Känns som att planen fallerar en smula :D Dels pga att min närvaro i skolan inte är jääätteviktig förrän labben klockan 15. Så förmodligen kommer jag gå och lägga mig om ett par timmar när jag känner att jag studerat färdigt, och sedan vakna runt 12-13 och käka en lugn frukost innan skolan. Liksom, vad jag missar är en föreläsning i samma stil som de senaste 4, varav jag missat 3. De föreläsningar jag missat är vad jag sitter och läser in på egen hand nu, utan problem. Jag missar också en räknetimme där man kan få hjälp men det tror jag att jag klarar mig utan. Är det nu rättfärdigat att jag stannar hemma? :D


Ja, och nu ska jag också gå och lägga mig. Godnatt! :sleep:

Largoplz
2010-11-05, 03:29
Vad har hänt med det gamla goda uttrycket allnighter? Funderar faktiskt med på detsamma, men det känns som att det kommer straffa sig imorrn då jag ska försöka knåpa på hemtentan. Gör det just nu med iofs, men fb slaktar tentan:(

tsp
2010-11-05, 03:50
Vad har hänt med det gamla goda uttrycket allnighter? Funderar faktiskt med på detsamma, men det känns som att det kommer straffa sig imorrn då jag ska försöka knåpa på hemtentan. Gör det just nu med iofs, men fb slaktar tentan:(

ääääh, stay up all night och sov på dagen!

Largoplz
2010-11-05, 03:57
Kom fram till att jag ändå inte får nåt skrivet nu så ska försöka sova lite åtminstone, god natt.

Anton Fräs
2010-11-05, 05:32
Dygna is the shit, speciellt när man lyckas och vänder tillbaks dygnet till normal rytm.




Inte för att jag lyckas så ofta, har screwy dagsrytm :D

Huffo the A-LagaRe
2010-11-05, 07:16
Det blev alltså ingen dyngning?
Personligen så tycker jag att det kan vara bra med att dyngna, speciellt eftersom en del blir väldigt motiverade under småtimmarna. För övrigt är det ganska najs att ta pauser också under natten och titta på våra värsta år eller Miami vice på tv6.
Dock bör man inte dyngna för mycket, i våras läste jag dubbelt och dyngnade i snitt 1-2 gånger i veckan och det vet jag inte om jag har återhämtat mig ifrån (vaknar alltid med ont i huvudet, sover sällan mer än ett par timmar i sträck innan jag vaknar och dylika grejer).

tsp
2010-11-07, 05:22
Slutade med att jag gick och la mig klockan 05 och gick upp klockan 13 :D Så ja, det faila lite. Men fick pluggat i alla fall så jag kunde gå på krogen idag (igår) istället för att sitta hemma och plugga. :)

Crocker
2011-01-27, 00:15
Hur är det med akuta effekter av att dygna?

Tolkia
2011-01-27, 00:20
Hur är det med akuta effekter av att dygna?
Man blir trött (okoncentrerad, sliten, grus i ögonen osv.)? Man dör inte av det, men man presterar sällan på topp under dag II s.a.s.

Crocker
2011-01-27, 00:21
Man blir trött (okoncentrerad, sliten, grus i ögonen osv.)? Man dör inte av det, men man presterar sällan på topp under dag II s.a.s.
Tänkte om någon kunde dela med sig av personliga erfarenheter, är nämligen tvungen nu av diverse anledningar.

Tolkia
2011-01-27, 00:34
Tänkte om någon kunde dela med sig av personliga erfarenheter, är nämligen tvungen nu av diverse anledningar.
Det är ett par år sedan jag gjorde det, men det jag skrev ovan sammanfattar ganska bra. Jag upplever att jag lätt hamnar i det här tillståndet när man stirrar rakt framför sig utan att egentligen vara medveten om vad man ser. Så länge jag är lagom stressad och sysselsatt går det bättre; skrivbordssysselsättningar typ korrekturläsning är tungt (Om man ändå måste skrivbordsjobba; spela musik, inte alltför soft. Kliv upp och gå ut en runda emellanåt om du har möjlighet.). Att ta en dusch frampå morgonsidan, alt. tvätta av överkropp och ansikte på jobbtoaletten eller var man nu befinner sig kan göra att man känner sig lite fräschare, det är lätt att man börjar känna sig ospecifikt halväcklig efter natten.

Crocker
2011-01-27, 05:37
Ingen mer? Vore skönt med tips för att hålla igång under dagen.

Lafayette
2022-11-25, 05:29
Ingen mer? Vore skönt med tips för att hålla igång under dagen.

Idag ska det ske. En liter kaffe. Ju äldre man blir ju svårare är det att dygna.

Kaalle
2022-11-25, 10:30
Idag ska det ske. En liter kaffe. Ju äldre man blir ju svårare är det att dygna.

Jag har aldrig lyckats lura kroppen på detta sättet. Slutar med att jag sover två timmar typ sen är vaken hela natten igen lik förbannat. Hårda bud

G.W
2022-11-25, 10:36
Idag ska det ske. En liter kaffe. Ju äldre man blir ju svårare är det att dygna.

Varför?

Diomedea exulans
2022-11-25, 11:14
Idag ska det ske. En liter kaffe. Ju äldre man blir ju svårare är det att dygna.

Låter som dynga.

Ett Orm
2022-11-25, 11:22
Ritalin är bättre än koffein, på recept då naturligtvis.
Iofs kan man ju ligga sömnlös för att man köpt skumma preparat på nätet eller av Mehmet också.
Särskilt om man inte har stålar att betala för.
Alla sätt är bra utan de dåliga - gammalt djungelordspråk.

Kaalle
2022-11-26, 09:49
Ritalin är väl ändå rätt kasst. Verkar inte länge och man mår kasst efteråt. Långt mer än på andra substanser.

Ett Orm
2022-11-26, 13:27
Ritalin är väl ändå rätt kasst. Verkar inte länge och man mår kasst efteråt. Långt mer än på andra substanser.

Ja modafinil som är gjort för just vakenhet är nog bättre lämpat om man har det.

Kaalle
2022-11-27, 09:21
Ja modafinil som är gjort för just vakenhet är nog bättre lämpat om man har det.

Jodå det funkar de gör det. Men koffein är svårslaget sett till bieffeter osv, förutsatt att man inte har för hög tolerans.