handdator

Visa fullständig version : SL-inspirerat program?


Exdiaq
2010-11-04, 20:14
Skulle uppskatta lite hjälp med att komponera ett träningsprogram i SL-stuket. Jag har inga ambitioner att tävla i SL utan det är amerikansk fotboll som gäller för mig. Dock så är mitt tanke med träningen att utveckla min grundstyrka för att sedan kunna gå vidare med svårare övningar som frivändningar, som är A och O inom min sport. Bästa sättet för detta bör vara att lyssna på SL-kunnigt folk här inne!

I nuläget har jag kört lite egengjorda träningspass bara för att nöta teknik (som var under all kritik enligt mig själv) i basövningar. Men avsaknaden av ett ordentligt program börjar göra det hela lite uttjatat. Känner en kille som skulle ha hjälpt mig en hel del med program o.s.v. men nu har det inte blivit så tyvärr så får vända mig till Kolo istället. Målet är alltså inte att bli bra i SL utan det är ett medel för att bli bättre spelare.

Så SL-folket, lite hjälp?

Exdiaq
2010-11-04, 20:23
Tanken är att jag ska ägna mig åt styrketräning 3 dagar i veckan btw. I övrigt är det inte riktigt klart vad det blir för träning då det är mycket beroende på vilken riktning lagträningen tar nu under hösten. Men som det ser ut så kommer fokus ligga på rörlighets- och stabilitetsträning för främst bål, ben, knä- och fotleder.

Lucipha
2010-11-04, 20:34
Kollade just på en intervju med Mark Rippetoe och Jim Wendler där de bla diskuterar träning för atleter

http://vimeo.com/11220710

Wendler har ju en amerikansk fotbollsbakgrund både som spelare och träningscoach förutom att han är en hyfsad styrkelyftare. Kolla intervjuerna på t-muscle och det han har skrivit på elitefts

Matsa
2010-11-04, 20:44
Kollade just på en intervju med Mark Rippetoe och Jim Wendler där de bla diskuterar träning för atleter

http://vimeo.com/11220710

Wendler har ju en amerikansk fotbollsbakgrund både som spelare och träningscoach förutom att han är en hyfsad styrkelyftare. Kolla intervjuerna på t-muscle och det han har skrivit på elitefts

Han har ju även skrivit en bok som handlar mer specifikt om att anpassa styrketräningen för amerikansk fotboll. Känns som om den borde sitta som en smäck i Exdiaqs fall.

http://flexcart.com/members/elitefts/531-football-400.jpg

Annars verkar Westside For Skinny Bastards (http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/60-westside-for-skinny-bastards-part1.html) vara populärt bland de som spelar amarikansk fotboll, Defranco har kanske lite annat av intresse på sin site med.

Exdiaq
2010-11-04, 20:46
Kollade just på en intervju med Mark Rippetoe och Jim Wendler där de bla diskuterar träning för atleter

http://vimeo.com/11220710

Wendler har ju en amerikansk fotbollsbakgrund både som spelare och träningscoach förutom att han är en hyfsad styrkelyftare. Kolla intervjuerna på t-muscle och det han har skrivit på elitefts


Ska kollas, tackar!

Exdiaq
2010-11-04, 20:50
Han har ju även skrivit en bok som handlar mer specifikt om att anpassa styrketräningen för amerikansk fotboll. Känns som om den borde sitta som en smäck i Exdiaqs fall.

http://flexcart.com/members/elitefts/531-football-400.jpg

Annars verkar Westside For Skinny Bastards (http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/60-westside-for-skinny-bastards-part1.html) vara populärt bland de som spelar amarikansk fotboll, Defranco har kanske lite annat av intresse på sin site med.


Tackar, har inte hört talas om honom innan.

Jo, W4SB har jag kört, men rent spontant tyckte jag att det var lite för mycket isoleringsövningar. Sen kan jag inte ta till mig hela programmet då en rätt stor del består av hopp- och sprintträningar, något som mina knä begränsar mig väldigt mycket att göra i nuläget.

Exdiaq
2010-11-04, 20:54
I och med att jag inte behärskar basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress i den mån jag skulle vilja ser jag inte någon mening med att gå vidare med övningar som frivändningar, ryck o.s.v. som brukar vara en rätt stor del av träningsprogram som är anpassade för am. fotbollsspelare. Men så klart är målet att kunna följa och ta till sig ett sådant program i framtiden. Jag har också brister vad gäller bålstyrkan och utan den känns frivändningar m.m. ännu mer meningslöst i nuläget. Kommer med största sannolikhet köra en del MAQ med laget, vilket är rätt mycket förberedande inför mer komplexa och explosiva övningar.

Tanken är alltså att bättra på min grundstyrka för att sedan kunna gå vidare.

EkarN
2010-11-04, 20:59
Vill du kunna göra ryck/frivändningar/stöt, så träna dem. Enda sättet att lära sig dem. Att börja med att träna SL är fel väg att gå, du kommer bara få svårare för tyngdlyftningsövningarna sen. Så har jag förstått att det är iaf, att ju starkare man är desto svårare att lära sig.

Exdiaq
2010-11-04, 21:00
Ett annat problem jag har stött på när det gäller program som W4SB är de dåliga möjligheterna för återkoppling vid motgångar/frågor om tanken bakom.

Får jag hjälp av någon SL-kunnig här så är däremot möjligheterna för återkoppling relativt goda.

z_bumbi
2010-11-04, 21:04
Nej det finns ingen större mening med att vänta men å andra sidan ser jag inte varken frivändningar eller ryck som något direkt avgörande för am fotboll. Av de två skulle jag iaf prioritera vändningarna då ryck är för tekniskt krävande i jämförelse vad du får ut av det.

Exdiaq
2010-11-04, 21:06
Vill du kunna göra ryck/frivändningar/stöt, så träna dem. Enda sättet att lära sig dem. Att börja med att träna SL är fel väg att gå, du kommer bara få svårare för tyngdlyftningsövningarna sen. Så har jag förstått att det är iaf, att ju starkare man är desto svårare att lära sig.


Mycket möjligt, jag grundar inte den tanken på något annan än min egen logik. D.v.s. klarar jag inte av knäböj och marklyft på ett sätt jag är nöjd med klarar jag inte av frivändningar m.m. som är svårare.

Sen måste jag medge att det handlar också lite om att ge mig själv en mental boost genom att bli bättre på lite lättare övningar. Det var som den SL/OL:are jag har tränat med någon enstaka gång har sagt: "Så du vill lära dig frivändningar? Har du 5 år över?".

Exdiaq
2010-11-04, 21:16
Nej det finns ingen större mening med att vänta men å andra sidan ser jag inte varken frivändningar eller ryck som något direkt avgörande för am fotboll. Av de två skulle jag iaf prioritera vändningarna då ryck är för tekniskt krävande i jämförelse vad du får ut av det.


Njaa, på den nivån jag spelar på nu räcker det gott med discogymning 2 ggr i veckan för att klara sig rätt bra. Lär spela på den här nivån minst en säsong till. Därefter har jag 3 säsonger på mig att utvecklas för att ta mig till mitt slutmål; en plats i EM-truppen. Så det finns gott om tid för frivändningar tycker jag, men förstår vad du menar!

Ett till problem jag skulle stöta på om jag ska köra vändningar är avsaknaden av "coaching IRL", något jag verkligen skulle behöva för att bli bättre i vändningar. Vad gäller knäböj och mark är det övningar som jag känner att jag kan utveckla mig själv på egen hand med hjälp information jag läser mig till.

Eller så överanalyserar jag läget trots bristande kunskap, något jag har en tendens till att göra.

Matsa
2010-11-04, 21:17
I och med att jag inte behärskar basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress i den mån jag skulle vilja ser jag inte någon mening med att gå vidare med övningar som frivändningar, ryck o.s.v. som brukar vara en rätt stor del av träningsprogram som är anpassade för am. fotbollsspelare. Men så klart är målet att kunna följa och ta till sig ett sådant program i framtiden. Jag har också brister vad gäller bålstyrkan och utan den känns frivändningar m.m. ännu mer meningslöst i nuläget. Kommer med största sannolikhet köra en del MAQ med laget, vilket är rätt mycket förberedande inför mer komplexa och explosiva övningar.

Tanken är alltså att bättra på min grundstyrka för att sedan kunna gå vidare.

Jag har inte tittat på football versionen av 5/3/1 alls men det ursprungliga programmet innehåller inte frivändningar.

I det träningskompendium som vår eminente Fetknopp har skrivit finns det en del program med som kanske skulle kunna passa. De uppbyggnadsprogram som är för ungdomar och juniorer är vad jag tänker mig nu. Jag vet egentligen inte mycket om amerikansk fotboll så jag kanske är helt ute och cyklar nu, men om inte annat så är det intressant läsning. ;)

Träningskompendium. (http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf)

Nej det finns ingen större mening med att vänta men å andra sidan ser jag inte varken frivändningar eller ryck som något direkt avgörande för am fotboll. Av de två skulle jag iaf prioritera vändningarna då ryck är för tekniskt krävande i jämförelse vad du får ut av det.

Om man nu måste göra ryck så känns enarmsryck med hantel eller kettlebell lättare att lära sig, det blir ju inte riktigt samma sak men kanske tillräckligt likt eller vad tror du? Jag har ju aldrig provat ryck så jag vet förstås inte, men jag har en kettlebell hemma jag kör ryck och vändningar med ibland och det tyckte jag gick fort att lära sig.

Exdiaq
2010-11-04, 21:22
Jag har inte tittat på football versionen av 5/3/1 alls men det ursprungliga programmet innehåller inte frivändningar.

I det träningskompendium som vår eminente Fetknopp har skrivit finns det en del program med som kanske skulle kunna passa. De uppbyggnadsprogram som är för ungdomar och juniorer är vad jag tänker mig nu. Jag vet egentligen inte mycket om amerikansk fotboll så jag kanske är helt ute och cyklar nu, men om inte annat så är det intressant läsning. ;)

Träningskompendium. (http://karlstadsak.se/lars/TraeningsplaneringSSF.pdf)


Tackar för infon, men optinojja när det gäller att ta till hela den texten är lika katabolt för mig som att strunta i att äta under 2 dagar ;)

Exdiaq
2010-11-04, 21:51
5/3/1 for Football, köpt och nerladdat nu i vilket fall som helst. Känner mig själv och är ute på djupt vatten nu för nu vill jag komplicera det, men får se hur det går.

Jag och tankeverksamhet när det gäller träning går inte ihop tyvärr. Har blivit så gång på gång att optinojjan tar över när jag själv får tänka ut program, alternativt ha ett program som kräver väldigt mycket informationsinhämtning, att det rinner ut i sanden då jag inte har grundförutsättningarna för att ens tänka på optinojja. Nej, "keep it simple stupid" och "bara bänka, inte tänka" är deviser jag försöker leva efter så mycket som möjligt i nuläget.

Hjälp uppskattas fortfarande!

hugok
2010-11-04, 22:59
Jag måste slå ett slag för Boris Sheiko programmen. Programmen är uppbyggda på 4 veckor för att man sedan ska ha en maxningsvecka. Första gången jag körde det ökade jag från 115-120 i bänk, 145-160 i böj och 180-200 i mark på bara 4 månader! Nu har jag kört enbart böjdelen och ökat från 170x1-180x2. Mycket fina ökningar på den tiden enligt mej :)

Exdiaq
2010-11-04, 23:45
Han har ju även skrivit en bok som handlar mer specifikt om att anpassa styrketräningen för amerikansk fotboll. Känns som om den borde sitta som en smäck i Exdiaqs fall.

http://flexcart.com/members/elitefts/531-football-400.jpg


Har läst lite av den nu och måste tacka dig igen för det! Det är så mycket mer än bara den faktiska träningen som gås igenom i boken och den riktas lika mycket till mig som spelare som coach.

Fick en "ahh, varför har jag inte tänkt på det?"-upplevelse precis. Vi har inget eget gym till våra spelare i U17 och jag har varit lite orolig över hur jag ska få dem starkare i framförallt ben. Så läser jag i boken om slädar.. Varför tänkte jag inte på det själv att det kunde användas?! Det är så simpelt, fungerar helt perfekt på grusplan (som vi fått tider på) och utvecklar en jävla benstyrka. Vi har även en relativt brant backe precis sidan om planen. SL/OL-killen som hjälpt mig lite har också hint:at att just släde skulle vara grymt bra för oss, men har inte tagit det på större allvar förrän nu..

Exdiaq
2010-11-05, 00:02
Jag fullkomligt skiter ut idéer efter att ha läst lite till av boken. Måste skapa en ny tråd :)

Matsa
2010-11-05, 00:25
5/3/1 for Football, köpt och nerladdat nu i vilket fall som helst. Känner mig själv och är ute på djupt vatten nu för nu vill jag komplicera det, men får se hur det går.

Jag och tankeverksamhet när det gäller träning går inte ihop tyvärr. Har blivit så gång på gång att optinojjan tar över när jag själv får tänka ut program, alternativt ha ett program som kräver väldigt mycket informationsinhämtning, att det rinner ut i sanden då jag inte har grundförutsättningarna för att ens tänka på optinojja. Nej, "keep it simple stupid" och "bara bänka, inte tänka" är deviser jag försöker leva efter så mycket som möjligt i nuläget.

Hjälp uppskattas fortfarande!

Jag känner igen mig ganska väl när du säger att du övertänker saker. Jag måste verkligen tvinga mig själv att följa ett program och hålla mig till det, annars tar min experimentlusta överhanden och det blir bara lall av allt. Min erfarenhet av Wendler är att han är bra för virrpannor som mig då han håller sina grejer ganska enkla och rakt på sak. Dessutom har han gett bra svar när jag frågat saker på deras Q&A.

z_bumbi
2010-11-05, 11:03
Att du inte kan få hjälp med tekniken är ju bara en fråga om prioriteringar. Att åka iväg en dag då och då för att träffa någon som ger dig värdefull feedback är oftast betydligt mer värt än de flesta inser och då inte bara för teknik utan även för hur man ska ta sig vidare.

Nu bor du i fel del av landet för mitt kontaktnät så jag känner inte till någon som direkt kan hjälpa dig men kolla runt efter styrkelyft, tyngdlyftning eller friidrott i närheten och ha ett öppet sinne för att de kanske inte gör allt som du har lärt dig det.

Exdiaq
2010-11-06, 21:13
Att du inte kan få hjälp med tekniken är ju bara en fråga om prioriteringar. Att åka iväg en dag då och då för att träffa någon som ger dig värdefull feedback är oftast betydligt mer värt än de flesta inser och då inte bara för teknik utan även för hur man ska ta sig vidare.

Nu bor du i fel del av landet för mitt kontaktnät så jag känner inte till någon som direkt kan hjälpa dig men kolla runt efter styrkelyft, tyngdlyftning eller friidrott i närheten och ha ett öppet sinne för att de kanske inte gör allt som du har lärt dig det.

Tanken har ju varit att jag skulle få hjälp av en gammal SL/OL:are varje eller varannan lördag, men nu har det inte blivit så p.g.a. av att han jobbar mycket, har familj en bra bit härifrån som han hälsar på o.s.v. Men i.o.m. att han gör det helt gratis och jag är medveten hur pass upptagen han är med annat så klagar jag inte.

Jo, har medlemskap på HAK/Greppet i Helsingborg. Dock så går inte riktigt mina jobbtider och andra uppdrag ihop med öppettiderna i nuläget. Sen är det långt ifrån enbart SL/OL:are som tränar där under öppettiderna, vilket försvårar att få veta vem fan som är vem. Rätt välbesökt dessutom. Planen har varit (och är) att träna med han jag tränat med innan och på så sätt få in en fot klubben och veta vem som är vem.

Exdiaq
2010-11-06, 21:18
Läst mer i boken av Wendler och gillar både honom samt det han säger mer och mer. Det är simpelt, beprövat och jag köper upplägget. Det i sig skapar ett förtroende för programmet för min del. Som jag nämnt innan är det "keep it simple stupid" som ska gälla för mig. Dessutom är det ett komplett program med rätt distinkta perioder som jag har uppfattat det än så länge.

Lutar åt att köra på nu!